سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

طرز تهیه حلیم با مرغ مرحله به مرحله

 

از دسته انواع حلیم ها می باشد که بسیار خوشمزه و سریع تر تهیه می شود و برای کسانی که طعم گوشت را در حلیم دوست ندارند بسیار خوب است شما می توانید از گوشت بوقلمون نیز در تهیه این حلیم استفاده کنید. حلیم مرغ هم با جو پرک هم با بلغور گندم تهیه می شود که هر دو خوشمزه می باشند ولی با بلغور گندم کمی مغذی تر می شود. حلیم مرغ گزینه مناسبی برای یک صبحانه یا ایام ماه مبارک رمضان است و به دلیل استفاده از مرغ به راحتی و سرعت بیشتری تهیه می شود. شما می توانید در منزل این حلیم خوشمزه را برای خانواده و کودکان خود تهیه کنید. امروز در بدون شیر را به شما آموزش خواهم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

سینه مرغ ۱/۲ عدد
بلغور گندم ۱.۵ پیمانه
آب ۱.۵ لیتر
پیاز ۱ عدد
چوب دارچین ۱ عدد
کره به مقدار لازم
کنجد و دارچین و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم مرغ با بلغور بدون شیر

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا بلغور گندم را از ۴ ساعت قبل با مقداری آب بگذارید تا خیس بخورد تا پخت راحت تری داشته باشد. سینه مرغ را به صورت فیله دربیاورید و استخوان های آن را جدا کنید.

مرحله دوم: پخت مرغ

ابتدا مرغ را به همراه یک پیاز ۴ قاچ شده و کمی نمک و یک تکه چوب دارچین داخل قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید و بگذارید تا مرغ پخته شود سپس از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید.

مرحله سوم: پخت بلغور

بلغور گندم را با هفت برابر آب داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا پخته و نرم شود اصلا نباید بلغور گندم را از ابتدا هم بزنید وگرنه مجبور خواهید موند تا آخر پای گاز بمانید و هم بزنید تا ته نگیرد سپس بعد از چند ساعت که گندم ها پخته و نرم شدند با کمک گوشتکوب برقی مواد را خوب میکس کنید تا گندم پوره شود می توانید صبر کنید تا خنک شود سپس داخل مخلوط کن ریخته و میکس و پوره کنید.

مرحله چهارم: پخت حلیم مرغ

مجدد گندم را داخل قابلمه ریخته و  مرغ های ریش شده را درون مقداری از آب مرع با گوشتکوب می کوبیم تا کاملا از هم باز شود و به گندم اضافه می کنیم و به صورت هفت و هشتی با قاشق هم می زنیم اگر حس کردید حلیم سفت است کم کم از آب مرغ یا آب جوش به آن اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا به بافت دلخواه حلیم برسید در آخر نمک حلیم را اندازه کرده مقداری کره و به دلخواه دارچین اضافه می کنیم و در ظرف سرو ریخته و با دارچین و روغن و کنجد تزیین می کنیم. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلیم مرغ

  1. می توانید در روشی دیگر مرغ و بلغور را با هم داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا پخته شود.
  2. می توانید به جای آب جوش یا آب مرغ از شیر استفاده کنید.
  3. هر چقدر بلغور ها پخته شوند حلیم بهتری خواهید داشت زیرا در گذشته که گوشتکوب برقی نبود می گذاشتند بلغور کاملا پخته و له شود.

همچنین ببینید

طرز تهیه حلیم مرغ خوشمزه با بلغور گندم بدون شیر مرحله به مرحلیم یکی از غذاهای سنتی خاورمیانه است که با انواع مختلف از جمله با گوشت، مرغ، بلغور یا جو طبخ می شود. حلیم معمولا در صبحانه یا عصرانه و در ایام ماه رمضان و افطار بسیار استفاده می شود. حلیم در شهر قزوین شهرت بسیار زیادی دارد به طوری که حلیم قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس قرار گفته است و اما یکی از آسان ترین روش پخت حلیم است با این دستور شما دو کاسه حلیم خواهید داشت. برای بیشتر درست کردن، این مقدار را چند برابر کنید. امروز در آشمزی یک حلیم مرغ درجه یک را با هم یاد می گیریم.

مواد لازم برای تهیه حلیم مرغ

گندم بدون پوست ۱ لیوان
سینه مرغ نصف ۱ سینه
ران مرغ ۱ عدد
آب ۶ لیوان
نمک و برگ بو و دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم مرغ با گندم پوست کنده

مرحله اول ( آماده سازی )

ابتدا گندم را چند ساعت از قبل خیس می کنیم سپس درون قابلمه ریخته و نصف سینه و یک عدد ران مرغ و مقداری برگ بو و چوب دارچین و نمک را میگذاریم به مدت ۲ ساعت خوب بپزد. در حین پختن حتما کف روی حلیم را بگیرید. می توان از مقدار مساوی گندم و مرغ استفاده کرد ولی این مقدار گفته شده به شما یه حلیم مرغ فوق العاده خوشمزه را می دهد.

مرحله دوم ( میکس کردن و پخت حلیم )

بعد از ۲ ساعت از پخت حلیم، گندم را بین دو انگشت فشار داده اگر له شد مرغ را بیرون آورده و ریش ریش می کنید و مجدد به قابلمه بر می گردانیم ( اگر گندم سفت بود دوباره زمان داده تا خوب بپزد) سپس با کمک گوشت کوب برقی یا مخلوط کن یا غذاساز یا اگر هیچکدام از این ها را در دسترس نداشتید با قاشق گندم را به دیواره قابلمه بکشید و خوب میکس کنید ۲۰ دقیقه زمان بدهید سپس در ظرف سرو کشیده همراه با دارچین و روغن کرمانشاهی یا کره تزئین کنید.

نوش جان

نکات و فوت و فن های حلیم مرغ

  • این مقدار حلیم مرغ برای ۶-۷ نفر کافیه.
  • هر پیمانه گندم ۶ برابر آب می خواهد.
  • بزارید خیلی خوب جا بیفته مدام هم بزنید تا ته نگیره.
  • اگر حلیم شما سفت شد مقداری آبجوش بهش اضافه کنید.
  • می توان برای خوشمزه تر شدن حلیم از آب مرغ نیز استفاده کرد.
  • هر چقدر حرارت زیر قابلمه کمتر باشد و بیشتر جا بیفتد حلیم مرغ خوشمزه تری خواهیم داشت.
  • چوپ دارچین را بعد از پخت از قابلمه دربیاورید.

منبع: حاشیه نیوز

دکمه بازگشت به بالا