جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

خودرو هیوندا ساخت کدام کشور است؟

داستان شکل گیری خودرو هیوندا

هیوندای موتور (به : 현대 자동차 주식회사) است، که در سال ۱۹۶۷ توسط (بنیانگذار گروه شرکت‌های ) تأسیس شد. هیوندای موتور به همراه ، از زیرمجموعه‌های به‌شمار می‌روند، که اکنون این گروه پس از شرکت‌های (ژاپن) و (آلمان) و یک جایگاه بالاتر از شرکت (آمریکا) به‌عنوان شناخته می‌شود. وبسایت این شرکت نیز hyundai.com می باشد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون ) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشورهای مختلف به‌فروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای ، و مبادله می‌شود.

این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه خودروسازی در جهان است، که در شهر مستقر می‌باشد و سالیانه بالغ بر ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. امروزه شرکت هیوندای محصولات و خدمات خود را از طریق ۶ هزار مرکز فروش و نمایندگی رسمی خدمات، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر می‌باشند، عرضه می‌دارد.

هسته اولیه گروه شرکت‌های در سال ۱۹۴۶ توسط تأسیس شد و در طول دهه نخست فعالیتش، با استفاده از حمایت‌های دولتی، انواع فعالیت‌های صنعتی و تجاری همچون ساخت‌وساز، کارخانجات فولادسازی، حوضچه‌های کشتی‌سازی و تجهیزات الکترونیکی، همچنین ارائه خدمات پشتیبانی، خدمات مالی و تجاری را تحت پوشش این هلدینگ قرار داد و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ به بزرگترین کره جنوبی تبدیل شد.

در سال ۱۹۶۷ هیوندای موتور را به‌عنوان از و بازوی خودروسازی این گروه صنعتی، تأسیس کرد. نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت، بود، که با مشارکت مستقیم شرکت ، اما با استفاده از نیروی انسانی در کره جنوبی مونتاژ می‌شد. مالکین شرکت هیوندای با هدف ساخت خودرویی مستقل، مدیرعامل پیشین شرکت خودروسازی انگلیسی ؛ جورج ترنبول را در شرکت خودروسازی هیوندای استخدام کردند. ترنبول نیز ۵ مهندس بریتانیایی را برای پیشبرد توسعه و ساخت نخستین خودروی این شرکت کره‌ای، بکار گرفت.

مدیران هیوندای با مشارکت شرکت‌های ؛ به منظور و ؛ برای تأمین اجزای خودرو و ساخت اکسل، نخستین خودرو کره‌ای، یعنی را در سال ۱۹۷۵ تولید کردند، که در پی آن صادرات نخستین محصول بخش خودروسازی هیوندای، به کشور نیز در همین سال آغاز گردید. عنوان سازنده پرفروش‌ترین خودرو کره‌ای را برای شرکت هیوندای به ارمغان آورد و هنوز نیز آمار فروش این خودرو، در مجموعه خودروسازی هیوندای، بدون رقیب باقی‌مانده‌است.

نسل دوم از خودروی هیوندای پونی در سال ۱۹۸۲ نقطه عطف دیگری را رقم زد و نخستین صادرات در مقیاس وسیع خودروهای هیوندای شکل گرفت. خودروی کوچک پونی، با بهره‌مندی از سود درآمد کارکنان کره‌ای، بازار خودرو کوچک را در سال ۱۹۸۳ دگرگون ساخت. پس از آن بود که جهان خودروسازی از به وجود آمدن یک سازنده دیگر خودرو در مطلع شد.

تا سال ۱۹۹۱ شرکت هیوندای طیف خودروهایش را به بزرگتر، و نخستین مدل کوپه‌اش، توسعه داده بود. این شرکت در همان سال نخستین موتور آلفا ۱٫۵ لیتر را نیز تولید نمود. میزان فروش شرکت هیوندای موتور به‌ویژه در بازارهای ، در حال افزایش بود، گرچه این رشد و تعدد نمایندگی لوازم یدکی هیوندای، اساساً به دلیل قیمت تولید پائین خودروهای هیوندای در بود. در دهه ۱۹۹۰ خودروهای تولید شده توسط هیوندای، با مشکل پائین بودن کیفیت ساخت و نیز کم‌توجهی به جزئیات در طراحی‌ها، انگشت‌نما بودند.

در سال ۱۹۹۷ بحران مالی آسیا، زیان بسیاری به صنعت خودروسازی کره جنوبی وارد ساخت، اما شرکت هیوندای از این فرصت استفاده کرد، تا شرکت که در آن دوران ورشکسته شده بود را خریداری و تصاحب نماید و موقعیت پیشتاز خود در بازار داخلی کره را تقویت کند. با این وجود این بحران قسمت تاریک فروش چند صنعتی را در شرکت مادر؛ یعنی گروه آشکار ساخت.

در پی فشارهای دولت وقت کره جنوبی، سرانجام مالکان هیوندای اقدام به تفکیک بخش‌های مختلف از نمودند، که پس از تکمیل فرایند تفکیک بخش‌های مختلف این گروه، در سال ۱۹۹۸ ؛ فرزند ارشد (بنیانگذار شرکت‌های هیوندای) کنترل صنعت خودروسازی این گروه را در دست گرفت، که امروزه همچنان نیز در جایگاه و هیوندای موتور، سکان رهبری این مجموعه صنعتی را در دست دارد. چانگ پس از تحویل شرکت در سال‌های نخست، مدیریت را سازماندهی کرد، را ارتقا بخشید و سرمایه‌گذاری در زمینه را در هیوندای موتور افزایش داد.

پس از جدا شدن از در سال ۲۰۰۰ شرکت هیوندای موتور توانست به همراه ، زیر چتر ، تنها بر روی تمرکز نماید. از آن زمان به بعد هیوندای موتور تحت مدیریت ، موفق شده تا حد چهارمین خودروساز بزرگ جهان، به همراه کیا و خود به تنهایی، تا رتبه هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان، رشد کند. برنامه هیوندای، پیشروی تا به دست آوردن مقام پنجم تا پایان دهه ۲۰۲۰ می‌باشد. در اروپا نیز امروزه سایت‌های تولید و نیز طراحی توسط هیوندای ایجاد شده‌اند.

در طول دهه ۲۰۰۰ میلادی، خودروهای هیوندای به صورت وسیع در کیفیت ساخت، فناوری و حتی طراحی ظاهری، توسعه یافتند، که تغییر ظاهر خودروها و طراحی بدنه آن‌ها، توسط مراکز طراحی جدیدی که از سال ۲۰۰۱ به بعد راه‌اندازی شده بودند، انجام می‌شود. تولید نسل چهارم از ، در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی، با خودروهای ژاپنی پُرفروش و جدید ویژه خانواده، در بازار به رقابت پرداخت، در حالی‌که در این دوره زمانی، مدل‌های ، و ، بازار را هدف قرار داده بودند و فروش بسیاری را در اروپا به خود اختصاص دادند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ را عرضه کرد، که رقیب و به‌شمار می‌آید.

کارخانه جدید در بنابر برنامه ظرفیت تولید سالانه‌ای در حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت. بعلاوه هیوندای هم‌اکنون بزرگترین کارخانه یکپارچه و سایت مجتمع تولید خودروی جهان، با ظرفیت تولیدی معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال را در اختیار دارد، که کارخانجات اصلی آن به‌صورت یکپارچه در شهر ، کره جنوبی مستقر می‌باشند.

امروزه در کره جنوبی هیوندای موتور به تنهایی بیش از ۵۰٪ از بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده‌است. شرکت هیوندای موتور با پشتیبانی مالی نیز وجهه خود را به خوبی بهبود بخشید. در حدود یک هزار دستگاه خودروی هیوندای، در این دوره از جام جهانی فوتبال، در کشور آلمان به‌صورت داوطلبانه فعال بودند.

میزان تولید

در جدول زیر، تولید خودروهای شرکت‌های زیرمجموعه (شامل و هیوندای موتور) در طول ۲۰۰۹ به تفکیک خودروهای سبک (سواری) و سنگین (کامیون و اتوبوس) و میزان تولید سالیانه آنها مشخص شده‌است.

برند خودرو کامیون اتوبوس مجموع
هیوندای ۲٫۷۵۵٫۴۸۹ ۲۴۷٫۰۴۵ ۹۷٫۴۲۲ ۳٫۰۹۹٫۹۴۶
کیا ۱٫۴۶۷٫۰۴۳ ۷۷٫۹۳۴ ۸۴۳ ۱٫۵۴۵٫۸۲۰
مجموع ۴٫۲۲۲٫۵۳۲ ۳۲۴٫۹۷۹ ۹۸٫۲۶۵ ۴٫۶۴۵٫۷۶۶

مراکز تحقیق و توسعه

شرکت هیوندای موتور هم‌اکنون دارای ۷ مرکز برای بازارهای بین‌المللی خود می‌باشد، که ۳ مرکز آن در ، یک مرکز در ، یک مرکز در و یک مرکز نیز در کشور مستقر می‌باشد. بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه این شرکت نیز در ایالت قرار دارد و فعالیت‌های این مرکز تنها بر تولیدات هیوندای موتور در بازار ، متمرکز می‌باشد.

تولید خودرو توضیحات تصویر
۱۹۹۷-اکنون خودرویی جمع‌وجور است، که برای رقابت با خودروهای و عرضه گردید. نسل دوم آتوس در سال ۲۰۰۲ و نسل سوم آن نیز در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد. از تابستان ۲۰۰۴ عرضه آتوس تنها در اروپا متوقف شد و جایگزین این مدل گردید. از سال ۲۰۰۸ نیز هیوندای آی۱۰ جای آن را در اروپا پر کرد. هیوندای آتوس همچنان در کشور هند بفروش می‌رسد.
۲۰۰۸-اکنون خودرویی کوچک در کلاس است که جانشینی برای مدل می‌باشد. این مدل در کارخانه‌های هیوندای موتور مستقر در ، و کولیم، تولید می‌شود.
۲۰۰۲–۲۰۰۹ این مدل جانشین مدل شد، که با توجه به تقاضای بالا برای فروش، در سال ۲۰۰۵ اصلاحاتی در آن انجام گردید و مدل توسعه یافته، به عنوان نسل دوم از گتز عرضه شد. در بازار خودروی اروپا، در میان همه مدل‌های عرضه شده توسط هیوندای، پس از ، بیشترین فروش را در سال ۲۰۰۹ داشته‌است.
۲۰۰۸-اکنون یکی از موفق‌ترین مدل‌های شرکت هیوندای موتور، در بازار اروپا به‌شمار می‌آید. آی۲۰ جانشینی برای است، که از نظر ابعاد، اندکی از گتز بزرگتر می‌باشد. این مدل از نظر ایمنی از استاندارد بالایی برخوردار است. سال ۲۰۱۲ نسل دوم آی۲۰ عرضه گردید، که از نظر فنی و ظاهری، تغییراتی در آن ایجاد شد.
۱۹۷۵–۱۹۹۴ این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده‌است.
۱۹۹۴-اکنون نمونه توسعه یافته و جانشین می‌باشد، که در رده‌بندی خودروهای سایز کوچک هیوندای، بالاتر از و زیر قرار دارد.
۱۹۹۰–۲۰۰۰ این مدل تنها در اروپا و کره جنوبی عرضه شد. نسل دوم آن در سال ۱۹۹۵ با ایجاد تغییراتی در موتور و نسل سوم از الانترا در سال ۱۹۹۸ با ایجاد تغییراتی در ظاهر و طراحی بدنه آن، وارد بازار اروپا شد. هیوندای الانترا در عمل، نمونه اولیه از مدل به‌شمار می‌آید.
۲۰۰۰-اکنون این خودرو در کشورهای کره جنوبی، و با نام هیوندای آوانته شناخته می‌شود. الانترا در سال ۲۰۱۱ عنوان خودروی سال را از آن خود کرد. این مدل در بازار اروپا جانشینی برای بود، که از سال ۲۰۰۷ تولید آن در اروپا متوقف شد و جایگزین آن گردید، اما در بازار آمریکای شمالی، از سال ۲۰۰۷ نسل چهارم و پس از آن نسل پنجم از الانترا عرضه شد.
۲۰۰۷-اکنون
۱۹۸۳–۱۹۸۹ این خودرو که در واقع بر پایه فورد کورتینا ساخته شده اس در کلاس خودرو سایز متوسط قرار گرفته‌است.
۱۹۸۷-اکنون خودرویی است، که در کلاس خودرو سایز متوسط و با طراحی خودروهای موتور جلو-محور جلو و چهار در سدان تولید شده‌است. نام این مدل، برگرفته از واژه می‌باشد.
۲۰۱۱-اکنون خودرویی طراحی شده برای بنابر متوسط بازار اروپا است. این مدل، بر پایه ساخته شده، که تغییرات بسیاری در طراحی ظاهری و طول خودرو انجام شده‌است. در تابستان ۲۰۱۱ نسخه استیشن واگن و در بهار ۲۰۱۲ نسخه سدان آی۴۰ عرضه گردید. این خودرو کیفیت بالاتری نسبت به سوناتا دارد و در طراحی جلو شبیه به هیوندای الانترا می‌باشد. البته این خودرو موتور ضعیف تری نسبت به سوناتا دارد.
۱۹۹۸–۲۰۰۵ نسل چهارم خودروهای سایز بزرگ هیوندای است که با موتور ۳٫۳ لیتری با قدرت ۲۳۵ اسب بخار عرضه می‌شود. این خودرو از یک گیربکس ۵ سرعته تیپ ترونیک استفاده می‌کند. سال ۲۰۱۱ تغییراتی در ظاهر و موتور آن داده شد. نوع لیمیتد آن با موتور ۳۸۰۰ سی‌سی عرضه شده بود.
۲۰۰۵-اکنون مدل گرندر، مدل توسعه یافته از می‌باشد، که طول آن اندکی بیشتر از آزرا است و تنها در بازار اروپا عرضه می‌شود. مدل گرندر با طول ۴٫۹ متر، یکی از بزرگترین خودروهای تولیدشده توسط هیوندای می‌باشد.
۲۰۰۸-اکنون این خودرو که نخستین بار در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی شد، اکنون مدرن‌ترین و به لحاظ فنی پیچیده‌ترین در ترکیب را در میان همه خودروهای هیوندای دارا می‌باشد.
۱۹۹۶–۲۰۰۵
۱۹۹۹-اکنون این مدل که با نام هیوندای سنتنیال نیز شناخته می‌شود، دارای پلتفرم و موتور مشترک با میتسوبیشی پرودیا می‌باشد. مدل ایکوئس، با طول ۵٫۱ متر، رقیب خودروهایی چون ، ، و به‌شمار می‌آید.
۲۰۰۰-اکنون این مدل که طرح توسعه یافته از نسل دوم هیوندای گرندر بود، با طول ۴٫۵ متر، یکی از نخستین تولیدات در در این کلاس خودرو محسوب می‌شد. نسل سوم این خودرو در بازار به دلیل طراحی زیبای خود به محبوبیت فراوانی دست یافت.
۲۰۰۵–۲۰۱۰ سومین خودروی اس‌یووی طراحی شده توسط هیوندای می‌باشد. هیوندای موتور در این مدل، برای نخستین بار از استفاده نمود.
۲۰۰۶-اکنون طراحی این مدل موتور جلو، خودرو محور جلو و چهار چرخ محرک بوده، طول آن ۴٬۸ متر است. وراکروز در سال ۲۰۰۶ جهت رقابت با و به بازار عرضه شد. این مدل که جز کراوس اورهای بزرگ دسته‌بندی شده‌است، با نام آی‌ایکس۵۵ نیز شناخته می‌شود.
۲۰۰۹-اکنون جانشینی برای است و از سال ۲۰۱۰ در اروپا و آسیا به فروش می‌رسد.
۱۹۹۱–۲۰۰۳ این مدل نسل دوم از خودروی می‌باشد، که لیسانس آن توسط هیوندای خریداری شده‌است.
۲۰۰۱–۲۰۰۶ طراحی آن موتور جلو و خودرو چهار چرخ محرک بوده‌است. سامانه جعبه‌دندهٔ آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.

خودروهای اسپورت‌کوپه

۱۹۸۹–۱۹۹۶ این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته‌است. سامانه جعبه‌دندهٔ آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
۱۹۹۶–۲۰۰۹ این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده‌است.
۲۰۰۸-اکنون یک خودرو اسپورت کوپه دیفرانسیل عقب است که نخستین خودروی کوپه دیفرانسیل عقب هیوندای محسوب می‌شود و بر روی پلتفرم سدان ساخته شده‌است. شتاب صفر تا صد این خودرو با گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک ۵٫۴ ثانیه‌است. جنسیس کوپه رقیب خودروهای و به‌شمار می‌آید.
۲۰۱۱-اکنون خودرویی کوپه و سه در است، که در کلاس خودروهای کامپکت کوچک قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده‌است. ولاستر در سال ۲۰۱۱ به عنوان طراحی سال شناخته شد.
۱۹۹۵–۲۰۰۲ این مدل که بر پایه تولید شده بود، لیسانس آن توسط هیوندای موتور، از شرکت خریداری شده‌است.
۲۰۰۱–۲۰۱۰ خودرویی است که در کره جنوبی، ترکیه و مالزی تولید شده‌است. طول آن ۴٬۰۲ متر است و در کلاس رده‌بندی می‌شود.
۲۰۰۶-اکنون این مدل که بر پایه ساخته شده‌است، در کلاس قرار می‌گیرد.
۲۰۱۰-اکنون خودرویی در کلاس وانت است، که دارای پلتفرم مشترک با می‌باشد.
۱۹۷۷-اکنون
۱۹۸۶–۲۰۰۴ این مدل که بر پایه میتسوبیشی ال-۳۰۰ تولید شده بود، حق تولید آن توسط هیوندای موتور، از شرکت خریداری شده‌است.
۱۹۹۷-اکنون خودرویی در کلاس ون است که از سال ۱۹۹۷ تاکنون در کره جنوبی، اندونزی و ترکیه تولید شده‌است. استارکس بر پایه تولید شده و حق ساخت آن توسط هیوندای موتور، از شرکت خریداری شده‌است.
۲۰۰۰–۲۰۰۷ این مدل بر پایه ساخته شده‌است.

تولیدات کنونی

هیوندای آی۱۰

کوچکترین عضو خانواده هیوندای موتور است، که یک ۵ در می‌باشد و بیشتر برای بازار طراحی و ساخته شده‌است. این ماشین با موتورهای ۱٫۱ لیتری و ۱٫۲ لیتری دیزلی، بنزینی و الکتریکی عرضه شده‌است.

هیوندای آی۲۰

خودرویی کوچک و جمع و جور است، که از سال ۲۰۰۸ در و تولید می‌شود. این خودرو نشان ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده‌است. هیوندای آی۲۰ با موتورهای ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری و طراحی بدنه ۵ در تولید شده و به صورت انحصاری در عرضه می‌شود.

هیوندای اکسنت

از سال ۱۹۹۴ در فهرست تولیدات هیوندای موتور قرار گرفت و تاکنون ۴ نسل از آن طراحی و تولید شده‌است. مدل‌های مختلفی از اکسنت به صورت هاچ بک ۳ و ۵ در و سدان ۴ در تولید می‌شوند. موتورهای کنونی ۱٫۴ لیتری بنزینی، با توان ۱۰۷ اسب بخار و ۱٫۶ لیتری بنزینی، با توان ۱۲۳ اسب بخار می‌باشند. نیز برای این مدل خودرو قابل انتخاب می‌باشند.

هیوندای الانترا

یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیوندای موتور محسوب می‌شود، که تاکنون یک بار نیز به عنوان خودروی سال در برگزیده شده‌است. الانترا به عنوان یک سدان کوچک و فشرده، اما کامل و با موتورهای ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری عرضه می‌شود. این خودرو از سال ۱۹۹۰ در خط تولید هیوندای موتور قرار گرفته و تاکنون ۵ نسل از آن، طراحی و تولید شده‌است.

هیوندای آی۳۰

اشتراکات فراوانی با دارد، اما بزرگترین تفاوت آن در سبک بدنه می‌باشد. در و ایالات متحده آمریکا با نام الانترا واگن یا نسل چهارم الانترا عرضه می‌شود. پلتفرم این خودرو با یکسان و مشترک است. مشخصات این مدل شامل: طول*عرض*ارتفاع ۴۳۰*۱۷۸*۱۴۸ سانتی‌متر، فاصله ۲ محور جلو و عقب ۲۶۵ سانتی‌متر و وزن خالص آن معادل ۱۱۸۵ کیلوگرم می‌باشد.

هیوندای آی۴۰

یکی از جوانترین خودروهای هیوندای است، که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و در رده خودروهای خانوادگی متوسط و بزرگ قرار می‌گیرد. این خودرو در ۲ نوع سدان ۴ در و واگن ۵ در تولید می‌شود و در پلتفرم، با یکی است و آن را نسخه اروپایی سوناتا می‌دانند. مدل آی۴۰ بجز اروپا، در و نیز به فروش می‌رسد. این خودرو کیفیت بالاتری نسبت به مدل سوناتا دارد و در طراحی جلو، شبیه به می‌باشد. البته این خودرو موتور ضعیف‌تری نسبت به سوناتا دارد.

هیوندای سوناتا

یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های شرکت هیوندای موتور در دهه ۲۰۱۰ میلادی به‌شمار می‌آید. پیشینه تولید این خودرو به سال ۱۹۸۵ بازمی‌گردد. نسل ششم سوناتا، دیگر یک خودرو فول سایز شناخته می‌شود. موتورهای ۲ و ۲٫۴ لیتری روی پلتفرم این خودرو قرار می‌گیرند.

هیوندای آزرا

در شرکت هیوندای موتور، پیشینه‌ای طولانی دارد و از سال ۱۹۸۶ تاکنون در خط تولید هیوندای قرار دارد و فاصله میان ۲ خودروی سوناتا و را پر می‌کند. این خودرو در کلاس لوکس قرار گرفته و اکنون موتورهای ۲٫۴ لیتری، ۳ لیتری و ۳٫۳ لیتری روی پلتفرم این خودرو قرار می‌گیرند.

هیوندای ولاستر

یکی از جدیدترین خودروهای هیوندای است، که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و در کلاس کوپه و ۳ در می‌باشد. این خودرو داری حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی، دارای امکانات چون کروز کنترل، رینگ‌های ۱۷ اینچی، گرمکن صندلی‌های جلو، بلندگوهای همراه با ، آینه‌های تاشو برقی همراه با گرمکن، گیربکس ۶ سرعته و ۲ کلاچه، در مدل‌های جدیدتر دارای موتور جی‌دی‌آی و طراحی سقف پانوراما می‌باشد.

هیوندای جنسیس کوپه

را می‌توان تلاش طراحان خودروهای هیوندای، برای تمایز میان محصولات عادی و لوکس خود دانست. جنسیس کوپه از سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد. این خودرو نخستین مدل دیفرانسیل‌عقب هیوندای بود، که در پلاتفرم با جنسیس سدان اشتراکاتی دارد. اکنون ۲ موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توین توربو و ۶ سیلندر ۳٫۸ لیتری، روی پلتفرم جنسیس کوپه قابل انتخاب می‌باشند. مدل ۴ سیلندر ۲۷۴ اسب بخار نیرو و ۲۷۵ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. این اعداد برای مدل ۶ سیلندر به ترتیب ۳۴۸ اسب و ۲۹۵ پوند فوت می‌باشند.

هیوندای جنسیس سدان

، یکی از خودروهای لوکس هیوندای است، که برای رقابت با خودروهای لوکس اروپایی و ژاپنی وارد بازار شده‌است. خودروی جنسیس سدان در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. از نگاه کارشناسان طراحی خودرو، سدان لوکس جنسیس همان راهی را می‌رود که با و با پیموده‌اند.

هیوندای ایکوئس

گرانترین و لوکس‌ترین خودروی هیوندای موتور است، که یک سدان اندازه بزرگ می‌باشد و در بازار خودروی خاورمیانه بنام سنتنیال شناخته می‌شود. نسل نخست این خودرو تا سال ۲۰۰۸ تولید می‌شد. اما از سال ۲۰۰۹ نسل دوم با الهام از مرسدس و بی‌ام‌و و لکسوس با موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری عرضه می‌گردد. یک مدل لیموزین نیز از این خودرو وجود دارد، که در طراحی بدنه آن، ۳۰ سانتی‌متر فضای بیشتری میان ۲ محور اصلی آن ایجاد شده‌است.

هیوندای وراکروز

از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ پرچمدار شاسی‌بلندهای هیوندای موتور بود. این مدل از نظر امنیت بدنه، امن‌ترین خودروی این کلاس محسوب می‌شود. طول*عرض*ارتفاع ۴۸۴*۱۹۵*۱۸۱ سانتیمتر، فاصله میان دو محور ۲۸۰ سانتی‌متر و وزن خالص ۱۹۳۶ برای مدل‌های دیفرانسیل جلو و ۲۰۱۱ کیلوگرم برای مدل‌های ۲ دیفرانسیل می‌باشد. خط تولید هیوندای وراکروز از سال ۲۰۱۳ متوقف شده‌است.

هیوندای سانتافه

را باید محبوب‌ترین خودروی شاسی‌بلند هیوندای موتور دانست. سانتافه در پلاتفرم با شریک می‌باشد. از ماه ژوئن[] نسل سوم سانتافه در مدل ۵ نفره و از ماه نوامبر[] مدل ۷ نفره آن توسط هیوندای عرضه شد. مدل‌های با ۷ صندلی از فاصله میان ۲ محور بیشتری برخوردارند و همچنین هواکش موتور، رینگ‌های ۱۸ اینچی، اگزوز و فرم بدنه آن‌ها نیز متفاوت می‌باشد.

هیوندای توسان

نخستین بار در سال ۲۰۰۹ توسط هیوندای موتور در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش درآمد. هیوندای برای تولید این مدل، ۳۶ ماه زمان و ۲۲۵ میلیون دلار هزینه توسعه و پژوهش نموده‌است. موتورهای بنزینی ۱٫۶، ۲ و ۲٫۴ لیتری روی هیوندای توسان قابل نصب‌اند. موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۶۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و مدل ۲٫۴ لیتری هم ۱۷۶ اسب بخار. هیوندای توسان، همانند برادر بزرگتر خود در ۲ نوع؛ دیفرانسیل جلو و ۲ دیفرانسیل عرضه می‌شود.

بازار اروپا

داستان موفقیت هیوندای موتور در بازار خودروی ، سال ۱۹۹۵ با معرفی مدل کوچک آغاز شد، که با قیمت پایین خود، مورد استقبال قرار گرفت. ۹ سال پس از آن هیوندای با معرفی ، مهم‌ترین گام را برای تبدیل شدن به یک خودروساز جهانی برداشت. آن مدل دروازه بازارهای پر منفعت و جدید اروپا را برای این خودروساز گشود. از نسل نخست سانتافه در کشورهای مختلف، بیش از یک میلیون دستگاه به فروش رفت.

امروزه از هر ۱۰ خودروی کلاس در ، یکی هیوندای است. این شرکت هم‌اکنون برای هر کلاس خودرو یک مدل پرفروش را ارائه کرده‌است، برای نمونه برای بزرگ‌راه، خارج از شهر و حتی دشت‌های سنگلاخی، مدل‌هایی چون ، و را طراحی و تولید نموده‌است. در فهرست‌های زیر، آمار فروش خودروهای سبک شرکت هیوندای موتور، در ۳ کشور اروپایی درج شده‌است. اعداد درج شده، در ستون زیر نام هر کشور، نمایان‌گر تعداد خودروهای به‌فروش رسیده می‌باشد.

سال   سهم بازار
۱۹۹۵ ۲۳٫۷۰۴ ۰٬۷۲٪
۱۹۹۶ ۳۱٫۹۴۳ ۰٬۹۱٪
۱۹۹۷ ۱۶٫۶۲۲ ۰٬۴۷٪
۱۹۹۸ ۲۱٫۱۸۵ ۰٬۵۷٪
۱۹۹۹ ۱۹٫۶۱۰ ۰٬۵۲٪
۲۰۰۰ ۲۱٫۶۶۶ ۰٬۶۴٪
۲۰۰۱ ۱۹٫۸۹۴ ۰٬۶۰٪
۲۰۰۲ ۲۷٫۸۹۷ ۰٬۸۶٪
۲۰۰۳ ۳۴٫۴۷۶ ۱٬۰۷٪
۲۰۰۴ ۴۵٫۶۶۷ ۱٬۴۰٪
۲۰۰۵ ۵۱٫۷۰۴ ۱٬۵۵٪
۲۰۰۶ ۵۲٫۴۰۵ ۱٬۵۱٪
۲۰۰۷ ۴۷٫۵۲۳ ۱٬۵۱٪
۲۰۰۸ ۵۱٫۶۷۷ ۱٬۶۷٪
۲۰۰۹ ۹۱٫۳۳۰ ۲٬۴۰٪
۲۰۱۰ ۷۴٫۲۸۷ ۲٬۵۵٪
۲۰۱۱ ۸۶٫۸۶۶ ۲٬۷۰٪
۲۰۱۲ ۱۰۰٫۸۷۵ ۳٬۳۰٪
۲۰۱۳ ۱۰۱٫۵۲۲ ۳٬۴۴٪
سال  
۲۰۰۳ ۶٫۰۸۳
۲۰۰۴ ۷٫۶۵۷
۲۰۰۵ ۹٫۲۲۲
۲۰۰۶ ۸٫۱۳۵
۲۰۰۷ ۸٫۰۸۷
۲۰۰۸ ۶٫۸۶۴
۲۰۰۹ ۱۲٫۱۴۸
۲۰۱۰ ۱۵٫۷۴۵
۲۰۱۱ ۱۸٫۱۲۰
۲۰۱۲ ۱۹٫۲۸۴
سال  
۱۹۹۹ ۵٫۵۳۶
۲۰۰۰ ۷٫۱۳۹
۲۰۰۱ ۷٫۳۳۹
۲۰۰۲ ۸٫۶۱۴
۲۰۰۳ ۷٫۶۹۹
۲۰۰۴ ۷٫۰۵۰
۲۰۰۵ ۶٫۹۱۷
۲۰۰۶ ۶٫۱۷۹
۲۰۰۷ ۴٫۶۸۱
۲۰۰۸ ۵٫۷۹۵
۲۰۰۹ ۵٫۷۶۱
۲۰۱۰ ۶٫۲۴۹
۲۰۱۱ ۵٫۵۵۵

هیوندای در ایران

شرکت راین خودرو که از زیرمجموعه‌های شرکت می‌باشد، برای نخستین بار نمایندگی مونتاژ و فروش دو مدل از خودروهای هیوندای، به نام‌های و ، در ایران را برعهده داشت. با بالا گرفتن تحریم اقتصادی ایران این شرکت به دلیل قطع همکاری شرکت هیوندای، به ناچار خط تولید این مدل ها را متوقف کرد.

از سال ۱۳۸۵ شرکت آسان موتور نمایندگی انحصاری واردات خودروهای هیوندای موتور به را در اختیار گرفت. شرکت آسان موتور از سال ۲۰۰۶ مجوز واردات ۵ مدل ، ، ، و را دریافت کرد، سپس در سال ۲۰۰۹ نیز اقدام به واردات سری دوم از خودروهای شرکت هیوندای، مطابق با استانداردهای اروپایی از جمله ، هیوندای آی‌ایکس۵۵ و نمود.

پس از امضای توافقنامه در سال ۱۳۹۴ موج بازگشت شرکت های خودروسازی جهانی به ایران شدت گرفت. در این راستا شرکت هیوندای همکاری خود را با شریک تجاری سابق مجددا آغاز کرد. در فاز اول شرکت نسبت به واردات خودروهای آماده هیوندای اقدام نمود و مدل های ، ، ، و روانه بازار ایران شد. در فاز دوم شرکت کرمان موتور برنامه مونتاژ خودروهای اکسنت، النترا، توسان و کونا را در کارخانه خود در شهر کلید زد اما پس از مدتی با خروج دونالد ترامپ از توافقنامه همکاری دو شرکت پس از تولید تعداد محدودی خودروی اکسنت و النترا مجددا ناکام ماند.

خودروهای هیوندای موتور که اکنون در بازار ایران موجود می‌باشند، در فهرست موجود در سایر مقالات سایت اتوموبی درج شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا