جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

مهاجرت به کانادا: چگونگی اخذ اقامت دائم برای ایرانیان

زندگی در دومین کشور بزرگ جهان با انواع مناظر طبیعی خیره‌کننده، اقتصاد قوی، سیستم آموزشی پیشرفته و خدمات بهداشت عمومی گسترده می‌تواند آینده‌ای شگفت‌انگیز برای شما و فرزندانتان بسازد. کانادا کشوری توسعه یافته با زیرساخت‌های خوب و اقتصاد قوی است، درنتیجه یکی از بهترین پیشنهادها، است. این کشور دارای شانزدهمین بالاترین درآمد سرانه اسمی در سطح جهانی و همچنین دوازدهمین رتبه برتر در شاخص توسعه انسانی (HDI) است. اقتصاد پیشرفته آن دهمین اقتصاد بزرگ جهان است که عمدتاً بر منابع طبیعی فراوان و شبکه‌های تجاری بین‌المللی توسعه یافته تکیه دارد.

از لحاظ طبیعت، کانادا دریاچه‌های بیشتری نسبت به بقیه کشورهای جهان دارد که آن را به کشوری زیباتر برای زندگی تبدیل می‌کند. این سرزمین رویایی برای دوستداران طبیعت و کاوشگران است. همچنین، کانادا کشوری است که از ساکنان خود مراقبت می‌کند، این بدان معناست که برنامه‌های رفاه اجتماعی متعددی توسط دولت ارائه شده است. دولت فدرال و دولت استانی برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی و آموزش رایگان تا درجه 12 ارائه می‌دهند. همچنین، کانادا تحصیل‌کرده‌ترین کشور جهان است و بیش از نیمی از ساکنان آن دارای مدرک هستند.

شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان

از اول مارس 2023، کانادا به ایرانیانی که مایل به دریافت اقامت دائم در کانادا هستند، کمک می‌کند و حتی به ایرانیان اجازه می‌دهد با درخواست مجوز جدید از داخل کانادا، به تحصیل، کار یا ملاقات با خانواده خود ادامه دهند و در نهایت آن را با اقامت دائم تبدیل کنند. بنابراین با توجه به این ویژگی‌های ارزشمند، بهتر است برخی از بهترین راه‌های اخذ اقامت این سرزمین را بدانید.

همچنین این امکان را نیز فراهم کرده است که با داشتن ویزای توریستی کانادا، در صورت یافتن شغلی مناسب، ویزای خود را به work permit تبدیل کرده و پس از گذشت مدت زمانی، اقامت دائم دریافت کنید. علت این امر و آسان کردن شرایط اقامت کانادا برای ایرانیان، کمک به حقوق بشر است و دولت کانادا، نیازهای فعلی ایرانیان را زیر نظر دارد و از روش‌های مختلف تحصیلی، کاری، توریستی، سرمایه‌گذاری و برنامه‌های استانی کمک به ورود ایرانیان به کشور خود می‌کند. در ادامه به بررسی روش‌های مهاجرت کانادا می‌پردازیم.

راه های اقامت کانادا

حدودا 80 راه برای رفتن به کانادا وجود دارد که در بین این دسته‌بندی‌های گسترده، بی دردسرترین روش‌ها که به‌راحتی هم قابل انجام باشند، اشاره می‌کنیم. بیش از 1.3 میلیون مهاجر جدید از سال 2016 تا 2021، به طور دائم در کانادا مستقر شدند که به‌عنوان بیشترین تعداد مهاجران اخیر در سرشماری کانادا ثبت شده است.

اقامت کانادا از طریق کار

این امکان برای اتباع خارجی وجود دارد که ابتدا با مجوز کار موقت به کانادا بروند و سپس برای اقامت دائم کانادا خود اقدام کنند. چهار برنامه مهاجرتی اصلی جهت رسیدن به این هدف برای کارگران خارجی موقت وجود دارد. همچنین لازم است بدانید کارگران خارجی در کانادا اغلب دارای ویزای W-1 هستند که نشان‌دهنده وضعیت آنها به عنوان کارگر است. این ویزا در دو نوع اصلی ارائه می‌شود: مجوز کار باز و مجوز کار خاص کارفرما. انتقال از ویزای W-1 به اقامت دائم، از طریق مسیرهای مهاجرتی که در ادامه ذکر خواهد شد، امکان‌پذیر است.

  • برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)

اگر در کانادا با کارفرمای کانادایی با مجوز کار موقت کار می‌‌کنید و کارفرما به شما پیشنهادی برای استخدام دائمی داده است، ممکن است واجد شرایط درخواست اقامت دائم خود تحت برنامه کارگر ماهر فدرال باشید. به چنین پیشنهادی به عنوان استخدام سازماندهی شده گفته می‌شود. کارگر موقت باید امتیازات لازم را که تحت برنامه کارگران ماهر خارجی لازم است رعایت کند، امتیازها بر اساس عواملی مانند تحصیلات، سن، سازگاری، مهارت‌های زبانی و پیشنهاد شغلی متقاضی اعطا می‌شود. این روند می‌تواند 12-18 ماه طول بکشد.

  • کلاس تجربه کانادایی (CEC)

کارگران موقت در موقعیت‌های کاری که نیاز به مهارت دارد، می‌توانند از تجربه کاری خود در کانادا برای درخواست تحت برنامه کلاس تجربه کانادایی استفاده کنند. این روش گزینه‌ای محبوب برای آن دسته از کارگران موقت است که امتیازات مورد نیاز برنامه کارگران ماهر فدرال را نداشته‌اند. متقاضیان تحت CEC باید حداقل 2 سال سابقه کار در کانادا داشته باشند یا تحصیلات پس از متوسطه را در کانادا گذرانده باشند و 1 سال سابقه کار داشته باشند. متقاضیانی که تحت CEC واجد شرایط هستند، باید قبل از درخواست برای اقامت دائم کانادا، یکی از شرایط فوق را داشته باشند.

  • برنامه های نامزد استانی (PNP)

تقریباً هر استان برنامه نامزد استانی خود را دارد که به آنها اجازه می‌دهد اتباع خارجی را برای درخواست اقامت دائم کانادا خود معرفی کنند. متقاضیانی که تحت برنامه استانی درخواست می‌کنند، باید قصد اقامت در استانی را داشته باشند که به کمک برنامه آن درخواست می‌دهند. جریان‌ها و گزینه‌های مختلف موجود در هر استان می‌تواند بسیار متفاوت باشد، با این حال برنامه‌ها اغلب در سطح فدرال هستند. درخواست برای اقامت دائم تحت PNP می‌تواند 12 تا 18 ماه طول بکشد. کارگران موقت می‌توانند از طریق کلاس تجربه کبک برای اقامت دائم خود اقدام کنند. کلاس تجربه کبک (QEC) بسیار شبیه کلاس تجربه کانادایی (CEQ) است، با این تفاوت که الزامات اضافی تحت QEC وجود دارد.

متقاضیان تحت QEC باید حداقل به مدت 1 سال در موقعیت کاری دارای مهارت، در کبک کار کرده باشند (از طریق مجوز کار موقت)، همچنین آنها باید زبان رسمی کبک یعنی فرانسوی را در سطح متوسط صحبت کنند. به متقاضیان موفق، گواهی انتخاب توسط استان کبک داده می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد برای وضعیت اقامت دائم خود اقدام کنند. لازم به ذکر است که اتباع خارجی در کانادا با ویزای تعطیلات کاری نیز می‌توانند از طریق QEC برای اقامت دائم خود اقدام کنند، البته تا زمانی که شرایط ذکر شده در بالا را داشته باشند. فرآیند تبدیل از کارگر موقت به اقامت دائم از طریق QEC می‌تواند تا 1 سال یا کمتر طول بکشد.

اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری

کانادا به عنوان یک مرکز جذاب برای بنیانگذاران، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مشتاق در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از افراد از با داشتن سرمایه مناسب، از این راه اقدام به دریافت اقامت دائم کانادا می‌کنند. برای مثال به لطف برنامه جذاب ویزای استارتاپ کانادا (SUV) که توسط دولت فدرال اجرا شده است، یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در کانادا برای کارآفرینان، راه‌اندازی استارت آپ است. چهار راه جهت سرمایه‌گذاری در تجارت کانادا برای تجار خارجی وجود دارد:

  • راه‌اندازی کسب‌وکار از ابتدا
  • خرید یک کسب‌وکار عملیاتی
  • خرید سهام در یک تجارت فعال (حداقل 33٪ یا بیشتر)
  • خرید حق امتیاز

به طور کلی، مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه شما برای خرید یا ایجاد یک کسب‌وکار در کانادا می‌تواند بین 100,000 دلار تا 350,000 دلار کانادا باشد، البته بسته به اهداف شخصی و مالی شما می‌تواند بیشتر هم باشد.  رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا مانند : مهندسی نرم افزار، علوم کامپیوتر، و مدیریت پروژه از جمله رشته‌های محبوب برای مهاجرت به کانادا هستند . به عنوان مثال، کسب‌وکاری که سود خالص 100,000 دلار در سال برای مالک ایجاد می‌کند، حدود 500,000 دلار هزینه دارد. در ادامه به روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری نیز اشاره خواهیم کرد.

اقامت کانادا از طریق ثبت شرکت

یکی دیگر از راه‌های دریافت اقامت پس از ورود به کانادا به‌عنوان یک کارگر خارجی، اداره تجارت خودتان است! یعنی شما می‌توانید با دریافت مجوز کار شرکتی تاسیس کنید که دائما فعال باشد تا بتوانید برای اقامت دائم خود درخواست دهید. کسب‌وکار فعال به این معنی است که:

  • شرکت شما به طور فعال کالاها یا خدمات را به مشتریان واقعی و فعلی در کانادا یا در سطح جهانی می‌فروشد.
  • شما تمام مجوزهای لازم برای فعالیت در کانادا را دارید.
  • شرکت شما دارای موقعیت فیزیکی در کانادا است.
  • کارمندان کانادایی برای شرکت شما کار می‌کنند.
  • شما در حال پیشرفت در اجرای طرح تجاری خود هستید.
  • شما در حال حاضر در حال انجام (یا قصد انجام) وظایف اجرایی یا مدیریتی ارشد در شرکت خود را دارید. (یعنی نباید به عنوان مالک-اپراتور کسب‌وکار خود عمل کنید، بلکه شرکت خود را از طریق مدیران مدیریت کنید)

هنگامی که کسب‌وکار شما در کانادا فعال شد، می‌توانید به عنوان مدیر کسب‌وکار خود برای اقامت دائم اقدام کنید. برای واجد شرایط شدن جهت اقامت دائم باید معیارهای دیگری را هم رعایت کنید که اغلب شامل موارد زیر است:

  • حداقل نمرهCLB 7 برای مهارت‌های زبانی شما
  • داشتن تحصیلات پس از متوسطه
  • نداشتن سابقه کیفری یا مشکلات جدی پزشکی

همانطور که گفته شد برنامه ویزای استارتاپ کانادا (SUV) فرصتی منحصربه‌فرد برای کارآفرینان خارجی است که به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و کارآفرینان را در سراسر جهان برای سرمایه گذاری در برنامه SUV کانادا جذب می‌کند.

اقامت کانادا از طریق تحصیل

یکی از بهترین و راحت‌ترین راه های اقامت کانادا، از طریق پذیرش تحصیلی در دانشگاه کانادا است. دانشجویان بین‌المللی که را دارند و برای تحصیل به کانادا می‌روند، معمولا قصد برگشت ندارند و پس از اتمام تحصیلات خود، تصمیم می‌گیرند که به طور دائم در کانادا حضور داشته باشند. خوشبختانه، راه‌های زیادی هم برای این امر وجود دارد. بسیاری از برنامه‌های فدرال و استانی اقامت دائم کانادا به متقاضیان دارای مدرک فارغ‌التحصیلی کانادایی، امتیاز ویژه‌ای در واجد شرایط شدن درخواست مجوز کار می‌دهند.

بنابراین فارغ‌التحصیلان می‌توانند با اخذ مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) تجربه کاری کانادایی را به دست آورند که بسته به برنامه تحصیلی کانادایی آنها، ممکن است این امکان را بدهد تا حداکثر سه سال در کانادا کار کنید و سپس به‌راحتی شهروندی کانادا را دریافت کنید. توجه داشته باشید که دانشجویان بین‌المللی در کانادا باید اطمینان حاصل کنند که شرایط مجوز تحصیل خود را در طول اقامت خود دارند. اگر دانشجویی شرایط مجوز تحصیل خود را نقض کند، می‌تواند درخواست‌های مهاجرتی آینده را به خطر بیندازد.

اقامت کانادا از طریق ازدواج

چه نامزد باشید، چه متاهل یا در رابطه حقوقی مشترک، کانادا برنامه‌های Immigration and citizenship مختلفی را ارائه می‌دهد که برای زوج‌ها مناسب است. اگر همسر یا شریک زندگی در کانادا دارید و همسر یا شریک زندگی شما، شهروند یا مقیم دائم کانادا است، این بهترین گزینه برای دریافت اقامت کانادا برای شماست.در این روش همسر شما با حمایت مالی، کمک می‌کند تا در کانادا به او بپیوندید و اقامت دائم داشته باشید. در نظر داشته باشید که این اقامت تا زمانی که همسر شما معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشد، امکان‌پذیر است.

اقامت کانادا از طریق تولد فرزند

قانون شهروندی کانادا در سال 1946 بیان می‌کند که هر کسی در کانادا متولد شود، حق شهروندی دریافت می‌کند و شهروند بودن یا نبودن والدین فرزند تازه متولد شده در کانادا، تاثیری بر این موضوع ندارد و فرزند متولد شده در کانادا، به صورت خودکار اقامت دائم و پاسپورت کانادا را دریافت می‌کند.نکته قابل توجه اینجاست که این موضوع بر شهروندی والدین تاثیری ندارد و تنها کودک آنها اقامت دائم را دریافت می‌کند. پدر و مادر می‌توانند به همراه کودک خود به کشور بازگردند یا با اقامت موقت کانادا، مدتی در این کشور حضور داشته باشند و از طریق راه‌های دیگر ذکر شده، برای اقامت و شهروندی کانادا اقدام کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا