بهترین روش تبلیغات در ایران
بهترین سیستم تبلیغات در ایران؛ انواع روش ها + مزایا و معایب
قدیمیترین سابقه تبلیغاتی، یک پاپیروس متعلق به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. که در آن یک مصری باستان به نام هاپو که بافنده بوده، ادعا میکرد که بهترین پارچه را به خواسته متقاضیان ارائه می دهد. بعدتر از آن دیوارهای شهر پمپئی روم باستان با هزاران تبلیغ پوشانده شده بود که گلادیاتورهای مختلف را تبلیغ میکردند که اکثر آنها به شکل گرافیتی بودند. اولین آگهی چاپی ثبت شده، در سال ۱۴۷۲ در انگلستان منتشر شد و کتاب دعای جدیدی را اعلام کرد.
این مثالها نشان میدهد که نمیتوان بینیاز از تبلیغات بود و در هر جامعهای با توجه به ذائقه مردم و فضای محیطی و امکانات موجود باید تبلیغات ویژهای را انجام داد. ایران برای تبلیغات در عصر دیجیتال شرایط خاصی دارد. مشکلات گسترده مربوط به اینترنت بخشی از این محدودیتها است. به همین علت نیاز است با توجه به شرایط خاص ایران، بهترین شیوهای که میتواند برای کسب و کارها مفید باشد را شناخت و بر آن سرمایهگذاری کرد. ادامه مطلب را بخوانید تا با این روشها آشنا شوید.
تبلیغات چیست؟
بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ داد که تبلیغات چیست؟
تبلیغات شامل تمام اقداماتی است که یک سازمان انجام می دهد تا محصولات، نظرات یا دلایل خود را به اطلاع عموم یا مخاطبان خاص برساند.
هدف تبلیغات متقاعد کردن مردم برای پاسخگویی به روشی خاص است، خواه برای خرید محصول یا خدمات، یا فکر کردن یا عمل به روش خاصی، مانند اطلاعیههای خدمات عمومی که مردم را تشویق به ترک سیگار، رای دادن به یک نامزد خاص یا حمایت میکند.
صنعت تبلیغات امروزی در اواخر قرن نوزدهم و زمانی که اولین آژانس های تبلیغاتی تاسیس شدند، به وجود آمد. این شرکتها فروش آگهیهایی را که در روزنامهها ظاهر میشد، واسطه میکردند و در نهایت به ارائه نسخههای سرمقاله و آثار هنری برای تبلیغات گسترش میدادند.
در دهه ۱۹۲۰، این شرکت ها کمپین های تبلیغاتی کاملی را برای برندهای شرکتی مانند کوکاکولا و شرکت فورد موتور آماده میکردند. اما حالا فناوریهای دیجیتالی که از طریق پلتفرمهای اینترنتی و اپلیکیشنهای گوشیهای هوشمند به مردم دسترسی پیدا میکنند، تبلیغات مدرن را متحول میکنند.
درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ با ۱۲.۲ درصد افزایش به ۱۳۹.۸ میلیارد دلار رسید و درآمد تبلیغات اینترنتی تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
تفاوت تبلیغات و بازاریابی
اگرچه خیلیها تبلیغات و بازاریابی را به جای هم استفاده میکنند، اما این دو مفهوم، تفاوتهایی با هم دارند. بازاریابی شامل تحقیق، توسعه و اجرای استراتژیها میشود تا کمپینهایی ایجاد کند که آگاهی از برند و درآمد را افزایش دهند. اما استراتژی تبلیغات، یک مولفه کمپین بازاریابی است. بازاریابی از طریق پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی به اشتراکگذاری اطلاعات درباره برند شرکت و محصولاتش به مشتریان هدف کمک میکند.
بهترین روشهای تبلیغات در ایران
روشهای تبلیغاتی بسیار زیاد و با بازدهی بالا در سراسر جهان وجود دارد که میتوان از آنها استفاده کرد اما در ایران به دلیل تفاوتهای فرهنگی، رفتاری و همچنین محدودیتهای موجود جوابگو نیستند. در نتیجه برخی از این تبلیغات در ایران پررنگتر هستند و کارایی بیشتر دارند:
تبلیغات در فضای مجازی
کسبوکارها و سازمانها از تبلیغات ارائه شده از طریق فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای هدف قرار دادن جمعیتشناسی خاص استفاده میکنند. تبلیغات رسانههای اجتماعی نوعی از تبلیغات دیجیتالی است که تلاش میکند از تعامل زیاد مردم در رسانههای اجتماعی و اطلاعات فراوانی که تبلیغکنندگان درباره افرادی که با تبلیغات رسانههای اجتماعی خود هدف آنها هستند، بهرهمند شود.
اما همین تبلیغات در ایران نیز متفاوت است. برای مثال فیس بوک در ایران طرفداران زیادی ندارد اما اینستاگرام در ایران به شدت پرطرفدار است. تبلیغات در فضای مجازی کارکردهای دیگری نیز دارد. شرکت ها از ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی برای اندازه گیری میزان دسترسی، تعامل و فروش خود به زیرمجموعه خاصی از مخاطبان رسانه های اجتماعی استفاده میکنند.
با جمعآوری دادهها از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، تبلیغکنندگان میتوانند نتایج تصمیمهای خود را بر اساس تعداد لایکها، اشتراکگذاریها، دنبالکردنها، بازتوییتها، پیشنمایش، برداشتها و سایر معیارها اندازهگیری کنند. این نکته را فراموش نکنید که شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ و تلگرام در ایران محبوبیت بالایی دارند و شبکه های دیگر مانند توئييتر و فیسبوک نسبت به آنها کاربران ایرانی کمتری دارند.
تبلیغات در رادیو و تلویزیون
براساس تحقیقات انجام شده هنوز رادیو و تلویزیون میتوانند در تبلیغات موثر باشند. البته بازدهی بالاتر تبلیغات به متغییرهایی بستگی دارد. برای نمونه پخش تبلیغات در میان دو نیمه یک فوتبال حساس بسیار پربازدهتر از پخش تبلیغات در ساعات کاری است.
فارغ از ایران در سراسر جهان نیز همین الگو وجود دارد و پیشبینی میشود درآمد جهانی تبلیغات از رادیو پخش در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۵ درصد و در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ درصد رشد کند. هزینه تبلیغات برای پادکست ها و سایر صداهای آنلاین در سال ۲۰۲۱ با یک سوم افزایش در سراسر جهان به ۵.۴ میلیارد دلار رسید.
درآمد تبلیغات پادکست ۵۰.۹% افزایش یافت و پخش صوتی ۲۸.۴% افزایش یافت. پیش بینی می شود تا سال های آینده تبلیغات صوتی آنلاین به ۸.۳ میلیارد دلار برسد. تبلیغات تلویزیونی یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی در ایران است که میتوان آن را بسیار تاثیرگذار نام برد ولی تبلیغات در آن هزینههای جانبی زیادی دارد.
همچنین افراد بسیاری هستند که هنوز هم در هنگام رانندگی، قدم زدن یا حتی در خانه رادیو گوش میکنند. علاوه بر این گفتنی است شبکه نمایش خانگی اخیرا در میان ایرانیان طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و تبلیغات در این شبکهها میتواند به یک برند و شرکت کمک خوبی باشد.
تبلیغات در وب سایت های پربازدید
امروزه تبلیغات و درج آگهی در اینترنت به اشکال گوناگون صورت میگیرد. مانند تبلیغ در اپلیکیشنها و شبکههای مجازی و همچنین تبليغات در سايتهای پربازديد، که مورد پسند بیشتر اقشار قرار گرفته است. سایتهای تبلیغاتی که در ایران در حال فعالیت هستند تعداد زیادی دارند.
سایتهای فعال ایرانی از سال ۱۳۹۰ شروع به ثبت آگهی تبلیغاتی کردند و روز به روز به پیشرفت آنها اضافه میشود. در بین این سایتها تعدادی از آنها هستند که پربینندهتر و پربازدیدتر نسبت به سایتهای دیگر هستند و به تبع تبليغات در سايت هاي پربازديد بر کیفیت ثبت تبلیغات اثر میگذارد. سایت کاغذبازی نمونه ای موفق از این وبسایت هاست.
تبلیغات ویدیویی
تبلیغات ویدیویی video advertising به معنای ساخت ویدیو و استفاده از آن برای بازاریابی و شناساندن محصولات به مشتریان است؛ بهطوریکه بتواند نرخ فروش محصولات را افزایش دهد. همچنین افزایش آگاهی از برند و ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان از اهداف بازاریابی ویدیویی است. بنابراین یک تبلیغ ویدیویی میتواند برای معرفی محصولات، سرویسها یا خدمات به مشتریان بالقوه استفاده شود.
همچنین این نوع تبلیغات هم در ایران و هم در سطح جهان به شدت محبوب است و هرروز در تلویزیون، فضای وب و شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تبلیغات مختلفی را مشاهده میکنیم. بااینحال، نقطه تمایز این ویدیوها با یکدیگر میزان خلاقیتی است که در هرکدام از آنها استفاده شده است. در ایران میتوان علاوه بر وبسایت، فضای مجازی در سرویس آپارات یا زیباتو، ویدئوهای تبلیغاتی را در معرض دید قرار داد. بعد از ساخت ویدیو تبلیغاتی خود، میتوانید در سرویس تبلیغات در آپارات ثبتنام کرده و ویدیوی خود را آپلود کنید.
تبلیغات کلیکی
PPC یا همان تبلیغات کلیکی که مخفف کلمه PAT PER CLICK است یکی از آسانترین و در دسترسترین راههایی است که میتوان برندهای مختلف را تبدیل به یک برند معتبر و جهانی کرد. در واقع همان طور که از نام این کار مشخص است، کاربران میتوانند در ازای هر کلیک کسب درامد و امتیازهای ویژه داشته باشند. البته تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که یکی دیگر آنها COST PER CLILCK است که مخفف آن تبلیغات CPC است.
بین این دو تفاوتهایی وجود دارد. برای مثال در تبلیغات PPC کسانی که سفارش تبلیغات از طریق ناشران را دارند باید خودشان هزینهای بایت تبلیغ بپردازند در صورتی که در تبلیغات CPC شما باید به صورت کمپین تبلیغات مورد نظرتان را برنامهریزی کرده و به ازای هر تبلیغ هزینهای بپردازید.
از هر دو این تبلیغات میتوان در سایتهای داخلی و خارجی استفاده کرد اما مسئلهای که برای کاربران ایرانی وجود دارد نرخ بالاتر و با دلار و همچنین مسئله پرداخت پول وجود دارد که برای انجام این کار باید از واسطههایی مانند شرکتهای تبلیغاتی استفاده کرد.