اقتصادیکسب و کار ایرانی

یادگرفتن زبان انگلیسی چقدر طول می کشد؟

امروزه یادگرفتن زبان انگلیسی دغدغه افراد زیادی شده است تا هر چه زودتر بتوانند با استفاده از این زبان با افراد سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. همچنین همیشه این سؤال برای زبان آموزان ایجاد می‌شود که یادگرفتن زبان انگلیسی چقدر طول می کشد؟ باید بدانید که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سؤال داد چراکه عوامل زیادی بر روی مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی تأثیر می‌گذارد. اما می‌توان گفت بزرگسالان برای یادگیری زبان انگلیسی تا حد متوسط یا B1، به یک سال زمان نیاز دارند. البته برای دستیابی به این سطح در طول یک سال، باید روزانه ۲ ساعت مطالعه کرد.

در ادامه مقاله نیز همراه ما باشید تا با عوامل مؤثر بر روی سرعت یادگیری زبان انگلیسی آشنا شوید. همچنین اطلاعاتی درباره مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری هر سطح CEFRT، دریافت خواهید کرد.

عوامل و فاکتورهای مؤثر بر مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

عوامل زیادی برای افزایش سرعت یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد و فاکتورهای بسیاری سبب کاهش سرعت یادگیری می‌شوند. البته باید توجه کنید که این عوامل و فاکتورها برای هرکسی متفاوت خواهد بود. توانمندی تمام زبان آموزان مثل یکدیگر نیست و همه شرایط یکسانی ندارند.

مهمترین عامل مؤثر بر مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی، علاقه و اشتیاق زبان آموز است. هر چه قدر انگیزه و اشتیاق فردی برای یادگیری بیشتر باشد؛ در مدت زمان کوتاه تری می‌تواند زبان یاد بگیرید. اگر زبان آموز میل و علاقه‌ای از خود نشان ندهد و با زور زبان یاد بگیرید؛ این مدت زبان بسیار طولانی خواهد شد. همچنین استعداد هر فرد در یادگیری زبان یکسان نیست. در واقع همانطوری که بعضی از افراد استعداد هنری ندارند؛ عده دیگری نیز در یادگیری زبان استعداد کمی از خود نشان می‌دهند.

افزون بر انگیزه درونی، انگیزه‌های بیرونی نیز از عوامل مؤثر بر مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی هستند. برای مثال فردی که قصد مهاجرت دارد و باید در طول ۶ ماه زبان یاد بگیرید؛ انگیزه بیرونی دارد و زودتر زبان یاد می‌گیرد.

درمجموع همانطور که پیش تر گفتیم؛ عوامل زیادی بر روی سرعت یادگیری زبان تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که این فاکتور‌های مؤثر برای هر فرد متفاوت خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان به طور دقیق بیان کرد که یادگرفتن زبان انگلیسی چقدر طول می کشد.

بیشتر بخوانید: تدریس خصوصی زبان با بهار نیوز

سرعت یادگیری زبان انگلیسی به چه عواملی بستگی دارد؟

افزون بر استعداد فردی، یکی دیگر از عواملی که در سرعت یادگیری تأثیر دارد؛ سن افراد است. درواقع کودکان به راحتی می‌توانند زبان‌های مختلف را یاد بگیرند؛ اما برای بزرگسالان این کار سخت تر خواهد بود. ذهن کودکان آمادگی بیشتری برای دریافت اطلاعات جدید و دسته بندی مطالب دارد. به همین سبب والدین آگاه سعی می‌کنند تا به فرزندان خود در کودکی زبان یاد بدهند.

میزان زمان اختصاص داده شده برای یادگیری زبان در طول روز نیز، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر روی سرعت یادگیری است. برای مثال فردی که روزانه ۴ ساعت مطالعه می‌کند از فردی که روزی ۱ ساعت به مطالعه زبان می‌پردازد؛ زودتر انگلیسی یاد می‌گیرد.

افزون بر این موارد کسانی که وارد محیط جدیدی می‌شوند؛ زودتر زبان یا لهجه آنجا را یاد می‌گیرند. برای مثال کسانی که مهاجرت می‌کنند؛ به سرعت با زبان آن کشور آشنا می‌شوند و به راحتی می‌توانند با زبان جدید حرف بزنند. به همین سبب توصیه می‌شود که اطراف خودتان را با زبان انگلیسی آغشته کنید. به بیان ساده تر خود را با این زبان درگیر کنید. برای این کار می‌توانید فیلم مشاهده کنید یا به طور مستمر به آهنگ یا پادکست‌های انگلیسی گوش دهید.

همچنین براساس زبان مادری زبان آموز، میزان سرعت یادگیری زبان انگلیسی نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال فردی که زبان مادر او هلندی است از فردی که زبان مادر او فارسی محسوب می‌شود؛ زودتر زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد.

درمجموع ۴ عامل اصلی که بر یادگیری زبان انگلیسی تأثیر می‌گذارند؛ عبارت‌اند از:

  • میزان قرارگیری در معرض زبان جدید
  • سن زبان آموز
  • زبان مادری زبان آموز
  • انگیزه فردی زبان آموز

یادگرفتن زبان انگلیسی چقدر طول می کشد؟

عبارت Common European Framework of Reference یا به اختصار CEFRT، به معنای چارچوب مرجع مشترک اروپایی است. به بیان ساده تر معیاری است که بر اساس آن می‌توان مهارت و دانش یک زبان آموز را اندازه گرفت یا تعیین کرد. این معیار به شش سطح تقسیم می‌شود که در ادامه مقاله با آنها آشنا خواهید شد.

جالب است بدانید که وب سایت کمبریج (Cambridge) برای هر کدام از سطح‌ها، مدت زمان میانگین مطالعه اعلام کرده است. به بیان ساده تر این وب سایت اعلام کرد که برای یادگیری هر یک سطح‌های CEFRT چه قدر زمان لازم است.

در جدول زیر میزان ساعت‌های اعلام شده توسط سایت کمبریج را مشاهده می‌کنید. بر اساس این جدول اگر در سطح A2 (ابتدایی) هستید؛ باید ۳۵۰ تا ۴۰۰ ساعت مطالعه کنید تا به سطح B1 (متوسط) برسید.

سطح CEFRT میزان ساعات یادگیری و مطالعه مورد نیاز
A1 (مبتدی) ۹۰ تا ۱۰۰ ساعت
A2 (ابتدایی) ۱۸۰ تا ۲۰۰ ساعت
B1 (متوسط) ۳۵۰ تا ۴۰۰ ساعت
B2 (فوق متوسط) ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساعت
C1 (پیشرفته) ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساعت
C2 (فوق پیشرفته) ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت

در مجموع بر اساس این جدول معتبر می‌توان گفت که برای یادگرفتن زبان انگلیسی چقدر زمان نیاز است. البته توجه کنید که این زمان‌های اعلام شده متغیر هستند و برای هر فرد مختلف خواهد بود.

مهمترین فاکتور در یادگیری زبان: حفظ انگیزه

فراموش نکنید که برای افزایش سرعت یادگیری، هیچ وقت انگیزه خود را از دست ندهید. سعی کنید با روش‌های مختلف زبان بخوانید تا هیچ وقت کسل کننده نشود. اگر روش یادگیری مؤثر و مورد علاقه خود را پیدا کنید؛ می‌توانید در کوتاه ترین زمان ممکن این زبان زیبا را یاد بگیرید. همچنین فقط چند ماه اول یادگیری سخت و کسل کننده است. پس از رسیدن به سطح مشخصی، به این زبان علاقه‌ مند تر می‌شوید و سرعت یادگیری‌تان افزایش پیدا می‌کند.

در آخر امیدواریم که اطلاعت مفید و تأثیرگذاری درباره عوامل مؤثر بر مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی دریافت کرده باشید. همچنین به یاد داشته باشید که میزان تلاش، کوشش و علاقه شما بر این مدت زمان تأثیر به سزایی می‌گذارد.

ممنون از همراهی شما جهت ثبت نام در دوره جدید تدریس زبان می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://www.mardomsalari.ir/report/175403/دوره-تدریس-خصوصی-زبان

دکمه بازگشت به بالا