کسب و کار ایرانی

چطور بفهمیم دوربین مدار بسته روشن است؟

اگر به بازار دوربین مدار بسته دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که تنوع زیادی در آن ها وجود دارد  و به روش های مختلفی می توان متوجه روشن/خاموش بودن آن ها شد. شاید بپرسید چطور بفهمیم دوربین مدار بسته روشن است؟ برخی از دوربین های مدار بسته از نوع شیب دار، زمانی روشن هستند که به طور دائم می چرخند. شاید در این نوع دوربین‌های امنیتی در زمان چرخش متوجه صدای وزوز آن شده باشید. این صدا بدین معناست که چرخش دوربین امنیتی در لحظه بوده و در حال ضبط می باشد. در دوربین های مدار بسته مادون قرمز، نورهای قرمز رنگ کوچکی در اطراف لنز دوربین امنیتی وجود دارد. هنگامی که هوا و محیط اطراف دوربین تاریک می شود، این نورهای قرمز قابل مشاهده است که به معنای روشن بودن دوربین مدار بسته و دارا بودن قابلیت دید در شب می باشد.

یکی دیگر از حالاتی که می تواند پاسخگوی سوال “چطور بفهمیم دوربین مدار بسته روشن است؟” باشد، این است که از مانیتور استفاده کنید. به عبارت دیگر با استفاده از مانیتور می توانید محوطه ضبط شده توسط دوربین مدار بسته را مشاهده کنید و تمامی تصاویر ضبط شده را بر حسب تاریخ و ساعت بررسی کنید. بنابراین اگر دوربین مدار بسته شما تمام لحظات را ضبط کرده باشد میتوان به این نتیجه رسید که دوربین امنیتی روشن است و به درستی کار می کند. در غیر اینصورت باید مشکلات مربوط به دوربین مدار بسته را به کمک فردی متخصص در این حوزه بررسی نمایید.

روش دیگر برای مطلع شدن از روشن بودن دوربین مداربسته، آشکارسازهای الکترونیکی‌ست. دوربین های مدار بسته به کمک آشکار سازهای الکترونیکی سیگنال های متعادلی را تولید می کنند. بدین معنا که دستگاه شما روشن بوده و به درستسی کار می کند. سیگنال های متعادل به سیگنال های ویدیویی گفته می شود که توسط یک رسانه، آماده انتقال می‌باشد. دوربین های تحت شبکه، بدون سیم یا با سیم، دارای یک ال ای دی (LED) وضعیت بوده که می تواند امکان تشخیص روشن/خاموش دوربین مدار بسته را فراهم آورد. به همین سبب به کمک ال ای دی می توان متوجه شد که دوربین مدار بسته روشن بوده و در حال کار است یا وای فای (Wi-Fi) متصل است.

چطور بفهمیم که دوربین مدار بسته روشن است؟

  1. حرکت دوربین و لنزها را چک کنید: همانطور که گفته شد به کمک حرکت دوربین مدار بسته می توان متوجه روشن بودن آن شد. به عنوان مثال دوربین های مدار بسته اسپیددام امکان چرخش و حرکت را دارند. در این نوع دوربین ها امکان قابلیت کنترل از راه دور را دارند و با حرکت آن ها در 4 جهت اصلی می توان تصاویر را به صورت لحظه ای ثبت کرد. از طرفی هم اگر لنز دوربین‌های مدار بسته از نوع متغیر یا وریفوکال باشد، در حین زوم کردن بر روی سوژه حرکت کرده و از بیرون از حرکت آن به راحتی مشخص می‌باشد. چرخش و حرکت دوربین های مدار بسته برای ضبط و ثبت نمودن تصاویر در دو جهت عموی و افقی‌ست. به همین ترتیب می توان متوجه شد که دوربین مدار بسته به درستی کار می کند و روشن است.
  2. نور مادون قرمز دوربین مدار بسته را بررسی کنید: امروزه اکثر دوربین های مدار بسته موجود در بازار دارای قابلیت دید در شب را دارند. به کمک این ویژگی می توان در شب به صورت لحظه ای تصویربرداری را به کمک نور مادون قرمز فراهم می‌باشد. نورهای مادون قرمز به کمک ال ای دی‌هایی که در اطراف لنز دوربین مدار بسته تعبیه شده است به محیط اطراف متمرکز می‌شود. بنابراین می توانید به راحتی می توانید محیط اطراف دستگاه به در شب چک کنید که دوربین مدار بسته روشن است یا خیر.
  3. با استفاده از نرم افزارهای مربوط به دوربین مداربسته: در دنیای اینترنت یک سری نرم افزار و اپلیکیشن هایی وجود دارد که به کمک آن ها می توان از روشن بودن دوربین های مدار بسته مطلع شد.
  4. به کمک سیستم شبکه روشن بودن دوربین مدار بسته را تشخیص دهید: در بخش های پیشین گفته شد که با استفاده از کنترل شبکه Wi-Fi می توانیم بفهمیم که دوربین مدار بسته روشن است؟ اگر دوربین مدار بسته شما از نوع تحت شبکه باشد می توانید به واسطه جستجو در شبکه در تلفن های همراه از روشن بودن دوربین مداربسته خود آگاه شوید.
  5. استفاده از امکانات الکترونیکی ضد جاسوسی: در این روش نیاز به تجهیزات خاصی است. اگر می‌خواهید از دوربین های مدار بسته جاجوسی استفاده کنید می‌بایست آن ها در جایی مطمئن مخفی کنید. به نظر ما این روش، روشی غیر اخلاقی است. برای آن که با این نوع دوربین ها مقابله کنید باید وسایل خاصی همچون تجهیزات الکترونیکی و آشکار سازهای مغناطیسی استفاده نمایید. به کمک این نوع تجهیزات می‌توانید سیگنال های دوربین های جاسوسی و مخفی شده را دریافت کنید.
  6. از ابزارها و تجهیزات ردیاب استفاده کنید: یک سری تجهیزات الکترونیکی در سطح بازار دوربین‌های مدار بسته وجود دارد که به واسطه آن ها می توانید از وجود دوربین های مدار بسته مطلع شوید.این نوع دوربین‌ها با نام تجهیزات و وسایل جاسوسی شناخته شده اند که در دسترس عمومی قرار ندارد و بیش تر در مناطق نظامی کارایی دارد. اگر در این نوع مناطق دوربین های مدار بسته وجود داشته باشد، به کمک این نوع ابزارها می توان از وجود آن‌ها با خبر شد. یکی از ابزارهای تشخیص دوربین مدار بسته، ردیاب است که امواج و سیگنال‌های دوربین مدار بسته پنهان بی سیم بررسی می شود. اگر دوربین مدار بسته از نوع با سیم باشد یا حتی خاموش باشد این نوع دوربین ها هیچ گونه کارایی نخواهند داشت.

نوع دیگری از تجهیزات سیگنال یاب در دوربین های مداربسته، بررسی میدان مغناطیسی است. به عبارت دیگر به دنبال میدان های مغناطیسی که از جریان های الکتریسیته در درون مدارهای الکتریکی ایجاد می‌شود، می‌گردند. دوربین‌های مدار بسته با برق و جریان الکتریسیته کار می‌کنند. بنابراین میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط جریان‌های الکتریسیته در محیط اطراف دوربین مدار بسته وجود دارد که با یافتن آن می‌توانید از از محل دقیق قرارگیری دوربین امنیتی مطلع شوید.

جهت خرید دوربین مدار بسته داهوا به بازار باز مراجعه کنید.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا