اقتصادیکسب و کار ایرانی

اهمیت چاپ و بسته بندی در صنعت دارویی

بسته بندی برای هر کسب و کاری بسیار حائز اهمیت و حیاتی است، فارغ از این که کسب و کار به چه صنعتی تعلق دارد. بسته بندی به عنصری اطلاق می شود که پس از مرحله تولید محصول را درون خود جا می دهد و تا لحظه مصرف از آن محافظت می کند. مشخصه ها و ویژگی های کیفی بسته بندی محصولات دارویی اهمیت حیاتی دارد. اطلاعات درج شده بر روی برچسب و بسته بندی محصولات دارویی به سلامتی مصرف کنندگان مربوط می شود و در نتیجه بسیار مهم می باشند. کیفیت بسته بندی محصولات دارویی حساسیت ویژه ای دارد چرا که به حفظ خواص دارویی و کیفیت آن کمک بسزایی می کند.

  • حفظ کیفیت دارو و محافظت از آن
  • محافظت از دارو در برابر آسیب های بیولوژیکی و فیزیکی
  • اطلاعات و کد شناسایی محصول بر روی بسته بندی درج می شود.
  • محافظت ازمحصولات دارویی در برابر عناصری که ممکن است تأثیر نامطلوبی بر روی خواص آن محصول داشته باشند.

نقش بسته بندی در صنایع دارویی

  • تسهیل کردن جابجایی و حمل نقل محصولات دارویی
  • محافظت از محصولات دارویی در برابر نور، رطوبت، آسیب های بیولوژیکی، مکانیکی یا جعل و دستکاری

ویژگی مواد به کار رفته در بسته بندی محصولات دارویی

  • باید بتواند کیفیت فیزیکی محصول را حفظ کرده و از آن در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند.
  • باید بتوان هویت و ویژگی های محصولات دارویی را بر روی آن درج کرده و اطمینان داشت خدشه ای به آن وارد نخواهد شد.
  • باید بتواند خواص دارویی محتویات خود را حفظ کنند.
  • باید بتوانند محصولات دارویی را از گزند عوامل فساد فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی حفظ کنند.

معیار انتخاب مواد اولیه به کار رفته در بسته بندی

  • ممانعت از نفوذ رطوبت
  • ممانعت از نفوذ نور
  • ممانعت ار نفوذ گاز
  • ممانعت از نفوذ مواد شیمیایی

The importance of printing and packaging in the pharmaceutical industryمواد اولیه دستگاه ها و ملزومات چاپ و بسته بندی 

ما جهت رضایت مشتریان در کنار انواع محصولات که ارائه میدهد خدماتی چون مواد اولیه ، لوازم مصرفی و قطعات کلیه دستگاه ها را نیز ارائه می دهد تا در هیچ زمانی کار و تولید هیچکدام از مشتریان دچار مشکل و وقفه نشود در پایین در مورد ملزومات و تجهیزات چاپ و بسته بندی صحبت خواهیم کرد.

انواع لوازم و قطعات

از جمله لوازم و قطعات مصرفی مهم دستگاه ها :

  • نوار ریبون انواع تاریخزن دستی و مکانیکی رومیزی
  • جوهر خشک انواع تاریخزن غلطکی ، تاریخزن اتوماتیک جعبه ،تاریخزن اتوماتیک لیبل
  • کلیشه و حروف الفبای فارسی و لاتین انواع دستگاه های تاریخزن
  • انواع رول های لیبل در سایز ها و اندازه های مختلف جهت دستگاه های لیبل پرینتر
  • انواع رول های بسته بندی PVC ، POF ، PE   جهت انواع دستگاه های شرینک پک کابینی ، شرینک پک مینی تونلی و شرینک پک تونلی
  • کارتریج و جوهر انواع دستگاه های جت پرینتر

بسته بندی اهمیت بسیاری در صنعت داروسازی دارد چرا که باید محصولات دارویی را از گزند هر گونه آسیب شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مصون نگه دارد.بسته بندی در حقیقت یک ابزار بسیار مهم به شمار می رود که اطلاعات بسیار مهم و مفیدی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. بسته بندی تأثیر بسزایی در انتخاب مشتریان خواهد داشت. بسته بندی کردن محصولات دارویی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید به این طریق این محصولات را در برابر عناصری همچون رطوبت و نور محافظت کرد.

طراحی بسته بندی محصولات دارویی باید به گونه ای باشد که اجازه ندهد محتویات آن با گازهایی از قبیل نیروژن و اکسیژن تماس داشته باشند. برخی محصولات دارویی نباید با نور، گاز یا رطوبت تماس پیدا کنند، در غیر این صورت ممکن است خواص آن ها تغییر کرده و عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشند. برای انبار کردن و حفظ محصولات دارویی دستورالعمل مشخص و از پیش تعیین شده ای وجو دارد.

بسته بندی محصولات دارویی باید به گونه ای طراحی شوند که در حین انبار کردن و حمل و نقل نشت نکنند. مواد به کار رفته در بسته بندی محصولات دارویی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. سازمان غذا و دارو تست های متفاوتی انجام می دهد تا از کارآیی بسته بندی محصولات دارویی اطمینان یابد و بر اساس این تست ها برای هر یک از محصولات دارویی مواد مشخصی را اختصاص داده است.

برچسب زنی محصولات دارویی: برچسب ها نیز به مانند بسته بندی، نقش بسیار مهمی در صنعت داروسازی ایفا می کنند. وزارت غذا و دارو یک استاندارد مشخص و از پیش تعیین شده برای برچسب زنی محصولات دارویی تعریف کرده است برچسب محصولات دارویی باید حاوی اطلاعات مربوط به نام محصول، مواد به کار رفته در ترکیب دارو، دوز، نحوه مصرف دارو، واکنش های حساسیت زا و هشدارهای مهم باشد.

فونت مطالب نوشته شده بر روی لیبل محصولات دارویی باید کاملاً خوانا باشد. به علاوه باید این مطالب با یک دستور زبان خاص و کاملاً قابل فهم به رشته تحریر در آمده باشند.  مواد اولیه به کار رفته در تولید برچسب محصولات دارویی باید مطابق با استانداردهای وزارت غذا و دارو باشد.

میکسر دو جزئی چسب لمینت یا میکسر چسب لمینت چیست؟

میکسر دو جزئی چسب لمینت یا میکسر تیوپی چسب دستگاه لمینت تجهیزی است که در دستگاههای لمینت برای مخلوط کردن یکنواخت دو نوع چسب یا رزین مورد استفاده قرار می گیرد. این میکسرها ترکیب یکنواخت مواد را تضمین می کند و در نتیجه لمینت یکنواخت و چسبندگی قوی بین لایه ها ایجاد می شود.

اندازه و نوع میکسرهای چسب لمینت :

اندازه میکسرهای چسب لمینت مورد استفاده در دستگاههای لمینت بستگی به نیازهای خاص دستگاه و موارد لمینت شده می باشد و می تواند متفاوت باشد.اندازه های رایج داز قطرهای کوچک 6 میلی متر تا 24 میلی متر متغیر است اما معمول ترین و رایج ترین سایز مورد استفاده قطر 10 با طول میکسر 24 و قظر 10 با طول میکسر 32 می باشد که اصطلاحا به آنها 24-10 و 32-10 می گویند. انتخاب اندازه معمولا به عواملی مانند ویسکوزیته چسب سرعت فرآیند لمینت و میزان مطلوب اختلاط بستگی دارد.

فرایند چاپ بسته بندی دارویی از اول تا آخر

عامل دیگری که ممکن است باعث کند شدن روند چاپ جعبه های دارویی شود، حفظ یکدستی چاپ در تمام مدت و سپس کنترل کیفیت چشمی همه فرمها و جعبه های چاپ شده است. مهم تر اینکه هیچ ورقی نباید گم شود و هیچ فونت ناخوانایی نباید روی کار چاپی وجود داشته باشد. به همین خاطر چاپکار به یک دوربین مخصوص نیاز دارد تا تمام کارهای چاپ شده را به منظور کنترل کیفیت، اسکن کند. با همه فرم ها را از نظر بگذراند. این سیستمها می توانند باعث کندی فرایند چاپ شوند، ولی از سوی دیگر کیفیت چاپ را تضمین می کنند.

تصاویر چاپ شده روی بسته های دارویی نیز چالش برانگیز هستند حتی تصاویری که ربطی به محتوای دارویی ندارند، می توانند بسیار پیچیده از آب در آیند. تصاویر به چاپکار می فهماند که آیا کار باید با ماشین فلکسو چاپ شود یا افست یا روش دیگر، یا اینکه داخل بسته نیز باید چاپ شود یا نه؟ از چه نوع کوتینگی باید استفاده شود غيره. همه این موارد روی هزینه های چاپخانه تأثیر دارد. زیرا همینها، تعداد یونیت های موردنیاز در یک دستگاه چاپ فلکسو را تعیین می کنند.

معمولا برای چاپ لیبل و بسته های دارویی به ایستگاه های متعدد در یک ماشین چاپ فلکسو کم عرض نیاز است، زیرا اگر مثلا چاپ مشکی یک دست را انجام میدهد، شاید مجبور باشید از دو کلیشه مشکی استفاده کنید. یکی برای حفظ نقاط روشن بسیار ریز و دیگری برای چاپ مناطق تیره تصویر. در بسیاری موارد به خاطر ویژگی های امنیتی به ایستگاه های چاپ اضافی در ماشین فلکسو نیاز است. ممکن است برای کسی که با چاپ چندان آشنا نیست، کار چاپ شده، سه رنگ به نظر برسد، در حالی که در حقیقت از دو نوع کوتینگ در چاپ آن استفاده شده باشد. همچنین ممکن است یک ایستگاه به چاپ امنیتی اختصاص داده شود و در دو ایستگاه دیگر، دو کلیشه نیز برای چاپ رنگهای مشکی متفاوت استفاده شود.

تمام این موارد بر روشی که چاپكار ویژگی های امنیتی را به کار چاپی اضافه می کند، تأثیر می گذارد. شیر می گوید نبود استاندارد در بسته بندی، انجام بعضی از کارها را در جعبه های داروچرا بسته بندی مواد دارویی اهمیت بسیار بالایی دارد؟ تمامی داروها بعد از مرحله تولید نیاز به محافظت دارند تا ماندگاری آن‌ها برای مدت طولانی امکان‌پذیر باشد. چرا که ممکن است داروها به برخی عوامل دستخارجی واکنش نشان داده و سریع‌تر از تاریخ تعیین شده، فاسد شوند. به همین دلیل محافظت از دارو اهمیت بالایی داشته و این محافظت از طریق بسته بندی امکان‌پذیر است. تعریف بسته بندی، انواع آن، بسته بندی مواد دارویی و مزیت‌های مختلف آن در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

بسته بندی چیست؟

یکی از قسمت‌های مهم محصولات برای محافظت و تبلیغ، بسته بندی آن است. بسته بندی به عنوان یک علم و هنر معرفی شده است که اصلی‌ترین وظیفه آن نگهداری محصول بسته بندی شده از انواع آسیب‌ها است. امروزه تمامی محصولات مانند مواد غذایی، لوازم یدکی، مواد دارویی و… به صورت بسته بندی شده عرضه بازار می‌شوند. نوع بسته بندی محصولات اهمیت زیادی در جذب مشتری دارد. چرا که اکثر افراد از روی ظاهر محصول تصمیم به خرید یا عدم خرید می‌گیرند.

محصولاتی که محافظ جذاب و خلاقی داشته باشند مشتریان را به سوی خود جذب می‌کنند؛ هر چند که کیفیت محصول به طور کامل مشخص نیست. اما اگر نوع بسته بندی محصولات مورد پسند مشتری نباشد، فرد از خرید آن محصول صرف نظر می‌کند. پس تولید کنندگان باید از روش‌های مختلفی برای جذابیت بسته بندی‌های خود استفاده کنند.

زمانی که سخن از بسته بندی مواد دارویی به میان می‌آید، باید از هر گونه آلودگی و کوتاهی در مراحل بسته بندی اجتناب شود. در مواد دارویی بسته بندی‌هایی مدنظر هستند که مورد تایید بهداشت بوده و عاری از مواد آلوده باشند. چرا که این مواد با سلامتی انسان‌ها ارتباط مستقیم داشته و مهم‌ترین هدف در آن محافظت است نه تبلیغ.

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که در صنعت پزشکی برای بسته بندی مواد دارویی در نظر گرفته می‌شود، استفاده از کارتن‌های بسته بندی است. کارتن‌های بسته بندی یا همان جعبه‌های مقوایی یکی از اصلی‌ترین عناصر بسته بندی در این صنعت است که پیشرفت تکنولوژی سبب پیشرفت در این زمینه نیز شده است. این نوع بسته بندی‌ها در عین این که ظاهر زیبایی دارند، کم هزینه بوده و امنیت بالایی دارند. یکی دیگر از مزیت‌هایی که برای کارتن‌های بسته بندی می‌توان برشمرد جای گیری مقدار زیادی دارو در این بسته‌ها است.

دکمه بازگشت به بالا