جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

چه نکاتی را هنگام انتخاب وکیل خوب باید رعایت کنیم؟

در انتخاب وکیل دادگستری خوب و با تجربه باید اطمینان حاصل نمودکه وکیل مورد انتخاب ملزم با حرکت در مسیر اخلاق است. در واقع یک وکیل در کرج با تجربه به جهت آگاهی از قوانین و مسیرهای قانونی می تواند کار موکل را به تعویق بیندازد و البته غالبا چنین است که وکیل دادگستری دانش خود را در مسیر سرعت بخشیدن و حصول نتیجه به کار میبندد و اکثر وکلاء دادگستری رعایت منافع و مصلحت موکل را وظیفه خود میدانند و به آن پایبند هستند.

What points should we follow when choosing a good lawyer?

روش پیدا کردن وکیل خوب دادگستری 

  • معمولاً زمانی که در خصوص مورد مشابه یکی از آشنایان افراد مراجعه به وکیل داشته و از وی رضایت خاطر داشته اند، وی او را به سایر افراد که در جستجوی وکیل دادگستری هستند، جهت انجام امور وکالتی معرفی می نمایند.
  • البته افراد نباید صرفاً به معرفی بسنده کنند بلکه باید برای پیدا کردن وکیل خوب حتماً با مراجعه حضوری به وکیل دادگستری از چند و چون کار حقوقی خود اطلاع حاصل کنند.
  • معمولا افراد در دام کسانی می افتند که فقط به خاطر دریافت حق الوکاله، به آنها این تضمین را می دهند که حتماً پرونده آنها نتیجه مطلوب را خواهد گرفت. مردم باید به این مهم آگاه باشند که یک وکیل خوب و حرفه ای به هیچ عنوان نتیجه کار پرونده را تضمین نمی کند، بلکه به موکلین خود این اعتماد را می دهد که نهایت تلاش و کوشش خود را به کار خواهد گرفت و پروسه دادرسی و احتمال های موجود و شانس برنده شدن را برای وی شرح می دهد.
  • در مراجعه به وکیل دادگستری بایستی حرفه ای بودن وکیل، تخصص وی، دانشگاه محل تحصیل، اخلاق حرفه ای وکیل و … مد نظر گرفته شود. مراجعه به سایت های اینترنتی جهت انتخاب وکیل خوب و حرفه ای، خالی از لطف نیست چرا که بسیاری از وکلای حرفه ای دارای سایت اینترنتی هستند.
  • حتما پس از یافتن وکیل به نحو حضوری به وی مراجعه شود. مردم نبایستی ترس از پرداخت حق الوکاله داشته باشند، چه بسا بسیاری از مسائل حقوقی مورد سؤال آنها با شرکت در جلسه مشاوره و کسب مشورت از وکیل دادگستری که با پرداخت هزینه حق المشاوره ممکن است و وکلای حرفه ای در این خصوص همگی حق المشاوره دریافت می کنند، برطرف و به نحو درست و در مسیر درست هدایت شود.
  • در اینکه وکیل دادگستری از دانشگاه معتبر و در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری فارغ التحصیل شده باشد یک مزیت و برتری محسوب می شود اما کافی نیست و علاوه بر این تجربه و روش وکیل و مهارت و داشتن شم وکالت مهم است. در صورت عمل به توصیه های ما در این مطلب مختصر اطمینان داشته باشید که بهترین وکیل دادگستری را انتخاب خواهید کرد.
  • در انتخاب وکیل دادگستری خوب و با تجربه باید مقید بودن وی به اخلاق حرفه ای و رفتار عرفی و معقول را تشخیص داده و از آن اطمینان حاصل نمود. در واقع وکیل به جهت آگاهی از قوانین و مسیرهای قانونی می تواند کار موکل را به تعویق بیندازد و یا متقابلا به حصول نتیجه تسریع ببخشد. برای انتخاب وکیل دادگستری با تجربه می توان از بین وکلای مختلف آن هایی را که به مسئله اشراف و آگاهی و تخصص بیشتری دارند، انتخاب نمود. برای رسیدن به این هدف بهترین راه ملاقات  و مواجهه حضوری با وکیل است.

انتخاب و معرفی وکیل پایه یک دادگستری خوب

  • در مورد انتخاب و معرفی یک وکیل خوب دادگستری باید گفت، وکیل پایه یک دادگستری فردی است که دارای پروانه وکالت از سوی یکی از کانون های وکلای دادگستری می باشد که اقدام به طرح دعوی یا دفاع له یا علیه موکل در کلیه مراجع قضایی و غیرقضایی اعم از دادگاهها، دادسراها، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف، ادارات ثبت شرکت ها، شهرداری و … می نماید. وکلای دادگستری باید دارای شرایطی باشند که به موجب قوانین راجع به وکالت در دادگاهها برای آنها مقرر گردیده است.لذا، وکلاء دادگستری تابع آیین نامه ها و ضوابط مندرج در کانون های وکلای هستند.
  • تعهد وکلای پایه یک دادگستری به هیچ عنوان تعهد به نتیجه و تضمین نتیجه دعوی نیست، بلکه آنها متعهد هستند در تمامی مراحل دادگستری، نهایت تلاش و کوشش خود را به کار بگیرند و صلاح و غبطه موکل را رعایت کنند.
  • وکلای پایه یک دادگستری در مقابل موکل موظف به رعایت اخلاق حرفه ای، انعقاد قرارداد وکالت، توافق راجع به حق الوکاله و رعایت صلاح موکل و در جریان گذاشتن موکل از پروسه رسیدگی هستند.
  • هرچند برای پرداخت حق الوکاله، تعرفه های کانون وکلا وجود دارد، لیکن وکلا می توانند در قالب قراردادی خصوصی و با توجه به میزان تحصیلات و تجربه و سابقه و تخصص کاری نوع پرونده و غیره با موکلین در خصوص حق الوکاله توافق نمایند و از این جهت مکلف به دریافت حق الوکاله طبق تعرفه نمی باشند و در واقع تعیین میزان دستمزد وکیل دادگستری کاملا مبتنی بر توافق است. پرداخت هزینه های دادرسی اعم از هزینه و دادخواست، ابطال تمبر، هزینه رفت و آمد و غیره بر عهده موکلین می باشد.
  • وکلای پایه یک دادگستری بنا بر اصل شرافت و تعهد اخلاق حرفه ای خود موظف هستند که در برخورد با موکل و دادگاه، شأن وکالت و انتظامات خاص وکلا را رعایت نمایند. در هر حال وکیل دادگستری از شأن اجتماعی بالایی برخوردار است که به این درجه، میزان تحصیلات، تخصص، سابقه، نوع دانشگاه فارغ التحصیلی و غیره نیز افزوده می شود.

نحوه انتخاب و معرفی وکیل دادگستری خوب به دادگاه

  • در هرحال هر یک از طرفین دعوا می تواند برای خود حداکثر تا دو نفر وکیل دادگستری انتخاب و معرفی نمایند و البته برای دادگاه در این فرض فرقی نمیکند که آن فرد وکیل پایه یک دادگستری باشد یا کارآموز وکالت. اگر موکل، وکیل خود را عزل کند باید مراتب را به دادگاه و وکیل معزول اطلاع دهد. در هر حال عزل وکیل مانع از جریان دادرسی نخواهد بود. اظهار شفاهی عزل وکیل باید در صورتجلسه قید و به امضای موکل برسد. موکل می تواند وکیل را شفاهاً عزل کند، در این صورت موکل در صورت عزل وکیل باید حق الوکاله او را به نحو کامل بپردازد.
  • همچنین تا زمانی که عزل وکیل به اطلاع او نرسیده است، اقدامات وی در حدود وکالت همچنین ابلاغ هایی که از طرف دادگاه به وکیل می شود، مؤثر در حق موکل خواهد بود، ولی پس از اطلاع دادگاه از عزل وکیل، دیگر او را در امور راجع به دادرسی وکیل نخواهد شناخت. اگر وکیل استعفای خود را به دادگاه اطلاع دهد، دادگاه به موکل اخطار می کند که شخصاً یا توسط وکیل جدید، دادرسی را تعقیب کند و دادرسی تا مراجعه موکل یا معرفی وکیل جدید در صورت نیاز به اخذ توضیح وی از وکالت حداکثر به مدت یک ماه متوقف می شود.

وکیل خوب

وکالت در اصطلاح به معنای تفویض قرارداد به موجب قانون است که پس از انعقاد قرارداد هر دو طرف متعهد می شوند که امور یکی از طرفین را با رعایت شرایط و محدودیت هایی به دیگری تفویض کنند. فردی که به پرونده رسیدگی می کند وکیل نامیده می شود و این شخص می تواند به موکل خود مشاوره حقوقی بدهد. در قانون مدنی موکل برای رسیدگی و پیگیری پرونده خود ملزم به پرداخت حق الوکاله است.

یک قبل از هر چیز باید یک روانشناس خوب باشد، اگر کمی جامعه شناسی و اقتصاد بداند و آنها را با تکنیک صحبت کردن ترکیب کند و همچنین قدرت و اعتماد به نفس را چاشنی کار در حوزه، در  کار خود بهترین خواهد شد. به طور کلی وکلا علاوه بر الزامات و مسئولیت های حرفه ای در قبال موکل خود، الزاماتی نیز نسبت به دادگاه های رسیدگی کننده و طرف موکل و همچنین اتحادیه های صنفی خود به نام وکلا دارند.

الزامات حرفه ای وکلا شامل مواردی از قبیل: قابل اعتماد بودن و رازداری موکل، رعایت قوانین و مقررات مربوطه، عدم وجود نقص در انجام حرفه وکالت، حضور در جلسات، عدم ترویج دادرسی، صداقت و راستگویی به موکل و نظام قضایی و مخالفت با طرف مقابل و عدم وفاداری موکل و حمایت قانونی از حقوق موکل و رعایت منافع اعلام شده و سایر مواردی که در قوانین مقرر شده است.

یک وکیل خوب چه خصوصیاتی دارد

علاوه بر این سوال، یک اصل مهم، تخصص و تجربه است، این سوال بارها مطرح شده است که ویژگی های اصلی وکلا در سیستم قضایی چیست؟ در این راستا سعی می کنیم در مقاله پیش رو به ویژگی های یک وکیل دادگستری نگاهی داشته باشیم و با آن ها آشنا شویم. ویژگی های یک وکیل خوب عبارتند از:

  • آگاهی و تسلط به قوانین و مرتبط بودن اطلاعات وی در زمینه های حقوقی

در واقع یک وکلای خوب نباید تنها به دانش گذشته خود تکیه کند و از آن استفاده کند. بلکه باید از اطلاعات فعلی و تغییراتی که قوانین با آن مواجه شده اند، آگاهی کامل داشته باشد. از طرفی یک وکیل خوب باید بتواند با مطالعه پرونده، تحلیل علمی مناسبی ارائه دهد.

  • یک وکیل حرفه ای و با تجربه باید از اسرار موکل خود محافظت کند.

او باید تمام تلاش خود را برای محافظت کامل از اسرار مشتری خود به کار گیرد. در واقع باید حافظ اسرار موکل خود باشد و موکل باید آن را محرم خود بداند.

  • وکیل حرفه ای با توضیحات جامع و کامل مسیر قانونی صحیح و روال رسیدگی به پرونده را برای موکل توضیح می دهد.
  • یک وکیل باید چندین راه حل قانونی روی میز داشته باشد و پس از بررسی مدارک و گفتگوهای لازم با موکل برای رفع مشکل، با دید باز به مسائل نگاه کند.
  • علاوه بر موارد ذکر شده، یک وکلای حرفه ای و خبره باید دارای بیانی گیرا و قلم سنگینی باشد، بتواند به درستی و با اطمینان از موکل خود در دادگاه مقدس دفاع کند.

وکیل کیفری

وکیل کیفری در ، وکیل اولیه قوه قضاییه است که پروانه وکالت خود را از کانون وکلای دادگستری دریافت کرده است. وکلای کیفری اطلاعات جامع و کاملی از کلیه قوانین جزایی و کیفری ایران اعم از قانون مجازات اسلامی، کیفری و آیین دادرسی عمومی و انقلاب در اختیار دارد.

از آنجایی که کار در پرونده های کیفری نیاز به جدیت و تلاش بیشتر برای یک دادرسی طولانی دارد، باید فردی کوشا و توانا باشد که از پیگیری مستمر پرونده منصرف نشود. زیرا  باید بتواند با توجه به عنوانی که قانون آن را جرم تلقی کرده و آن را جرم انگاری کرده به بهترین نحو از متهم یا بزه دیده دفاع کند.

چرا دیوان خرد؟

دیوان خرد به عنوان یک گزینه متمایز در حل مسائل حقوقی شناخته می‌شود، زیرا این سیستم فرصتی فراهم می‌آورد تا افراد به راحتی و با کارایی بالا به انحصار مشکلات حقوقی خود پرداخته و حقوق خود را بی‌زحمت به دست آورند. یکی از ویژگی‌های برجسته دیوان خرد، سادگی و شفافیت فرآیند آن است که به هر فرد، حتی بدون دانش گسترده در زمینه حقوق، این امکان را می‌دهد تا به راحتی از خدمات آن بهره‌مند شود.

در واقع، دیوان خرد به عنوان یک دفتر حقوقی مینیاتور، با ارائه راه‌حل‌های سریع و دقیق، به افراد اجازه می‌دهد که به سرعت و با کمترین زحمت به حل اختلافات حقوقی خود بپردازند. همچنین، نقطه قوت بیشتر دیوان خرد در کاهش هزینه‌ها و ارائه یک گزینه مقرون به صرفه جهت دسترسی به عدالت حقوقی است، که این ویژگی مهم افراد را وادار به انتخاب آن به عنوان دفتر حقوقی اولیه خود می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا