اقتصادیکسب و کار ایرانی

کاربرد برج خنک کننده در تهویه مکان های مسکونی یا تجاری

از جمله شناخته شده ترین و پر کاربرد ترین تجهیزات در سیستم های سرمایشی و سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آیند. امروزه استفاده از این دستگاه ها به حدی رایج شده است که تقریبا می توانیم آنها را در اکثر ساختمان های کوچک و بزرگ مشاهده کرد.مکان های مختلفی مثل کارخانجات بزرگ و کوچک یا ساختمان های تجاری و مسکونی بزرگ امروزه از یکی از انواع این برج های خنک کننده استفاده کرده و از مزایایی که در اختیارشان قرار می دهد بهره مند می شوند.

از جمله نقاط قوت این دستگاه ها این است که آنها برخلاف موارد کاربرد بسیاری که دارند، نیازمند تکنولوژی خاص و پیچیده ای نمی باشند و همین مسئله باعث شده تا تولید آنها در بسیاری از کشور ها از جمله ایران بسیار رایج باشد.

برج خنک کننده

برج های خنک کننده یکی از انواع مبدل های حرارتی هستند که در آنها دمای بالای آب بعد از اینکه مستقیماً با هوا تماس پیدا می کند به اتمسفر منتقل می شود. در کل می توان گفت که اساس کار کولینگ تاورها بر پایه فرآیند تبخیر می باشد.

زمانی که برج خنک کننده شروع به فعالیت می کند، حجم زیادی از آب را خنک کرده تا آن را مجدد در اختیار تجهیزات مورد استفاده قرار بدهد.

همین مسئله باعث شده تا استفاده از این دستگاه ها در صنایع مختلف بسیار پر اهمیت شود، زیرا آب خنک مورد نیاز صنایع زمانی که فرایند های مختلف صنعتی انجام شد به برج خنک کننده صنعتی باز گشته و دوباره سرد می شود که این مسئله می تواند تا حد زیادی در مصرف آب و همچنین هزینه های استفاده از آن صرفه جویی کند.

در کل صنایع بزرگی مانند پالایشگاه ها، نیروگاه ها، پتروشیمی، ذوب آهن و … از جمله صنایعی هستند که بیشترین موارد استفاده را از cooling tower ها دارند.

مزایای استفاده از برج خنک کننده

سوالی که مطرح می شود این است که محبوبیت برج خنک کننده گالوانیزه و سایر انواع کولینگ تاورها توسط صنایع صرفاً به دلیل خنک کردن سریعتر آب است؟ البته که استفاده از برج های خنک کننده مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مزایای مهم دیگر استفاده از cooling tower ها

  • طول عمر بالا: برج های خنک کننده با کیفیت نظیر کولینگ تاور هایی که توسط تولید می شوند، به دلیل استفاده از با کیفیت ترین تجهیزات می توانند طول عمر بسیار بالایی داشته باشند.
  • صرفه جویی در مصرف آب: از بزرگ ترین مزیت هایی که این دستگاه ها دارند این است که می توانند دمای آب داغ را پایین آورده و آن را مجددا در چرخه کار به جریان بیندازد، که این مسئله می تواند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در مصرف آب شود.
  • افزایش سرعت تولید: از دیگر مزایای استفاده از برج خنک کننده این است که این دستگاه با به گردش اندازی دائمی آب خنک می تواند در افزایش سرعت تولید نقش مهمی داشته باشد.
  • جلوگیری از آسیب به دستگاه ها صنعتی: زمانی که آب داغ وارد دستگاه ها و ادوات گران قیمت صنعتی شود، به راحتی می تواند باعث ایجاد رسوب و آسیب رسانی به آنها شود که این مسئله با استفاده از برج خنک کننده بصورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.
  • برای درک اینکه چرا برج های خنک کننده، ماشین های مفیدی برای خنک کردن موثر مناطق بزرگ هستند، درک عملکرد درونی آن می تواند مفید باشد.
  • برج های خنک کننده از خنک کننده تبخیری استفاده می کنند. هنگامی که آب گرم با هوا تماس پیدا می کند، آب تبخیر می شود و هوای خنک را پشت سر می گذارد.
  • فن های بزرگ در داخل برج ها می چرخند تا جریان هوا را بین هوای بیرون، داخل برج و ساختمان یا تجهیزات هدایت کنند که هوای خنک هدایت می شود.
  • سطح داخل برج مهم است و به همین دلیل است که برای ایجاد سطوحی برای تبخیر، پاشش یا پر شدن فیلم وجود دارد.
  • در این مدت آب به طور مداوم در سراسر سیستم جریان دارد. آب باید در داخل برج خنک کننده وارد یا بازیافت شود. در حالی که آب برای ویژگی های خنک کننده آن ضروری است، دارای آلاینده هایی است که اگر به درستی درمان نشود، باعث زنگ زدگی می شود و می تواند کیفیت هوای اطراف را مختل کند. ، مشکلات مربوط به آب را حل می کند و سیستم را در اوج عملکرد حفظ می کند.

چک لیست تعیین اینکه آیا سیستم تهویه مطبوع یا ساختمان شما به برج خنک کننده نیاز دارد یا خیر؟

مناطق بزرگ نسبت به مناطق کوچکتر به خنک کننده بیشتری نیاز دارند. سیستم ‌های تهویه مطبوع سنتی که به تنهایی کار می‌کنند، نمی‌توانند مناطق بزرگ ‌تر را به راحتی اداره کنند. نکته مهمی که در مورد برج های خنک کننده باید در نظر گرفت این است که اندازه آنها باید با مساحتی که باید خنک شوند متناسب باشد. اندازه ای که درست است به اندازه کافی بزرگ خواهد بود تا ساختمان یا تجهیزات شما را خنک کند بدون اینکه خیلی بزرگ باشد و هزینه های اضافی یا نصب داشته باشد.

باید فضای مناسبی را برای برج خنک کننده تعیین کنید. در حالت ایده آل، این مکانی با جریان هوای خوب است و به همین دلیل است که برج های خنک کننده معمولاً روی پشت بام ها قرار دارند. علاوه بر این، خرید قطعات صحیح برای اتصال برج خنک کن به سیستم تهویه مطبوع شما ضروری است.

برج های خنک کننده، سرمایه گذاری هایی هستند که هزینه اولیه بالایی دارند، اما در دراز مدت صرفه جویی در هزینه انرژی خواهند داشت. سیستم های تهویه مطبوع تنها می توانند کارهای زیادی را انجام دهند و یک سیستم تهویه مطبوع و برج خنک کننده تراکمی با طراحی مناسب و جامع هزینه خود را پرداخت خواهد کرد. یک عامل اضافی که باید در نظر بگیرید، تعمیر و نگهداری برج خنک کننده شما است. اگر به طور منظم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه انجام دهید، سیستم شما تا حد امکان کارآمد خواهد بود. هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کمتر از هر مشکلی است که منجر به یک برج ناکارآمد یا شکسته شود.

بهره وری انرژی

سیستم های تهویه مطبوع کاربرد گسترده ای دارند، می توان از آنها در مناطقی مانند منازل مسکونی، کارخانه هاکاربرد برج خنک کننده در تهویه مکان های مسکونی یا تجاری همانطور که از نام برج خنک کننده هم پیداست؛ این دستگاه برای خنک و مطبوع کردن مکان های مختلف، بخصوص کارخانه ها استفاده می شود تا از آسیب به دستگاه های گران قیمت پیشگیری نماید.

از طرفی از این کولینگ تاورها بعنوان تهویه محیط هم استفاده می کنند که این روز ها هم، در مکان های مسکونی و هم تجاری پرطرفدار است؛ بنابراین در این مقاله در مورد کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

برج خنک کننده چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق را در مورد ارائه دهیم، باید بگوییم که کولینگ تاورها در واقع یک نوع مبدل حرارتی هستند. زمانی که در محیطی قرار بگیرند که به خاطر عوامل مختلفی از جمله کار کردن دستگاه های بزرگ گرما تولید می‌شود، آنها این گرما را می گیرند و محیط را خنک می کنند.

به خاطر همین است که شما می توانید از آنها در مکان های مختلف از جمله در صنایع متفاوت یا حتی در منازل مسکونی و تجاری تان استفاده کنید. سوال مهمی که وجود دارد، این است که کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه چیست.

آیا برج خنک کننده به عنوان تهویه هم عمل میکند؟

از برج خنک کننده به عنوان تهویه مطبوع هم استفاده می کنند. در واقع یک نوع انتقال دهنده انرژی محسوب می شوند و وظیفه آنها چیزی نیست جز فراهم کردن آب سرد برای دستگاه هایی که داخل کارخانجات وجود دارند که به خاطر عملکرد خیلی سنگین، حرارتشان افزایش پیدا می کند.

کولینگ تاور دمای آبی که حاصل از دیگ های بخار است را پایین می‌آورد.

کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه چیست؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم؛ برج خنک کننده برای تهویه هم استفاده می ‌شود اما اینکه بخواهیم راجع به استفاده از کولینگ تاور ها در مکان ‌های مسکونی یا تجاری صحبت کنیم و بگوییم کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه در این مکان ها چیست، باید بگوییم که یکی از کاربرد های مهم و گسترده آنها این است که داخل ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرقی ندارد که آپارتمان تان کوچک یا بزرگ باشد؛ حتی به غیر از ساختمان‌ های مسکونی داخل مکان های تجاری مثلاً اداره جات، بانک و مراکز خرید یا حتی باشگاه ها هم از آنها استفاده می کنند.

در واقع آنها محسوب می شوند و کارشان این است که هوا را تهویه کنند و هوای خنک به وجود بیاورند. آنها گرمایی که از محیط می گیرند را به خودشان جذب می کنند و دمای هوا را مطبوع تحویل می دهند.

در مورد کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه هم باید گفت که برج خنک کننده در قسمت کندانسور آب سرد تولید می کند و باعث می‌شود تا دمای آبی که به خاطر فعالیت دستگاه های دیگر افزایش پیدا کرده است، جبران شود و در نتیجه هوای خنک و مطبوعی داشته باشید.

آیا برج خنک کننده انواع متفاوتی دارد؟

بله. حال که با کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه آشنا شدید، باید بگوییم که کولینگ تاور ها به چند دسته تقسیم می شوند. به طور کلی این کولینگ تاور ها در انواع مختلفی در دسترس قرار می گیرند که یکی از پرکاربردترین آنها برچ خنک کننده خشک است که در آن هیچ تماس مستقیمی بین سیال یا همان آب و هوا به وجود نمی آید و همه چیز در یک سیستم فصلی اتفاق می ‌افتد و یک فن هم داخل دستگاه قرار می‌گیرد که حرارت را خیلی خوب منتقل می کند.

نوع دیگری از برج خنک کننده هم مرطوب است که محبوبیت زیادی دارد. علت هم قیمت مناسب آن می باشد که با این کولینگ تاور ها سطح رطوبت افزایش پیدا کرده و دما کم می شود.

در نهایت برج خنک کننده مرطوب مدار باز و مرطوب مداربسته هم وجود دارند که هرکدام عملکرد مخصوص به خودشان را دارند و آنها در تماس مستقیم با آب؛ هوا را خنک می کنند و باعث کاهش دما می شوند. البته دسته بندی کولینگ تاور ها بر اساس کاری که انجام می ‌دهند هم متفاوت است.

 

کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه یکی از مهم ترین کاربرد هایی است که کولینگ تاور ها دارند و شما میتوانید از آنها در ساختمان های مسکونی و تجاری تان استفاده کنید که ما در می توانیم بهترین نوع از این کولینگ تاورها را در اختیارتان قرار دهیم.

تمرکز بر بهره وری انرژی برای خنک کردن ساختمان ها برای مهندسان طراح، معماران و پیمانکاران است. سیستم های تهویه مطبوع تجاری گران هستند و مناطق بزرگی برای پوشش دارند، برج های خنک کننده اغلب راه حلی برای خنک کننده موثر و ارزان هستند. جهت دریافت استعلام قیمت برج خنک کننده مدار بسته با شرکت ما تماس حاصل فرمائید. قیمت خرید کولینگ تاور مداربسته کوچک اکنون معادل 21800000 تومان می‌باشد

 

دکمه بازگشت به بالا