اقتصادیکسب و کار ایرانی

 انواع قالب‌بندی در ساختمان

انواع قالب بندی چیست؟ چند مدل قالب بندی داریم؟ این روزها، ساختمان‌سازی به‌شدت افزایش یافته و دیگر کار ساخت ساختمان مانند گذشته نیست.درواقع از روش‌های جدید برای ساخت ساختمان استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کارها در ساخت ساختمان‌های بتنی، بتن‌ریزی و قالب‌بندی بتن به‌شمار می‌رود. این قالب بندی برای شکل‌دهی به بتن و سفت کردن آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع قالب‌های بتن با توجه به مصالح موردنیاز برای ساخت، طبقه‌بندی می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره انواع قالب‌بندی برای ساختمان به دست آورید، ادامه این مقاله با گروه tr.wikipedia را از دست ندهید.

آشنایی با قالب بندی | انواع قالب بندی

قالب بندی چیست؟ منظور از تخته قالب‌بندی، سازه‌ای است که بتن یا موادی مشابه در آن ریخته شده و تا بعد از مدت مشخص سفت شود. این قالب‌ها به دو صورت موقت یا دائمی موجود هستند.

قالب موقت همانطور که از نامش مشخص است؛ قابل استفاده مجدد بوده و بعد از شکل‌گیری و سفتی بتن می‌توان آن را از اطراف بتن جدا کرد. قالب‌های دائمی، به صورت دائمی و همیشگی، در جای خود باقی مانده و هرگز برنداشته نخواهند شد.

آشنایی با ویژگی‌های یک قالب بندی خوب

ویژگی یک قالب بندی خوب چیست؟ حتماً این سؤال ذهن شما را به خود مشغول کرده که یک قالب بندی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌های یک قالب بندی خوب آشنا می‌شوید.

  • دارای دوام و مقاومت بسیار بالا بوده و در برابر فشارهای وارده، مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  • یک قالب خوب از اتصالات محکم در مقابل نشت دوغاب سیمان برخوردار است.
  • نحوه ساخت یک قالب خوب به گونه‌ای است که جداکردن قطعات، بدون آسیب به بتن انجام می‌شود.
  • ارزان بودن و در دسترس بودن مواد قالب باعث می‌شود تا جهت استفاده برای دفعات بعدی بتوان آن را به کار برد.
  • تنظیم قالب دقیقاً روی محل موردنظر انجام شود.
  • یک قالب خوب وزن بسیار کمی دارد.

انواع قالب بندی بر اساس جنس ماده

در قالب بندی به دلیل ابعاد بزرگ و ماهیت و کاربرد اصلی آن، بیشتر از مصالح ساختمانی به‌عنوان سوژه شکل‌دهی استفاده می‌شود.

انواع ملات ساختمانی و به‌خصوص بتن مرسوم‌ترین این ماده‌ها است، اما همین‌طور از این روش می‌توان برای شکل‌دهی مفید و کاربردی‌تر به لایه‌های عایق سنگین و یا سبک (مانند فوم‌های پلی استایرن) هم استفاده کرد.

انواع قالب بندی بر اساس اجزای ساختمانی

امروزه در پروژه‌های ساختمانی مختلف تقریباً تمامی اجزا و قسمت‌های اصلی سازه را می‌توان از طریق قالب بندی شکل داد. قالب بندی فونداسیون، قالب بندی تیرها و ستون‌ها و قالب بندی سقف ساختمان‌ها متداول‌تر است، اما قالب بندی دیوار هم به‌عنوان یکی دیگر از اجزای اصلی ساختمان‌ها قابل اجرا است و اتفاقاً با سرعت و ایمنی بالاتری به نتیجه می‌رسد.

نکات مهم در اجرای قالب بندی

  • قالب بندی منجر به شکل‌دهی و ساخت مهم‌ترین اجزای ساختمان‌ها می‌شود، بنابراین باید در انتخاب بهترین نوع قالب و اجرای صحیح فرآیندها نهایت دقت به عمل بیاید.
  • نسبت وزن بار باید کاملاً مطابق با استحکام قالب باشد.
  • اگرچه برای استحکام بتن از میلگردها در حین قالب بندی استفاده می‌شود، اما اجرای اصولی قالب و بتن‌ریزی هم در این مسئله تأثیرگذار است و باید به آن توجه شود.
  • کیفیت اتصالات و نحوه اجرای قالب بندی باید به نحوی باشد که از هرگونه نشتی بتن جلوگیری کند.
  • عایق بودن قالب و عدم نفوذ رطوبت و آب به بتن نقش خیلی برجسته‌ای در کیفیت نهایی سازه قالب بندی شده ایفا می‌کند، در نتیجه قالب بتن انتخاب شده هم باید از شرایط مطلوبی از این نظر برخوردار باشد.
  • روغن مورد استفاده برای روغن کاری قالب‌ها باید بر روی کیفیت و خواص ماده ملات بی‌اثر باشد.
  • استفاده از قالب‌هایی که قابل استفاده مجدد و چند باره باشند، در کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار است.

قالب بتن مدولار یا صنعتی

اجزاء  سازه قالب بتن مدولار یا صنعتی ، چاچوب فلزی ، جداره داخلی فولادی ، آلمینیومی ، چوبی و هر ماده دیگر است. اغلب این قالب ها از ترکیب چند نوع ماده ساخته میشود. سرعت سرهم کردن این قالب بالا بوده و هزینه پایینی دارد.

کاربرد قالب بتن

قالب بتن های مختلفی وجود دارد که کاربران با توجه به نیاز خود آن ها را انتخاب مینمایند. البته که کاربرد هر کدام از آن ها با یکدیگر متفاوت هست اما اگر بخواهیم به طور کلی راجب کاربرد آن ها بگوییم ، از این ابزار برای درست کردن بتن استفاده میشود. در واقع قالب بتن ها ترکیب سیمان و آب را به خوبی در خود نگه میدارد تا یه دمای استاندارد برسد و استحکام و صفتی لازم را داشته باشد. هر قالب با توجه به جنس موادی که استفاده میشود دارای مزیت ها و معایب مختلف است. در واقع برای ساخت بتن ها باید از قالب استفاده کرد زیرا در آن زمانی که بتن سرد میشود ، در قالب میماند و آن استحکام لازم را به دست میاورد. از این رو یکی از مصالح لازم در صنعت ساختمان سازی قالب بتن است که با توجه به مدل آن ها با یکدیگر فرق دارند.

نحوه اجرا قالب بتن

عمده ترین بخش بودجه در ساختمان سازی ، صرف قالب بتن میشود. در واقع از قالب های بتنی به عنوان یک سازه موقت استفاده میشود که میلگردها و بتن های خیس را در آن میگذارند. برای انتخاب قالب بتنی باید به فرم سازه خود توجه داشته باشید و طبق آن نوع آن را انتخاب نمایید. شما قالب بندی را انتخاب کنید که بتوانید به تعدد دفعات زیاد از آن استفاده کنید. این را هم بدانید که برای بتن ریزی ، کار باید یکباره و در یک زمان مشخص انجام شود. شما مصالح بتن سازی را درست کرده و بعد از آن در قالب مورد نظر میریزد. میگذارید تا سرد شده و به دوام و استحکام بالا برسد. قالب بتن هایی که قابلیت جا به جایی دارند بیشتر از هر گزینه دیگری مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت قالب بتن

برای قالب بتن ها نمیتوان یک قیمت یکسان گفت زیرا هر قالب بتنی با توجه به جنس آن و کاربردی که دارد با یکدیگر متفاوت می باشند. بنابراین اگر میخواهید قیمت قالب بتن را بدانید لازم است که نوع و جنس آن را اول تعیین نمایید و بعد از آن از هزینه که بابت آن میخواهید بپردازید مطلع شوید. بتن ها نیز مانند سایر تجهیزات نوسانات قیمت داشته و قیمت آن بر اساس آهن متغیر می‌باشد. اگر می خواهید قیمت بتن را به صورت لحظه‌ای بدانید حتما با کارشناسان تماس گرفته واز نظر آنها مطلع شوید.

دکمه بازگشت به بالا