سلامت و تندرستی

اولین بمب‌افکن نسل ششم جهان / چین توان سرنگون کردن بمب‌افکن جدید آمریکا را دارد؟/ عکس

به گزارش خبرگزاری سی وی نت، روز گذشته جدیدترین موشک جهان فاش شد و اطلاعات کمی از این هواپیمای مرموز در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

B-21 Raider با سرمایه گذاری حدود 25 میلیارد دلار به این سطح رسیده است و در آینده جایگزین بمب افکن های معروفی مانند B-2 Spirit، B-1 Lancer و B-52 خواهد شد.

درباره اولین هواپیمای نسل ششم جهان چه می دانیم؟  / آیا چینی ها می توانند بمب جدید آمریکا را ساقط کنند؟/ عکس

نسل بعدی سامانه های موشکی

در معرفی B21 از این پرنده مرموز به عنوان نسل بعدی بمب افکن ها یا اولین هواپیمای جنگنده نسل ششم یاد شد. این پرنده تقریبا سی سال پس از معرفی Spirit B2 به دنیا معرفی شد.

Spirit B2 در اواخر دهه 1980 توسعه یافت و در زمان خود یک پیشرفت بزرگ در زمینه هواپیماهای نظامی بود.

در واقع به نظر نمی رسد که B-21 مانند اسپرایت جهشی در زمینه هواپیماهای نظامی باشد، زیرا بسیاری از ویژگی های اسپرایت را در طراحی خود به ارث برده است و در واقع طراحی آن از نظر پولی است که ساخت آن است. و تعمیر و نگهداری بسیار کم است.

همین قیمت پایین باعث شده است که در مرحله اول برنامه هایی برای خرید حدود 100 فروند از این بمب افکن ها وجود داشته باشد. آنچه این پرنده را از نسل های قبلی بمب افکن ها متمایز می کند، طرح آن برای جنگ های شبکه ای در آینده است.

حسگرهای پیشرفته برای جمع آوری داده ها

این پرنده دارای حسگرهای پیشرفته ای است که می تواند اطلاعات مناطق درگیری و تجهیزات دشمن را جمع آوری کند و این اطلاعات را همزمان در اختیار سایر تجهیزات در درگیری قرار دهد.

قابلیت پرواز بدون خلبان از دیگر ویژگی های بمب افکن Northrop Grumman B21 Raider است. B-21 می تواند موشک های نسل جدید بزرگی مانند JAASM را در کابین و سلاح های هسته ای خود حمل کند.

درباره اولین هواپیمای نسل ششم جهان چه می دانیم؟  / آیا چینی ها می توانند بمب جدید آمریکا را ساقط کنند؟/ عکس

پنهان کاری مهم ترین ویژگی این پرنده است که آن را در کنار اسپریت تنها بمب افکن های پرسرعت دنیا می کند. Stealth به پرندگان بزرگتر مانند بمب افکن ها قدرت مانور بیشتری نسبت به پرندگان مسن تر مانند Lancer و B-52 می دهد.

چالش حریم خصوصی

در سال های اخیر، رقبای آمریکایی مانند چین به دنبال یافتن راه حل هایی برای مبارزه با پرندگان رادارگریز بوده اند و با توسعه رادارهای جدید به دنبال چالش فناوری رادارگریز هستند.

چین ادعا می کند که فناوری راداری را توسعه داده است که می تواند حتی رادارترین پرندگان را شناسایی و ردیابی کند.

اگر چنین گفته ای صحت داشته باشد، مزیت اصلی پرنده ای مانند B-21 از آنها سلب می شود، هرچند که در این صورت هم توانایی رزمی و تشخیص بالای آن خطر بزرگی خواهد بود.

ناگفته نماند که در سال های اخیر چین تجهیزات خود مانند Spirit B2 را تولید می کند.

5858

دکمه بازگشت به بالا