اقتصادیکسب و کار ایرانی

آیا بهینه ساز باتری برای گوشی شیائومی ضرر دارد

ابتدای این مقاله به مطالبی چون گوشی تا چند درصد شارژ شود و بهترین زمان برای شارژ گوشی می‌پردازیم و در انتها به سوال‌هایی مثل چگونه از باتری گوشی خود مراقبت کنیم و چگونه شارژ گوشی خود را نگه داریم پاسخ می‌دهیم.

ویدئوی روش‌ های نگهداری و شارژ گوشی

اگر فردی هستید که هر سال (یا حتی سالی دوبار) گوشیتان را تعویض می‌کنید، احتمالاً هیچ وقت باتری موبایل برایتان اهمیتی نداشته و حتی با مشکل باتری هم مواجه نشدید، ولی اگر بخواهیم صادق باشیم اکثر ما تا چند سال از گوشی‌هایمان استفاده می‌کنیم و عموماً اولین مشکلی که باعث نارضایتی از گوشیمان می‌شود، عدم عملکرد باتری مانند روز اول و شارژ گوشی است. به همین دلیل مراقبت از باتری گوشی برای عموم کاربران اهمیت ویژه‌ای دارد و اکثر افراد در تلاشند هر چه بهتر نگهداری از باتری گوشی را انجام دهند.

در گذشته به سادگی قادر بودیم باتری گوشی را خارج کرده و آن را تعویض کنیم، ولی باتری‌های غیر قابل خارج شدن امروزی این پروسه را اندکی دشوارتر کرده‌است. بنابراین با توجه به اینکه تعویض باتری گوشیمان به سادگی گذشته نیست، باید به خوبی بدانیم که چکار کنیم باتری گوشی خراب نشود فقط مسئله اینجاست که برخی افسانه‌ها در مورد نحوه صحیح شارژ گوشی آنقدری در ذهنمان ریشه دوانده که کنار گذاشتن این عادت‌ها را به امری دشوار تبدیل کرده است.

روش صحیح شارژ باتری موبایل

روش صحیح شارژ باتری موبایل های امروزی با گذشته تفاوت بسیار زیادی دارد. از همین روست که افسانه‌های زیادی در مورد اینکه چگونه باتری گوشی خود را سالم نگه داریم وجود دارد، در واقع این روش‌های منسوخ شده اشتباه نیستند، بلکه برای باتری‌های لیتیومی امروزی هیچ کاربردی ندارند. در ادامه تعدادی از رایج‌ترین افسانه ها در مورد راه های مراقبت از باتری گوشی را با هم بررسی می‌کنیم.

خرافاتی مثل اجاره دهید شارژ اولیه گوشیتان کاملاً تخلیه شود، سپس آن را به مدت ۱۲ ساعت تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید! این افسانه آنقدری قدیمیست که احتمالاً تا به امروز شما هم از عدم صحت آن اطلاع دارید. با این حال جهت کامل بودن مطلب جای دارد این مورد را نیز بازگو کنیم. البته هنوز هم افرادی هستند که می‌پرسند وقتی گوشی میخریم چند ساعت بزنیم شارژ بهتر است؟

مسئله این جاست که امروزه باتری گوشی‌ها از نوع لیتیوم-پلیمری و یا لیتوم-یونی هستند که این نوع باتری از حافظه برخوردار نیست و مانند گذشته عملکرد این حافظه قرار نیست روی طول عمر گوشی تأثیرگذار باشد. بنابراین در همان ابتدا می‌توانید گوشیتان را به شارژ بزنید یا از آن استفاده کنید و هیچ نیازی به آب بندی باتری گوشی نیست.

قطعاً شما هم در مورد بهترین روش شارژ گوشی اطلاعاتی دارید، با این حال در ادامه با ۱۹کالامگ همراه باشید تا یاد بگیرید برای سالم نگه داشتن باتری موبایل چه راهکارهایی را بکار بگیرید. در ادامه همه‌ی خرافات و حقایق در مورد شارژ باتری موبایل را بررسی می‌کنیم تا به طور قطعی دلیل هر مورد را خودتان دریابید و بتوانید برای روش شارژ انتخابیتان بهتر تصمیم بگیرید. بعلاوه شارژ صحیح گوشی را به شما آموزش داده و ترفندهایی را ارائه می‌دهیم که بدانید برای سالم ماندن باتری گوشی چه باید کرد ، ولی در ابتدا خلاصه‌ای از مهم‌ترین عناصر در مورد بهترین حالت شارژ گوشی را به اطلاعتان می‌رسانیم.

بایدها و نبایدهای شارژ گوشی

بایدهای شارژ موبایل

  • در طول روز چند بار به صورت کوتاه مدت مقداری گوشیتان را شارژکنید.
  • از شارژر اورجینال استفاده کنید.
  • سطح شارژ گوشیتان را بین ۲۰ تا ۸۰ نگه دارید.

نبایدهای شارژ گوشی

  • سعی کنید در طول شب گوشی را در شارژ قرار ندهید.
  • از شارژر هر گوشی که دوست داشتید برای شارژ کردن گوشیتان استفاده نکنید.
  • مگر در مواقع ضروری گوشیتان را تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید.
  • اجازه ندهید شارژ گوشیتان کاملاً تخلیه شود.
  • گوشی را در جای خیلی سرد و یا خیلی گرم قرار ندهید.

خوشبختانه اکثر شرکت‌های سازنده‌ی موبایل راهکاری را در سیستم عامل و یا رابط کاربری برای رفع این مشکل و بهترین نحوه شارژ گوشی به صورت کامل طراحی کرده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

طریقه شارژ گوشی سامسونگ

مراقبت از باتری گوشی سامسونگ هم مانند دیگر گوشی‌هاست. باتری‌های پلیمری قوانین خاص مربوط به خود را دارند و فرقی نمی‌کند که برند گوشی چه باشد، به هر حال یک سری باید ها و نباید ها وجود دارد که برای همه‌ی گوشی ها صدق می‌کند و در پاسخ به افرادی که می‌پرسند چگونه از باتری گوشی سامسونگ محافظت کنیم باید گفت که سعی کنید همه‌ی مطالبی را که در این مقاله گفته شد رعایت کنید. در عمل طریقه شارژ گوشی سامسونگ هیچ تفاوتی با گوشی‌های دیگر برندها ندارد.

یک مزیت جالب که در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ در دسترس است و در برندهای دیگر کمتر دیده می‌شود، امکان تغییر رزولوشن نمایشگرست. در واقع این گزینه می‌تواند تأثیر زیادی روی شارژ نگهداری گوشی داشته باشد.

بهترین روش شارژ گوشی شیائومی

روش صحیح شارژ باتری موبایل شیائومی نیز مثل بقیه برندهاست. چرا که شیائومی باتری‌های لیتیومی برای گوشی‌هایش استفاده می‌کند و با همه‌ی باتری‌هایی که با این ساختار شکل گرفته‌اند باید به صورت یکسان رفتار کرد.

با این حال در ادامه نحوه صحیح شارژ گوشی شیائومی را بازگو می‌کنیم و به سوال‌های گوشی شیائومی را تا چند درصد شارژ کنیم و اولین شارژ گوشی شیائومی چند ساعت است پاسخ می‌دهیم و در انتها به مقوله‌ی بهینه ساز باتری و بهینه سازی باتری شیائومی یعنی چه ؟ و ایا بهینه سازی باتری شیائومی ضرر دارد یا نه؟ می‌پردازیم.

چگونه از باتری گوشی شیائومی محافظت کنیم ؟

مهم‌ترین عامل مخرب باتری گوشی دماست و بهترین راه مراقبت از باتری گوشی شیائومی کنترل دمای آن است. دمای باتری شیائومی هم باید در محدوده‌ی مناسب برای باتری ها قرار بگیرد. بهترین دما برای باتری دمای اتقاق است. بنابراین تلاش کنید اجازه ندهید گوشیتان بیش از اندازه گرم شود و یا حتی آن را در محیط سرد نیز رها نکنید. چرا که سرمای زیاد نیز نیز به همان اندازه می‌تواند به باتری آسیب وارد کند.

گوشی شیائومی را در چند درصد به شارژ بزنیم ؟

بهترین زمان برای شارژ گوشی شیائومی تفاوتی با دیگر برندها ندارد. باتری‌ گوشی‌های شیائومی نیز تمایلی به خالی شدن ندارند و ترجیح می‌دهند نهایتاً زمانی که درصد شارژشان به ۲۰ درصد رسید، مجدداً مقداری شارژ شوند.

بهترین زمان شارژ گوشی شیائومی وقتیست که در درصد شارژ در محدوده‌ی ۵۰ درصد است. درواقع بهترین درصد شارژ برای هر گوشی مقدار متوسط ان است. برای شارژ باتری گوشی شیائومی هم ایده‌آل‌ترین حالت اینست که زمانی که شارژشان به نصف رسید آن را در حدود ۵ تا ۱۰ درصد شارژ کنید و از از شارژ بکشید و این چرخه را ادامه دهید.

گوشی شیائومی را چند درصد شارژ کنیم ؟

در مورد نهایت میزان شارژ نیز باد گفت بهترست هیچ وقت اجازه ندهید نمایش درصد باتری در گوشی شیائومی عددی بیشتر از ۸۰ درصد را نشان دهد. در واقع شارژ ۱۰۰ درصد بار زیادی را بر باتری وارد و باعث گرم شدن آن می‌شود.

گوشی شیائومی چند ساعت باید شارژ شود ؟

مدت زمان مورد نیاز برای شارژ در مدل‌های مختلف متفاوت است. قطع اتوماتیک شارژ باتری شیائومی باعث می‌شود جایی برای نگرانی به خاطر شارژ بیش از حد باتری وجود نداشته باشد.

استفاده از شارژر سامسونگ برای شیائومی مضر است؟

بهترین روش شارژ گوشی شیائومی استفاده از شارژر اورجینال خود گوشیست، ولی در صورتی که شارژر گوشی در دسترستان نباشد و تصمیم داشته باشید از از شارژ یک برند دیگر استفاده کنید، حتماً ولتاژ و شدت جریان ورودی را بررسی کنید تا به باتری آسیبی وارد نشود.


اولین شارژ گوشی شیائومی

به نظر شما گوشی شیائومی برای اولین بار چند ساعت باید شارژ شود ؟ آب بندی گوشی شیائومی ضروریست یا کلاً منسوخ شده است؟
باتری‌های لیتیومی بر خلاف باتری‌های نیکل-کادمیومی حافظه ندارند و برایشان هیچ تفاوتی ندارد که شما برای اولین بار آن‌ها را تا چند درصد شارژ کنید. اگر می‌بیند گاهی شرکت‌های سازنده پیشنهاد می‌کنند اولین بار گوشی را کاملاً شارژ کنید فقط بدلیل اینست که بتوانبد بازخورد بهتری را برای اولین تجربه‌ی استفاد از یک گوشی کاملاً تازه و نو داشته باشید و امکان سنجش کامل یک چرخه‌ی باتری برایتان مهیا باشد.


نحوه شارژ گوشی شیائومی با فست شارژ

با وجودی که فست شارژ اغلب در گوشی‌های پرچمدار برندهای مختلف اعمال می‌شود، برای شارژ گوشی شیائومی حتی در مدل‌های معمولی هم می‌توان از فست شارژ بهره برد.
مدت زمان شارژ گوشی شیائومی با فست شارژ در محدوده‌‌ی ۲۵ دقیقه تا ۱ ساعت به نسبت مدل گوشی و ظرفیت باتری متفاوت است.

بهینه سازی باتری شیائومی چیست ؟

بهینه ساز باتری یک مزیت برای نگه داری بهتر از باتری است که از اندروید ۶ به بعد در گوشی‌های اندرویدی در دسترس است. در واقع بوسیله‌‌ی بهینه ساز باتری می‌توان از شارژ باتری مدت زمان بیشتری استفاده کرد.

آیا بهینه ساز باتری برای گوشی شیائومی ضرر دارد ؟

در واقع حتی جمله‌ی بهینه سازی باتری شیائومی ضرر دارد بی معنیست. چرا که عمکرد بهتر باتری همیشه کارامد است. با این حال با فعال بودن حالت‌هایی که برای بهینه سازی باتری در نظر گرفته شده است امکان دارد عملکرد برخی از برنامه‌ها اندکی کند شود.

بهترین روش شارژ گوشی آیفون

 One Plus

Google

Sony

زیاد ماندن گوشی در شارژ چه ضرری دارد ؟

اگر گوشی زیاد در شارژ بماند چه میشود ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ماندن گوشی در شارژ برای گوشی قطعاً مضر است. در واقع گوشی شما هرمدلی از هر برندی که باشد، در صورتی که در طول چند ساعت از گوشیتان هیچ استفاده‌ای هم نکرده باشید با حداقل تخلیه شارژ ۱ درصدی مواجه می‌شوید. حال تصور کنید که در تمام طول شب گوشی شما در شارژ است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود پس از نهایتاً ۳ ساعت گوشیتان کاملاً شارژ شده و مدار قطع شارژ خوردکار باعث قطع جریان وردی به گوشیتان شده و دستگاه دیگر شارژ نمی‌شود.

در این صورت پس از گذشت مدتی گوشیتان تخلیه شارژ یک درصدی خواهد داشت و شارژ گوشیتان به ۹۹ درصد می‌رسد، در نتیجه این مدار قطع جریان را متوقف کرده و دوباره گوشیتان را از ۹۹ به صد شارژ می‌کند و در عمل مشخص نیست این چرخه در طول شب چند بار اتفاق می‌افتد. به هر حال این لوپ یک درصدی به هیچ عنوان برای باتری گوشی خوب نیست و باعث می‌شود که طول عمر باتری کم شود.


نکات مربوط به فست شارژ

گوشی‌ها‌یی که از فست شارژ پشتیبانی می‌کنند در واقع به شکلی طراحی شده‌اند که این مزیت برای باتری مضر نباشد. پس فست شارژ به تنهایی هیچ ضرری برای باتری گوشی ندارد، اما این مورد را نیز فراموش نکنید که فست شارژ باعث تولید حرارت می‌شود و حرارت هم که دشمن شماره یک محسوب می‌شود. بنابراین با خیال راحت از فست شارژ استفاده کنید، ولی سعی کنید در محیطی خنک باشید و بعلاوه برنامه‌های سنگین را در حال شارژ اجرا نکنید تا گرمای مضاعف تولید نشود.

ایجکت کردن گوشی

اگر بدون ایجکت کردن گوشی را از کامپیوتر جدا کنید امکان دارد به فایل‌هایتان آسیب وارد شود و حتی از پشتیبان گیری از تلفن همراهتان جلو گیری شود. بنابراین اگر گوشی را با لپ تاپ و یا کامپیوتر شارژ می‌کنید حتماً قبل از بیرون کشیدن گوشی از شارژ آن را ایجکت کنید.

باتری گوشی تا چند درصد باید شارژ شود؟

سوال گوشی تا چند درصد باید شارژ شود و چگونه شارژ گوشی را ۱۰۰ درصد کنیم برای افراد زیادی پیش می‌آید و البته جواب‌های متفاوتی هم برای آن ارائه می‌شود، اما جای نگرانی نیست.

بهترین درصد شارژ گوشی میزان متوسط آن یعنی ۵۰ درصد است و بهترین بازه‌ی شارژ گوشی نزدیک‌ترین درصدها به ۵۰ درصد را شامل می‌شود. با این حال به خلاصه‌ترین شکل ممکن در مورد چه زمانی گوشی را به شارژ بزنیم وگوشی را تا چند درصد شارژ کنیم می‌توان گفت بهترست اجازه ندهید شارژ گوشیتان کمتر از ۲۰ درصد شود و زمانی که گوشی را شارژ می‌کنید وقتی به ۸۰ درصد رسید آن را از شارژ خارج کنید.

در ادامه نگه داشتن گوشی روی مناسب‌ترین درصد شارژ را برایتان بهتر توضیح می‌دهیم.


آیا شارژ کردن کم برای باتری گوشی مضر است؟

در واقع برعکس این ماجرا صادق است، چرا که طول عمر باتری‌های امروزی به چرخه‌ی شارژ آن‌ها بستگی دارد و یک چرخه‌ی کامل زمانی تکمیل می‌شود که شما از ۱۰۰ درصد از شارژ باتریتان استفاده کنید و این اصلاً مهم نیست که از ۱۰۰ درصد شارژتان یک جا استفاده کنید(۰ تا ۱۰۰ درصد) یا ۵ بار ۲۰ درصد مصرف کنید(۵۰ تا ۷۰ درصد). در نتیجه شارژگوشیتان از ۷۰ درصد به ۸۰ درصد یا ۵۰ به ۶۰ درصد هیچ مشکلی برای طول عمر ایجاد نمی‌کند. در واقع شارژ کردن کم برای گوشیتان مفید است.

همچنین تخلیه کامل شارژ گوشی و شارژ تا صد در صد برای باتریتان مضر است. باید همیشه تلاش کنید شارژتان را زیر ۱۰۰ درصد نگه دارید.
اگر همچنان تصمیمم دارید (و یا مجبورید) که در تمام طول شب گوشیتان را در شارژ نگه دارید، حتماً بک کاور آن را در بیاورید تا گرما درون گوشی محبوس نشود و حتماً از خنک ماندن محلی که گوشی را درون شارژ رها کرده‌اید مطمئن شوید.


گوشی باید تا چند درصد شارژ شود و بعد آن را خاموش کرد؟

امکان دارد یک سوال دیگر در باب بهترین درصد برای شارژ گوشی برایتان به وجود آمده باشد که کمتر به آن پرداخته شده است.
در واقع گاهی به هر دلیلی تصمیم داریم برای مدتی گوشیمان را خاموش کنیم و از آن استفاده نکنیم. در این شرایط شارژ گوشی را باید روی چند درصد نگه داریم؟

شارژ ۱۰۰ درصد هیچ مزیتی برای گوشی ندارد و زمانی که قرار است باتری مدت زمان طولانی فعالیتی نداشته باشد هم بهتر است باتری پر نباشد. در واقع بهترین محدوده شارژی که برای این حالت توصیه شده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است.
در ادامه برایتان تشریح می‌کنیم که چگونه گوشی خود را شارژ کنیم که باتری خراب نشود .

چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم

در این قسمت به صورت کامل شرح خواهیم داد که چه چیزهایی باتری گوشی را خراب میکند و البته برای اینکه چگونه شارژ باتری را بیشتر نگه داریم ، راهکارهایی پیشنهاد خواهیم کرد.

چگونه باتری گوشی را سالم نگه داریم ؟

بهترین راه محافظت از باتری گوشی جلوگیری از داغ شدن آن است.
اگر شما هم می‌پرسید چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم باید بدانید که استفاده از شارژر مناسب از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سلامت و نگهداری باتری گوشی است و شارژر اورجینال و اصلی خود گوشی بهترین انتخاب است.

شارژرهای ارزان گاهی از استاندارد لازم برای شارژ به طور مداوم با ولتاژ صحیح را ندارند. نوسان ولتاژ هم می‌تواند به پورت شارژر و حتی باتریتان آسیب وارد کند.

شارژ گوشی با لپ تاپ

شاید تصور کنید که شارژ کردن گوشی از طریق لپ تاپ یا کامپیوتر باعث آسیب دیدن باتری می‌شود، ولی باید با اطمینان به اطلاعتان برسانیم که این جمله کاملاً اشتباه است.

در واقع هر چه سرعت شارژ پایین تر باشد باتری آسیب کمتری می‌بیند و هر شارژر یا دستگاهی که قادر باشد حتی اندکی باتری را آهسته‌تر شارژ کند برای باتری مفیدترست و البته دلیلش به قوانین مربوط به شارژ باتری لیتیوم یونی برمی‌گردد.

هنگام شارژ گوشی را خاموش شارژ کنیم یا روشن باشد؟

در باتری‌های لیتیومی زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید فشاری که به دستگاه وارد می‌شود مانند حالتیست که دستگاه خاموش است در نتیجه می‌توان گفت اگر دستگاه را خاموش کنید به باتری استراحتی نداده‌اید، ولی با اینکه خاموش کردن تلفن همراه آنچنان تأثیر بسزایی ندارد، باز هم نمی‌توان گفت این مورد هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند.

با این حال در صورتی که دستگاه را خاموش کرده و بلافاصله آن را روشن کنید باعث ریست شدن برنامه‌ها می‌شود و در عمل انرژی بیشتری مصرف می‌شود. بنابراین به نسبت شرایط بهترست موقعیت را بسنجید و عمل کنید.

استفاده از گوشی در حال شارژ

شما هم حتماً شنیده‌اید که “زمانی که گوشی در شارژ است نباید از آن استفاده کنیم”، در این حالت با وجودی که مصرف باتری با آنچه در حالت معمول استفاده می‌کنید متفاوت است، ولی نتایج و عملکرد مدارها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

با این حال استفاده از برنامه‌ها در زمانی باتری در حال شارژ شدن است به معنای افزایش زمان مورد نیاز برای شارژ است. بنابراین اگر تمایل دارید گوشیتان سریع تر شارژ شود پیشنهاد می‌کنیم در زمانی که به برق متصل است از آن استفاده نکنید.

ایا کالاف دیوتی گوشی را خراب میکند ؟

در واقع بازی و برنامه‌های سنگین می‌توانند فشار زیادی به باتری وارد کنند و گوشی‌هایی که کاربرانشان با آن‌ها زیاد بازی می‌کنند، عموماً طول عمر باتری کمتری دارند. در پاسخ به سوال ایا کالاف دیوتی موبایل گوشی را خراب میکند ؟ باید گفت بله!

کال اف دیوتی بازیست که برای مصرف باتری بسیار گرسنه است. برخی از کاربران گزارش داده‌اند که فقط با یک بار بازی آنلاین حدود ۲۵ درصد از باتری گوشیشان کم شده است. بعلاوه این بازی‌ها باعث گرم شدن گوشی نیز می‌شوند.

موقع اجرای بازی‌های سنگین بهترین راهکار چیست؟

اگر تمایل زیادی به بازی کردن با گوشی‌تان دارید پیشنهاد می‌کنیم در زمانی که گوشی در حال شارژ شدن است با آن بازی سنگین انجام ندهید، چرا که این مورد یکی از عوامل مرتبط با سوال پرتکرار چگونه گوشی را شارژ کنیم که باتری خراب نشود است. بعلاوه سعی کنید در محیط خنک بازی کنید و کاور گوشی را بیرون بیاورید تا از گرم شدن بیش از گوشی جلوگیری شود.

البته گر همه‌ی راه های محافظت از باتری گوشی را رعایت کنیم و به درستی گوشیمان را شارژ کنیم و هیچ وقت آن را معرض آسیب قرار ندهیم، باتری گوشی باز هم تا ابد سالم نمی‌ماند.
باتری‌های لیتیوم-یونی با گذشت زمان عمرشان کم می‌شود بنابراین حتی اگر چرخه‌های زیادی هم برایتان باقی مانده باشد، ممکن است پس از مدتی فقط بتوانید گوشیتان را تا ۶۰ درصد ضرفیتش کاملش شارژ کنید. اگر باتریتان افت زیادی داشته، بهترست آن را تعویض کنید تا طول عمر گوشیتان افزایش یابد.

چگونه شارژ گوشی را بیشتر نگه داریم ؟

چگونه شارژ گوشی خود را نگه داریم نیز سوال دیگریست که با توجه به اینکه گوشی به عضو مهمی از زندگی ما تبدیل شده است اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه عوامل تأثیر گذار در این مورد را بازگو می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چگونه شارژ گوشی را نگه داریم .

برنامه‌های پر مصرف

خیلی از افراد عقیده دارند که یک برنامه به تنهایی نمی‌تواند آنقدرها انرژی مصرف کند.
در واقع یک برنامه به تنهایی می‌تواند مقدار زیادی از باتری شما را مصرف کند؛ مانند اپ فیس بوک یا اینستاگرام. برنامه‌های زیادی وجود دارند که حتی زمانی که شما آن‌ها را اجرا نمی‌کنید کارهای زیادی را بک‌ گراند انجام می‌دهند و در نتیجه باتری زیادی را مصرف می‌کنند.

طبق نتایج یک تحقیق که در سال ۲۰۲۰ انجام گرفته اثبات شده که پاک کردن برخی برنامه ها که حتی زیاد هم از آن‌ها استفاده نمی‌کنید می‌تواند تا ۲۰ درصد مصرف باتری را بهبود بخشد، به عنوان مثال کاربرانی که برنامه‌ی فیس بوک را حذف کرده بودند گزارش دادند که بقیه برنامه‌هایشان تا ۱۵ درصد سریع‌تر اجرا شده و مصرف شارژشان تا ۲۰درصد کاهش یافته است.

اما راه حل چیست؟

یک راه حل پیشنهادی برای رفع این مشکل اینست که برنامه این چنینی را پاک کرده و در عوض برای استفاده از این قبیل شبکه‌های اجتماعی از یک مرورگر دلخواهتان استفاده کنید. در این حالت زمانی که شما از برنامه استفاده نمی‌کنید، انرژی مضاعفی مصرف نمی‌شود.

البته این پیشنهاد فقط برای برنامه‌ایست که هر از چند گاهی از آن استفاده می‌کنید نه برنامه ای که هر روز با آن در ارتباطید، چرا که در این صورت هر بار برای لود کردن برنامه از اول انرژی مصرف می‌شود و در حالی که صرفه جویی نکرده‌اید ، مقداری انرژی هم در این راه تلف شده است.


بستن برنامه‌هایی که باز هستند

علاوه بر اینکه این مورد درست نیست، ترفند بسیار اشتباهی نیز هست. شما با گیر کردن در چرخه‌ی بستن و دوباره باز کردن برنامه‌ها در عمل مصرف انرژی خیلی بیشتری به نسبت زمانی دارید که برنامه را در بک گراند باز می‌گذارید.

ترفند های نگه داری شارژ

 عوامل اصلی مصرف باتری در دستگاهتان را پیدا کنید.

گوشی را روی حالت بهینه سازی مصرف شارژ قرار دهید.

برخی از کاربران می‌پرسند آیا بهینه ساز باتری برای گوشی ضرر دارد . در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت که خیر! بهینه ساز باتری برای گوشی بسیار مفیدست.


نمایشگر همیشه روشن را فعال کنید.

فعال بودن این حالت در طول روز باتری بسیار کمی مصرف می‌شود و بعلاوه باعث می‌شود کمتر از پیش به روشن کردن نمایشگر و چک کردن ساعت و یا نوتیفیکیشن نیاز داشته باشید؛ در نتیجه باعث صرفه جویی در مصرف باتری می‌شود.

حالت روشنایی خودکار را غیر فعال کنید و همچنین روشنایی را تا کمترین میزانی که برایتان مقدور است پایین بیاورید.

بیش‌ترین انرژی یک گوشی صرف تولید روشنایی می‌شود و تنظیم گوشی در روشنایی زیاد باعث استفاده‌ی بیش از اندازه از باتری و تخلیه‌ی سریع آن می‌شود.
پیشنهاد می‌کنیم در منو حالت تنظیم روشنایی خودکار را غیر فعال کنید. شاید تصور کنید این ویژگی با افزایش و کاهش روشنایی متناسب با نور محیط اطراف به صرفه جویی در باتری کمک می‌کند ولی باید گفت سنسور های فعال در این حالت، به سادگی با روشنایی‌های مصنوعی که در آن‌ها به سادگی می‌توان از نور کم گوشی استفاده کرد فریب می‌خورند و همچنین کنترل روشنایی را به طور کامل از شما سلب می‌کنند.

 مدت زمان قفل شدن نمایشگر کاهش دهید.

می‌دانید که هر بار صفحه نمایشتان را روشن می‌کنید تا مدت زمان مشخص و از پیش تأیین شده‌ای روشن می‌ماند حتی اگر کار شما با آن تمام شده باشد هم دقیقاً همان مدت زمان به طول می‌انجامد تا نمایشگر خاموش شود. هرچه این زمان بیشتر باشد، انرژی بیشتری صرف تولید روشنایی نمایشگر می‌شود.

 ویجت‌ها را غیر فعال کنید.

ویجت‌ها گاهی استفاده های بسیار کاربردی دارند و برای دسترسی در صفحه اصلی به داده‌های برنامه‌های مورد علاقه‌یتان و به صورت مداوم به روز کردن آن‌ها مفید هستند، اما همه این بررسی‌های مداوم منبع دیگری از تخلیه باتری است.

ولوم را پایین بیاورید.

این مورد قطعاً با منطق هر کسی جور در می‌آید. هر چه دستگاه شما تلاش کمتری برای تولید صدای محتواهایی که به آن گوش می‌دهید و یا زنگ های تماس کند، انرژی کمتری مصرف می‌شود.

حالت ویبره را غیرفعال کنید.

لرزیدن گوشی نیاز به مصرف انرژی دارد، پس بهتر است زمانی به آن نیازی نیست حالت ویبره را غیرفعال کنید. زمانی که در مکانی حضور دارید که آنتن دهی ضعیف است، بهترست حالت پرواز را فعال کنید.

احتمالاً تجربه‌ی این مورد را داشته اید و با چشمان خودتان دیده‌اید که در زمانی که سیگنال‌ها بسیار ضعیف هستند به چه سرعتی باتری گوشیتان خالی می‌شود. دلیل این مشکل اینست که گوشی شما به طور مداوم در حال جست و جوی سیگنال است و مسئله اینجاست که به دلیل ضعف این سیگنال‌ها امکان دسترسی به آن‌ها بسیار محدودست.

تعداد نوتیفیکیشن‌های دریافتی‌تان تا حد امکان کاهش دهید.

تقریباً هر برنامه‌ای که نصب می‌کنید می‌خواهد برایتان نوتیفیکیشن ارسال کند، اما برخی نوتیفیکیشن‌ها هیچ کاربردی ندارند، مخصوصاً که پس از دریافت هر کدام از آن‌ها شما یک بار نمایشگر گوشیتان را روشن می‌کنید.

 دستیار صوتی گوگل را غیر فعال کنید.

در واقع یکی از علت‌های مهم در مصرف باتری مانیتور کردن لوکیشن شما توسط برنامه‌های متفاوت است. این برنامه‌ها از ترکیبی از GPS, Wi-Fi و داده‌های گوشی استفاده می‌کنند تا در هر زمان موقعیت شما را پیدا کرده و اطلاعات منطقه‌ای مربوط به آن نقطه را در اختیارتان قرار دهند.

 بروزرسانی شدن برنامه‌ها و سیستم را بررسی کنید.

در واقع یکی از مواردی که همیشه توسعه دهندگان وب آن را مد نظر قرار می‌دهند بهینه کردن مصرف برنامه‌هاست. بنابراین همیشه در بروزرسانی‌های جدید خدمات کارامدتر و بهتری را ارائه می‌دهند.

 گوشیتان را ریست کنید.

گاهی اوقات از گوشیتان استفاده می‌کنید ولی بیش از آنچه انتظار دارید باتری مصرف می‌شود و هرچه تلاش می‌کنید نمی‌توانید دلیل این مصرف بیش از حد را بیابید. در این حالت ممکن است یک دور خاموش و روشن کردن گوشی به شما کمک کند.

 باتری را تعویض کنید.

آخرین راه برای حل مشکل باتری تعویض آن با یک باتری جدید و تازه نفس است، ولی پیش از این حتماً از اینکه باتریتان سالم نیست مطمئن شوید، چرا که همان طور که در ابتدا اشاره کردیم تعویض باتری اصلاً کاری ساده نیست و خودتان نمی‌توانید مانند گوشی‌های قدیمی پنل پشتی گوشی را باز کرده و باتری را تعویض کنید.

باز کردن گوشی توسط متخصص هم با چالش‌هایی روبه‌روست و متخصص منتخب شما در بستن گوشی باید آنقدر دقیق و ظریف باشد که جای چسب زیاد پیدا نباشد و همچنین درزی باقی نماند که امکان نفوذ آب و گرد خاک به داخل آن را افزایش دهد.

جمع بندی

در انتها خالی از لطف نیست که بگوییم باتری‌های گوشی‌ها برای این ساخته شده اند که مورد استفاده قرار بگیرند. در نتیجه نیازی نیست آن‌قدر هم خودتان را تحت فشار قرار دهید و بیش از اندازه از باتری تان نگه داری کنید. به هر حال اطلاعات بیشتر هیچ ضرری ندارد و بهترست روش صحیح شارژ گوشی را آموزش ببینیم و بدانیم برای محافظت از باتری گوشی چه کنیم ، سپس برنامه‌ها و شرایطمان را در صورت امکان با آن هماهنگ کنیم.

امیدواریم این مطلب هم برایتان جالب بوده باشد و توانسته باشد اطلاعات جدیدی را در مورد روش درست شارژ کردن گوشی در اختیارتان قرار داده و به سوال برای اینکه باتری گوشی سالم بماند چه کنیم پاسخ داده باشد.

سوالات متداول

✔️ بهترین و ایده‌ال‌ترین روش شارژ موبایل این است که قبل از رسیدن به زیر ۲۰ درصد موبایل را به شارژ بزنید و پیش از اینکه فول شارژ و ۱۰۰ درصد شود از شارژ بکشید، زیرا باتری با هر بار فول شارژ شدن، یکی از چرخه‌های خود را از دست می‌دهد و در دراز مدت ناکارآمد می‌شود.

آیا کار کردن با موبایل در حال شارژ خطرناک است؟

✔️ این کار خطرناک نیست و مشکل خاصی برای گوشی ایجاد نمی‌کند؛ ولی اگر موقع شارژ شدن بازی کنید، ممکن است گوشی داغ کند و حرارت روی واکنش‌های شیمایی باتری اثر مخرب دارد و عملکرد باتری را مختل می‌کند، پس پیشنهاد ما به شما این است که به هنگام شارژ، از گوشی استفاده زیادی نکنید.

شارژ شب تا صبح چه پیامدی برای باتری به همراه دارد؟

✔️ موبایل‌های امروزی محافظت زیادی از باتری و پردازنده دارند و با ۱۰۰ درصد شدن اجازه‌ی ورود برق اضافی را به موبایل نمی‌دهند، ولی قطعاً موبایل در یک بازه‌ی زمانی مقداری باتری مصرف می‌کند؛ مثلا ۹۹ درصد می‌شود و بعد دوباره تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود گویی موبایل در یک لوپ گرفتار شده که این اصلاً خوب نیست و ظرفیت باتری به مرور زمان کم و کمتر می‌شود.

آموزشگاه تعمیرات گوشی در بهترین و مجهزترین آموزشگاه تعمیرات موبایل زیر نظر اساتید مجرب با پشتیباتی رایگان، ویژه بازار کار انجام می شود

محتویات این مقاله از سی وی نت پنهان کن
دکمه بازگشت به بالا