اقتصادیکسب و کار ایرانی

کدام مدل دیگ بخار به کار ما می آید و مناسب شغل ماست؟

تحقیق و معرفی شغل و درآمد کارواش

کارواش یکی از مکان‌هایی است که اکثر خودروهای سواری در طول ماه حداقل یک بار گذرش به آنجا می‌افتد، مکانی که یکی از پر درآمدترین مشاغل در سطح شهر محسوب می‌شود و نیازی به تخصص و حرفه خاصی ندارد.

تنها نیاز برای راه‌اندازی یک کارواش داشتن چند دستگاه شستشوی و چند کارگر کار بلد است تا با حداقل هزینه بیشترین درآمد را کسب کنند، به طور مثال هزینه شستشوی داخلی و بیرونی یک خودرو معمولی در کارواش حداقل از 10 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به مدل خودروها تعرفه شستشوی آن نیز تغییر می‌کند و تا 100 هزار تومان نیز می‌رسد.

با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه می‌رسیم که یک کارواش اگر در طول روز حداقل 30 خودرو را بشوید در آمد روزانه‌ای معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان خواهد داشت که جمع این درآمد روزانه در ماه به حدود 50 میلیون تومان می‌رسد که این رقم معادل چند سال حقوق یک کارگر معمولی است.

در حالی که یک کارگر برای درآمد حداقلی در ماه باید حداقل مدرک، کارت پایان خدمت و… داشته باشد این در حالی است که در شغل‌های این چنینی نه نیازی به مدرک خاصی است و نه تخصص.

در گفت‌وگو با یک مسئول کارواش به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ترین چیز در این شغل داشتن اعتبار است و نیاز به هیچ تخصص و سرمایه بالایی ندارد و با یک سرمایه 10 میلیونی و البته به غیر از اجاره مکان کارواش می‌توان درآمد خوبی کسب کرد که سوای از هزینه‌های کارواش و مواد شوینده، سود این کار برای افراد حداقل 35 میلیون تومان در ماه است و حتی با پرداخت پول کارگر باز هم سود 30 میلیونی به جیب خواهند زد.

درآمد روزانه کارواش ها

این در حالی است که به گفته برخی از کارگران کارواش آن‌ها حقوق ندارند و درآمدشان از راه دریافت انعام از مشتریان دریافت می‌کنند زمانی که میزان درآمدشان را می‌پرسیم می‌گویند مبلغ درآمد ما بسته به شانس و روز کاری دارد که اگر مشتری خوب و دست به جیبی داشته باشیم تا روز 100 هزار تومان و در بدترین شرایط حداقل روزی 50 هزار تومان را در میاوریم ولی در این بین اگر خسارتی هم به خودرو کسی وارد کنیم باید خودمان هزینه‌اش را پرداخت کنیم.

حال با این تفاسیر جای تعجب دارد که این شغل نه جراح پلاستیک است و نه صاحب معدن طلا، تنها فردی است که یک سرمایه چند میلیونی است که از هر سری به سود می‌رسد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هستند برخی از کارواش‌های که به قول خودشان خودروهای زیر 50 میلیون تومان را قبول نمی‌کنند و حداقل در آمد روزانه‌شان از یک پزشک متخصص قلب نیز بیشتر است و در ماه در آمد چند صد میلیونی دارند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد با وجود این گونه از مشاغل در سطح شهر با درآمد میلیونی تا چند وقت آینده جوانان به جای خرج دانشگاه و تحصیل و خدمت سربازی تمامی هزینه‌های خود را وارد بازار این گونه کارها کنند و به جای صرف زمان و هزینه‌های چند برابری سود به جیب بزنند.

منبع:میزان

هر کارواشی برای خود قاعده و قانون خاص خود را دارد و برخی موسسات، ماشین‌های با قیمت بالای ۵۰ میلیون را می‌شویند و مثلا روی ماشین ۲۰۶ کار نمی‌کنند. شرکت گرانفارس خاورمیانه تولید کننده انواع پمپ های صنعتی با بهترین کیفیت است.

به گزارش برنا، از جمله شغل‌هایی که یکجورهای امروزی است و از طریق آگهی‌ها به افراد توصیه شده و عنوان می‌شود کاری پر سود و عالی به شمار می‌رود،کارواش بخار است! آگهی دهنده‌ها مدعی‌اند روزی ۱۰۰ هزار تومان به بالا درآمد خواهید داشت و با این کار درآمدی بالای ۵ میلیون تومان دارید.

مسوول این آگهی که شماره تماس خود را در تبلیغات درج کرده ، در پاسخ به خبرنگار برنا می‌گوید:دستگاه در سه وزن و اندازه با قیمت های ۷ ،۱۰ و ۱۱/۵ میلیون تومان به فروش می رشد و تولید خودمان است و تا یک سال گارانتی دارد.به تازگی کوچکترین دستگاه را به همدان فرستاده‌ام؛از مواردی که در حین کار با این دستگاه-دستگاه ارزان تر- باید رعایت کنید این است که بعد از بخارشویی هر ماشین، فرصتی ۵ الی ۱۰ دقیقه ای به دستگاه بدهید تا بخار لازم را تولید کند. برای مکان این کار هم نیاز به فضای گسترده ای نیست می‌توانید از فضایی به اندازه دو ماشین با درب‌های باز استفاده کنید.

با وجود اینکه در این آگهی گران بودن دستگاههای اتوماتیک عدم تمیزکاری و نظافت دقیق در توشویی اتومبیل و عدم استفاده از مواد شوینده مضر و عدم تولید پساب و فاضلاب و کف و … بیان شده از مزایای کار عنوان شده اما مسوولان برخی از کارواش‌های دیگر نظر دیگری دارند.

مسوول یکی از کارواش‌های تهران توضیح می‌دهد:ما نه با آب کار می‌کنیم و نه با بخار و هزینه شست‌وشو مثلا برای ماشین ۲۰۶ ،۵۵ هزار تومان می‌شود. بخار کثیفی‌ها را شل می‌کند و چرک و کثیفی به خورد ماشین رفته و چرک روی آلودگی‌های بعدی خود را کثیف‌تر هم نشان می‌دهد،در صورت شست و شو با آب هم لک به وجود می‌آید، ما موادی را استفاده می‌کنیم تا کثیفی را از بین برده و بعد به وسیله دستگاهی این آلودگی‌ها را از ماشین‌تان بیرون می‌آوریم.

جالب اینجاست که هر کارواشی برای خود قاعده و قانون خاص خود را دارد و برخی موسسات، ماشین‌های با قیمت بالای ۵۰ میلیون را می‌شویند و مثلا روی ماشین ۲۰۶ کار نمی‌کنند

مکان کارواش

مکانی که برای کارواش در نظر گرفته می شود بایستی دارای ورودی و خروجی مناسبی باشد

در صورتی که محل کوچک است میتوان محل شستشوی خودرو را از محل خشک کردن جدا نمود تا فضای کمتری را اشغال نمایید

برای هر ایستگاه (خودرو سبک) حداقل ابعاد 5 متر طول و 4 متر عرض در نظر گرفته شود ـ

محلی جداگانه (اتاقک) برای تاسیسات که شامل پمپ واترجت کارواش ، پمپ باد ، آب گرم کن و مخزن آب است در نظر گرفته شود

لوله کشی آب واترجت، با استفاده از لوله فلزی مانیسمان (لوله بدون درز) به قطر 0.5 میباشد

در محل مورد استفاده از کلید دو حالته ضد آب جهت روشن و خاموش کردن پمپ قرار گیرد.

تابلو برق دستگاه ها در محلی مناسب (درون اتاقک تاسیسات) قرار گیرد و بایستی جهت نصب از متخصص برق استفاده شود تا به نسبت میزان آمپر دستگاه ها ، تابلو برق مناسب در نظر گرفته شود

اتاقی جهت استراحت کارکنان در نظر گرفته شود ( از 10 الی 20 متر)

سرویس بهداشتی جهت کارکنان و مشتریان وجود داشته باشد

محل استقرار مدیریت و یا کارکنان دفتری ایجاد شود

اتاق جهت انتظار مشتری در حین شستشوی خودرو (البته میتوانید از محل اتاق مدیریت نیز استفاده نمایید)

محلی جهت رویت محصولات فروشی مانند اسپری های نظافتی ، لوازم اسپرت و ــــددر نظر گرفته شود  (در صورت بزرگ بودن اتاق انتظار و یا مدیریت میتوان در قفسه ای این کار را انجام داد)

برای راه اندازی کارواش لوازم زیر مورد نیاز میباشد ؛

– پمپ کارواش (واترجت) صنعتی :

اولین دستگاهی که برای کارواش استفاده میشود

عموما برای هر ایستگاه شستشوی خودرو یک پمپ در نظر گرفته میشود و در گاهی اوقات با استفاده از سه راه میتوان برای دو ایستگاه انشعاب قرار داد که خارج از استاندارد میباشد ـ

پمپ کارواش دارای قدرت 110 الی 350 بار به نسبت استفاده و نوع برق مصرفی

حداکثر فشار برق مورد استفادهآبدهی (دبی)قدرت موتور (وات)قدرت موتور(اسب بخار)مناسب جهت استفاده

110 بارتکفاز 220 ولت 11 لیتر در دقیقه2300 وات 3.1 اسب خودروهای سبک

150 بارسه فاز 380 ولت13 لیتر در دقیقه3700 وات5 اسب بخارخودرو های سبک

200 بار سه فاز 380 ولت15 لیتر در دقیقه 550 وات7.4 اسب بخار خودرو سبک / خودرو سنگین

280 بارسه فاز 380 ولت15 لیتر در دقیقه 7900 وات10.8 اسب بخارخودرو سنگین – ماشین آلات راه سازی

350 بارسه فاز 380 ولت17 لیتر در دقیقه11200 وات11.2 اسب بخارماشین آلات راه سازی و بتن ساز

– جاروبرقی صنعتی:

هر جاروبرقی صنعتی عموما برای دو ایستگاه مناسب میباشد و یا در حالت استفاده زیاد برای هر سه ایستگاه دو عدد جاروبرقی استفاده می شود .

جاروبرقی پیشنهاد آذین صنعت مدل سه موتور اتوماتیک Green

با قابلیت مکش آب می باشد

مدل های ارزانتر :  جاروبرقی صنعتی سه موتور Roly :

با موتورهای صنعتی ساخت چین (درجه یک)

جاروبرقی صنعتی سه موتور Roly

– کف ساز کارواش

هر عدد دستگاه کف ساز عموما برای دو عدد ایستگاه مناسب است ـ

این محصول بایستی به پمپ باد (حداقل 4 بار فشار) متصل شود تا بتواند کف را تولید و پاشش نماید .

پیشنهاد آذین صنعت :

کف ساز (فوم ساز) 180 لیتری

فوم ساز کارواش

– صندلی شوی :

یک دستگاه صندلی شوی برای کارواش کافی میباشد ـ

صندلی شوی در دو نوع است

1 ـ صندلی (مبل) شوی دریلی : این دستگاه با قیمت مناسب و فرچه چرخان میتواند صندلی و رویه درب خودرو را شستشو دهد (برای جمع آوری آب می بایست از جاروبرقی آب و خاک استفاده نمود )

– پمپ باد صنعتی

در کارواش های سنتی ، پمپ باد جهت موارد زیر استفاده میشود :  نظافت داخل خودرو  – پاک کردن آب از روی موتور – اتصال به کف ساز جهت تولید فوم شستشو

حداقل میزان مخزن 250 لیتر می باشد  که نسبت به کف ساز های دو عدد به بالا توصیه می شود بزرگنر استفاده شود

حداقل فشار باد 6 بار است.

پیشنهاد آذین صنعت برای کارواش های کوچک

کمپرسور باد TK-250/250 (تکفاز)

پیشنهاد آذین صنعت برای کارواش های بزرگ

کمپرسور باد TK-350/300 P (سه فاز)

– مواد شوینده :

ساخت ترکیه

ساخت ایتالیا

اسپری نظافتی خودرو :

عموما این نوع اسپری ها در کارواش جهت فروش به مشتری ارائه می شود

سطل زباله:

جهت جمع آوری زباله های داخل خودرو میتوانید از سطل های زباله چرخدار صنعتی استفاده نمایید

تجهیزات رفاهی کارواش:

– دستگاه واکس کفش

– دستگاه خوشبو کننده هوا

– دست خشک کندیگ بخار آکروپارس با افتخار ساخت ایران است و ما معتقدیم نوآوری عامل اصلی عملکرد عالیست بنابراین در طی سالها فعالیت در این حوزه سعی و تلاش بر این بوده که با استفاده از نوآوری و تکنولوژی روز، بهترین و ایمن ترین دستگاه ها ارائه شود.

دیگ های بخار بر اساس جریان آب به چند دسته تقسیم میشوند؟

  • دیگ بخار فایر تیوب
  • دیگ بخار واتر تیوب

دیگ بخار فایر تیوب چگونه کار میکند؟

در بویلر های لوله آتشی، آتش داخل لوله و آب بیرون آن در جریان است.
این دیگ بخار حاوی لوله های فولادی است که داخل آن حرارت حاصل از احتراق جریان دارد و به بیرون آن انتقال پیدا میکند تا آبی که دور لوله ها می چرخند را به بخار تبدیل کند.

معمولاً هزینه ساخت این بویلرها پایینتر بوده و جهت فشار کاری های کمتری استفاده می شوند.

این نوع بویلرها بخار تقریبا خشکی به ما نمیدهند اما بخار با کیفیت و متراکمی در اختیار ما می گذارند.

دیگ بخار واتر تیوب چگونه کار میکند؟

در بویلرهای لوله آبی، آب در داخل لوله و آتش بیرون آن در جریان است.

در این مدل حرارت حاصل از احتراق بیرون لوله ها می باشد و آب داخل لوله ها منتقل شده و به بخار تبدیل می شود بنابراین این مدل بویلر ها توانایی تحمل فشار کاری های بالاتری دارند.

این دیگ بخار توانایی تولید گرمای فوق العاده زیادی را دارد و در حیطه های که نیاز به بخار کاملاً خشک و متراکم باشد مورد استفاده واقع می گردد.
این نوع دیگ ها گران قیمت می باشند اما به دلیل اینکه حجم آبگیری پایینی دارند زمان راه اندازی آنها نسبت به دیگ های فایر تیوب کمتر می باشد.
حتی در صورتیکه بخواهیم سطح حرارتی دستگاه ها را بالاتر ببریم می توانیم تعداد تیوب های داخل را بیشتر کنیم.

دسته بندی دیگ های بخار بر اساس پاس حرارتی :

  1. تک پاس
  2. دو پاس
  3. سه پاس
  4. کوره برگشتی
  5. چهار پاس(متداول تولید نمی باشد)

تک پاس :

نسل اول بویلرهای زغال سنگی که محصول احتراق یکبار مسیر کوره را طی میکرد و بعد وارد دودکش می شد.

دو پاس :

در این حالت تولید آب گرم و بخار در دو مرحله انجام می شود و حرارت حاصل از احتراق ۲ بار در دیگ بخار حرکت می کند. (بیشتر جهت تولید )

بویلر دو پاس

کوره برگشتی :

در این مدل از دیگ ها پس از احتراق محصول آن به سمت کوره هدایت شده و پس از رسیدن به انتها به سمت طرفین برگشت میخورد و در نهایت از لوله خروج دودکش خارج میشود. این مدل معمولاً برای تولید آبگرم های ظرفیت پایین استفاده می شود.

کوره برگشتی

دیگ بخار چهار پاس:

دیگ های چهار پاس چهار بار محصول حاصل از احتراق دود را در مسیر کوره جا به جا می کند و برای دیگ های تناژ بالا تولید می شود اما هزینه بسیار بالایی دارد و عموماً متداول نیست. زیرا نوع سوخت و شرایط عملکردی این دیگ دارای محدودیت مهم می باشد. اگر از سوخت سنگین استفاده شود انتقال حرارت از محصول احتراق زیاد خواهد شد.بنابراین دود خروجی به زیر شبنم اسید میرسد و بدنه دودکش حتی خود دیگ را دچار خوردگی می کند و عموماً دیگ دچار تنش است.

دسته بندی دیگ بر اساس تماس انتهای محفظه احتراق:

  1. وت بک (WET BACK)
  2. درای بک (DRY BACK)

دیگ بخار وت بک چیست؟

دیگ بخار درای بک چیست؟

دسته بندی دیگ های بخار بر اساس سوخت مصرفی:

سوخت های گاز- گازوییل-مازوت- زغال سنگ می توانند کار کنند.

واحدهای اندازه گیری بخار که قدرت دیگ بخار و ظرفیت تولید دیگ بخار را نشان میدهد:

کیلوگرم بر ساعت:

محاسبه بخار بر اساس کیلوگرم بر ساعت یعنی میزان دبی خروجی بخار با تراکم استاندارد بر ساعت

اسب بخار:

مفهوم اسب بخار در دیگ بخار به صورت زیر میباشد:

تبخیر ۳۴.۵ پوند آب معادل ۱۵.۶ کیلو گرم در ساعت در دمای ۲۱۲ درجه فارنهایت معادل ۱۰۰ درجه سلیسیوس را یک اسب بخار دیگ می نامند.

جهت تبدیل میزان تولید بخار یک دیگ به اسب بخار . کافیست ظرفیت تولید بخار دیگ به کیلوگرم را تقسیم بر ۱۵.۶ نمود.

اساسی ترین کاربرد دیگ بخار در صنایع

  1. ایجاد گرمایش
  2. استریل کردن
  3. نیروی محرکه
  4. اتمیزه کردن
  5. ایجاد رطوبت

کاربرد دیگ بخار در صنایع زیر مورد استفاده قرار میگیرد :

صنایع غذایی، نساجی، شیمیایی، دارویی، آرایشی، بیمارستان، کاغذ سازی، سیمان و دیگ بخار خشکشویی و ….

جهت کسب اطلاعات بیشتری مقاله ی را مطالعه کنید.

مزایای بخار به سایر انرژی ها:

  1. قابلیت ضد عفونی
  2. هزینه تولید کمتر از سایر انرژی ها
  3. قابلیت اندازه گیری و مدیریت
  4. قابلیت کنترل ها
  5. امکان کنترل حرارت
  6. توزیع دمای یک نواخت
  7. توزیع و انتقال آسان
  8. غیر سمی بودن
  9. راندمان بالا
  10. انرژی زیاد

عکس دیگ بخار

بویلر های بخار بر اساس مزیت های بسیار فراوانی که دارد در صنایع گوناگون از جمله صنایعی که نام بردیم کاربرد عمده ای دارد.

بنابر این دستگاه با فشار کاری مختلف تولید شده و بخار های خشک و تر را میتوان به صورت خروجی از آن دریافت کرد.

مخازن تحت فشار در دنیا تعاریف متنوعی دارند که بر اساس سیال و سوخت و …. دسته بندی می شوند اما صورت کلی عملکرد همه آنها بر این اساس است که محصول حاصل از احتراق پس از گردش در کوره می تواند از سیال خروجی بخار ایجاد کند.

پمپ طبقاتی گرانفارس GRUNFARS یکی از بهترین پمپ های ایرانی بوده و از روی برند گرانفوس مهندسی معکوس شده است.

در دیگ بخارهای صنعتی نکات متمایز کننده عبارتند از:

  • ابعاد آنها
  • حجم بخار خروجی
  • فشارکاری
  • تجهیزات تصفیه آب
  • اپراتوری صحیح
  • تاسیسات پیش نیاز جهت نصب

بررسی کامل بویلر های صنعتی

در بویلر بخارهای صنعتی ابعاد دستگاه نسبتاً بزرگ بوده و عمدتاً به شکل افقی هستند.

میزان حجم و تراکم خروجی بخار بیشتر از انواع کوچکتر بوده می باشد.

فشار کاری در دیگ بخارهای صنعتی اصولاً psig10  تا psig16  می باشد.

آب ورودی به دستگاه دیگ بخارهای خوابیده صنعتی می بایست حتما از تشکیلات پیش تصفیه عبور کند و سختی آب برطرف شود زیرا آب در نقطه جوش و به صورت بخار، حالت اسیدی خواهد داشت و سبب خوردگی لوله های داخلی و ایجاد رسوب می شود. بنابر این تجهیزات تصفیه نیز بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا این دستگاه های دیگ بخار صنعتی دارای قیمت های بالایی می باشند.
در ادامه به بررسی دستگاه های پیش تصفیه آب می پردازیم.

از نظر تاسیسات پیش نیاز محل مورد نظر باید دارای تجهیزات برق و گاز و دودکش و امکان لوله کشی و فونداسیون و ….. باشد تا بتوان دستگاه را در محل نصب کرد.

به لحاظ تامین سوخت می بایست کارخانه مورد نظر امکان تامین سوخت را نیز داشته باشد تا دستگاه دچار مشکل شود.

اعلام ظرفیت های دیگ بخار صنعتی:

دیگ بخار خوابیده آکروپارس

دیگ بخار کوچک

دیگ بخار در ظرفیت های پایین با فشار کاری پایین تر و با ابعاد کوچک تر که برای مشاغلی که حجم بخار کمتری مورد استفاده آنها هست نیز تولید می شود.

که این دیگ بخارهای کوچک عمدتاً به صورت ایستاده هستند و به صورت های توضیح داده شده ۲ پاس و ۳ پاس تولید می شوند.

در این مدل های کوچک ابعاد دیگ بخار طوری می باشد که به راحتی در مجموعه های کوچک امکان جانمایی و نگهداری وجود دارد و دیگ بخار کوچک سر و صدا و ایجاد حرارت ندارد بنابراین میتوان آن را در مراکز کوچک نیز نگهداری کرد.

حجم بخار خروجی این دستگاه نیز طی ظرفیت انتخابی مربوطه دقیقا متناسب با دستگاه های مصرف کننده می باشد، در فشار های کاری ۵ psig  و ۱۰ psig  تولید می گردد.

این مدل دیگ بخار کوچک تجهیزات پیش تصفیه آب پیچیده ای نمیخواهد و به راحتی می توان آب ورودی به آنها را اصلاح کرد که در مقاله توضیح داده ایم.

دستگاه های کوچک از لحاظ اپراتوری خیلی دارای پیچیدگی نمیباشد، بنابراین با آموزش شرکت سازنده و توضیحات در دفترچه راهنما و توضیحات درج شده روی پلاک های بویلر می توان از دستگاه استفاده کرد اما نگهداری از بویلر یک مقوله جداست که باید به آن پرداخت و مبحث سلامت بویلر مستقیماً با اپراتوری دستگاه در ارتباط است.

در این خصوص می توانید مقاله ( ) را مطالعه کنید.

جهت امکان سنجی برای نصب دستگاه های دیگ بخار کوچک می توانید از شرکت درخواست کارشناسی کنید تا بدانید در محل نصب این امکان وجود دارد که دستگاه راه اندازی گردد.

زیرا دیگ بخار نیز دارای الزاماتی جهت شروع به کار می باشد که همه آنها می بایست رعایت شود. اما در مدل های کوچک نیز نگران نباشید، امکان کار با سوخت خانگی و برق معمولی و ….. نیز وجود دارد.

اعلام ظرفیت های دیگ بخار کوچک:

دیگ بخار خانگی

عموماً دیگ بخار خانگی در جهت استفاده های سوناهای و یا سونا خشک به کار می رود.

در مدل های خانگی به علت مصرف بسیار پایین سوخت هم به صورت برقی و هم گازی قابل ارائه هست و فشار کاری این دستگاه ها پایین می باشد.

ابعاد این دستگاها نیز پایین تر از مدل های کوچک نیمه صنعتی و صنعتی بوده و امکان جانمایی در موتورخانه و ویلا به راحتی وجود دارد.

بسیاری از آنها نیاز به تصفیه آب ندارند زیرا زیاد روشن نمی شوند ولی آنهایی که زیاد روشن می شوند را میتوان با استفاده از مایع های اصلاح آب کاملاً اصلاح کرد. اپراتوری آسانی دارد و سرویس های دوره ای دستگاه را فقط به تکنسین مربوط به شرکت سازنده بسپارید.

این دستگاه ها پیش نیاز خاصی جهت نصب لازم ندارند و با تاسیسات ساده ی ساختمانی راه اندازی می شوند.

اعلام ظرفیت های خانگی:

اکیدا توصیه میشود به هرگونه تجربه شخصی و آموزش های مربوطه در کتب یا سایت ها در این حیطه متکی نباشید زیرا این کار یک امر بسیار تخصصی و با مسئولیت است

نصب، تنظیم، تعمیر، سرویس و نگهداری یا هرگونه استفاده نادرست از بویلر بخار می‎تواند منجر به مسمومیت، انفجار، آتش‎سوزی یا شوک الکتریکی گردد و صدمات مالی و جانی جبران ناپذیر در پی داشته باشد.

امور مربوط به نصب دستگاه و سرویس و هرگونه رفع عیبی فقط توسط شرکت سازنده دستگاه برطرف شود زیرا شرکت سازنده به ساختار و استراکچر مسلط بوده و تکنسین های خود را جهت این کار اموزش داده است پس برای جلوگیری از رسیدن آسیب به افراد حاضر در موتور خانه یا محل نصب و یا صدمه به کل سیستم حتماً قبل از انجام هر عملی با تکنسین فنی شرکت مربوطه مشورت کنید. برای کسب اطلاعات راجع به شرایط صحیح نصب دیگ های بخار مقاله را مطالعه نمایید.

بهترین مارک دیگ بخار:

در ادامه برخی از بهترین تولید کننده های دیگ بخار ایرانی و خارجی را بررسی می کنیم:

الف) بهترین مارک دیگ بخار ایرانی

  • ماشین سازی اراک
  •  پاکمن
  • انصار
  • آذر دما گستر
  • آکروپارس

ب) بهترین مارک دیگ بخار خارجی:

  • bosch
  • fulton
  • hurst boiler
  • sussnan boiler

خرید دیگ بخار

در خصوص خرید دستگاه ها دیگ بخار باید به چندین نکته عمومی توجه نمود زیرا ضریب اطمینان در این دستگاه بسیار مهم می باشد و موضوع امنیت و صحت عملکرد بولیر نیز باید کاملاً توسط سازنده تضمین شود.

در ادامه نکاتی که هنگام خرید باید بررسی شود را با هم مرور میکنیم.

نکات مهم قبل از خرید دیگ بخار:

۱تعداد مصرف کننده ها

۲نوع مصرف کننده ها

۳فشار کاری مورد نیاز

۴فشار کاری که باید به مصرف کننده ها وارد شود

۵متراژ لوله کشی

۶شکست در لوله کشی

۷پیش بینی اضافه شدن مصرف کننده در آینده

۸دارای استاندارد باشد

۹اپراتوری آسان

۱۰ راهنمای کامل جهت نگهداری 

۱۱گارانتی و خدمات کامل

۱۲قیمت 

۱۳محدودیت های محل نصب

قیمت دیگ بخار:

بسیاری از خریداران زمان شروع پروژه فقط به دنبال قیمت دیگ بخار هستند و توجهی به اینکه چه مشخصاتی داشته باشد یا محل پروژه آنها دارای چه امکانات و یا محدودیت هایی است ندارند.

قطعاً قیمت ظرفیت های دیگ بخار صنعتی از دیگهای استیم کوچک بیشتر است ولی انتخاب ظرفیت برای هر مجموعه ای بسته به شرایط آن شغل و نکات کلیدی فوق که مطرح شد و یا کارشناسی از محل تعیین می گردد.

بنابراین قیمت در این پروژه پس از توجه به نیاز مجموعه تعیین خواهد شد.

ضمناً قیمت دیگ بخار هرگز ارزان نخواهد بود. زیرا این دستگاه متشکل از بهترین قطعات خارجی و یا ایرانی می باشد که طی فرایندهای بسیار پیچیده و تست های زیادی ساخته شده و به دست افراد مصرف کننده می رسند و متاسفانه یک سری افراد سودجو در بازار هستند که با توجه به نیاز مشتری دستگاه پیشنهاد نمی دهند و یا قطعات نامرغوبی استفاده میکنند و قیمت پایین تری ارائه میدهند، در نتیجه مشتری پس از خرید خیلی سریع از راندمان دستگاه ناراضی شده و درمواردی حتی تعویض میکنند.

بنابراین توصیه می شود فقط یکبار اما به صورت تخصصی مبحث بررسی قبل از خرید بویلر را به سر انجام برسانید.

در ادامه به نمونه ای از تاییدیه های استاندارد جهت برخی از ورق های به کار رفته میپردازیم:

در آزمایش های زیر تطابق متریال زیر با استاندارد نیز گزارش شده:

نتیجه آزمایش ورق آهن ۱۲ میل

نتیجه آزمایش تطابق استاندارد ورق

گزارش تست رازی برای ورق ۱۰ میل

نتیجه آزمایش ورق ۱۲ میل

فروش دیگ بخار پس از تهیه آن

مبحث فروش دیگ بخار فقط یک فروش ساده نیست بلکه یک امر با مسئولیت و تعهد بسیار بالا و یک موضوع فنی و تخصصی می باشد. بنابراین اگر در این خصوص با یک شرکت متخصص پروژه ی خود را پیش ببرید هم از لحاظ قیمت هم از لحاظ راندمان و اپراتوری و ….. همه موارد فنی برد کرده اید.

سایت های زیادی به صورت واسطه مشغول فروش انواع بویلر های بخار هستند اما واگذاری یک پروژه چه کوچک چه بزرگ به یک شرکت متخصص و متعهد چندین سال آسودگیست.

در نهایت اگر پس از خرید بویلر آکروپارس نیاز به تعویض ظرفیت داشتید میتوانید مقوله فروش دستگاه قبلی خود را با ما در میان بگذارید.

قطعات و لوازم دیگ بخار

قطعات و لوازم دیگ بخار در ظرفیت های صنعتی، کوچک و خانگی با هم متفاوت هستند. هم از لحاظ برند هم از لحاظ تعداد و ابعاد. بنابراین در کمیتی که در ادامه ارائه میدهیم بسته به نوع بویلر شما می تواند متفاوت باشد.

در عکس زیر راهنمای قطعات کنترلی بر روی دیگ بخارهای صنعتی را برای شما آماده نموده ایم، که به آن می پردازیم.

برش خوابیده

۱مشعل

۲بدنه و مغزی بویلر

۳کلکتور

۴شیر خروج بخار

۵شیر ونت

۶کنترل سطح

۷نشان دهنده آب (آبنما)

۸دریچه آدم رو

۹شیر اطمینان

۱۰دودکش

۱۱سنسور دمای اگزوز

۱۲شیر تغذیه

۱۳دیسک و چک ولو

۱۴مانومتر فشار پمپ

۱۵سختی گیر مغناطیسی

۱۶شیر تخلیه

۱۷پمپ تغذیه

۱۸دریچه دست رو

۱۹شیر تخلیه کنترل سطح

۲۰شیز تخلیه آبنما

۲۱دریچه لایروبی

۲۳تابلو برق

۲۴شاسی دیگ

در صورت نیاز به بررسی هرکدام از قطعات فوق به مقاله بویلر  سری بزنید و آن را مطالعه کنید.

گارانتی دیگ بخارهای آکروپارس چقدر است؟

گارانتی کلیه دیگ بخارهای آکروپارس دو سال و خدمات پس از فروش ۲۰ سال میباشد.

نصب و راه اندازی دستگاه چگونه انجام میشود؟

نصب و راه اندازی توسط تکنسین های آکروپارس انجام میشود. فرقی ندارد لوکیشن شما کجاست … تهران، داخل ایران، خارج ایران… هرجا که باشید ما برای نصب و راه اندازی و انجام کلیه خدمات همیشه اماده هستیم.

مقدار بخار خروجی چقدر است ؟

مقدار بخار خروجی دقیقا در شرایط نرمال (بدون پرت لوله کشی و انجام عایق بندی) میتواند اندازه ظرفیت دیگ بخار/بر ساعت باشد.

شرایط آب مصرفی در دیگ بخار باید چگونه باشد؟

PH آب باید بین ۹ الی ۱۱ باشد. سختی آب ورودی به دیگ بخار باید معادل صفر باشد، رنج قلیائیت آب باید حداقل ۷ باشد، آب مورد استفاده ی دیگ بخار باید حتی الامکان بدون حباب باشد چراکه اکسیژن باعث خوردگی در لوله ها می شود، مناسب ترین آب برای کار دیگ بخار آکروپارس، آب بدون املاح و اکسیژن با قلیائیت بالا می باشد. باید حتما از مواد بویلر پروتک استفاده کنید که میتوانید از شرکت تهیه کنید.

کدام مدل دیگ بخار به کار ما می آید و مناسب شغل ماست؟

برای انتخاب نوع و مدل دیگ حتما باید با همکاران ما در ارتباط باشید زیرا انتخاب نوع بویلر به شرایط موتور خانه، لوله کشی، حیطه کاری شما، شرایط محیطی (منطقه)، فشار کاری خروجی ،دمای خروجی و…. پارامتر های خاصی بستگی دارد. بنابراین بهتر است از متخصصین ما کمک بگیرید.

فرق دیگ بخار استاندارد و بویلر غیر استاندارد چیست؟

دیگ بخار استاندارد در ساخت آن از متریال مورد تایید سازمان ملی استاندارد استفاده شد و در حین ساختن آن بازرسان مقیم استاندارد بر نحوه ساخت نظارت داشته و کنترل میکنند بنابراین کاملا مورد تایید بوده و دارای پلاک میباشد و از کلیه قطعات مرغوب در آن استفاده شده و در بویلر غیر استاندارد این روال انجام نشده و ممکن است از ورق هایی استفاده شود که مورد تایید نمیباشند. باید توجه داشت که دیگ بخار دستگاهدیگ بخار خیاطی دستگاهی است که به کمک آن خیاطان ماهر پس از اتمام نقش آفرینی خود با اطوهایی که به آن وصل میکنند کار خود را سکه می کنند. از گذشته تا امروز خیاطی و اطو کشی به هم وابسته بودند، به طوریکه تمام البسه ای که خیاطی میشد تا زمانی که یک اطوی حرفه ای زده نمی شد نمای اصلی خود را به رخ نمیکشید.

پس نقش دیگ بخار خیاطی در یک کارگاه تولیدی پوشاک بسیار مهم است.

مشخصات فنی دیگ بخار مناسب خیاطی و تولیدی پوشاک:

  • یک دیگ بخار خیاطی و تولیدی پوشاک میبایست پاسخگوی تعداد دسته اطوهای موجود در مجموعه، میز های مکش، اطوهای مانکن، پرس های اطو، اطوهای لگ و هر چیزی که از بخار تغذیه می کند باشد.
  • علاوه بر این می بایست بخار بسیار با کیفیتی به همه مصرف کننده ها از اول خط تا انتهای خط برساند و بخار در انتهای خط میعان نشود.
  • میزان مصرف این دیگ بخار خیاطی آکروپارس بسیار پایین بوده و به علت راندمان بالایی که دارد مصرف گاز و برق بسیار کمی دارد و رده انرژی آن A می باشد. کاهش هزینه ها دریک تولیدی پوشاک بسیار موثر است.
  • عایق بودن دیگ بخار خیاطی در تولیدی های پوشاک یک مقوله بسیار مهم میباشد که عمدتاً به آن توجه نمیشود، به علت آنکه معمولاً می بایست طول لوله کشی جهت رسیدن بخار یک دست به همه مصرف کننده ها کوتاه باشد، دیگ بخار را نزدیک و داخل سالن قرار میدهند، گاز ناشی از احتراق بسیار آزار دهنده خواهد بود، دیگ بخار های آکروپارس داخل خود عایق بندی شده هستند و شما تنها باید لوله کشی ها را داخل مجموعه عایق بندی کنید زیرا دیگ کمترین گرمای تلف شده را دارد.
  • ایجاد سرو صدای مشعل و پمپ یکی دیگر از دغدغه هاییست که تولیدی های پوشاک جهت خرید دیگ بخار دارند صدای مشعل در صورتیکه تنظیم باشد و به درستی کار کند و همه اجزا در صورت هم خوانی با هم و استاندارد بودن هیچگونه صدای نا هنجاری تولید نمیکنند و فقط یک صدای طبیعی نمود به روشن بودن دستگاه خواهد داشت.

نکاتی که قبل از خرید دیگ بخار خیاطی باید به آن توجه کرد:

تعداد مصرف کننده ها

میبایست طی یک گزارش کارشناسی تعداد دستگاه های مصرف کننده در کل مشخص شوند.

نوع دستگاه های مصرف کننده ی بخار

نوع مصرف کننده ها و میزان مصرف آنها  (هرکدام چقدر مصرف بخار دارند و چقدر در روز کار میکنند، آیا ساعت کار آن ها متوالی است یا غیر متوالی) که تاثیر مستقیم در ظرفیت دیگ بخار دارند.

فشار کاری مصرف کننده های بخار

فشار کاری هر یک از مصرف کننده ها (فشار کاری وارد به هرکدام باید بررسی شود و با وکیوم برکر کنترل شود)

متراژ لوله کشی

طول لوله کشی از دیگ بخار تا آخرین مصرف کننده و فاصله بین هر مصرف کننده باید بررسی شود. تا جهت انتخاب ظرفیت درست و تنظیم فشار درست اقدام شود و بخار در آخرین مصرف کننده میعان نگردد.

شکست در لوله کشی

میزان شکست لوله و پیچ و خم در لوله کشی نیز در افت فشار بخار تاثیر دارد بنابراین این آیتم در انتخاب ظرفیت و فشار کاری دیگ بخار نیز باید مد نظر قرار گیرد.

پیش بینی برای دستگاه های آینده

تعداد مصرف کننده هایی که در ادامه قرار است به خط ما اضافه شوند نیز باید پیش بینی گردد تا در ادامه مجبور به تعویض دیگ بخار به علت عدم پاسخ گویی نباشیم بلکه بتوانیم به راحتی به خط تولید دستگاه اضافه کنیم.

استاندارد بودن دیگ بخار

یکی از مقوله های حائز اهمیت در دیگ بخار، داشتن استاندارد ایران و پلاک آن می باشد زیرا در طی دوران استفاده از دیگ بخار بازرسان استاندارد آنها را چک کرده و مورد بررسی های سالانه قرار میدهند در این خصوص در کارخانه آکروپارس همه دیگ های بخار تحت نظارت مهندس مقیم نیز ساخته و تولید می گردد.

اپراتوری آسان دیگ بخار خیاطی

اپراتوری آسان برای کارگاه های تولیدی پوشاک یکی از مهم ترین دغدغه هاست زیرا معمولاً افرادی که صبح ها دستگاه را استارت زده و شروع به کار میکنند افراد نا وارد هستند یا ممکن است تخصص دیگری داشته باشند به هر حال اپراتوری دستگاه باید طوری باشد که هر فردی بتواند به راحتی آن را راه اندازی کرده و از پس مراحل راه اندازی و احیاناً اخطار های آن برآید.

نگهداری و مراقبت دیگ بخار

پس از موضوع خرید و اپراتوری، حال در مرحله مراقبت و نگه داری هستیم که طول عمر دستگاه به آن بستگی دارد دیگ های بخار عموماً قیمت های بالایی دارند و سروکار آنها دقیقاً با ضریب اطمینان و جان و مال می باشد. پس نگهداری از آنها در مرحله مهمی است. اول از همه بدانید که بیشترین عامل آفت و آسیب زننده به دیگ بخار رسوب آب می باشد.

جهت کسب اطلاعات در خصوص از آن مقاله مربوطه را بخوانید.

مطابق دستوری که به شما داده می شود مراقبت کرده و خواهید دید که دیگ بخار هیچ آسیبی نمی بیند و سالیان با شما کار خواهد کرد.

گارانتی دیگ بخار خیاطی

در تولیدی های پوشاک و خیاطی گارانتی و خدمات مبحث بسیار مهم است زیرا از کار افتادن دیگ بخار مساوی با خوابیدن کامل خط اطو می باشد. بنابر این شرکتی که از آن خرید می کنید می بایست خدمات کامل به شما ارائه دهد.

قیمت دیگ بخار خیاطی

باتوجه به در نظر گرفتن تمامی نقاط فوق و در نظر گرفتن ظریب اطمینانی که باید دیگ بخار داشته باشد چون در کنار افراد قرار خواهد گرفت قطعا بررسی های مهندسی از جای مشتری انجام خواهد شد و سپس نوع و مدل و ظرفیت دیگ بخار اعلام خواهد شد.

بنابراین تمامی موارد فوق را جهت خرید دیگ بخار برای کارگاه خیاطی باید در نظر گرفت و کار را به کاردان سپر تا ضرر نکرد.

گارانتی دیگ بخارهای آکروپارس چقدر است؟

گارانتی کلیه دیگ بخارهای آکروپارس دو سال و خدمات پس از فروش ۲۰ سال میباشد.

نصب و راه اندازی دستگاه چگونه انجام میشود؟

نصب و راه اندازی توسط تکنسین های آکروپارس انجام میشود. فرقی ندارد لوکیشن شما کجاست … تهران، داخل ایران، خارج ایران… هرجا که باشید ما برای نصب و راه اندازی و انجام کلیه خدمات همیشه اماده هستیم.

مقدار بخار خروجی چقدر است ؟

مقدار بخار خروجی دقیقا در شرایط نرمال (بدون پرت لوله کشی و انجام عایق بندی) میتواند اندازه ظرفیت دیگ بخار/بر ساعت باشد.

شرایط آب مصرفی در دیگ بخار باید چگونه باشد؟

PH آب باید بین ۹ الی ۱۱ باشد. سختی آب ورودی به دیگ بخار باید معادل صفر باشد، رنج قلیائیت آب باید حداقل ۷ باشد، آب مورد استفاده ی دیگ بخار باید حتی الامکان بدون حباب باشد چراکه اکسیژن باعث خوردگی در لوله ها می شود، مناسب ترین آب برای کار دیگ بخار آکروپارس، آب بدون املاح و اکسیژن با قلیائیت بالا می باشد. باید حتما از مواد بویلر پروتک استفاده کنید که میتوانید از شرکت تهیه کنید.

کدام مدل دیگ بخار به کار ما می آید و مناسب شغل ماست؟

برای انتخاب نوع و مدل دیگ حتما باید با همکاران ما در ارتباط باشید زیرا انتخاب نوع بویلر به شرایط موتور خانه، لوله کشی، حیطه کاری شما، شرایط محیطی (منطقه)، فشار کاری خروجی ،دمای خروجی و…. پارامتر های خاصی بستگی دارد. بنابراین بهتر است از متخصصین ما کمک بگیرید.

شرکت گرانفارس در سال 1372 در ایران تاسیس و انواع پمپ طبقاتی و سیرکولاتور با جنس استیل استنلس با کیفیت بالا و راندمان مناسب تولید می نماید.

فرق دیگ بخار استاندارد و بویلر غیر استاندارد چیست؟

دیگ بخار استاندارد در ساخت آن از متریال مورد تایید سازمان ملی استاندارد استفاده شد و در حین ساختن آن بازرسان مقیم استاندارد بر نحوه ساخت نظارت داشته و کنترل میکنند بنابراین کاملا مورد تایید بوده و دارای پلاک میباشد و از کلیه قطعات مرغوب در آن استفاده شده و در بویلر غیر استاندارد این روال انجام نشده و ممکن است از ورق هایی استفاده شود که مورد تایید نمیباشند. باید توجه داشت که دیگ بخار دستگاهی است که ظریب اطمینان در آن بالاست.

برای خرید و سفارش دیگ بخار آکروپارس باید چه کار کرد؟

میتوانید با تلفن های فروش در ارتباط باشید و به کارشناسان ما سفارش خود را اعلام کنید باقی مسیر را تیم فروش به شما اعلام خواهند کرد.

لطفا جهت اطلاع از قیمت ها و خرید دیگ بخار آکروپارس با تلفن های دفتر مرکزی فروش با شماره ۵۳۸۴۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

۱—->2—->3—->4—->5

ی است که ظریب اطمینان در آن بالاست.

برای خرید و سفارش دیگ بخار آکروپارس باید چه کار کرد؟

میتوانید با تلفن های فروش در ارتباط باشید و به کارشناسان ما سفارش خود را اعلام کنید باقی مسیر را تیم فروش به شما اعلام خواهند کرد.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تکمیلی حتما به بخش مقالات سایت ما مراجعه کنید و در خصوص اپراتوری صحیح بویلر، تشکیلات پیش تصفیه، طریقه ثبت وقایع در دیگ خانه، رسوبگیری بویلر و…. مطالعه کنید.

 

– صابون ریز اتوماتیک

منبع : آذین صنعت

 

محتویات این مقاله از سی وی نت پنهان کن
1 دیگ های بخار بر اساس جریان آب به چند دسته تقسیم میشوند؟
دکمه بازگشت به بالا