سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

آیا سبوس برنج مفید برای کسانی است که دچار بیماری‌های روده هستند؟

سبوس برنج چیست؟

قیمت سبوس برنج دکتر بیز: به پوسته خارجی و قهوه‌ای رنگی که اطراف دانه برنج را می‌پوشاند، سبوس برنج گفته می‌شود. این پوسته سرشار از مواد مغذی و ویتامین B می‌باشد که برای بدن ما بسیار مفید است.

طریقه مصرف سبوس برنج برای رفع یبوست

سبوس برنج برای یبوست موثر است و دارای خواصی می‌باشد که به هضم غذا در روده بزرگ و کوچک کمک می‌کند و عمل دفع را تسهیل می‌بخشد. سبوس برنج با دارا بودن فیبر و الیاف گیاهی، باعث بیرون راندن مدفوع از داخل روده بزرگ و کوچک می‌شود. سبوس برنج جزو فیبرهای غذایی محلول است که در درمان یبوست و انواع بیماری‌های روده، بسیار تاثیرگذار و مفید است.

سبوس چند غله دکتر بیز: طریقه مصرف سبوس برنج در رفع یبوست به صورت‌های مختلفی امکان‌پذیر می‌باشد. بهترین روش این است که یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را در یک لیوان و نیم آب، دم کرده و دوبار آن را از صافی رد کنید، سپس یک تا دو لیوان از این محلول را در شبانه‌روز میل کنید و تاثیرات مثبت آن را در طی چند روز می‌توانید مشاهده کنید.

راه دیگر این است که می‌توانید از سبوس برنج در سوپ، شیرینی، نان و… استفاده کنید. همچنین اگر از بهداشتی بودن پودر سبوس اطمینان کامل داشتید، مخلوط کردن آن با ماست و شیر نیز از دیگر راه‌های نحوه مصرف سبوس برنج برای درمان یبوست است.

مواردی که در مصرف سبوس برنج باید رعایت کنید:

  1. دم کرده سبوس برنج را حتما در یخچال نگهداری کنید و تا حد امکان به‌طور تازه آن را تهیه و میل کنید.
  2. مصرف سبوس برنج برای کودکان زیر ۲ سال پیشنهاد نمی‌شود.
  3. استفاده از دم کرده سبوس برنج برای رده سنی بین ۲ تا ۱۲ سال، به یک قاشق مرباخوری سبوس، کاهش پیدا کند.
  4. در عملیات تهیه سبوس برنج، معمولا بهداشت به‌صورت کامل رعایت نمی‌شود و باید ضدعفونی شوند. بنابراین از خرید سبوس برنج در بسته‌بندی‌های فله و غیربهداشتی خودداری کنید و آن را از داروخانه‌ها و مراکز معتبر تهیه کنید. عدم رعایت این مورد ممکن است سبب ایجاد بیماری و ورود انواع میکروب و قارچ به بدن شود.
  5. مصرف بیش از اندازه سبوس برنج توصیه نمی‌شود زیرا باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی در بدن می‌شود.
  6. مصرف سبوس برنج در زنان حامله و کسانی که بچه شیر می‌دهند، مناسب نیست.
  7. افرادی که مشکلات بلع، گوارش و معده دارند از خوردن سبوس برنج خودداری کنند، چون فیبر موجود در آن ممکن است باعث خفگی و مسدود شدن دستگاه گوارش شود.
  8. برخی از افراد با خوردن سبوس برنج دچار خارش و قرمز شدن پوست می‌شوند، پس توجهات لازم در مقدار مصرف آن را داشته‌باشید.

پودر جوانه گندم بیز: حال که با نحوه مصرف سبوس برنج درمان یبوست و خواص آن در این زمینه آشنا شدید، می‌خواهیم ویژگی‌ها و مزایای دیگر این ماده شگفت‌انگیز را بیان کنیم.

حتما بخوانید :

خواص سبوس برنج برای یبوست و سایر بیماری ها

علاوخ بر خواص سبوس برنج برای یبوست، در رفع انواع مشکلات و بیماری‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پیشگیری از یبوست و به‌تبع آن بیماری‌هایی مانند شقاق، سرطان کولون، بواسیر و…
  2. با دارا بودن ویتامین B و B5 در تقویت پیاز مو، پیشگیری از ریزش و سفید شدن مو تاثیر بسیار زیادی دارد.
  3. به دلیل وجود ویتامین E در سبوس برنج، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و باعث سلامتی و شادابی پوست می‌شود.
  4. پاک‌سازی، روشن کردن و مرطوب کننده پوست و رفع لکه‌های پوستی
  5. کاهش کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  6. درمان بیماری‌های روده بزرگ
  7. وجود فیبر موجود در سبوس برنج سبب می‌شود، هضم غذا دیرتر و اشتها کمتر شود، درنتیجه لاغری و کاهش وزن را به‌دنبال دارد.
  8. کنترل و کاهش قند خون و مفید برای افراد دیابتی
  9. نشاسته موجود در سبوس برنج باعث چاقی و صاف شدن صورت می‌شود.
  10. منگنز، ویتامین B و B5 در سبوس برنج موجب تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌شود.
  11. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و از رشد سلول‌های سرطانی و ابتلا به سرطان‌هایی مانند کولون و روده بزرگ جلوگیری می‌کند.
  12. درمان سنگ کلیه با کاهش جذب کلسیم از روده
  13. فسفر و مواد معدنی موجود در سبوس برنج از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.
  14. افزایش گلبول‌های قرمز و درمان کم‌خونی

بیشتر بدانید :

 

کلام پایانی

ایرانیان اغلب پوسته برنج که همان سبوس است را از دانه‌اش جدا می‌کنند و دانه‌های سفید رنگ برنج را به تنهایی استفاده می کنند. اما باید بدانید تمام و ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و مغذی که برای درمان یبوست و انواع امراض مفید است در سبوس برنج یا همان پوسته قهوه‌ای رنگ وجود دارد. بنابراین بعد از مطالعه این مقاله سعی کنید سبوس برنج را در رژیم غذایی خود قرار داده و از خواص این ماده معجزه‌آسا غافل نشوید

خواص سبوس برنج در طب سنتی

طب سنتی سبوس برنج را یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌داند. بعضی از متخصصین طب سنتی طبع سبوس برنج را گرم و برخی دیگر طبع آن را می‌دانند. اما باید بدانید که طبع سبوس برنج معتدل است و تمامی مزاج ها بر طبق طب سنتی می‌توانند از سبوس برنج و خواص بی‌نظیر آن بهره مند شوند. از خواص سبوس برنج در طب سنتی می‌توان به مواردی مانند مرطوب کردن پوست، درمان دیابت، جلوگیری از سرطان، لاغری، اشاره کرد.

خواص سبوس برنج برای چاقی صورت

یکی از خواص سبوس برنج برای پوست است که سبب از بین رفتن اثر رادیکال‌های آزاد بر روی پوست می‌شود و درنتیجه از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. در کناز این خاصیت‌ها، یکی از خواص سبوس برنج برای چاقی صورت است، زیرا قابلیت بالایی برای آبرسانی به پوست دارد و درنتیجه به پر ماندن صورت کمک می‌کند.

خواص سبوس برنج برای مو

ویتامین B موجود در سبوس برنج  روند سوخت و ساز سلول‌های زنده پیاز مو را تحریک می‌کند و باعث تقویت و رشد مو می‌شود. دیگر ویتامین موجود در سبوس برنج، ویتامین E است که این ویتامین هم از ریزش مو و هم سفید شدن ناگهانی مو در سنین پایین و میانسالی ممانعت می‌کند. سبوس برنج غنی از مواد معدنی مانند آهن و مس است که موجب بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو در نتیجه موجب رشد مو‌ها می‌شود. همچنین سبوس برنج حاوی روی(زینک) است که در تقویت عملکرد سیستم دفاعی و عصبی بدن موثر است و به سلامت موها کمک می‌کند. روغن تهیه شده از سبوس برنج علاوه بر تامین رطوبت مو و پوست سر با داشتن ویتامین های B و E موی‌ سر را نیز تقویت می‌کند. درنتیجه سبوس برنج موجب رویش مجدد موها و مشکی شدن موهای سفید می‌شود. از دیگر خواص سبوس برنج برای مو درمان شوره سر است.

ویتامین E و B12 موجود در سبوس برنج موجب آبرسانی به مو‌ها می‌شود و روغن سبوس برنج نیز موخوره را کاهش می‌دهد. سبوس برنج ‌سرشار از آنتی ‌اکسیدان است و ضد شوره است و حتی می‌تواند از مو‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز محافظت کند. از خواص سبوس برنج قهوه ای برای مو می‌توان به وجود ویتامین B اشاره کرد زیرا ویتامین B برای رویش مو و جبران آسیب دیدگی ساقه و ریشه مو بسیار موثر و مفید است. به افرادی که دچار ریزش مو هستند و موهای کم پشتی دارند، توصیه می‌شود که برای تقویت فولیکول‌های مو سبوس برنج قهوه‌ای مصرف کنند.

برای درمان ریزش مو و شوره سر ۲ قاشق غذاخوری سبوس برنج را در ۲ لیتر آب جوشیده بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه و ته نشین شدن سبوس، آب را روی سر خود بریزید و سپس مو‌هایتان را با شامپو یا صابون بچه بشویید و سپس آب کشی کنید

دکمه بازگشت به بالا