سلامت و تندرستی

ابتلای کودکان به سنگ کلیه و راه‌کارهای درمانی آن

درمان سنگ کلیه در نوزادان و کودکان بستگی به اندازه و نوع سنگ دارد. در مرحله اول، متخصص سعی می کند از یک روش کم تهاجمی به عنوان دارو برای درمان استفاده کند. اگر سنگ بزرگ باشد، ممکن است جراحی توصیه شود. جراحی نیز به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله دانشکده پزشکی به آنها اشاره شده است.

علت سنگ کلیه در کودکان چیست؟

سنگ کلیه رسوبات نمک، نمک و مواد معدنی است. در واقع وقتی ادرار غلیظ می شود، این مواد به کریستال و سنگ تبدیل می شوند. عوارض این مشکل در بزرگسالان شایع است، اما برخی از کودکان در هر سنی ممکن است از آن رنج ببرند. رفتار این بیماری در کودکان اغلب دارای عوامل ژنتیکی و زمینه ای است. عوامل زیر باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در کودکان می شود:

مشکلات روده ای

برخی از کودکان نقص سیستم ادراری دارند. این مشکل می تواند مجاری ادراری را مسدود کند. تجمع ادرار همچنین زمینه تشکیل سنگ کلیه را فراهم می کند.

غذای بد

مصرف زیاد نمک و شیرینی باعث ایجاد سنگ کلیه در کودکان می شود. رژیم غذایی سرشار از نمک باعث ایجاد سنگ های کلسیمی در سیستم ادراری می شود.

عدم ورزش

یکی از عوامل مهمی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، ناتوانی در بچه دار شدن است. اضافه وزن و چاقی در کودکان در حال افزایش است، بنابراین آنها بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

تشنگی

هرچه آب کمتری بنوشید، ادرارتان اسیدی تر و غلیظ تر می شود. به همین دلیل خطر ابتلا به سنگ کلیه افزایش می یابد.

بیماری متابولیک

یکی از شایع ترین علل سنگ کلیه در کودکان مشکلات متابولیک است. این مشکل می تواند باعث خارج شدن بیش از حد کلسیم از ادرار شود و به همین دلیل کودک در معرض سنگ های کلسیمی قرار می گیرد. دفع بیش از حد سیستین از ادرار به دلیل کمبود آنزیم در تجزیه اگزالات عامل دیگری است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد. این می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. سیستین همچنین یک آمینو اسید (یکی از اجزای پروتئین) است که در غذاهایی مانند لبنیات، تخم مرغ، پیاز و کلم یافت می شود.

اندازه این سنگ ها می تواند از یک اینچ تا چند سانتی متر باشد. سنگ های کوچک معمولا با نیروی ادرار از بدن دفع می شوند. بیمار در هنگام جابجایی و برداشتن آنها دچار درد و احتمالاً خونریزی کمی می شود. اما سنگ های بزرگ نیاز به درمان دارند. در غیر این صورت ممکن است مشکلات دیگری مانند انسداد ادرار یا عفونت مجاری ادراری وجود داشته باشد. اگزالات یک ماده طبیعی است که در بسیاری از غذاها یافت می شود.

برای گرفتن نوبت آنلاین با متخصص اطفال و کلیه می توانید به سایت برنامه ریزی درمانی درمانکده مراجعه کنید. در این سایت به افراد متخصص در قالب متن و صوت مشاوره داده می شود. همچنین با ارائه اطلاعات کارشناسان، شانس بیشتری برای انتخاب پزشک حرفه ای خواهید داشت.

علت سنگ کلیه در کودکان زیر یک سال چیست؟

سنگ کلیه در نوزادانی که نارس به دنیا می آیند و با وزن کم به دنیا می آیند بیشتر دیده می شود. قرار گرفتن در دستگاه اکسیژن ساز و مصرف برخی داروها خطر ابتلا به این بیماری را در آنها افزایش می دهد. همچنین شایان ذکر است که بین سنگ کلیه و شیرخشک رابطه معنی داری وجود دارد. آن دسته از غذاهای لبنی که حاوی ملامین هستند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان زیر یک سال افزایش می دهند. ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که حاوی مقدار زیادی نیتروژن است. این نشان می دهد که سطح پروتئین در رژیم غذایی به طور غیر منطقی بالا است.

چگونه سنگ کلیه در کودکان را درمان کنیم؟

با توجه به نوع سنگ و اندازه آن، پزشک متخصص روش های درمانی زیر را توصیه می کند:

آب آشامیدنی

اگر سنگ کوچک است، نوشیدن آب و ورزش به عنوان اولین راه حل توصیه می شود. به این ترتیب سنگ حرکت می کند و از ادرار خارج می شود. درد و مقداری خونریزی دور از ذهن نیست. پزشک همچنین توصیه می کند که برای رقیق شدن ادرار و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه، آب بنوشید.

درمان سنگ کلیه در کودکان

استفاده از محلول خوراکی پلی سیترات پتاسیم در درمان سنگ کلیه در کودکان مورد توجه قرار می گیرد. ابتدا مقدار دارو با توجه به وزن کودک مشخص می شود به طوری که برای هر کیلوگرم یک میلی لیتر دارو اندازه گیری می شود. در مرحله بعد، با اندازه گیری سطح pH ادرار، مقدار دارو افزایش می یابد.

برای گرفتن نوبت با بهترین پزشک کلیه در تهران می توانید از خدمات آنلاین کلینیک سلامت استفاده کنید. درمانکده یک موسسه پزشکی نیست اما از پزشکان حرفه ای در تمام مناطق تهران حمایت می کند. با مراجعه به سایت این مجموعه به راحتی می توانید به صورت آنلاین با پزشک متخصص نوبت بگیرید.

سنگ کلیه کودکان را خرد می کند

در این فرآیند از امواج صوتی برای شکستن سنگ و تبدیل آن به قطعات کوچک استفاده می شود. سپس سنگ های کوچک از طریق ادرار عبور می کنند. این درمان بسیار دردناک بین 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

جراحی سنگ کلیه

گاهی اوقات سنگ های کلیه به قدری بزرگ می شوند که مجرای ادرار را مسدود کرده و باعث عفونت مجاری ادراری می شوند. معمولا برای برداشتن این سنگ ها از جراحی استفاده می شود. جراحی را می توان به صورت یورتروسکوپی، از راه پوست و جراحی باز انجام داد.

اورتروسکوپی

این سیستم از دوربین هوشمند و پلاتر برای یافتن و حذف سنگ ها استفاده می کند. دوربین ها و تجهیزات پزشکی از روده ها و مجاری ادراری به سمت کلیه ها هدایت می شوند. اگر سنگ ها بزرگ باشند ابتدا با لیزر به قطعات کوچک خرد می شوند. این جراحی نیازی به بستری شدن ندارد و بیمار در همان روز مرخص می شود.

جراحی کلیه از راه پوست PCNL

این روش نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در این مدت یک برش یک سانتی متری در پوست اطراف کمر یا پهلو ایجاد می شود. دوربین ها و تجهیزات پزشکی از طریق این شکاف منجر به ایجاد سنگ کلیه می شوند. تجهیزات پزشکی به دلیل قدرت مکش می توانند سنگ را جدا کنند. به این ترتیب بیمار باید 2 تا 4 روز در بیمارستان بماند.

جراحی باز برای درمان سنگ کلیه

تاکنون توجه کمی به استفاده از این روش شده است. اگر سنگ کلیه بزرگ باشد و به سایر روش های درمانی پاسخ ندهد، جراحی باز به عنوان یک راه حل موثر توصیه می شود.

چگونه می توانم به صورت آنلاین از متخصص اورولوژی وقت بگیرم؟

برای رزرو آنلاین دکتر اورولوژی و سایر تخصص ها مانند دکتر خون (انکولوژی) شما گزینه های زیادی دارید. استفاده از خدمات سلامت آنلاین درمانکده می تواند گزینه خوبی باشد. درمانکده پل شما برای پزشکان حرفه ای شاغل در تمامی مناطق تهران است. در صورت لزوم می توانید از خدمات آزمایشی در کلینیک نیز استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا