فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانی

ضخامت سقف عرشه فولادی

قبل از بحث در مورد ضخامت سقف عرشه فولادی باید سقف فولادی تعریف شود. این نوع سقف یکی از انواع سقف های جدید در ساخت و سازهای مدرن است. سقف فولادی نوعی سقف مرکب است که همزمان بتنی و فولادی است. تفاوت این سقف ها با سایر سقف ها در ورق های آهنی و گالوانیزه ای است که ذوزنقه ای هستند و در پایین سقف قرار می گیرند. یکی دیگر از تفاوت های این سقف استفاده از کاشی در اجرای آن است.

اجزای سقف در عرشه فولادی

این نوع سقف ها دارای 4 قسمت اصلی می باشند. ورق فلز، کاتر یا ناودانی، آرماتور و بتن اجزای اصلی سقف فلزی هستند. البته باید گفت همه این موارد در ضخامت سقف فولادی عرشه به خوبی جواب می دهد. اما در بین این ورق های فولادی نقش مهمی ایفا می کنند. این ورق ها گالوانیزه و ذوزنقه ای و موجدار هستند. این نوع طراحی باعث می شود افراد بتوانند بدون خم شدن یا خم شدن روی آن راه بروند. ضخامت این ورق ها هشت دهم میلی متر و ضخامت دو دهم میلی متر است.

نکاتی برای اجرای سقف های فولادی

هنگام نصب سقف ورق فولادی باید از ورق های سالم استفاده کرد. اگر برگ ها آسیب ببینند و شکل خود را تغییر دهند، دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد.

ضخامت ورق های سقف عرشه فولادی باید حداقل 0.8 میلی متر باشد.

حداقل مقاومت مشخصه ورق های فولادی باید 230 مگاپاسکال باشد.

حداقل عرض برگ ها باید 50 میلی متر باشد.

ورق های عرشه فقط به تیرهای اصلی وصله می شوند. البته دو عرشه ای که باید وصله شوند باید حداقل 50 میلی متر روی پرتو اصلی همپوشانی داشته باشند.

پس از چیدن ورق های فولادی باید با جوش یا پرچ به تیرهای اصلی و فرعی متصل شوند.

لازم به ذکر است که طول گل میخ پس از نصب و نصب باید بیش از 4 میلی متر باشد.

قطر گل میخ باید کمتر از 2.5 برابر ضخامت فلز پایه ای باشد که به آن جوش داده شده است.

در حین جوشکاری، میله ها باید کاملا تمیز باشند و با رطوبت یا روغن پوشانده نشوند.

جوشکاری روی آب یا در دمای کمتر از 18 درجه ممنوع است.

پوشش بتنی روی ناودانی ها باید 15 میلی متر یا بیشتر باشد.

ضخامت دال بتنی باید بیشتر از 50 میلی متر باشد. دال بتنی روی بخش بتنی ورق ذوزنقه ای شکل قرار می گیرد.

با بیان این نکات استانداردهای مربوط به ضخامت اجزای مختلف سقف عرشه فولادی را ذکر کرده ایم. در ادامه به ضخامت سقف عرشه فولادی می پردازیم.

ضخامت سقف سقف فولادی و استاندارد آن

تمامی اجزای ساختمان دارای قوانین و مقررات هستند. قوانینی برای هر یک از این عناصر وضع شده است و رعایت آنها در تمام مراحل ساخت الزامی است. سقف های سازه ای که سقف های عرشه فولادی یکی از پرکاربردترین انواع آن هستند، بخشی از هر سازه ای هستند. استاندارد ملی ایران به شماره ۲۱۹۷۳:۱۳۹۶ سقف های کامپوزیت عرشه فولادی اطلاعات کلی این نوع ورق های سقف را ارائه می دهد. این قوانین و مقررات در اختیار اپراتورهای این بخش است.

هزینه سقف فولادی سبک

تمامی محاسبات مربوط به ضخامت سقف فلزی را می توان به صورت دستی محاسبه کرد. اما باید گفت امروزه با نرم افزارهای پیشرفته دیگر نیازی به چنین کاری نیست. حسابداران و متخصصان تمام این محاسبات را انجام می دهند و در قالب جداول و جدول زمانی بزرگ به مخاطب ارائه می کنند. بنابراین ضخامت سقف فلزی به راحتی بررسی و انتخاب می شود.

یکی از مواردی که باعث محبوبیت این نوع سقف می شود ضخامت کم آن نسبت به سایر انواع سقف است. کاهش ضخامت سقف عرشه فولادی باعث کاهش نیروی کار و مصالح مورد استفاده می شود. در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

کاغذ پیچ های فولادی روی صفحه فولادی سقف

میله ها و مهره های فلزی نقش بسیار مهمی در ساختار و استحکام سقف فلزی دارند. این پیچ و مهره ها به عنوان اتصال اصلی بین قطعات فلزی استفاده می شوند و باعث انتقال نیروها و بارهای مختلف در سازه می شوند. استفاده از میله و مهره فولادی در سقف سقف فولادی باعث افزایش استحکام و پایداری سازه شده و از حرکت غیرعادی قطعات و شکستگی جلوگیری می کند. همچنین استحکام بالای اسکلت و مهره فولادی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و خوردگی مقاومت بیشتری دارد و طول عمر و طول عمر سازه را تضمین می کند. علاوه بر این، اتصال فولادی قابل تنظیم است و به راحتی قابل تنظیم و تنظیم در صورت نیاز به تغییرات است. به طور کلی استفاده از میله و مهره فولادی در سقف فولادی می تواند استحکام و ایمنی سازه را تا حد زیادی بهبود بخشد.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا