اقتصادی

با آسانسور و بالابر بیشتر آشنا شوید

تاریخچه اختراع آسانسور و بالابر + انواع و کاربردهای آنها

آسانسور و بالابر در بسیاری از ساختمانهای جدید و قدیمی نصب شده اند. اصولاً از هر دو دستگاه برای پیمایش عمودی استفاده می شود، اما از نظر ساختار و حتی شکل ظاهری، تفاوت هایی بین این دو ساختار وجود دارد. تفاوت آسانسور و بالابر از لحاظ فنی به حدی است که نمی توان یکی از این دو را به جای دیگری نصب کرد. برای عملکرد صحیح هر دو دستگاه باید اداره و نگهداری شوند.

خدمات نصب آسانسور و بالابر در ساختمانهای مسکونی، تجاری و اداری یکی از اساسی ترین وظایف است. سهل انگاری در این مورد خطر را افزایش می دهد. آیا تفاوت آسانسور و بالابر را می دانید؟ در این مقاله قصد داریم هر یک از این دستگاه ها را جداگانه توضیح دهیم تا شما عزیزان تفاوت بین آنها را بهتر درک کنید.

آسانسور چیست؟

آسانسور اتاقکی با ابعاد تعریف شده است که به صورت عمودی در کلاسهای تعریف شده حرکت می کند و افراد و اشیا را به حرکت در می آورد. آسانسور معمولاً با موتورهای الکتریکی کار می کند. انواع مختلفی از آسانسور وجود دارد که براساس معیارهایی مانند نوع آسانسور مورد استفاده، انواع دربهای طبقه و کابین نوع کابین و شکل آن و همچنین نوع پیشرانه و موتور آسانسور طبقه بندی می شوند.

انواع آسانسور عبارتند از کششی، وینچی، مغناطیسی، کارگاهی و هیدرولیکی. آسانسورهای هیدرولیک با توجه به نوع کابین به دو دسته تقسیم می شوند:

  • آسانسورهای ساده: این دستگاه در بسیاری از ساختمان ها دیده می شود. محفظه این آسانسور مات است و فضای بیرون قابل مشاهده نیست.
  • آسانسورهای پاناروما: آیا آسانسورهایی با محفظه های شیشه ای دیده اید؟ این کابین ها به عنوان پانوراما شناخته می شوند و افراد از داخل آسانسور می توانند منظره را از خارج تماشا کنند.

بالابر چیست؟

بالابر دستگاه یا دستگاهی برای جابجایی اشیا و افراد بین طبقات است. اماکن و ساختمانهایی که وسیله حمل و نقل آسان و سریع شما می توانند از بالابر استفاده کنند. بالابر ها انواع و مکانیسم های متفاوتی دارند که با جرثقیل، لیفتراک و آسانسور بسیار متفاوت است. بالابر ها به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند: آسانسورهای اکاردئونی ثابت، بالابرهای جک مستقیم، بالابرهای کابلی یا زنجیری، بالابرهای هیدرولیکی یا زنجیری، بالابرهای بوم لیفت ثابت.

تاریخچه آسانسور و دانستنیهایی جالب در مورد آن

می توان از مصریان باستان به عنوان اولین تمدن نام برد که از نوعی بالابر برای انتقال ابزار و انسان در ارتفاعات و هنگام ساخت اهرام استفاده می کند. البته اولین سابقه شناخته شده مربوط به یک آسانسور را می توان به معمار رومی ویتروویوس بازگرداند که گزارش کرد که ارشمیدس اولین نوع بالابر را در 236 قبل از میلاد ساخته است.

در آن زمان آسانسورها از طناب کنف ساخته می شدند و توسط حیوانات یا مردم تأمین می شدند. یک تفاوت فاحش نسبت به آسانسور مدرن با گذشت سالها، آسانسورها با پیشرفت ساخت و ساز و فن آوری بهبود یافتند، تا آنجا که به دلیل آنچه که امروز می بینیم پیشرفت کردند.

از طلوع زمان، انسانها به دنبال راهی برای حمل و نقل عمودی کارآمدتر بار و مسافر به سطوح مختلف بودند. این دستگاه ها برای حمل و نقل کالاها از بالا و پایین نشان دهنده اولین آسانسورها هستند. تاریخچه آسانسور چند صد سال قبل از میلاد مسیح آغاز می شود. قدیمی ترین آسانسورها بالابر نامیده می شدند. آنها از طریق نیروی انسانی و حیوانی و یا بعضی اوقات مکانیسم های هدایت آب تأمین می شدند. از اوایل قرن 3 قبل از میلاد استفاده می شد.

آسانسورهای مدرن در دهه 1800 ساخته شدند. این آسانسورهای خام به آرامی از بخار به قدرت هیدرولیکی تبدیل می شوند. اولین آسانسورهای هیدرولیکی با استفاده از فشار آب به عنوان منبع تغذیه طراحی شدند. از آنها برای انتقال مواد در کارخانه ها، انبارها و معادن استفاده می شد. آسانسورهای هیدرولیک اغلب در کارخانه های اروپا استفاده می شدند.

در سال 1852، الیشا گریوز اوتیس مخترعی آمریکایی بود که اولین ردیف ایمنی آسانسورها را معرفی کرد. در سال 1743، آسانسور شخصی مجهز به نیروی انسانی برای پادشاه لوئی پانزدهم ساخته شد و آپارتمان وی در ورسای را با آپارتمان معشوقه اش، خانم مادام د شاتورو که یک چهارم بالاتر از اتاق او بود، متصل کرد.

تفاوت آسانسور با بالابر چیست؟

  • بیشترین تفاوت این دو ساختار در سرعت است. سرعت آسانسور از 0.7 m / s به بالاست، سریعتر از لیفتراک است و حداقل سرعت بالابر s بین 0.20 m / s و گاهی اوقات تا 0.45 m / s است.
  • تفاوت آسانسور و بالابر از نظر هزینه نیز قابل توجه است. انواع آسانسور دارای سیستم های ایست و سقوط هستند و هزینه نصب بالاتری نسبت به لیفتراک ها دارند.
  • در ساختمانهایی که امکان نصب آسانسور وجود ندارد، می توان از بالابر برای جابجایی افراد در بین طبقات استفاده کرد! آسانسورها نسبت به آسانسور آسان تر نصب و کار می کنند.
  • تفاوت بین آسانسور و بالابر در مصرف برق را نمی توان نادیده گرفت. لیفتراک ها از انرژی کمتری استفاده می کنند. صرف نظر از میزان استفاده و تراکم ترافیک، آسانسورها در موارد مشابه برق بیشتری مصرف می کنند.
  • بالابر را می توان در فضاهای مختلف نصب کرد، به عنوان مثال در جلوی بالکن و تراس یا فضای بین پله ها برای نصب بالابر کافی است، اما برای نصب آسانسور و موتور محرک به فضای بیشتری نیاز است.

مواردی که در طراحی انواع آسانسور باید مورد توجه قرار دهید

موارد مورد نظر در طراحی انواع آسانسور عبارتند از:

  • مکانیسم چاله.
  • ارتفاع ساختمان.
  • نوع ساختمان.
  • محل قرارگیری آسانسور.
  • استفاده های ویژه.
  • مکانیسم چاله.

آسانسور خورشیدی (Solar Pawered elevator) و کاربردهای آن

در سال‌های اخیر بسیاری از صنایع به استفاده از انرژی خورشیدی روی آوردند، که خوشبختانه یکی از آن‌ها صنعت آسانسور بود. شرکت Mezolift یونانی اولین شرکتی در جهان است که آسانسور / بالابر خورشیدی Mezus Solar برای خانه های کوچک ساخته است. آسانسور خورشیدی اولین بار در ماه سپتامبر در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی سال 2011 معرفی شد.

تاکنون از آسانسورهای خورشیدی در آپارتمان های دوبلکس یا بلوک های آپارتمانی کوچک با 3 تا 4 طبقه استفاده می شود. طراحی خاص آن توسط Mezolift آن را حتی در کوچکترین مکان ها نیز ایده آل می کند. پویایی محصول در حال تکامل و بهبود است. هدف Mezolift ایجاد آسانسور برای تأمین نیازهای افرادی است که در بلوک های آپارتمانی بزرگتر کار می کنند. “

امروزه افراد زیادی هستند که دوست دارند از آسانسورهای خورشیدی استفاده کنند. آسانسورهای خورشیدی آسانسورهای آینده هستند و می توانند در هزینه و انرژی زیادی صرفه جویی کنند. Mezolift قصد دارد از تمام تجربه ارائه شده توسط اولین آسانسور خورشیدی استفاده کرده و قدم های زیادی را در این فناوری بردارد.

مرجع استفاده شده:

https://118work.ir/subcategory/فنی-و-مهندسی/آسانسور-و-بالابر

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا