اقتصادیکسب و کار ایرانی

چطور از فرش لوله شده در انبار نگهداری کنیم

انبار کردن فرش ؛  فرش از هر نوعی که باشد، کالایی گران‌بهاست خصوصا فرش دستباف که یک کالای لوکس و باارزش می‌باشد. فرش‌های دستباف هر چه از قدمت آن‌ها می‌گذرد و اصطلاحا پاخور آن‌ها بیشتر می‌شود، قیمتی‌تر و گران‌بهاتر می‌شوند و این مساله تاکیدی بر آن است که به ما نشان می‌دهد باید از فرش‌های خود، بهتر و بیشتر مراقبت کنیم. در بسیاری از کلکسیون‌های شخصی و موزه‌های مشهور دنیا، فرش‌هایی با قدمت ۲۰۰ و ۳۰۰ سال و بیشتر وجود دارند و گاهی چنان با ارزش‌ هستند که قابل قیمت‌گذاری نیستند!

با بیان این مقدمه، انبار کردن صحیح فرش ، روشی است که می‌تواند سلامت و ماندگاری فرش‌های ما را تضمین کند. فرش ما چه دستباف باشد و  گاهی ما ناگزیر از انبار کردن آن هستیم و مجبوریم فرش‌مان را برای مدتی انبار کنیم. در این محتوا از وب‌سایت زیلوکس ، روش صحیح انبار کردن فرش را آموزش خواهیم داد تا بتوانید فرش‌هایتان را از گزند تخریب و آسیب در امان نگهدارید. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

روش صحیح انبار کردن فرش

پیشتر گفتیم که گاهی به دلایل مختلف، از جمله خرید فرش جدید، مهاجرت، مسافرت، تعویض منزل و بسیاری دلایل دیگر، مجبوریم به مدت‌های طولانی فرش‌هایمان را انبار کنیم. همانطور که می‌دانید الیاف فرش به گونه‌ای است که چنانچه در معرض عدم عبور جریان هوا قرار گیرد، دچار پوسیدگی می‌شود و بافت آن خراب می‌شود. البته این اتفاق بیشتر برای انواع فرش‌ دستباف و قالی که از الیاف طبیعی مانند ابریشم و پشم تشکیل شده‌اند می‌افتد، اما اگر نیز به شیوه‌ی درست انبار نشود، دچار تخریب و پوسیدگی می‌شود، خصوصا انواعی که از الیاف طبیعی مانند پشم بافته شده‌اند!

چنانچه برای مدتی به فرش خود احتیاج ندارید، می‌توانید با رعایت نکاتی، آن را انبار کنید و سپس در موقع لزوم، مجددا از آن استفاده کنید.

  • بهترین روش برای جمع کردن فرش، لوله کردن آن است. اگر می‌خواهید فرش‌تان را انبار کنید، از تاکردن و یا هر روش دیگری پرهیز کنید. لوله کردن فرش عالی‌ترین روشی است که از شکستن و چروک افتادن بر روی فرش پیشگیری می‌کند. تاکردن فرش باعث می‌شود، الیاف و تار و پود فرش، شکسته شود و به مرور زمان بر روی آن، چروک ایجاد شود و بافت آن دچار کشیدگی شود. بنابراین حتی در مدت کوتاه نیز، از تا کردن فرش‌هایتان بپرهیزید.
  • فرش را پس از لوله کردن، درون پارچه‌ی سفید نخی بپیچید. انواع کیسه‌های نخی استاندارد که برای انبار کردن فرش تولید شده‌اند، در بازار موجودند و شما می‌توانید آن‌ها را خریدارید کنید. اما اگر به این کیسه‌ها دسترسی ندارید، تهیه‌ی کیسه نخی سفید رنگ، کار چندان دشواری نیست. بهتر است از پارچه‌ی سفید استفاده کنید تا اگر به هر دلیلی پارچه رنگ پس داد، فرش شما رنگی نشود. فرش را درون پارچه‌ی نخی سفید بپیچید و دو سر آن را محکم با یک بند گره بزنید. این کار از ورود گرد و غبار به درون بافت فرش جلوگیری می‌کند.

آیا می‌توان از کیسه‌های نایلونی و پلاستیکی برای انبار کردن فرش استفاده کرد؟

در پاسخ باید گفت، خیر! کیسه‌های نایلونی مانع عبور هوا به درون بافت فرش می‌شوند و باعث می‌شوند فرش عرق کند و دچار کپک و پوسیدگی الیاف شود. اگر قصد دارید تعداد زیادی را انبار کنید، پیشنهاد می‌دهیم آن‌ها را به صورت باز و پهن شده بر روی هم قرار دهید، البته این روش کمی جاگیر است اما آسیب‌ کمتری به فرش‌های شما می‌رساند و برای تعداد زیادی فرش مناسب است.

    • آویزان کردن فرش، روش مناسبی برای انبار کردن فرش نیست و نباید ازین روش استفاده کنید مگر در مواقعی که ضرورت دارد.
    • برای اینکه فرش‌تان از گزند بیدخوردگی و سایر حشرات موذی در امان بماند، پیشنهاد می‌شود هنگام لوله کردن فرش، چند عدد قرص نفتالین و یا مقداری تنباکو، لابلای فرش قرار دهید. تنباکو و نفتالین به دلیل بویی که از خود ساطع می‌کنند، مانع می‌شوند که حشرات در بافت، الیاف و پرز فرش لانه کنند. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که نفتالین و تنباکو، به مرور زمان خاصیت بویی خود را از دست می‌دهند و شما ناگزیر هستید هر چند ماه یکبار، آن‌ها را تعویض کنید تا خاصیت آن‌ها تمدید شود.
    • از انبار کردن فرش در محیط‌های بسته، نمناک، مرطوب، گرم و هر محیطی که جریان هوا در آن عبور ندارد، خودداری کنید. فرش از هر نوعی که باشد باید در محیطی انبار شود که جریان هوا هرچند محدود در آن وجود داشته باشد. انبار کردن فرش در محیط‌های بسته و فاقد نور که اصطلاحا خفه و بدون هوا باشد، باعث ایجاد کپک، بوی بد، پوسیدگی، لانه‌گزینی بید و حشرات، بی‌رنگ شدن الیاف فرش، نم‌زدگی و به طور کلی، از بین رفتن اعتبار و قیمت فرش می‌شود.
    • پیشنهاد می‌شود برای اطلاع داشتن از میزان رطوبت فضایی که فرش را در آن انبار می‌کنید یک رطوبت‌سنج در اتاق نصب کنید.
    • انبار کردن فرش در محیط‌های گرم مانند پشت‌بام، موتورخانه، انباری و هر محیطی که گرما فاکتور اصلی آن باشد، باعث می‌شود بافت نرم فرش از بین برود و فرش، خشک و شکننده شود، در نتیجه، استحکام و دوام آن کاهش یابد و قیمت آن پایین آید.
  • هرگز فرشی که دارای رطوبت است را انبار نکنید. قبل از انبار کردن فرش از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر قصد دارید قبل از انبار کردن فرش ، آن را بشویید، کاملا مطمئن شوید که الیاف آن خشک شده است و حتما پشت فرش را در معرض تابش آفتاب قرار دهید.
  • فرشی که انبار می‌شود در بازه‌ی زمانی چهار ماه تا شش ماه یکبار باید مورد بازبینی قرار گیرد تا مطمئن شوید که دچار تخریب و پوسیدگی قرار نگرفته است؛ البته این مدت‌زمان تقریبی است. اگر در محیط خشک و مناسبی فرش را انبار کرده‌اید، می‌توانید این زمان را افزایش دهید. هر چند ماه یکبار، فرش را از انبار در آورید و در جلوی آفتاب پهن کنید و آن را هوادهی کنید. هم روی فرش و هم پشت فرش، باید در معرض تابش آفتاب و هوای آزاد، قرار بگیرد. بعد از یک نصفه‌ روز آفتابی که سطح زیرین و رویی فرش در جلوی آفتاب پهن شد، می‌توانید آن را مجددا لوله و انبار کنید.
  • هر فرشی در مدت زمان انبار شدن، ممکن است دچار تخریب و پوسیدگی شود و شما در بازرسی‌هایی که انجام می‌دهید ممکن است با آن مواجه شوید. اگر فرش شما دچار تخریب و پوسیدگی شده، در اولین فرصت با متخصصان رفو و ترمیم فرش تماس بگیرید و در صورتی که نیاز است فرش‌تان را به آن‌ها بسپارید تا مجددا ترمیم و بازسازی کنند.
  • وجود کپسول آتش‌نشانی در اتاقی که فرش را در آن انبار می‌کنید یکی از الزاماتی است که باید رعایت کنید تا بتوانید در موقع حریق از آن استفاده کنید.

سخن پایانی :

انبار کردن فرش، اگر به روش درست و صحیح انجام گیرد، سلامت فرش‌های ما را تضمین می‌کند و به ما این اطمینان را می‌دهد که فرش‌مان در اثر گذر زمان کمترین آسیب را می‌بیند. نگهداری و انبار کردن فرش‌های مختلف چه دستباف باشد و چه ماشینی، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند ماندگاری و دوام فرش‌های ما را تضمین کند تا ما در موقع لزوم بتوانیم از آندر این مقاله راهکارهای نگهداری از فرش دستباف را برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم که با رعایت آنها ،فرش دستباف تان از هر گونه آسیبی در امان می ماند. این نکته را فراموش کنید که این دستورالعمل ها برای فرش های مصرفی می باشد و برای فرش های عتیقه لازم است با کارشناسان با تجربه مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا