سلامت و تندرستی

چالش مصرف داروهای گیاهی در کودکان

سی وی نت/ قزوین یکی از متخصصان طب سنتی می گوید که استفاده از گیاهان و داروها در کودکان اغلب یک چالش امنیتی است. در کودکان، گیاهان دارویی اغلب به شکل چای، شربت های خوراکی و روغن داغ استفاده می شود. اگرچه مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است، اما بیشتر مطالعات مربوط به سرماخوردگی و مشکلات گوارشی رایج در کودکان است. خیلی بد است که فکر کنیم گیاهان برای کودکان مفید هستند و متأسفانه اکثر والدین این را نمی دانند.

دکتر در گفت وگو با سی وی نت، مرضیه بیگم سیاهپوش گفت: کرونا ویروس آمیکرون در کودکان بیشتر از سایر انواع کرونا است که با بیمارستان های کمتر و مرگ و میر کمتر در کودکان نسبت به دلتا همراه است، به نظر می رسد این موضوع متفاوت و متفاوت باشد، اما در مجموع کمک چندانی با این بیماری انجام نمی شود. omicron

وی گفت: بر اساس گزارش ها، به دلیل ایمن سازی کودکان بزرگسال، وضعیت و شدت بیماری در سنین 12 تا 17 سال به وضوح کمتر از کودکان 5 تا 11 ساله است؛ بسیاری از این نوزادان بستری در بیمارستان هستند. مادران واکسینه نشده

وی با اشاره به علائم امیکرون در کودکان گفت: اومیکرون بیش از سایر اختلالات عصبی با علائم تنفسی در کودکان مرتبط است، در حالی که در گذشته به صورت علائم روده ای بود. تب، لرز، تورم و آبریزش بینی، سرفه، اسهال، خستگی، سردرد، بدن درد، حالت تهوع و/یا استفراغ، تهوع و استفراغ و گلودرد از علائم اسهال آبکی در کودکان هستند. تنگی نفس، درد مزمن، سردرد، ناتوانی در بیدار ماندن، رنگ بد پوست، خشکی دهان و کمبود اشک یا ادرار نیز علائم خطرناکی هستند. اگر بعد از مدت کوتاهی علائم دیگری در کودک ظاهر شد، مراجعه به پزشک و معاینه ضروری است.

وی گفت: استفاده از میوه ها و سبزیجات در کودکان همیشه یک چالش امنیتی بوده است. در کودکان، گیاهان اغلب به شکل چای، شربت های خوراکی و روغن داغ استفاده می شود. اگرچه مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است، اما بیشتر مطالعات مربوط به سرماخوردگی و مشکلات گوارشی رایج در کودکان است. خیلی بد است که فکر کنیم گیاهان برای کودکان مفید هستند و متأسفانه اکثر والدین این را نمی دانند.

وی گفت: گیاهان دارویی با توجه به سن کودک فهرست می شوند و بسیاری از گیاهان کمتر از یک سال ممنوع هستند و یا اطلاعات دقیقی در مورد آنها ندارند. علاوه بر این، مصرف سبزیجاتی که مانع از جذب مواد مغذی ضروری در کودکان می شود، ممنوع است.

وی افزود: درج اسانس هایی که حاوی مواد معطر و فرار هستند در کودکان ممنوع است و برخی از معطرها حتی با استنشاق عوارضی ایجاد می کنند و در سیستم عصبی کودکان به ویژه زیر 2 سال ناخوشایند است. دم کرده هایی که عملکرد، ماده کمی دارند، ایمن و اغلب مؤثر هستند.

چند نکته برای استفاده از گیاهان دارویی برای کودکان

این متخصص طب سنتی می گوید: با استفاده از گیاهان دارویی بهتر است از مقدار کم دارو شروع کنید و ادامه دهید. فرکانس و پایداری کار مهم است زیرا یک دوز روزانه زیاد به اندازه 3 تا 4 دوز کوچک در روز جواب نمی دهد.

وی بیان کرد: دستورالعمل نوشیدن چای یا دم کرده در کودکان زیر یک سال یک قاشق چای خوری یک بار در روز و به تدریج یک قاشق چای خوری سه بار در روز افزایش یابد. در کودکان 1 تا 2 سال 30 سی سی تا یک چهارم یک بار در روز مصرف می شود و به تدریج سه بار در روز به یک چهارم افزایش می یابد.

سیاهپوش گفت: در کودکان سه تا شش ساله دم کردن یک چهارم تا یک دوم فنجان باید یک بار در روز شروع شود و به تدریج به سه بار در روز افزایش یابد. در کودکان 7 تا 11 ساله 180 سی سی یک بار در روز شروع می شود و به تدریج سه یا چهار بار در روز افزایش می یابد. در نوجوانان 12 ساله با یک لیوان در روز شروع کنید و به تدریج آن را سه یا چهار بار در روز افزایش دهید.

اعلام کرد: از گیاهان موثر در کودکان زمستانی می توان آقتا، بابونه، زوفا، اکالیپتوس، زنجبیل، آویشن، گل ختمی و شیرین بیان را نام برد. آغتی به خصوص در نعناع فلفلی و شروع آنفولانزا تب را کاهش می دهد، این گیاه با عملکرد خوب ترشح دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می دهد. مگنولیا با مخلوطی از زوفا و دمنوش های گیاهی با تب دوران کودکی خوب عمل می کند.

این متخصص طب سنتی گفت: در کودکان خردسال، روزانه نصف فنجان چای بابونه پاسخ سیستم ایمنی بدن به آنفولانزا را بهبود می بخشد، در نوزادان زیر 2 سال باید روزانه نصف قاشق چایخوری میل شود. زوفا در تمام سطوح آنفولانزا و سل قابل استفاده است.

وی توضیح می دهد: «اکالیپتوس» اغلب توسط کودکان به صورت عطر یا ماساژ سینه استفاده می شود. زیر 2 سال نوشیدن اکالیپتوس ممنوع است و نباید اسانس آن را بلافاصله جلوی کودک بمالید. زنجبیل در کودکان مبتلا به تب منع مصرف دارد و می تواند در کودکان بالای 3 سال استفاده شود. زنجبیل در سردرد و سرماخوردگی دوران کودکی موثر است.

وی افزود: آویشن ضد سرفه و در درمان برونشیت و گلودرد موثر است و عوارض آن می تواند به صورت اسهال باشد؛ آویشن را می توان به صورت چای، مالیدن اسانس به قلب استفاده کرد، البته والدین باید این کار را انجام دهند. مراقب باشید در کودکان تب دار از آویشن استفاده نکنید.

وی تاکید کرد: از “خاتمی” در بهنگ برای درمان برونشیت کودکان استفاده می شود. از برهنگ و شیرین بیان در سرفه و عفونت های تنفسی نیز استفاده می شود اما شیرین بیان در کودکان بالای 3 سال باید مصرف شود.

طب سنتی تشریح کرد: بومادران، سیر، بابونه، مریم گلی و زوفا از جمله گیاهانی هستند که در کاهش تب کودکان موثر هستند. “بومادران” به صورت چای خورده می شود و در عین حال سرکوب کننده سیستم ایمنی است و باید بیش از سه سال مصرف شود. «سیر» در بیماری‌های تنفسی کودکان نیز مؤثر است، هرچند ناراحتی‌های گوارشی یکی از مشکلات اصلی مصرف سیر در کودکان است. سیر برای پخت و پز توصیه می شود و کودکان زیر 2 سال نباید آن را بخورند.

وی درباره برخی از گیاهان موثر در تب اطفال و منابع طب سنتی ایرانی توضیح داد: در منابع طب ایرانی بسیاری از گیاهان به عنوان تب بر در کودکان معرفی شده است و در مطالعات جدید نحوه عملکرد آنها مشخص شده است. مثلاً: «خاتمی» ضد التهاب و ضد التهاب است; “چغندر” حاوی آنتی اکسیدان ها و تعدیل کننده های ایمنی است. کاسنی ضد التهاب، ضد حساسیت و محافظ کبد است. گشنیز ضد التهاب و ضد درد است. آنتی اکسیدان و محافظت از کبد؛ “شیرین بیان” ضد التهاب، ضد درد، ضد التهاب، حاوی آنتی اکسیدان، محافظت از کبد و قلب، ضد باکتری و تعدیل کننده ایمنی. “بابونه” ضد التهاب، ضد التهاب، ضد درد و تعدیل کننده ایمنی؛ “نعناع” ضد التهاب، ضد التهاب و ضد درد؛ “برهنگ” ضد التهاب و ضد التهاب; خرفه ضد تب، تعدیل کننده ایمنی، حاوی آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد درد است. انار ضد التهاب و ضد باکتری است. ضد آتش “بید”؛ گل بنفشه دارای خواص ضد التهابی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی و عناب دارای اثرات ضد التهابی، ضد التهابی، خلط آور و ضد حساسیت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا