اقتصادیکسب و کار ایرانی

آموزش سنگ تراشی زینتی در منزل

درباره دوره

یکی از شاخه‌های پرطرفدار در زمینه ساخت زیورآلات و جواهرات، ساخت و طراحی سنگ‌های قیمتی و گوهر تراشی است. امروزه سنگ‌های زیتنی طرفداران بسیاری پیدا کرده است و تمایل به استفاده از این سنگ‌های قیمتی، بین بسیاری از افرادی که در زمینه جواهرسازی فعالیت دارند رو به گسترش است. به همین سبب این روزها بسیاری از افراد تمایل دارند تا در کنار طلاسازی و ساخت زیورآلات متعدد دیگر، آموزش‌هایی همچون آموزش گوهر تراشی فنی حرفه ای و آموزش گوهر شناسی را نیز دنبال کنند.

در دوره آموزش گوهرتراشی علاوه بر آموزش مباحثی که مربوط به تراش سنگ‌های قیمتی همچون سنگ عقیق، زمرد، الماس و… به آموزش گوهرشناسی و شناخت انواع سنگ‌های قیمتی و قابل استفاده در جواهرسازی نیز پرداخته شده است. در این دوره که به طور کامل و از صفر تا صد مباحث مربوط به تراش سنگ‌های زینتی را دنبال می‌کند، مخاطبان محترم می‌توانند همه موضوعاتی که مربوط به کار یک گوهرتراش است را فراگرفته و در ادامه به فعالیت در این حرفه بسیار جذاب و پر درآمد مشغول شوند.

مهم‌ترین موضوعاتی که در این دوره مطرح شده است شامل موارد زیر است:

  • معرفی و آشنایی با ابزار و مواد مصرفی در فرایند سنگ‌تراشی، مانند دستگاه تراش و…
  • چگونگی انتخاب سنگ قیمتی مناسب
  • مراحل آماده سازی سنگ
  • برش کاری و قواره کردن
  • آشنایی و بررسی انواع مدل‌های تراش مانند تراش مربع، تراش زاویه یا سطح دار، تراش بیضی و…
  • آشنایی و بررسی تراش اشکال مختلف مانند تراش قلب و اشک
  • آشنایی با نحوه پرداخت نهایی و جلا دهی سنگ‌های قیمتی
  • مطالب تکمیلی و نکات ضروری مورد نیاز هنرجویان

هدف از برگزاری دوره آموزش گوهرتراشی چیست؟

اصلی‌ترین هدف مورد نظر در دوره آموزش گوهرتراشی آشنایی مخاطبان محترم دوره با فرایند گوهرتراشی و آموزش آنلاین گوهرتراشی به صورت کامل بوده است. به این ترتیب با استفاده از دوره آموزش صفر تا صد گوهرتراشی، شرکت‌کنندگان می‌توانند همه ملزومات علمی مورد نیاز یک گوهرتراش را فرا گرفته و با کسب تجربه لازم وارد بازار کار شوند.

در راستای لزوم استفاده ی درست و بهینه از معادن گوهرسنگ ها در کشور و پرهیز از خام فروشی و اهمیت و ضرورت تولید، بزودی و در آینده ی نزدیک، تراش گوهرسنگ ها ارزش و جایگاه خود را در بین مشاغل تولیدی باز خواهد نمود که یادگیری و آموزش این رشته ی درآمد زا در این دوره ضروری به نظر می رسد.

دوره آموزش گوهرتراشی برای چه کسانی مناسب است؟

مباحث تهیه شده در دوره آموزش گوهر تراشی برای همه افرادی که قصد دارند با یادگیری مباحث گوهر تراشی می خواهید با یادگیری اصولی  وارد بازار کار شوید و درآمد داشته باشید ؟
می خواهید بتوانید گام به گام و از ابتدا تا حرفه ایی شدن ، را با استادی مجرب فرا بگیرید ؟ یکبار برای همیشه و کاربردی ؟
دوست دارید بتوانید هر گوهری را به هر شکلی که می خواهید تراش دهید و زیبایی های آن را چندین برابر کنید ؟

نگاهی کوتاه به دوره آموزش

دوره آموزش یک کلاس آموزش جامع برای تسلط کامل بر است . با یادگیری اصولی این دوره می توانید در انتهای دوره مدارک معتبر داشته باشید و وارد بازار کار شوید و در داخل یا خارج از ایران فعالیت نمایید.

هنر ، امروزه به شدت مورد استقبال و توجه قرار گرفته و به شغلی پر درآمد برای فارق التحصیلان رشتۀ زمین شناسی و افراد دیگر با هر سطح سوادی در آمده است! در این حرفه، مهم ترین اصل و رکن، اشتیاق، انگیزه، علاقه و خلاقیت است.
هر فردی در هر ردۀ سنی می تواند به فراگیری این هنر بپردازد و علاوه بر لذت بردن از غوطه ور شدن در ملون رنگ های انرژی زا، به درآمدی مکفی دست یابد.
با افزایش علاقه مندی جامعه به بهره بردن از سنگ ها، چه به صورت تزیینی، چه به صورت درمانی، این بازار نیز به شدت رونق یافته است؛
از این رو می توان به صراحت اذعان داشت که بازار ، بسیار پررونق و درآمدزا شده است.

چرا با گروه آموزشی رابین ؟

ایران زمین، یکی از سرزمین هایی است که معادن گرانبها و ارزشمندی را در خود جای داده است؛ اما علی رغم این فراوانی، ما در امر تولید و ارائۀ این هنر، به شدت ضعیف هستیم و به عبارتی می توان گفت که هیچ نقش کاربردی و هیچ برنامۀ راهبردی برای توسعۀ این صنعت ارائه نداده ایم. کمبود امکانات مقتضی، نبود دانش کافی ، اعمال سلایق سطحی، رعایت نکردن استانداردهای جهانی نیز به این ضعف افزوده است.
آموزشگاه فنی برق  با سال ها تجربه و ممارست در زمینۀ رشته های هنری، به یکی از برترین ها در امر آموزش مبدل شده و با ارائۀ خدمات و آموزشی کامل و کاربردی به هنرجویان، آن ها را از هر منبع دیگری بی نیاز ساخته است .

دوره تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با مدرک فنی و حرفه ای

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت رشته ، نیازمندی آن به تجهیزات ساده و ارزان قیمت است.
افرادی که این هنر را بر می گزینند، حتی  با داشتن  بضاعتی اندک هم می توانند این هنر را بیاموزند و به اشتغال در آن مشغول شوند؛
چراکه نیازی به خرید ابزار گران قیمت ندارند و در منزل خود نیز می توانند به امر تولید مشغول شوند.

می خواهید در مورد تاریخچه و قدمت بیشتر بدانید ؟ با گروه آموزشی رابین همراه شوید .

جهان، پر از شگفتی و هر ذره اش، چیزی برای مجذوب ساختن بشر دارد.
گوهرهای خوش نقش و نگار و تحسین برانگیز نیز یکی از این جاذب های خیره کننده اند که از زمان پدیدار شدنشان در مقابل دیدگان بشر، مورد توجه قرار گرفته اند .

عوامل موثر در قیمتی تر بودن گوهرها

همان طور که اشاره کردیم، دستان هنرمند گوهرتراش بر قیمتی شدن گوهر بسیار تاثیرگذار است ؛ چراکه باید در خلال ها به مولفه های چون فست ها، نسبت های هندسی، تقارن، زاویه های صحیح تراش، پولیش، اندازه و عمق قسمت ها و سطوح، دقت بسیار داشته باشد؛ زیرا هر یک از این موارد در درخشش و جلای گوهرها نقشی مهم ایفا می کنند و هر یک می توانند در گرانبها تر شدن گوهر مورد نظر موثر باشند.
برای ساخت جواهرات و تراش گوهرها، اصول و تکنیک هایی وجود دارد که به شرح مختصری از آن می پردازیم:

قدمت هنر ، به هزاران سال پیش بازمی گردد؛
همان زمانی که تمدن های باستانی ،
این سنگ های گرانبها و پرجلوه را برای آذین شخصی مورد استفاده قرار می دادند.
هر آثار خلق شده ای با این سنگ های قیمتی،
نمادی از ابراز ایمان و نمود موقعیت اجتماعی بود .
هنرمندان و صنعت گران، این آثار خیره کننده را از قرار دادن صدف ها روی رشته های کنفی کلاه ها گرفته تا تاج های سلطنتی ،  با مهارتی زبردستانه به نمایش می گذاشتند.
در خلال گذر زمان، کشف پی در پی سنگ های گرانبها، فلزات قیمتی، مواد و مصالح زینتی، با ارتقاء دست افزارها و علم متالوژی آمیخته شد و این فرصت را برای هر کسی ایجاد کرد که جواهری فاخر و چشم نواز برای شخص خود داشته باشد.  امروزه از طلا، نقره و …، با زیب سنگ های قیمتی ، نیمه قیمتی و مصنوعی، جواهراتی منحصر و شگفت انگیز ساخته می شود که می تواند با طراحی منحصرش، هر سلیقه ای را مجذوب خود سازد. اکنون با داشتن هنر و علم ، هر علاقه مندی می تواند وارد این دنیای لذتبخش شود و خود در مسیر خلق آثاری منحصر، شروع به ابراز وجود کند.
روند ساخت جواهرات، در سه دهۀ اخیر، بیش از هر زمان دیگری رو به پیشرفت و ترقی بوده است. گفتنی است که در ابتدای ظهور این هنر، چیره دستانه ترین جواهرات، بر روی موم حکاکی می شدند و امروزه، جهان شاهد آثاری حیرت انگیز است.
افرادی که این شیء گرانبها را خریداری می کنند، دو دسته اند؛ گروه نخست، این جواهرات را در کمدشان نگهداری می کنند و گروه دیگر، برای بیان شخصیت یا ساختن یک بیانیۀ هنری از آن بهره می برند. از ابتدای کشف و خلق این هنر، جواهرت به عنوان یک شیء محبوب و گران قدر، پوشیده یا هدیه داده یا به یادگار نگه داشته یا در جشن ها و مناسبت های ویژه،  استفاده می شده اند.   این روزها، علاقۀ مردم برای داشتن جواهرات و گوهرهای گران قدر و جذاب، رو به فزونی گذاشته، ازاین رو، صنعت روز به روز، رو به پیشرفتی چشمگیر است.
افراد، یا از جواهرات کار شده بهره می برند یا اگر گوهر و سنگی داشته باشند که برایشان به هر دلیلی ارزشمند باشد،
به دست گوهرتراشان ماهر و خوش ذوق می سپارند تا با فرم بخشیدن بر پیکر آن، به آذینی دلخواه و مقبول دست یابند؛ به عبارتی، ، هنر تراشیدن سنگ های قیمتی، سنگ های نیمه قیمتی و سنگ های مصنوعی و سوار کردن آن ها بر روی طلا، نقره و … است.

تامبل کردن

تامبل کردن

این روش، ساده و کم هزینه است. در تامبل کردن، سنگ های تراش نخورده را درون استوانه ای گردان که به ساینده هایی مجهز است، قرار می دهند. سنگ ها تا جایی درون این محفظۀ گردان قرار می گیرند که جانشان صیقل می خورد و پولیش شده به نظر می رسند.

تراش کابوشن در

این تکنیک، جزو رایج ترین های به شمار می آید. کابوشن ها، سنگ هایی با کف تخت و رویۀ منحنی هستند. این روش، پرکارتر از روش قبل است و نیاز به صرف انرژی بیشتر و تجهیزات قدرتمندتری دارد. در این روش، ابتدا سطحی (انگشتر، گوشواره، مدال، دستبند)  را که می خواهید گوهر روی آن قرار بگیرد انتخاب می کنید، سپس سنگ مورد نظرتان تراش می خورد و پس از آن برای رسیدن به شکل مقبولتان، در خردکن و دستگاه برش سنگ قرار می گیرد.

تراش هندسی یا مهندسی در

تراش هندسی یا مهندسی در

در این نوع تراش، به گوهر مورد نظر شما شکل و تلالو  بخشیده می شود؛ به عبارتی، تراش مهندسی، نوعی تراش زوایه دار بر روی سنگ است؛ به این معنا که گوهر مربوطه، به سطحی صاف، شفاف، درخشان و هندسی دست می یابد.
تراش هنری
این تکنیک، بسیار ظریف است و روندی دشوار را در پی دارد؛ چراکه در این شیوه، چیره دستی، خلاقیت، شکیبایی، تمرکز و باریک بینی، از اصول است. در تراش هنری، طرحواره های زیبایی روی سنگ به قلم می آید و سپس، سنگ به شکل مورد نظر تراشیده می شود.

تراش هندسی یا مهندسی در

در این روش، برای ایجاد حفره بر روی گوهر مورد نظر، از مته هایی با هستۀ الماسی استفاده می شود و با کمک آب فراوان، سرعت کم و فشار پایین، در سطوح مورد نظر سنگ، خراش ها و حفره هایی ایجاد می شود و با خمیر الماس یا سنباده لاستیکی سیلیکون، پولیش داده می شود تا به سطح صیقلی مورد نظر برسد.

 

دکمه بازگشت به بالا