اقتصادیکسب و کار ایرانی

علت خامه ندادن قهوه ساز

اسپرسو تقریبا در همه جای دنیا یکی از پر طرفدارترین انواع قهوه است و هیچ چیز مانند داشتن دستگاه قهوه اسپرسو در خانه برای تهیه آن نیست. اگر سعی کردید در خانه اسپرسو درست کنید و اسپرسوی شما خامه نداشت و علت این که چرا اسپرسوی شما خامه ندارد را متوجه نشدید در ادامه مقاله علت خامه ندادن اسپرسوساز را مورد بررسی قرار می دهیم.

خامه یا کرما، کف فومی مانند قهوه ای مایل به قرمز روی اسپرسو است که روی هر شات قرار می گیرد.

اگر اسپرسو را به صورت صحیح با اسپرسوساز یا قهوه ساز درست تهیه کنید، لایه کف آلود به عنوان خامه باید روی نوشیدنی خود داشته باشید.

به تعریفی دیگر و شفاف تر کرم اسپرسو همان حباب های کوچک دی اکسید کربن است که در  نوشابه های گازدار هم استفاده می شود در قسمت روغنی ترکیبات قهوه نیز موجود است و به آن گاز کربنیک هم گفته می شود.

استفاده از قهوه نامناسب

قهوه ترک پس  از اسپرسو دومین روش محبوب درست کردن قهوه به حساب میاد. تمام دوست داران این قهوه هم دنبال این موضوع هستند که قهوشون خامه ای و پر کف باشه. اما در بسیاری مواقع مشاهده می کنیم که نتیجه کار یک قهوه آبکی و بی مزه می باشد که اصلاً رنگ و رویی از قهوه ترک اصیل ندارد.

اولین و مهمترین موردی که باعث کف نکردن قهوه ترک می شود عدم خرید قهوه تازه و مناسب است. درست ترین کار این است که اگر دستگاه آسیاب دارید میکسی از دانه های قهوه خرید کنید و خودتان آنها را آسیاب نمایید.

هواگیری نکردن و عدم رسوب زدایی دستگاه و خوب نشدن خامه روی اسپرسو

چکه آهسته دستگاه همراه با صداهای مختلف ناشی از انسداد حاصل از رسوبات و سختی‌ آب است که لوله های قهوه ساز را مسدود می کند که این در دستگاه های قهوه ساز تحت فشار هوا بیشتر می باشد که باید توسط تعمیرکار تعمیر شود.

کار نکردن نازل بخار 

نازل بخار یکی از قطعات مهم در اسپرسو ساز است. این قطعه وظیفه درست کردن کف شیر برای  نوشیدنی ها را دارد. اگر نازل بخار به خوبی عمل نکند، نمیتوان یک کف شیر و فوم با کیفیت برای نوشیدنی آماده کرد. چند عامل برای این مشکل وجود دادر که می توان از

  • رسوب گرفتن دریچه نازل بخار اسپرسوساز
  • رسوب گرفتن لوله نازل بخار اسپرسوساز
  • خراب شدن دستگیره نازل بخار اسپرسوساز

تراز نبودن پورتافیلتر، قبل از کشیدن شات اسپرسو

عدم استفاده از قهوه کافی؛ علت خامه ندادن اسپرسوساز: برای دو شات اسپرسو حداقل به ۱۴ گرم قهوه نیاز دارید.

تنظیم نبودن دما و فشار اسپرسوسازفشار قهوه باید ۲۰ کیلوفشار، فشار آب ۹ بار اتمسفر و دمای آب باید حدود ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتی‌گراد) باشد.

مورد بعدی در مبحث علت خامه ندادن قهوه ساز، اهمیت خامه قهوه است. در صورتی که ترکیب دانه‌های قهوه، میزان رست (برشته) کردن آن، آسیاب قهوه و فشار و دمای آب مناسب باشد، دستگاه خامه خوبی به شما می‌دهد.

به‌ همین دلیل است که خامه یا کرمای قهوه اسپرسو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا نشان‌دهنده مرغوبیت قهوه و مراحل درست تهیه آن است. علت خامه ندادن قهوه ساز؛ از انتخاب قهوه بی‌کیفیت تا تنظیم نبودن دستگاه

کیفیت قهوه و روش صحیح تهیه آن، اصلی‌ترین علت خامه ندادن قهوه ساز به‌شمار می‌رود. خامه قهوه کفی فوم‌مانند قهوه‌ای مایل به قرمز است که روی هر شات قهوه قرار می‌گیرد و لذت نوشیدن آن را بیشتر می‌کند. عصاره‌گیری صحیح قهوه، باعث قوام آن و تشکیل کفی فومی یا خامه روی شات قهوه می‌شود. به عبارت دیگر حباب‌های کوچک موجود در نوشیدنی‌های گازدار، در بخش روغنی قهوه هم وجود دارند. فشار وارد شده به قهوه توسط دستگاه، باعث تجزیه‌شدن آب و به وجود آوردن این حباب‌ها یا فوم قهوه می‌شود. در این مطلب از نمایندگی خدمات تعمیرات به بررسی علت خامه ندادن قهوه ساز می‌پردازیم.

نکات مهم در خامه دادن قهوه ساز

پیش از بررسی علت خامه ندادن قهوه ساز، حتما از سلامت دستگاه قهوه‌ساز مطمئن شوید. در بسیاری از موارد نقص در عملکرد مناسب دستگاه قهوه ساز، عامل اصلی تشکیل نشدن خامه قهوه است. برای داشتن یک خامه خوب برای قهوه، باید به دانه‌های قهوه، آسیاب، فشار دمای آب و میزان رست کردن قهوه دقت زیادی داشته باشید. همچنین وارد شدن هوای اضافی بیش از مقدار استاندارد، به فرآیند تولید قهوه باعث تولید بیش از حد کف قهوه می‌شود.

چرا دستگاه قهوه ساز خامه خوبی نمی‌دهد؟

تجربه فرد در به وجود آوردن خامه روی قهوه بسیار مهم است. با این حال در کنار تجربه، عوامل متعدد دیگری در تشکیل خامه روی قهوه نقش دارند که با شناخت این عوامل می‌توان طعم بهتری به قهوه بخشید. با این حال باید توجه داشت که بیش از حد کف آلود شدن قهوه، بر روی طعم آن تاثیر می‌گذارد. برای جلوگیری از تشکیل خامه زیادی بر روی قهوه باید از آب کمتری استفاده کرد و از کیفیت و مرغوبیت قهوه اطمینان داشت.

دلایل مختلف خامه ندادن قهوه‌ساز

شناخت مواردی که مانع از تشکیل خامه خوب روی قهوه می‌شوند، به علاقه‌مندان این نوشیدنی برای تهیه قهوه‌ای خوش طعم کمک بسیاری می‌کند. با این حال رفع کردن هر کدام از این نواقص تاثیر زیادی بر کیفیت قهوه دارند و باید به تمام این موارد دقت کرد.

این عوامل عبارتند از:

  • نوع آسیاب کردن قهوه: قهوه خیلی درشت یا خیلی ریز خامه خوبی به ما نمی‌دهد. قهوه ریز دستگاه را خفه می‌کند و درشت بودن قهوه هم باعث عبور سریع آب از آن می‌شود
  • عدم استفاده از قهوه کافی: کم یا زیاد بودن میزان قهوه، در خامه ندادن قهوه ساز موثر است
  • تنظیم نبودن دما و فشار قهوه ساز: باید دمای استاندارد آب 93 درجه، فشار آب 9 بار اتمسفر و فشار قهوه 20 کیلو فشار باشد
  • هواگیری و رسوب‌زدایی نکردن قهوه ساز: از نشانه‌های این نقص چکه کردن دستگاه است که باید توسط تعمیر کارحرفه ای در زمینه   برطرف شود
  • تراز نبودن پورتافیلتر: باید قبل از کشیدن شات قهوه از سالم بودن پورتافیلتر قهوه ساز مطمئن بود
  • کهنه بودن قهوه: باید به تاریخ برشته‌کردن و بو دادن قهوه دقت شود. میزان استاندارد آن بین 2 تا 21 روز است
  • خرابی سوپاپ اطمینان: وقتی سیستم گردش آب به اندازه کافی تحت فشار نباشد، خامه خوبی روی قهوه ایجاد نمی‌شود
  • مسدود شدن فیلتر آب: زمانی که فیلتر آب دستگاه قهوه ساز مسدود باشد، کف خوبی روی قهوه ایجاد نمی‌شود
  • رسوب گرفتن فلومتر:  برای تشکیل خامه قهوه باید به تمیز بودن این فیلتر دقت داشت
  • گرم نشدن آب قهوه ساز: این نقص که به دلایل زیادی بستگی دارد، در تشکیل خامه روی قهوه موثر است
  • باقی ماندن تفاله قهوه در دستگاه: برای یک خامه خوب روی قهوه باید تمام تفاله‌های قهوه از دستگاه خارج شده باشند
  • تجمع رسوبات در المنت حرارتی: رسوب گرفتن این قسمت مانع از گرم شدن آب و تشکیل خامه روی قهوه می‌شود

عوامل زیادی در تشکیل خامه خوب روی قهوه تاثیر دارند

برای آن که لذت نوشیدن قهوه خود را دوچندان کنید، باید به تشکیل خامه روی آن دقت زیادی داشته باشید. عوامل متعددی در این امر نقش دارند که باید بررسی شوند. در بیشتر مواقع نقص در بخش‌های مختلف دستگاه‌های قهوه‌ساز، عدم کیفت قهوه، تازه نبودن قهوه و نوع آسیاب کردن آن از دلایل اصلی خامه ندادن قهوه ساز به‌شمار می‌روند.

 

این روزها نوشیدن قهوه بیشتر از هر وقت دیگری به یکی از عادات روزانه ما تبدیل شده است. یکی از انواع قهوه‌های محبوب در این روزها، قهوه اسپرسو است. خیلی اوقات ممکن است قهوه اسپرسویی که آماده می‌کنید، خامه خوبی به شما ندهد و ندانید علت خامه ندادن قهوه ساز چیست؟

پیدا کردن قهوه خوب، آسیاب کردن و عصاره‌گیری، همگی بخشی از مراحل آماده کردن قهوه است. اما زمانی که نتیجه دلخواه به ‌دست نیایید، شاید نوشیدن قهوه چندان لذت‌بخش نباشد!

به همین منظور ما تصمیم داریم تا در این مطلب علت خامه ندادن قهوه ساز و رایج‌ترین اشکالات دستگاه‌های اسپرسو را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • به کف فوم مانندی که روی هر شات از اسپرسو شکل می‌گیرد و رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارد، خامه یا کرما می‌گویند.
  • در صورتی که ترکیب دانه‌های قهوه، میزان رست کردن آن، آسیاب قهوه و فشار و دمای آب مناسب باشد، دستگاه خامه خوبی به شما می‌دهد.
  • در صورتی که هوای واردشده به قهوه بیشتر از اندازه استاندارد باشد، منجر به منبسط شدن دانه قهوه می‌شود و همین موضوع باعث بیش از حد کف آلود بودن خامه اسپرسوی شما می‌شود.
  • مسدود شدن مخزن آب دستگاه، خراب بودن پمپ، خرابی سوپاپ اطمینان، نشت کردن آب از اسپرسو ساز، داغ نماندن قهوه، جوشیدن و تلخ و یا ترش بودن قهوه و … همگی می‌توانند از رایج ‌ترین اشکالات دستگاه اسپرسوساز باشند.

کرم یا خامه قهوه چیست؟

قبل از این‌که به بررسی مبحث علت خامه ندادن قهوه ساز بپردازیم، ابتدا باید بدانیم که خامه قهوه چیست؟

به کف فوم مانندی که روی هر شات از اسپرسو شکل می‌گیرد و رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارد، خامه یا کرما می‌گویند. در صورتی که فرایند تهیه اسپرسو به‌درستی اجرا شود و دستگاه هم مشکلی نداشته باشد، در پایان باید یک لایه خامه روی قهوه شکل بگیرد.

در تعریف دیگر می‌توان گفت که حباب‌های کوچکی که در نوشیدنی‌های گازدار هستند، در بخش روغنی قهوه هم وجود دارند که به آن گاز کربنیک گفته می‌شود. فشار واردشده به قهوه توسط دستگاه اسپرسوساز، آب را تجزیه و این حباب‌ها را به وجود می‌آورد.

در نتیجه اگر همه‌چیز در فرایند عصاره‌گیری قهوه درست باشد، مقادیر زیادی حباب ایجاد می‌شود و قهوه نیز قوام مناسبی پیدا می‌کند. در صورت درست بودن میزان این حباب‌ها، 2 دقیقه زمان می‌برد تا این خامه یا کرما از بین برود.

علت مهم بودن خامه قهوه

مورد بعدی در مبحث علت خامه ندادن قهوه ساز، اهمیت خامه قهوه است. در صورتی که ترکیب دانه‌های قهوه، میزان رست (برشته) کردن آن، آسیاب قهوه و فشار و دمای آب مناسب باشد، دستگاه خامه خوبی به شما می‌دهد.

به‌ همین دلیل است که خامه یا کرمای قهوه اسپرسو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا نشان‌دهنده مرغوبیت قهوه و مراحل درست تهیه آن است.

بیش از حد کف آلود بودن خامه قهوه اسپرسو

در صورتی که هوای واردشده به قهوه، بیشتر از اندازه استاندارد باشد، منجر به منبسط شدن دانه قهوه می‌شود و همین موضوع باعث بیش از حد کف آلود بودن خامه اسپرسوی شما می‌شود.

راهکارهای کاهش کف آلود بودن خامه اسپرسو

  • افزایش مقدار قهوه در سبد
  • کاهش فشار آب
  • کاهش مقدار آب دستگاه
  • استفاده از قهوه آسیاب‌شده با کیفیت بالا

خامه ندادن روی اسپرسو در اسپرسوساز به‌دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کهنه بودن قهوه؛ علت فوم ندادن اسپرسوساز: بهتر است تاریخ برشته کردن یا بو دادن قهوه‌ای که استفاده می‌کنید، بین 2 تا 21 روز باشد.
  • نوع آسیاب کردن قهوه: خیلی ریز یا درشت آسیاب کردن قهوه می‌تواند علت خامه ندادن قهوه ساز باشد.
    قهوه ریز دستگاه را خفه می‌کند و درشت بودن قهوه هم باعث عبور سریع آب از آن می‌شود.
  • تراز نبودن پورتافیلتر، قبل از کشیدن شات اسپرسو
  • عدم استفاده از قهوه کافی؛ علت خامه ندادن قهوه ساز: برای دو شات اسپرسو حداقل به 14 گرم قهوه نیاز دارید.
  • تنظیم نبودن دما و فشار اسپرسوساز: فشار قهوه باید 20 کیلوفشار، فشار آب 9 بار اتمسفر و دمای آب باید حدود 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتی‌گراد) باشد.
  • هواگیری و رسوب‌زدایی نکردن دستگاه علت خامه ندادن قهوه ساز: آهسته چکه کردن دستگاه همراه با صدا، به معنی انسداد لوله‌های قهوه ساز بر اثر رسوب و سختی آب است.
    این مشکل باید توسط تعمیرکار قهوه ساز برطرف شود.

رایج‌ترین اشکالات دستگاه‌های اسپرسو

در این قسمت از مبحث علت خامه ندادن قهوه ساز، رایج‌ترین اشکالات دستگاه‌های اسپرسو را بررسی خواهیم کرد.

  1. مسدود شدن مخزن آب دستگاه

درون مخزن آب دستگاه اسپرسوساز، دریچه‌ای قرار دارد که جریان آب را کنترل می‌کند. در صورت مسدود شدن این دریچه با رسوب آب، امکان عبور آب از آن وجود ندارد.

برای برطرف کردن این مشکل باید روند رسوب گیری قهوه ساز را طی کنید. شما می‌توانید به این منظور از سرکه استفاده کنید. در صورت خراب بودن سوپاپ، باید آن را تعویض کنید.

  1. مسدود شدن فیلتر آب اسپرسوساز

فیلتر آب، ناخالصی آب را می‌گیرد و حذف می‌کند. در صورت مسدود شدن بر اثر رسوب‌گرفتگی، باید رسوب‌زدایی شود.

اگر آب منطقه از ناخالصی زیادی برخوردار باشد، برای جلوگیری از رسوب‌گرفتگی سایر قطعات، باید فیلتر را تعویض کنید.

  1. رسوب گرفتن فلومتر

رسوب گرفتن فلومتر باعث ایجاد اختلال در چرخه آن می‌شود و در ادامه موجب ارسال اطلاعات نادرست به برد مدار کنترل و عبور کم یا زیاد آب می‌شود.

برای رفع مشکل یا باید دستگاه را رسوب‌زدایی کنید یا فلومتر را تعویض کنید.

  1. خراب بودن پمپ

خراب شدن پمپ دستگاه نیز می‌تواند علت خامه ندادن قهوه ساز باشد.

  1. خرابی سوپاپ اطمینان

این مشکل مانع از تحت فشار قرار گرفتن بیش از حد سیستم گردش آب می‌شود و در بیشتر مواقع علت خامه ندادن قهوه ساز مباشی نیز همین مورد است.

  1. مسدود شدن شیر برقی

این مشکل باعث می‌شود آب با سرعت آهسته جریان داشته باشد یا کلاً جریان نداشته باشد.

  1. تجمع رسوبات آهکی در المنت حرارتی

این عامل باعث ایجاد اختلال در گرم شدن آب قهوه ساز می‌شود که در اینصورت باید تعویض شود. استفاده از آب معدنی باعث کاهش بروز این مشکل خواهد شد.

  1. سروصدای بیش از حد اسپرسوساز

این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

  • پر بودن مخزن دستگاه
  • استفاده از قهوه‌هایی با دانه بسیار درشت
  1. گرم نشدن آب دستگاه اسپرسوساز
  • برق به حد کافی وارد اسپرسوساز نمی‌شود.
  • اتصالات دستگاه را بررسی کنید.
  • المنت و ترموستات را بررسی کنید.
  • برد الکترونیکی را بررسی کنید.

برای کسب اطلاعات در خصوص کلیک کنید.

  1. باقی ماندن تفاله قهوه در اسپرسوساز

یکی از علت های مختلف خامه ندادن قهوه ساز، خراب شدن و از بین رفتن فیلتر اسپرسوساز است که منجر به بروز مشکل باقی ماندن تفاله قهوه در دستگاه می‌شود.

با بررسی و تعویض فیلترها می‌توان مشکل ندادن خامه روی اسپرسو در اسپرسو ساز را برطرف کرد.

  1. نشت کردن آب از اسپرسوساز

لوله‌ها و اتصالات آب را از نظر پوسیدگی و پارگی بررسی کنید.

  1. داغ نماندن قهوه در قهوه ساز

المنت گرم نگه‌دارنده خراب شده است. باید المنت را تعویض کنید.

  1. روشن نشدن قهوه ساز

خراب شدن المنت و برد کنترل می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود. باید قطعات دستگاه را بررسی کنید و در صورت بروز مشکل در هر بخش، آن را برطرف کنید.

  1. علت کف نکردن قهوه و جوشیدن آن

دلیل جوشیدن قهوه به‌دلیل این است که ترموستات خراب شده است یا سوپاپ دچار رسوب‌گرفتگی است.

  1. گرم نکردن آب

علت اصلی این مشکل این است که در قسمت کابل، دوشاخه یا المنت حرارتی، ایرادی وجود دارد.

  1. تلخ شدن قهوه

دلیل تلخ شدن طعم قهوه، به این دلیل است که احتمالاً دستگاه به‌خوبی تمیز نشده است.

  1. آب جوش در قهوه ساز بالا نمی‌آید

سوپاپ قهوه ساز دچار مشکل شده است. باید تعمیر یا تعویض شود.

  1. قطع شدن برق منزل به محض روشن شدن قهوه ساز

به معنی وجود اتصالی در مدار قهوه ساز است.

  1. روشن نشدن دستگاه با وجود تنظیم بودن پنل قهوه ساز

خراب بودن قطعات داخلی قهوه ساز سبب بروز مشکلات و خرابی‌های رایج قهوه ساز می‌شود. راهکار این مشکل، بررسی قطعات داخلی دستگاه برای رفع عیب و عیب یابی مشکلات قهوه ساز نوا  است.

  1. مخزن آب پر است اما چراغ مربوط به مخزن آب خالی روشن است.

این احتمال وجود دارد که شناور قهوه ساز در کف مخزن گیر کرده باشد. در صورت بروز این اتفاق، مخزن و شناور را تمیز کنید تا مشکل برطرف شود.

  1. زیر دستگاه آب کثیف وجود دارد

دلایلی که ایجادکننده این مشکل هستند عبارتند از:

  • نشتی در دستگاه وجود دارد.
  • شلنگ یا خروجی فاضلاب در جایی بسته شده است.
  • انتهای شلنگ در آب قرار دارد.
  • جایی از شلنگ پیچ خورده است.
  1. از کار افتادن نازل بخار دستگاه

استفاده نادرست از نازل بخار باعث از کار افتادن آن می‌شود.

کلام آخر

تهیه یک قهوه اسپرسو نیاز به درست قرار گرفتن چندین فاکتور در کنار هم دارد. یکی از دلایل محبوبیت اسپرسو، خامه روی سطح آن است. مناسب نبودن آسیاب قهوه، کهنه بودن قهوه مورد استفاده و … همگی می‌توانند علت خامه ندادن قهوه ساز شما شوند.

امیدواریم موارد گفته‌شده مربوط به علت‌های مختلف خامه ندادن قهوه ساز و رایج‌ ترین اشکالات دستگاه‌های اسپرسو، بتواند در تهیه قهوه‌ای با طعم بی‌نظیر به شما کمک کند و در خصوص این‌که چرا خامه روی اسپرسو خوب نیست، اطلاعات بیشتری ارائه نماید.

چنانچه دستگاه اسپرسوساز شما دارای اشکالات و ایرادات وسیع و تخصصی است و علت خامه ندادن قهوه ساز شما همین مشکلات است، می‌‎توانید با متخصصان آچاره مشورت نمایید و از خدمات تخصصی با قیمتی مناسب و با تضمین خدمات، بهره‌مند شوید.

 

دکمه بازگشت به بالا