فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانی

چگونه برای دانشگاه انتخاب رشته کنیم؟

امروزه انتخاب رشته آزمون سراسری موضوع مهمی برای داوطلبان آزمون سراسری محسوب می شود. با ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد نه تنها مراحل ثبت نام، آزمون و اعلام نتایج اولیه این دو، بلکه مرحله انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی نیز ادغام شده است. این دو دانشگاه محل های سنجش مجزا و مستقل و دانشگاه آزاد هستند. دانستن مراحل مربوط به انتخاب کشور و رشته آزاد می تواند به داوطلبان کمک کند تا در زمینه ای که می خواهند در آن حضور داشته باشند، به موفقیت و پذیرش نهایی برسند. بنابراین داوطلبان برای رسیدن به قبولی نهایی باید با توجه به معیارها و معیارهای مهم، رشته و اصل مناسب را انتخاب کنند. در این خصوص با محمدرضا پوردستمالچی همراه باشید.

این معیارها و نکات شامل چه مواردی است؟ آیا این معیارها برای همه نامزدها یکسان است؟ تفاوت بین انتخاب زمین ملی و آزاد در چیست؟ در ادامه این مقاله به تمامی این سوالات انتخاب رشته پاسخ می دهیم و صفر تا صد انتخاب رشته پایه را با نکاتی که باید به آن توجه کنید توضیح می دهیم.

نحوه بررسی کارنامه کنکور سراسری 1402

هر کارنامه آزمون سراسری حاوی اطلاعات مهمی مانند مشخصات فردی، معدل، اثرات درسی، نمرات خام و نمرات آزمون ویژه (نمرات کل) است. پس از اعلام نتایج کنکور سراسری، داوطلبان برای دریافت کارنامه به سایت Sanjesh.org مراجعه کنند.

اولین نکته در بررسی کارنامه کنکور اول این است که داوطلب باید اطلاعات شناسنامه خود را بررسی کند و با مشاهده سوالات و پاسخ های کشوری نمره درج شده در کارنامه را با نمره مورد انتظار مقایسه کند. برای ورود به آزمون در صورت اشتباه در خواندن این اطلاعات، ممکن است داوطلب با نتایج کنکور مواجه شود.

مهمترین قسمت کارنامه به نمره خام و نمره داوطلب در آزمون اختصاصی اختصاص دارد. بخشی از این کارنامه با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری به داوطب می گوید که چه رتبه ای کسب کرده و مجموع نمره یا ترازش چند است.

با توجه به تغییرات کنکور سراسری 1402 مهمترین این تغییرات حذف زیرگروه ها می باشد لذا تمامی داوطلبان باید در کارنامه اولیه کنکور سراسری 1402 دقت بیشتری به نمرات آزمون خام و اختصاصی داشته باشند. رشته خود را بر اساس این دو اصل انتخاب کنید.

علاوه بر وضعیت، یکی از مهمترین جنبه های آخرین گزارش نحوه پذیرش یا عدم پذیرش متقاضیان در دوره های تمام وقت و پاره وقت است. با توجه به ادغام دانشگاه آزاد با ثبت نام ملی، متقاضیان در این گزارش از شرایط استخدامی دانشگاه آزاد مطلع می شوند. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، شماره انتخاب رشته را در انتهای کارنامه مشاهده خواهند کرد.

نحوه راه اندازی انتخاب رشته آزمون سراسری 1402

دانش آموزان در هر رشته امتحانی از بین داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند انتخاب می شوند. لذا کلیه واجدین شرایط انتخاب رشته می توانند با مراجعه به سایت Sanjesh.org بدون پرداخت هزینه نسبت به انتخاب رشته مورد علاقه خود اقدام نمایند.

مراحل انتخاب رشته کنکور بدین صورت است که هر داوطلب مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل از گروه های مرتبط با گروه آزمون ثبت نام خود می باشد. داوطلبان گروه آزمایشی دقت داشته باشند که انتخاب رشته برای چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از طریق مرکز آزمون انجام شود. بنابراین متقاضیان دانشگاه آزاد باید کد رشته های مشخص شده را در فرم انتخاب رشته کنکور وارد کنند اما در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد به جای انتخاب محل دانشگاه، کد رشته های دیگر را وارد کنند. .

لازم به ذکر است افرادی که قصد ثبت نام بدون کنکور در رشته های دانشگاه سراسری را دارند باید در کنار کنکور دولتی در این 150 انتخاب وارد رشته انتخابی خود شوند.

مجموعه ای از 150 قسمت برای انتخاب بخشی از کشور به همه این آزادی را می دهد که آنچه را که می خواهند انتخاب کنند. بنابراین، ترتیبی که هنگام انتخاب این بخش باید در نظر گرفته شود، به ترتیب مورد علاقه است و باید بر اساس ترجیحات شما باشد. هیئت بررسی قبل از خواندن تصمیم نهایی به سایت داوطلب می رسد و در صورت عدم تایید در گزینش در برگه نفر بعدی که در آن اطلاعیه رسمی داده می شود و گزینه های زیر بررسی نمی شود درج نمی شود.

برای مثال شما 100 شماره رشته محلی را در فرم انتخاب رشته وارد می کنید، تیم ارزیابی انتخاب شما را به ترتیب بالا بررسی می کند، اگر به عنوان مثال 59 انتخاب به شما داده شد، در اینجا توقف کنید و قبولی خود را اعلام کنید.

از 150 گزینه برای انتخاب نامزدها، 20 تا 30 درصد به حوزه هایی اختصاص می یابد که داوطلب شانس کمی برای قبولی دارد و به چنین گزینشی خوش بینانه می گویند. مثلا انتخاب رشته پزشکی روز دانشگاه تهران برای فردی که رتبه 1200 منطقه یک را دارد خوش بینانه تلقی می شود.

حدود 50 تا 60 درصد آرای نامزدها باید به گزینش منطقی اختصاص یابد. یک انتخاب منطقی برای داوطلب با رتبه 1200 انتخاب رشته کرسی های پذیرفته شده در سال گذشته با رتبه حدود 1000 تا 1401 می باشد. همچنین داوطلبان می توانند در فرآیند انتخاب رشته بر روی سخت ترین و آسان ترین رشته های تحصیلی تمرکز کنند.

گزینه‌های باقی‌مانده داوطلب از میان گزینه‌هایی مشخص می‌شوند که راحت‌ترین گزینه‌ها توسط داوطلب پذیرفته می‌شوند. معمولاً بسیار نادر است که فردی با نمره 1200 نتواند در جایی که سال گذشته با نمره 1600 پذیرش نشده بود پذیرش بگیرد. بنابراین تمام انتخاب رشته کنکور که دارای اعتبار استانداردهای بالاتر ما بوده اند، تضمینی برای قبولی داوطلب می باشد.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا