سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

طرز تهیه پودر هسته خرما

ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﺿﺪﻣﯿﮑﺮوﺑﯽدرﻣﺎﻧﯽ و ﭘﺰﺷﮑﯽنتیجه‌گیری و جمع بندی

ارزش غذایی هسته خرما(آنالیز مواد معدنی و آلی)

به نقل از argankhorma هر هسته خرما بطور میانگین دارای%۸۳-۸۱ کربوهیدرات،%۱۲/۶۷-۱۰/۱۹ روغن هسته خرما،%۶/۳-۵ پروتئین می باشد.

کربوهیدرات

۸۳-۸۱ %

روغن

۱۰/۱۹ – ۱۲/۶۷ %

۵ -۶/۳ %

خرما کبکاب تازه: آنالیز مواد معدنی موجود در هسته خرما حاکی از وجود مقادیر قابل توجه‌ایی پتاسیم،فسفر،کلسیم وسدیم می باشد. البته سایر مواد معدنی دیگر مانند آهن،منگنز،روی و مس نیز در هسته خرما وجود دارد. وجود مقدار کم فیتیک اسید در هسته خرما نیز مزیت آن نسبت به سبوس غلات می باشد.

بررسی ظرفیت باند شدن با آب(Water Binding Capacity)500%ظرفیت جذب روغن:۴۰۰%تست اسید فیتیک:منفی(خیلی کم)pH:6.5-7گلوتن(gluten):منفی

هسته خرما و مشتقات آن(مانند:قهوه هسته خرما،روغن هسته خرما،پودر هسته خرما)خواص شگفت‌انگیزی دارند. در طب اسلامی و سنتی از آن برای پیشگیری و محافظت بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

در درمان و کنترل بیماری قند خون مفید است.

طرز تهیه پودر هسته خرما

پودر هسته خرما(بخصوص دم کرده قهوه هسته‌خرما) برای کنترل قند خون و دیابت بسیار مفید است. این پودر خارق العاده خاصیت تولید و افزایش انسولین دارد و در کاهش قند خون موثر است. برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالا مصرف دم کرده قهوه هسته خرما به صورت روزانه توصیه می شود.

روغن هسته خرما برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مفید است و از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری میکند. پیرامون خواص درمانی روغن هسته‌خرما مطالعات و تحقیقات زیادی صورت گرفته که بطور اختصاصی در مطلبی دیگر به خواص و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

فیبر بالای موجود در هسته‌خرما سبب کاهشها در خون شده و در نتیجه کنترل و کاهش فشار خون و چربی خون را به همراه دارد.

دانه های خرما مقادیر مناسبی مواد معدنی(مانند:رویZn ،کلسیمCa ،پتاسیمK و )دارا می باشند که سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی می شود.

خرمای کبکاب و هسته خرما دارای مقدار قابل توجه ایی فیبر غذایی هستند در تسهیل هضم و گوارش غذا مفید هستند. از طرفی قهوه‌هسته‌خرما در درمان اختلالات دستگاه گوارش، به ویژه اسهال مزمن موثر است و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل کرده و باکتری های مضر وارد شده به دستگاه گوارش را از بین ببرد.

هسته خرما حاوی چندین ترکیب دارویی است که یکی از آنها مانند کورتیکواستروئیدها عمل می کند و برای درمان اختلالات کلیه و مثانه، التهاب و بیماری های عفونی استفاده می‌شود. مشتقات این دانه شگفت انگیز، خاصیت خردکنندگی دارد و به شکستن و خرد شدن سنگ کلیه کمک می کند. بذر خرما مملو از پروانتوسیانیدین که به شما در جلوگیری از آسیب کبد و کلیه کمک می کند و از مسمومیت کبدی محافظت می کند. این اثر محافظتی کبدی ممکن است به فعالیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد نسبت داده شود.

مصرف روزانه مشتقات دانه خرما در پیشگیری از سنگ کلیه و بهبود عملکرد کلیه مفید است.

هسته های خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند که نقش بالقوه ایی در مهار رادیکال های آزاد بدن، پیشگیری از سرطان و جلوگیری آسیب به ساختمانDNA دارند. تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که دانه(هسته) خرمای ایرانینسبت سایر دانه‌های خرما دارای درصد شگفت‌انگیزی آنتی اکسیدان است. خاصیت آنتی اکسیدانی یکی از مهمترین خواص هسته خرما ایران به شمار می آید.

کاربردهای هسته خرما در صنایع مختلف(از صنایع غذایی تا استفاده در صنایع پزشکی و بهداشتی) را در چندین دسته‌بندی می توان بررسی کرد در ادامه به بررسی نقش و کاربرد آن در هر یک از این صنایع خواهیم پرداخت.

مقدار غذای مورد نیاز برای تامین خوراک دام ها در دنیا روز به روز در حال افزایش است. در این میان هسته خرما به عنوان یک منبع غنی و ارزان قیمت کربوهیدرات پتانسیل استفاده در این زمینه را دارد. به استناد تحقیقات و مطالعاتی که در این راستا انجام شده، با اضافه کردن هسته خرما به رژیم غذایی نشخوارکنندگان(تا ۷۵درصد)،بهبود رشد و افزایش سطح هورمون رشد در نشخوارکنندگان را تایید می‌کند.

بر اساس فیزیکوشیمیایی مشخص شده که هسته خرما، منبع مناسبی جهت استخراج فیبر و بهبکارگیری در صنایع غذایی است.

در تست های آزمایشگاهی :

شکراللهی و همکاران جهت تهیه فیبر از هسته خرما، هسته را خورد

آیا پودر هسته خرما برای درمان دیابت مفید است؟

مصرف آن بصورت دَم کرده و یا استفاده از آن در نان و شیرینی‌جات سبب کاهش فشار خون،کلسترول و چربی خون و بهبود میزان انسولین در بیماران دیابتی را به همراه دارد.

خواص هسته خرما در طب اسلامی چیست؟

پژوهشگران فعال در طب سنتی و اسلامی خواص بیشماری را برای هسته خرما(پودر هسته خرما،روغن هسته خرما و …) ذکر کرده‌اند. برای مثال: بهبود سیستم ایمنی بدن،بهبود و کنترل بیماری دیابت،تسکین دهنده دردهای موضعی،سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کلیه‌ها.

چگونه می توانیم بذر خرما مصرف کنیم؟

با توجه به اینکه خود هسته های خرما قابل خوردن نیستند، باید آن را به صورت پودر در آوریم. +می توان از دمنوش آن استفاده می کنند +از پودر آن می توان در تهیه شیرینی‌جات و نان استفاده کرد +استفاده از آن در شیک شکلات و اسموتی ها از پودر آن در رژیم غذایی خود مانند استفاده در شیرینی‌جات، دمنوش استفاده کنیم.

 چگونه هسته خرما را پودر کنیم؟

برای پودر کردن هسته خرما، ۱) ابتدا هسته خرما را به مدت ۱۵ روز در آب می خیسانیم سپس ۲)هسته های خرما را ۱-۲ روز در هوا آزاد قرار می دهیم تا خشک شوند ۳) آنها را در قابله میریزیم و بو میدهیم تا ترد و شکننده شوند ۴) در مرحله آخر هسته‌ های خرما که اکنون ترد شده‌اند را آسیاب می کنیم.

دکمه بازگشت به بالا