اقتصادیکسب و کار ایرانی

کاشت بادام زمینی در مناطق سردسیر

کاشت بادام زمینی در ایران به نسبت کشت‌های دیگر کمتر شناخته شده است. اما کشت این محصول علاوه بر لذت بخش بودن می‌تواند پر سود نیز باشد.

اخیرا به دلیل افزایش طرفداران کره‌های بادام زمینی و خواص بالای این محصول، تمایل کشاورزان به کاشت آن افزایش پیدا کرده است و تعداد پرورش دهندگان بادام زمینی بیشتر شده است.

ماه کشت در این مقاله به نحوه کاشت بادام زمینی، نیازهای رشد و آماده سازی خاک پرداخته است. اگر قصد کاشت بادام زمینی را دارید تا انتهای این مقاله همراه ماه کشت باشید.

از آنجایی که کشاورزان به به دنبال رسیدن به سود و درآمد کافی از فروش نهال خود هستند، کاشت نهال زردآلو می تواند آنها را در زمان کمتری به سود دهی برساند. معمولا کشت بذر زردآلو  توسط نهالستان ها انجام می شود.

بادام زمینی:

بادام زمینی به طور عمده در کشورهایی مانند هندوستان، ایالات متحده آمریکا و چین کشت می‌شود. این گیاه دارای دانه‌های روغنی با حدود 40 تا 50 درصد روغن و 30 تا 35 درصد پروتئین می‌باشد.

برخلاف اکثر گیاهان، گیاه بادام زمینی در بالای زمین گل می‌دهد، اما میوه‌ها در زیر زمین تولید می‌شوند و رشد می‌کنند. از شروع کاشت تا موعد برداشت آن، چرخه رشد بادام زمینی بسته به نوع آن ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد.

خاک مناسب برای کاشت بادام زمینی:

خاکی که برای کاشت بادام زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به خوبی زهکشی شده باشد و بافت آن لومی – شنی باشد. PH خاک باید بین 6 تا 7 باشد.

دمای مناسب برای کاشت بادام زمینی:

آب و هوای مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی، آب و هوای گرم است زیرا بادام زمینی برای رشد به دمای بالا نیاز دارد. دمای بهینه برای این گیاه بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای محل کشت بادام زمینی نباید از 10 درجه سانتی‌گراد کم‌تر شود.

آبیاری:

آبیاری بادام زمینی باید به دقت انجام شود چرا که علاوه بر این که خاک باید مرطوب باشد اما نباید کاملا خیس و یا غرق آب شود. البته با توجه به این که بافت خاک لومی – شنی است و به سرعت رطوبت را از دست می‌دهد باید رطوبت نسبی و همیشگی خاک حفظ شود.

بادام زمینی نسبت به سایر آجیل ها به آب کمتری نیاز دارد برای مثال نیاز آبی بادام نسبت به بادام زمینی تقریبا ۹ برابر است. گیاهان بادام زمینی در طول رشد به 3 تا 5 سانتی‌متر آب در هفته نیاز دارند.

نور مناسب برای کاشت بادام زمینی:

بادام زمینی از گیاهانی است که به نور زیادی نیاز دارد و هیچ گونه نمی‌توان از نیاز نوری آن چشم پوشی کرد. گیاهان بادام زمینی روزانه باید حداقل به مدت 6 ساعت از نور آفتاب بهره ببرند.

زمان کاشت بادام زمینی:

زمان کاشت بذر بادام زمینی به نوع رقم و اقلیم منطقه بستگی دارد. اما از آنجایی که بادام زمینی گیاهی گرمادوست است و به رشد در دمای بالا نیاز دارد بهترین زمان برای کاشت آن از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه است. زیرا دیگر زمان سرما و یخ‌زدگی زمستانه گذشته است.

کاشت بادام زمینی:

ابتدا باید زمین به خوبی شخم زده شود و با کود تقویت گردد. مرحله دوم برای کاشت بادام زمینی، تهیه بذرهای خام است. سپس باید بذرها در خاک مناسب به عمق 3 تا 5 سانتی‌متر قرار بگیرند. فاصله بذرها در یک ردیف از یکدیگر باید بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر باشد و ردیف‌ها نیز از یکدیگر باید بین ۴۰ تا ۵۰سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

تقریبا 10 روز پس از کاشت بادام زمینی، نهال‌ها از خاک بیرون می‌آیند. نهال‌ها تا حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر رشد خواهند کرد. گل‌دهی حدود 40 روز پس از کاشت بادام زمینی رخ می‌دهد که گل‌های زرد رنگی در قسمت‌های پایینی گیاه ظاهر می‌شود. برای این که یک محصول خوب تولید شود باید تقریبا 140 تا 150 روز طی شود.

برداشت بادام زمینی:

وقتی برگ های پایینی گیاه شروع به زرد شدن می‌کنند نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان برداشت است. هنگام برداشت باید توجه کرد که خاک خیلی مرطوب و یا خیلی خشک نباشد. باید با دقت خاک را حفر کرد و بوته را خارج کرد سپس به آرامی خاک را تکان داد.

در هنگام برداشت، بادام زمینی‌ها حدود 20 تا 25 درصد رطوبت دارند پس باید آن‌ها را مدتی در محیطی قرار داد تا رطوبت آن‌ها از دست برود و خشک شوند.

نکات مربوط به کاشت بادام زمینی:

  1. بادام زمینی در حین رشد به مراقبت‌هایی مانند بررسی دائم رطوبت آن، کود دهی و عمل خاکپا نیاز دارد. در عمل خاکپا شما باید اطراف بادام زمینی کشت شده را شخم بزنید و زیر و رو کنید تا سله اطراف گیاه شکسته شود.
  2. در مورد کود دهی بادام زمینی نیز می‌توان از کودهای فسفاته استفاده کرد. البته کود دهی باید بر اساس عناصر موجود در خاک و مقادیر آن‌ها صورت گیرد.
  3. برای کنترل آفات بادام زمینی مانند پراونه کارادینا، زنجره باقلا و کرم غوزه پنبه می‌توان از قارچ‌کش‌هایی مانند مانب و زینب استفاده کرد.

شما با خواندن این مقاله مطالب لازم برای کاشت بادام زمینی را به دست آورده‌اید. حالا شما می‌توانید با رعایت نکات گفته شده در باغچه و یا مزرعه خود بادام زمینی کشت کنید. مجموعه ماه کشت با عرضه انواع کود با کیفیت و اورجینال، می‌تواند کودهای مورد نیاز مزرعه بادام زمینی شکاشت و پرورش بادام زمینی در گلدان

بادام زمینی گیاهی یک ساله و علفی از خانواده حبوبات است. منبع غنی از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. بادام زمینی بسیار مغذی می‌باشد، دارای مقادیر زیادی پروتئین و همچنین ویتامین B ، مس ، روی و منگنز است. این گیاه به مراقبت زیادی نیاز ندارد و به راحتی در گلدان هم قابل کاشت می‌باشد. بادام زمینی در مناطق گرمسیر و سردسیر قابل کاشت است ولی در مناطق سردسیر باید حداقل یک ماه قبل از پایان سرمای بهاری در خانه یا گلخانه کاشته شود تا بعد از رفع سرمای بهاری بتوان گلدان را در فضای آزاد قرار داد. در صورتی که قصد دارید گلدان بادام زمینی را در گلخانه یا در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید این کار را انجام دهید.

نحوه کاشت بادام زمینی در گلدان

بادام زمینی برای رشد به گرما، رطوبت، آفتاب کامل (روزانه حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید) و خاک غنی نیاز دارد. این موارد را باید قبل از کاشت بادام زمینی در نظر داشته باشید. زمانی که بذر بادام زمینی کاشته می‌شود، حداقل به 100 روز گرما نیاز دارد تا بتواند بالغ شود. دوره رشد و باردهی بادام زمینی، با توجه به شرایط کاشت، 90 تا 150 روز می‌باشد. به همین دلیل در مناطق سردسیر، باید حداقل یک ماه قبل از پایان سرما، بذر بادام زمینی در خانه یا گلخانه کاشته شود.
بذر بادام زمینی را می‌توانید ابتدا در گلدان‌های کوچک یا سینی نشا بکارید و سپس نهال را به گلدان بزرگ انتقال دهید. بذرها را به عمق 2 تا 3 سانتی متر در خاک مخصوص گلدان بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. زمانی که اندازه نهال به 3 تا 5 سانتی متر رسید، آن را به گلدان اصلی انتقال دهید. نهال‌ها را به دقت جا به جا کنید تا ریشه آن‌ها آسیب نبیند. بذرها را می‌توانید از ابتدا در گلدان اصلی بکارید. در این صورت فاصله بین بذرهای بادام زمینی را 15 سانتی متر در نظر بگیرید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر بادام زمینی 21 تا 27 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذر بادام زمینی 5 تا 10 روز طول می‌کشد. گلدانی که برای کاشت بادام زمینی استفاده می‌شود، باید حداقل به عمق 30 سانتی متر و قطر 40 تا 50 سانتی متر باشد.

مراقبت از گیاه بادام زمینی

مراقبت از گیاه بادام زمینی شبیه به روند پرورش سیب زمینی است. در هر دو گیاه، هنگامی که نهال رشد می‌کند، باید دور آن خاک یا مواد ارگانیک ریخته شود تا بتواند میوه‌های بهتر و با کیفیت تری تولید کند. به همین دلیل بهتر است بادام زمینی در گلدان‌هایی با عمق بیش از 30 سانتی متر کاشته شود.
5 تا 7 هفته بعد از جوانه زنی، گیاه گل‌های زردی تولید می‌کند. گل‌ها کم کم پژمرده می‌شوند و گیاه ساقه‌هایی به نام گیره تولید می‌کند که به سمت پایین خم می‌شوند و به سمت خاک رشد می‌کنند. اجازه دهید این کار انجام شود سپس مواد ارگانیک مانند کمپوست یا کود حیوانی پوسیده در اطراف گیاه جمع کنید. زمانی که اندازه گیاه به 18 تا 25 سانتی متر رسید دوباره این کار را انجام دهید.
هر گیاه می‌تواند نیم تا یک و نیم کیلو بادام زمینی تولید کند، میزان تولید به میزان بلندی گیاه بستگی دارد. مواد ارگانیک مواد مغذی زیادی در اختیار گیاه قرار می‌دهند ولی بعد از گلدهی می‌توانید به گیاه کودهای حاوی پتاسیم و فسفر بدهید. نیتروژن برای حبوبات لازم نیست.
گیاهان بادام زمینی 90 تا 150 روز بعد از جوانه زنی، زمانی که شاخ و برگ گیاه زرد و پژمرده می‌شود، آماده برداشت هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا