اقتصادیکسب و کار ایرانی

معایب و مزایای صندلی پله رو

برای پاسخ سوال صندلی پله رو چیست؟ (پله پیما چیست؟) ابتدا باید دلیل وجودی آن را درک کرد. امروزه برای اکثر افراد در جامعه،  مشکلاتی مثل بیماری‌های مفصلی، زانو درد، پا درد و ناتوانی‌های جسمی مخصوصا در سال‌های پیری و  کهولت سن، به یک معضل و چالش تبدیل شده است و باعث شده است که افرادی که به این بیماری‌ها دچار هستند، در حرکت و راه رفتن دچار مشکل شوند. اگر در منزل شما نیز افرادی هستند که مشکلات حرکتی دارند و با کمک ویلچر، واکر و یا عصا حرکت می‌کنند، قطعا این افراد برای بالا رفتن از پله با مشکلاتی مواجه هستند و به راحتی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

صندلی پله رو به افرادی که مشکلات حرکتی دارند، در بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها کمک می‌کند. این وسیله، در حقیقت، حکم یک پله برقی خانگی را دارد که در این مطلب قصد داریم در مورد صندلی پله رو اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم و بگوییم که صندلی پله رو چیست عملکرد آن چگونه است و مزایا و معایب این دستگاه را به طور کامل برای شما توضیح دهیم با ما همراه باشید.

کارکرد و عملکرد صندلی پله رو چگونه است؟

صندلی پله رو روشی کارآمد برای سالمندانی است که به دلیل نقص حرکتی نمی­توانند از پله­ های ساختمان بالا یا پایین بروند. این دستگاه راحتی را برای سالمندان فراهم کرده و دوباره استقلال را در حرکت به آن­ها بازمی‌گرداند؛ زیرا با استفاده از صندلی پله رو می­توانند به‌تنهایی از پله­های ساختمان بالا بروند.

با این­که میان صندلی­های پله رو در ساختار و مدل تفاوت­هایی وجود دارد اما می­توان گفت که کارکرد آن­ها چندان دشوار نیست و همگی ایمن هستند. همه این مدل­ها کلیدی دارند که به­وسیله آن حرکتشان کنترل می­شود. هنگامی که کاربر کلید را فشار می­دهد و نگه می­دارد، صندلی پله رو به سمت بالا یا پایین حرکت می­کند.

هنگامی که صندلی به انتهای مسیر خود رسید، به‌صورت اتوماتیک خاموش می­شود و صدای بوق نشانگر حرکت و ایستادن آن است. اگر در هر نقطه­ای از مسیر دستتان را از روی دکمه بردارید، صندلی پله رو در همان حالت می­ایستد. برخی از صندلی­ها دارای کمربند ایمنی نیز هستند ولی این ویژگی مشمول همه صندلی­ها نیست.

یکی از مسائلی که ممکن است مورد سؤال بوده باشد این است که صندلی­های پله رو به دیوار آسیب می­زنند اما چنین چیزی درست نیست. میله­های صندلی به دیوار متصل نمی­شوند بلکه به گوشه پله­ها وصل می­گردند. خود ریل صندلی نیز با پیچ‌ومهره متصل می­شود و می­توان آن را به هر سطحی متصل کرد.

صندلی پله رو یا بالابر پله چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی عملکرد بالابر پله باعث شده که آن را به سه گروه مختلف تقسیم‌بندی کنند:

  • بالابر پله رو که دارای یک ریل متحرک به صورت متصل به پلکان بوده و توسط یک کشنده بکسلی جابه جا می‌شود.
  • بالا بر پله‌ای که توسط یک موتور چرخنده و دنده حرکت می‌کند.
  • بالابر پله پیمایی که به صورت هیدرولیک عمل کرده و از طریق پمپاژ روغن و ایجاد فشار، سکو را به حرکت در می‌آورد.

قیمت خرید صندلی پله رو ریلی و موتوردار کمی از هیدرولیک آن پایین‌تر است. هر سه نوع صندلی پله‌ پیما در صورت دارا بودن استانداردهای مورد نیاز از پایین افتادن فرد از صندلی و آسیب به کاربران جلوگیری می‌کنند.

همچنین یکی از مزیت‌های بالابر پله‌روی هیدرولیک امکان بازگشت آن به پایین پلکان در شرایط اضطراری است. در واقع در صورتی که مشکلی در سیستم برق‌رسانی ساختمان پیش بیاید با فشردن یک دکمه اضطراری به سادگی روغن موجود در محفظه تخلیه می‌شود و بدین ترتیب صندلی دوباره به پایین برمی‌گردد.

 

اجزای صندلی پله پیما

به صورت کلی قطعات بالابر پله یا پله پیما به شرح زیر است:

  • صندلی: این همان بخشی است که کاربر روی آن نشسته و به وسیله آن روی پلکان جابه جا می‌شود. این صندلی که بهتر است به صورت چرخان و تاشو باشد به کاربر کمک می‌کند تا امنیت بیشتری داشته باشد.
  • واگن: اغلب اجزای اساسی صنلی پله رو داخل همین قسمت قرار می‌گیرند. به عنوان مثال موتور، شافت، چرخ دنده و…
  • ریل: ریل در واقع همان مسیر حرکت صندلی است که جنس آن نیز اغلب آلومینیومی یا فولادی بوده و صندلی روی آن از پلکان جابه جا می‌شود. ریل آلومینیومی نسبت به نوع فولادی صدای کمتر و نرم‌تری تولید می‌کند و از همین رو نیز انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود. با این حال قیمت پله پیما با ریل آهنی کمتر از آلومینیومی بوده و هزینه کمتری دارد.
  • کمربند ایمنی: این بخش در تأمین امنیت و آرامش خاطر کاربران اهمیت بسیار بالایی دارد.

برخی دیگر از اجزای صندلی پله پیما شامل موارد زیر هستند:

  • پدال کنترل دستی
  • سنسور اینفرارد روی دستگاه
  • فوتر دستگاه و سنسورهای مخصوص آن
  • سنسور جلویی و پشتی
  • کلید امنیتی (جهت قفل کردن دستگاه در زمان عدم استفاده از آن)

صندلی پله رو آرین برج هخامنش چگونه کار می کند؟

صندلی پله پیما همان طور که اشاره کردیم یک راه امن و مقرون به صرفه برای سالمندان با تحرک محدود است تا بین سطوح مختلف طبقات ساختمان حرکت کنند. این محصول راحتی را فراهم می کند و می تواند استقلال را برای کسانی که از پله ها استفاده نمی کنند بازگرداند.
برای کمک به شما در درک بهتر نحوه کار بالابر پله پیمای شرکت آرین برج هخامنش، برخی از ویژگی‌ های آن ها را نام می بریم و اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد شان ارائه می‌ دهیم.

۱- استفاده از صندلی پله پیمای شرکت آرین برج آسان است

در حالی که تفاوت‌ هایی بین ساخت و مدل ‌ها وجود دارد، اکثر صندلی پله پیماهای شرکت آسانسور هخامنش دارای کنترل ‌های ساده و شرایط ایمنی قوی هستند. تمام این دستگاه ها، دارای یک ریموت کنترل ساده هستند که حرکت آنها را کنترل می کند. وقتی سوارکار دکمه ریموت کنترل را فشار داد، پله نورد از پلکان بالا یا پایین حرکت می کند.

صندلی یک بار بوق می ‌زند و زمانی که پلکان به انتهای مسیر رسید، به‌ طور خودکار متوقف می ‌شود. در هر نقطه از مسیر میتوانید دکمه توقف روی ریموت کنترل را فشار دهید تا صندلی پله رو بلافاصله متوقف شود. همچنین تمامی بالابرهای پله ای که ما می فروشیم و نصب می کنیم مجهز به کمربند ایمنی و سنسور های تشخیص مانع هستند تا اگر وسیله ای جلوی حرکت صندلی پله پیما باشد، صندلی به طور خودکار توقف کند.

۲- چگونه با خیال راحت روی صندلی پله رو بنشینیم

سوار شدن بر روی صندلی پله رو مانند نشستن روی هر نوع صندلی دیگری است، اما برای اطمینان از اینکه بتوانید با خیال راحت بنشینید، باید به چند نکته در فرود بالا و پایین توجه کنید:

فرود پایین

اطمینان حاصل کنید که دسته ‌ها و صندلی ‌ها تا شده و در جای خود قفل شده ‌اند
هنگام آماده شدن برای نشستن، مطمئن شوید که دست ‌ها می‌ توانند به دسته‌ ها برسند و پشت زانوهای شما جلوی صندلی را لمس کند.
هنگامی که نشسته اید، زیر پایی را به صورت دستی با دست یا با پای خود تا کنید. اگر محدودیت تحرک مانع از جمع کردن دستی زیرپایی توسط کاربر می شود، گزینه زیرپایی تاشو برقی پیشنهاد می شود.

فرود بالا

تکیه گاه دست، صندلی و زیرپایی باید تا شوند. اهرم صندلی را فشار دهید تا صندلی را ۹۰ درجه بچرخانید تا دور از پله ها در جای خود قفل شود تا بتوانید با خیال راحت بنشینید. کمربند ایمنی را ببندید و سپس صندلی را در جای خود بچرخانید تا با ایمنی کامل سوار شوید.
صندلی پله رو های شرکت آرین برج هخامنش اکثرا به پله های ساختمان متصل می شوند، نه به دیوار. برخی از مشتریان فرض می کنند که بالابر پله پیما باعث آسیب به دیوار می شود. این در صورتی است که صندلی پله پیمای طراحی و تولید شده شرکت هیچ گونه آسیبی به دیوارها وارد نمی کند زیرا ریل صندلی توسط براکت به پله ها متصل است نه دیوارها.
ریل توسط براکت های نگهدارنده که از درون پیچ می شوند و به طور مساوی از یکدیگر فاصله دارند در جای خود ثابت می شود. پیچ ها می توانند از هر نوع سطحی مانند بتن، فلز یا کاشی عبور کنند.

دکمه بازگشت به بالا