قوانین سرویس و نگهداری آسانسور
با توجه به اهمیت و در ساختمان و احتمال بروز حوادث غیر قابل جبران، در خصوص عدم سرویس و نگهداری صحیح و بموقع و نگهداری غیر اصولی توسط افراد غیر متخصص، شرکت الماس آسانسور بر آن شد با نگاهی تخصصی و اصولی در پیشبرد هرچه بهتر این مهم اقدام نماید. لذا مدیران محترم ساختمانها آگاه باشند، در صورت بروز هر گونه حادثه، طبق قانون، این حق به هر یک از افراد سانحه دیده مبنی بر شکایت از مدیریت ساختمان و شرکت پیمانکار و درخواست غرامت از مقصرین امر، لازم الاجرا میباشد.
لذا دارا بودن قرارداد سرویس و نگهداری معتبر به همراه بیمه و استاندارد و همچنین انعقاد قرارداد نگهداری سالیانه با شرکت معتبر و دارای صلاحیت (دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور، عضویت سندیکای آسانسور ) امری ضروری بوده و میتواند گره گشای مشکل پیش آمده باشد.
سرویس و نگهداری شرکت الماس آسانسور
سرویس ماهیانه آسانسور، پله برقی و بالابر آسانسور های گیرلس و روملس و آسانسور های خودروبر علاوه بر ایجاد امنیت و آرامش برای سرنشینان، باعث صرفه جویی اقتصادی و جلوگیری از خرابی های احتمالی میشود. بعنوان مثال می توان با چک کردن ماهیانه، میزان بار وارده بر هر یک از سیم بکسلهای دستگاه توسط متخصصین امر به کمک ابزار مخصوص و تنظیم آن از آسیب رسیدن به فلکه اصلی موتور، فلکه هرزگرد، سیم بکسل وسر خوردگی کابین جلوگیری بعمل آورد.
چک لیست سرویس آسانسور در شرکت الماس
- روغن دان آسانسور: روغن دان ها باید پر باشند وگرنه آسانسور به صدا می افتد و بعد مدتی کفشک و ریل خشک شده و باعث اصطحکاک بین کفشک و ریل شده
- بکسل های آسانسور: سیمهای بکسل آسانسور حتما باید بازدید شوند و از میزان مقاومت و خشکی آن آگاه شد و همه جای آنرا باید بازدید کرد تا جایی از آن زخمی نباشد و رشته ای از آن پاره نشده باشد
- پاراشوت یا ترمز اضطراری آسانسور: مهم ترین بخش آسانسور این قسمت میباشد. عملکرد سیستم پاراشوت آسانسور به این صورت است که اگر بکسلهای آسانسور پاره شود و یا سرعت حرکت آسانسور به سمت پایین زیادتر از حد شود پاراشوت عمل خواهد کرد و کابین در ریلهای آسانسور قفل شده و از حرکت می ایستد. جدیدترین سیستم پاراشوت ، پاراشوت تدریجی می باشد که آسانسور آرام آرام بایستد و یکدفعه قفل نشود چراکه آن نیز میتواند موجب حادثه شود.
- عملکرد درب های آسانسور: باید روانی و بی سروصدا بودن دربها چک شود و ریلها و سر درب آن تمیز شود و عملکرد کنتاکتها و سیستم مکانیکی آن چک شود.
- عدم اخطار تابلوی برق آسانسور
- سیستم برقی و وضعیت سیم کشی و داکتها
- عملکرد دیکتاتورها یا آرام بندهای درب لولایی آسانسور
- عملکرد مگنت درب بازکن و قفلهای آسانسور
- سفتی پیچو مهره های آسانسور و ریلها و همچنین اتصالات برقی تابلوهای آسانسور
- عملکرد گاورنر آسانسور
- وضعیت کابین آسانسور
- لرزش و میزان شوک کابین هنگام حرکت آسانسور
- وضعیت جک هیدرولیکی ، روغن یونیت ، شیلنگ و تصالات مربوطه آسانسور هیدرولیکی
- وضعیت هرزگرد آسانسور
سرویس و نگهداری شامل امر نگهداری از قطعات و انجام دستورالعمل های مخصوص آن می شود. اغلب یک یا چند دستگاه آسانسور به سرویسکار سپرده شده و به او گفته می شود: از این آسانسورها نگهداری کن .” بدون اینکه هیچ دستورالعملی به وی داده شود و بدون اینکه به او آموخته شود ” از این آسانسورها نگهداری کن .یعنی چه ؟ اگر سرویس و نگهداری آسانسور تحت قراردادی صورت می پذیرد ، سرویسکار باید بداند انجام چه اموری در آن قرارداد قید شده و انجام چه اموری قید نشده است.
- فاصله زمانی بین انجام سرویس و نگهداری کنونی تا سرویس و نگهداری بعدی در آسانسور بستگی به مواردی از جمله میزان استفاده و بهره برداری ، نوع کاربرد ، نوع شرایط آب و هوایی و چند عامل دیگر دارد. در برنامه سرویس و نگهداری توضیح کلی کار برای استفاده سرویسکارهای آموزش دیده آمده است . اما اصولا جزئیات چگونگی انجام این کارها در برنامه ذکر نمی شود . البته بسیاری از جزئیات حیاتی و مهم کارها برای تاکید بر روی آنها در برنامه سرویس و نگهداری قید میشود. توضیح کلی کار سرویس و نگهداری در دستورالعمل های سازنده به تفکیک در هر بخش از آسانسور که در اختیار سرویس کاران قرار می گیرند ، موجود است . اصولا قبل از شروع به کار سرویسکار باید آموزش های لازم بر اساس آن توسط سازنده به آنها داده شود و کمک سرویس کار مدتی زیر نظر سرویس کاران ماهر بصورت عملی آموزش ببینند
سرویس و نگهداری شامل امر نگهداری از قطعات و انجام دستورالعمل های مخصوص آن می شود. اغلب یک یا چند دستگاه آسانسور به سرویسکار سپرده شده و به او گفته می شود: از این آسانسورها نگهداری کن .” بدون اینکه هیچ دستورالعملی به وی داده شود و بدون اینکه به او آموخته شود ” از این آسانسورها نگهداری کن .یعنی چه ؟ اگر سرویس و نگهداری آسانسور تحت قراردادی صورت می پذیرد ، سرویسکار باید بداند انجام چه اموری در آن قرارداد قید شده و انجام چه اموری قید نشده است .
این نمونه برای یک آسانسور کششی طراحی شده است که دوره سرویس و نگهداری آن یک ماه تعیین شده است. زمانی بین انجام سرویس و نگهداری کنونی تا سرویس و نگهداری بعدی در آسانسور بستگی به مواردی از جمله میزان استفاده و بهره برداری ، نوع کاربرد ، نوع شرایط آب و هوایی و چند عامل دیگر دارد. در برنامه سرویس و نگهداری توضیح کلی کار برای استفاده سرویسکارهای آموزش دیده آمده است . اما اصولا جزئیات چگونگی انجام این کارها در برنامه ذکر نمی شود . البته بسیاری از جزئیات حیاتی و مهم کارها برای تاکید بر روی آنها در برنامه سرویس و نگهداری قید میشود. توضیح کلی کار سرویس و نگهداری در دستورالعمل های سازنده به تفکیک در هر بخش از آسانسور که در اختیار سرویس کاران قرار می گیرند، موجود است. اصولا قبل از شروع به کار سرویسکار باید آموزش های لازم بر اساس آن توسط سازنده به آنها داده شود و کمک سرویس کار مدتی امروزه آسانسورها بسیار پیشرفته هستند و به همین علت میزان حوادث موجود در آسانسور تا حد زیادی کاهش یافته است؛ اما در گذشته میزان حوادث موجود در بسیار زیاد بوده است. حوادث مذکور مانند جرقهای برای پی بردن به اهمیت قوانین سرویس و نگهداری آسانسور بود. بر اساس این قوانین، انجام سرویس و نگهداری آسانسور به صورت منظم اجباری است. در غیر این صورت شما شاهد حوادث و خسارات زیادی در آسانسور خود هستید. به گفته کارشناسان کابین نیوز، سرویس و نگهداری آسانسور باید در فواصل زمانی ماهیانه و توسط یک سرویسکار آسانسور حرفهای انجام شود.
سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟
کلیه کارهایی که ما به منظور بررسی کلی قطعات آسانسور از نظر عملکرد و ایمنی آنها انجام میدهیم سرویس و نگهداری آسانسور هستند. شما باید برای سرویس و نگهداری آسانسور نیز به اندازه نصب آن وقت و هزینه صرف کنید، زیرا طبق قوانین سرویس و نگهداری آسانسور میزان اهمیت این دو مورد به یک اندازه است. انجام به موقع و دقیق خدمات سرویس و نگهداری آسانسور توسط یک کارشناس خبره مزایای زیر را به همراه دارد.
- جلوگیری از خرابیهای احتمالی و ناگهانی
- پیشگیری از خرابی سایر قطعات ناشی از خرابی یک قطعه
- عدم نیاز به پرداخت هزینههای بسیار سنگین: با توجه به اینکه خیلی از افراد هزینه سرویس و نگهداری آسانسور را بیهوده و غیر ضروری میدانند فقط هنگام خرابیهای بسیار سنگین به تعمیرکاران آسانسور مراجعه میکنند
8 علت خرابی آسانسور
بر اساس قوانین سرویس و نگهداری آسانسور، برای عملکرد بسیار خوب آسانسور و انجام درست وظایف خود باید همه اصول فنی آسانسور رعایت شود. در این صورت کیفیت آسانسور شما تضمین میشود. کارشناسان رسانه کابین معتقدند که موارد زیر 8 علت اصلی خرابی آسانسور هستند.
- عدم توجه به ظرفیت مجاز آسانسور
- سرعت آسانسور
- ارتفاع
- کنترل درب آسانسور
- ولتاژ برق
- محل قرار گرفتن آسانسور
- بروز مشکل در سیستمهای الکتریکی و مکانیکی
- تغییرات ناگهانی در ولتاژ و قطع برق
موضوع دیگری که در قوانین سرویس و نگهداری استفاده از قطعات با کیفیت است؛ اما با این وجود باز هم امکان خرابی آسانسور وجود دارد.
تفاوت سرویس و نگهداری آسانسور و تعمیر موردی آسانسور
کلیه وسایل الکتریکی و مکانیکی که از آنها استفاده میکنیم نیازمند بازدید دورهای هستند. در بازدید دورهای آسانسور باید عملکرد و ایمنی آن به خوبی بررسی شود. این کار برای افزایش ایمنی و بهبود عملکرد آسانسور انجام میشود، در این صورت خرابیهای آسانسور و خطرات جانی و مالی به حداقل میرسد.
تعمیر موردی آسانسور هنگام خرابی ناگهانی و از کار افتادن یک قطعه اتفاق میافتد. در این شرایط فرد ناگزیر به تعمیر آسانسور میباشد. بنابراین شما برای کاهش تعمیرات موردی آسانسور باید به قوانین سرویس و نگهداری آسانسور به خوبی توجه کنید و خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را نیز به صورت منظم انجام دهید.
عوارض عدم استفاده از سرویس و نگهداری آسانسور
شاید شما تصور کنید که در صورت تعمیر ناگهانی آسانسور نیازی به پرداخت هزینه به صورت ماهیانه ندارید و هزینههای شما کاهش مییابد؛ اما این تصور کاملا اشتباه است. زیرا در صورت عدم استفاده مرتب از این خدمات باید هزینه بسیار هنگفتی برای خرابی ناگهانی آسانسور پرداخت کنید. همچنین آسانسور شما به صورت مداوم دچار خرابی میشود. لذا ضروری است که بر اساس قوانین سرویس و نگهداری آسانسور به تعمیر دورهای آن بپردازید. در غیر این صورت ممکن است هر لحظه در آسانسور حبس شوید.
در ادامه به بررسی موردی عوارض عدم سرویس و نگهداری آسانسور میپردازیم.
- خرابی درایو تابلو فرمان آسانسور
- از بین رفتن ریلهای آسانسور در اثر عدم تنظیم فنر گاورنر
- خوردگی سیم بکسل و سقوط آسانسور
نقش بیمه در پرداخت خسارت ناشی از عدم سرویس و نگهداری آسانسور
حتما همه شما از مزایای کاملا اطلاع دارید، در صورتی که شما در حوادث آسانسور دچار زیان جانی یا مالی شوید بیمه موظف به پرداخت کلیه هزینههای درمان و سایر خسارات شما میباشد. البته بر اساس قوانین سرویس و نگهداری آسانسور شرایط کاملا فرق دارد. در صورتی که شما سرویس و نگهداری آسانسور را به خوبی انجام ندهید بیمه آسانسور نیز هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارات آسانسور شما ندارد.
موارد قابل بررسی در سرویس و نگهداری آسانسور
طبق قوانین سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی موارد زیر در سرویس و نگهداری آسانسور ضروری است.
- موتورخانه آسانسور
- درب آسانسور
- کابین آسانسور و چاه آسانسور
موتورخانه آسانسور
حتما اطلاع دارید که نقشی اساسی در راه اندازی و هدایت آسانسور به عهده دارد. همچنین به علت حضور تابلو فرمان و موتور گیربکس در موتورخانه، سرویس و نگهداری این فضا بسیار مهم است. در بررسی موتورخانه آسانسور موارد زیر کنترل میشوند.
- بررسی پل بودن مدارهای ایمنی
- بررسی رنگ قطعات درون موتورخانه: در صورتی که قطعات آسانسور سیاه شوند نشان دهنده مشکل در آسانسور است
- سفت بودن سیم کشیها
- بررسی روغن موتور گیربکس
- کنترل عملکرد تابلو فرمان آسانسور
- چک کردن ترمز ایمنی موتور
- بازدید از فن موتور
درب آسانسور
در قوانین سرویس و نگهداری آسانسور مربوط به درب طبقات آسانسور، بررسی موارد زیر الزامی است.
- بررسی کفشک و قرقره دربها
- چک کردن آرام بند دربها
کابین آسانسور و چاه آسانسور
بخش زیادی از وظایف آسانسور نیز به چاه آسانسور بستگی دارد، بنابراین بررسی چاه بسیار اهمیت دارد. علاوه بر آن جهت افزایش باید کابین نیز به خوبی بررسی شود. طبق قوانین سرویس و نگهداری آسانسور موارد زیر باید بررسی شوند.
- بررسی کشش سیم بکسلها
- بازدید ریلها، روغن دانها و کفشکها
- چک کردن لمینتهای سوئیچهای بالا و پایین
- روشنایی کابین و چاه آسانسور
در پایان
با توجه به اهمیت بسیار زیاد خدمات سرویس و نگهداری آسانسور، رعایت قوانین سرویس و نگهداری آسانسور بسیار ضروری است. در این مقاله کارشناسان به بیان ساده قوانین سرویس و نگهداری آسانسور پرداختند. در صورتی که به خوبی این قوانین را رعایت کنید آسانسور شما بهترین عملکرد ممکن را خواهد داشت.
زیر نظر سرویس کاران ماهر بصورت عملی آموزش ببینند.
هزینه سرویس و نگهداری آسانسور
اکثر شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور، پایه قیمت های مربوط به سرویس و نگهداری خود را به صورت دوره ای تعیین می کنند و فاکتورهایی از جمله سن و نوع قطعه و کیفیت آن به قرارداد اضافه میشود. اصولا در تنظیم قرار داد فرض بر این است که یک سیستم آسانسوری برنامه و مکانیزم نگهداری خوبی نداشته و اصلا طی چندین سال سرویس نشده است . تیم ارزیابی کننده ممکن است نیاز ببیند قبل از شروع بکار آسانسور، هزینه هایی از جمله تعویض قطعات و تعمیرات در نظر گرفته شود. در بسیاری از موارد ممکن است تعویض قطعه در حین نگهداری صورت بگیرد که نسبت به تعویض فوری قطعه به صرفه تر است.