جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

انواع پاسپورت اتریش

شرایط گرفتن پاسپورت اتریش

فرد به دو صورت اکتسابی و اصلی می تواند تابعیت را اخذ نماید.

  • تابعیت اصلی: در تابعیت اصلی فرد از ابتدا بدون هیچ اقدامی تابعیت را دریافت می کند مثلاً فردی که از پدر یا مادر اتریشی متولد شود، تابعیت و پاسپورت اتریش را اخذ می نماید.
  • تابعیت اکتسابی: در تابعیت اکتسابی، شخص به واسطه ی یکی از روش های قانونی برای مثال ازدواج، تابعیت اتریش را دریافت می نماید.

پس از اعلام درخواست شما جهت دریافت پاسپورت اتریش، در صورت دارا بودن شرایط لازم و تأیید دولت این کشور، با تقاضای شما موافقت شده و تابعیت این کشور به شما اعطا می گردد. مهم ترین شرایط دریافت پاسپورت اتریش عبارتند از:

  • تسلط بر زبان آلمانی
  • آشنایی با تاریخ کشور اتریش و اذغام با فرهنگ و جامعه اتریش
  • عدم سوء پیشینه و ارتکاب جرم و عدم ارتباط با گروه های تروریستی و ضد صلح
  • حداقل 5 سال حضور در کشور اتریش
  • حداقل 6 سال سابقه پرداخت بیمه
  • اثبات درآمد کافی
  • تسلیم تابعیت قبلی خود
  • اشتغال به کار طی یک سال اخیر
  • تعیین محل سکونت و آدرس منزل

پاسپورت اتریش یکی از قدرتمند ترین پاسپورت های دنیا محسوب می گردد. متقاضیان پس از اخذ پاسپورت اتریش می توانند در هرکجای اتحادیه اروپا که تمایل داشته باشند، کار، تحصیل و زندگی کنند. پاسپورت کشور اتریش در جایگاه دوم دنیا قرار دارد. اتباع اتریشی می توانند سفر به صورت زیر داشته باشند:

  • بدون ویزا به 122 کشور جهان
  • از طریق اخذ ویزا در فرودگاه به 44 کشور
  • با دریافت ویزا به 25 کشور

اتریش دو تابعیتی را قبول ندارد و تک تابعیتی می باشد. فرد جهت اخذ پاسپورت کشور اتریش می بایست تابعیت قبلی خود را از دست دهد. تنها در صورت داشتن شرایط خاص، فرد می تواند دو تابعیت داشته باشد برای مثال افرادی که تابعیت کشور دیگر را از طریق تولد در خاک آن کشور کسب کرده اند (سیستم خاک) و پدر و مادر آنها اتریشی هستند می توانند دو تابعیت را دریافت نمایند.

Types of Austrian passports

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت اتریش

با پاسپورت اتریش می توان به کدام کشور ها سفر کرد؟
بدون ویزا 123 کشور
با ویزای فرودگاهی 45 کشور
با دریافت ویزا 22 کشور

فردی که گذرنامه اتریشی داشته باشد برای ورود به کشورهای زیر نیاز به اخذ ویزا ندارد و با پاسپورت خود می تواند به این کشور ها وارد شود این کشور ها در جدول زیر بیان شده است:

کشور های بدون نیاز به اخذ ویزا قاره
مکزیک، آرژانتین، برزیل، شیلی،  جزایر فالکلند، کاستاریکا، اروگوئه، پاراگوئه،  السالوادور، گینه، گویان، پاناما، برمودا، اکوادور،پرونیکاراگوئه، هوندوراس، گواتمالا، ونزوئلا، کلمبیا، بولیوی و بلیز آمریکا
سوئیس، انگلستان، موناکو آلبانی، ترکیه، گرجستان، مونته نگرو، بوسنی، سان مارینو، کرواسی، کوزوو، جزایر فارو، آندورا، گرینلند، گیبرالتار، مقدونیه، مولداوی بلاروس، واتیکان و کشور های عضو اتحادیه اروپا اروپا
قطر، کره جنوبی، ژاپن، امارات، سنگاپور، تایلند، ارمنستان، ازبکستان، برونئی، هنگ کنگ، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، مالزی، ماکائو، فیلیپین و تایوان آسیا
کشور های حوزه کارادیب،

جزایر مارشال، میکرونزی، ماریانا جنوبی،  پالائو، فیجی، کالدونیای نو، تونگا،

آفریقای جنوبی، نامیبیا، مراکش، بوتسوانا، جزایر کیپ ورده، گامبیا، مایوت، موریتس، تونس و لسوتو

آفریقا، اقیانوسیه و حوزه کارائیب،

کشورهای دارای ویزای فرودگاهی با پاسپورت اتریش

کشور هایی که با داشتن پاسپورت اتریشی برای ورود به آنها نیاز به ویزای فرودگاهی می باشد در این جدول قرار دارند:

کشور های دارای ویزای فرودگاهی
عراق کنیا ایران هند اردن
قطر عمان نیجریه آذربایجان بحرین
زیمبابوه ویتنام اوگاندا سودان جنوبی سومالی
موزامبیک مالاوی مالدیو موریتانی نپال
سیرالئون عربستان سعودی تانزانیا رواندا پاپوآ گینه نو
اندونزی لبنان آنگولا بنگلادش بورکینافاسو
کامبوج کوبا اتیوپی گابن گینه
لائوس ماداگاسکار

کشور های نیازمند ویزا با پاسپورت اتریش

برای رفتن به 21 کشور با داشتن پاسپورت اتریش نیاز به اخذ ویزای مجدد می باشد، لیست کشور هایی که برای رفتن به آنها نیاز به اخذ مجدد ویزا می باشد عبارت است از:

کشور های نیازمند ویزا با پاسپورت اتریش
افغانستان   الجزایر بنین بوتان
کامرون آفریقای مرکزی   چاد   چین
  کنگو   اریتره   لیبریا   لیبی
  مالی میانمار   نائورو   نیجر
  کره شمالی   سودان   سوریه  / یمن ترکمنستان

انواع پاسپورت اتریش

پاسپورت اتریش انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط فرد برای او صادر می‌شود انواع پاسپورت اتریش عبارت است از:

  • پاسپورت معمولی: رنگ جلد این پاسپورت زرشکی می باشد، برای شهروندان معمولی اتریشی صادر می‌شود که با این پاسپورت می توانند به بسیاری از کشورها سفر کنند.
  • پاسپورت دیپلماتیک اتریش: پاسپورتی می باشد که مخصوص سیاستمداران و افراد سیاسی و خانواده‌های آنها صادر می گردد، و با این پاسپورت می تواند به کشورهای مختلفی سفر کنند. رنگ جلد این پاسپورت آن قرمز می باشد.
  • پاسپورت آبی اتریش (خدماتی): این پاسپورت برای افرادی می شود صادر می گردد که از طرف دولت اتریش ماموریت دولتی دارند، همچنین ورزشکاران و هنرمندانی که از طرف کشور اتریش به مسابقات بین المللی راه پیدا می کند و در واقع نماینده اتریش برای شرکت در در مسابقات هستند، این پاسپورت برای ایشان صادر می گردد. رنگ جلد این پاسپورت آبی می باشد.
  • پاسپورت خاکستری اتریش: این پاسپورت مخصوص افرادی صادر می‌شود که طبق ماده 28 کنوانسیون ژنو در کشور اتریش پناهنده شده باشند. رنگ جلد این پاسپورت خاکستری می باشد.

روش های گرفتن پاسپورت اتریش

برای اخذ پاسپورت اتریش روش های قانونی گوناگونی ذیل وجود دارد:

  • پاسپورت اتریش از طریق کار
  • پاسپورت اتریش از طریق تحصیل
  • پاسپورت اتریش از طریق سرمایه گذاری
  • پاسپورت اتریش از طریق ازدواج
  • پاسپورت اتریش از طریق تولد
  • پاسپورت اتریش از طریق پناهندگی

پاسپورت اتریش از طریق کار

اخذ اقامت و پاسپورت اتریش از طریق کار، همواره یکی از پرطرفدارترین و کم هزینه ترین راه های مهاجرت به این کشور بوده است. متقاضیان اخذ ویزای کار می توانند در صورت واجد شرایط بودن به کشوراتریش مهاجرت کرده و مشغول به کار شوند و را برای خود و خانواده دریافت نمایند. در این حالت ابتدا به فرد اقامت موقت داده می شود و پس از پنج سال اقامت کاری و پرداخت مالیات به دولت، می تواند اقامت دائم دریافت نماید. بر طبق قانون، کشور اتریش افرادی که شش سال در خاک این کشور کار کرده و زبان آلمانی فراگرفته و با فرهنگ اتریش ادغام شده باشند، می توانند برای اخذ پاسپورت اتریش درخواست دهند. نمودار زیر نشان دهنده نرخ بیکاری کشور اتریش در چند سال اخیر می باشد:

اخذ ویزای کار از طریق دعوت نامه یا پیشنهاد کاری

درصورتی که فرد یک پیشنهاد شغلی از یک کافرمای معتبر اتریشی داشته باشد، می تواند ویزای کار اتریش را دریافت کند. دریافت این دعوت نامه بسیار سخت می باشد چرا که بایستی کارفرما آن شغل را به مدت 3 ماه در کشور اتریش آگهی کند و سپس این آگهی به مدت 3 ماه دیگر در کل اتحادیه ی اروپا تکرار شود و در صورتی که شخص واجد شرایط موجود نباشد، این موقعیت شغلی به فرد خارجی می رسد.

ویزای جستجوی کار

ویزای جستجوی کار یک ویزای شش ماهه است که به فرد این امکان را می دهد در کشور اتریش به دنبال کار گشته و در صورتی که کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیابد، کارت اقامت دریافت می نماید.

  • این ویزا امتیاز بندی می باشد و سن، سابقه، مدرک زبان و مدرک تحصیلی از جمله عوامل مؤثر دراین امتیاز بندی هستند.
  • فرد بایستی حداقل 70 امتیاز از 100 امتیاز را اخذ نماید.
  • این ویزا همراه ندارد و فرد با اخذ ویزای کاری اتریش نمی تواند همسر و فرزندان خود را ببرد.
  • فرد پس از پیدا کردن کار امکان الحاق خانواده وجود دارد.

پاسپورت اتریش از طریق تحصیل

اخذ پاسپورت اتریش از طریق تحصیل در اتریش به تنهایی امکان پذیر نمی باشد. از طریق تحصیل با توجه به اینکه از روش های عالی آموزشی و شهریه پایین برخوردار است، یکی از راه های پرطرفدار مهاجرت به این کشور می باشد. دانشجو در ضمن تحصیل خود اجازه کار پاره وقت داشته و پس از تحصیل نیز فرصت شش ماهه تا یک ساله برای پیدا کردن کار دارد. در صورتی که کار مورد نظر خود را پیدا نماید، می تواند اقامت اتریش را دریافت کند و از طریق کار به اقامت دائم و پاسپورت دست یابد.

پاسپورت اتریش از طریق سرمایه گذاری

دریافت پاسپورت از طریق سرمایه گذاری در اتریش به دلیل ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور یکی از امن ترین و کم ریسک ترین راه های مهاجرت برای سرمایه گذاران می باشد. خرید ملک، خودحمایتی، ثبت شرکت و کارآفرینی از راه های سرمایه گذاری در اتریش هستند. در برخی از پروسه های سرمایه گذاری مانند ثبت شرکت و خود حمایتی، فرد می تواند به اقامت اتریش دست یابد. خرید ملک در اتریش با توجه به نرخ رشد 51 درصدی ملک از سال 2010 تا 2017  سرمایه گذاری سودآوری می باشد اما منجر به اخذ اقامت و دریافت پاسپورت اتریش نمی گردد. فرد با خرید ملک صرفاً ویزای بلند مدت برای رفت و آمد دریافت می کند. در کشور اتریش امکان خرید ملک برای ایرانیان وجود دارد. همچنین متقاضیان خرید ملک می توانند برای تهیه مسکن از وام با بهره پایین استفاده نمایند.

ثبت شرکت در اتریش می تواند منجر به اخذ پاسپورت اتریش شود. نوع شرکت به میزان سرمایه و هدف فرد بستگی دارد. در پروسه ثبت شرکت در صورتی که همسر متقاضی، شرایط لازم را براساس سیستم امتیازبندی کار در اتریش داشته باشد، می تواند در شرکت او استخدام شود واز این طریق کل خانواده اقامت اتریش را دریافت نمایند. کارآفرینی از دیگر راه های اخذ اقامت و پاسپورت اتریش است. این روش نیازمند سرمایه حداقل 50000 یورو، برنامه تجاری قوی و همچنین نوآوری می باشد.

اقامت از دیگر روش های پرطرفدار اخذ اقامت و پاسپورت اتریش است. این روش مناسب افرادی است که بازنشسته و دارای توانایی مالی بالا هستند و نیازی به کار کردن ندارند. در روش اقامت خود حمایتی نیازی به انتقال سرمایه نیست. فرد باید در حساب خود به ازای هر نفر از اعضای خانواده حدود 22000 یورو داشته باشد و نشان دهد که گردش حساب و درآمد خوبی دارد. در این روش فرد در ابتدا اقامت موقت دریافت کرده و پس از پنج سال، در صورت داشتن شرایط لازم اقامت دائم به وی اعطا می گردد. پس از آن می تواند درخواست پاسپورت اتریش را داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا