اقتصادیکسب و کار ایرانی

چطور با پنل پیامکی کمپین های تبلیغاتی موفق راه اندازی کنیم؟

خیلی وقت ها وقتی از کسب وکارها می پرسی که چرا از پنل پیامکی استفاده نمی کنن میگن “آخه مشتری ها پیامک رو نمی خونن”. اما تجربه به من ثابت کرده که پیامک همچنان یکی از قوی ترین و سریع ترین ابزارهای تبلیغاتی به حساب میاد فقط باید درست ازش استفاده کنی. تو این مقاله می خوام تجربه های شخصی خودم رو از کار با پنل پیامکی براتون بگم و چالش ها و راه حل هایی که خودم باهاشون مواجه شدم رو به اشتراک بذارم.

انتخاب پنل پیامکی مناسب

اولین قدم برای راه اندازی یک کمپین پیامکی موفق انتخاب پنل مناسب است. وقتی می خواستم اولین کمپین پیامکی ام رو راه بندازم از چند تا پنل مختلف استفاده کردم و به یه نکته رسیدم؛ همه پنل ها یه چیزایی کم یا زیاد دارن. بعضی ها رابط کاربری ساده تری دارن بعضی دیگه امکانات خاصی مثل اتصال به CRM رو. ولی سوالی که باید از خودت بپرسی اینه که : “هدف من چیه؟”

تو لیست زیر چندتا فاکتور مهم رو نوشتم که قبل از خرید پنل باید بهشون فکر کنی : 
 
معیار انتخاب/  توضیحات    
رابط کاربری ساده/ اگه اولین بارته داری با پنل کار می کنی دنبال پنلی باش که ساده و کاربرپسند باشه.    
سرعت ارسال پیامک ها/  حتما مطمئن شو که پنل انتخابی تو می تونه پیام ها رو به موقع و بدون تأخیر ارسال کنه.    
امکان اتصال به ابزارهای دیگر/  یه پنل خوب باید قابلیت اتصال به سیستم های دیگه مثل CRM یا نرم افزار ایمیل مارکتینگ رو داشته باشه.

 هدف گذاری دقیق

وقتی کمپین تبلیغاتی پیامکی رو شروع می کنی هدف گذاری از اهمیت بالایی برخورداره. اولین بار که پنل پیامکی رو شروع کردم به همه شماره هایی که داشتم پیام دادم! اشتباه بزرگی بود چون بخش زیادی از پیام ها بی هدف بودن. بعد از این تجربه تصمیم گرفتم یه استراتژی مشخص بچینم.
نکته طلایی : مخاطب هدفت رو بشناس! مثلاً اگه می خوای تخفیف برای محصولات آرایشی ارائه بدی باید از مخاطبین زن استفاده کنی و اگه کارت درباره ی قطعات خودرو هست بهتره مردها رو هدف قرار بدی.

انتخاب محتوای جذاب

بعضی وقت ها فقط انتخاب کلمات درست تو پیامک باعث میشه که کاربر روی لینک کلیک کنه. تجربه خودم نشون داده که هرچقدر متن پیامک کوتاه تر و واضح تر باشه بهتر نتیجه میده. به جای اینکه فقط بنویسی “تخفیف ۵۰ درصدی” باید یه حس فوریت ایجاد کنی. مثلاً بنویسی “تا ۲۴ ساعت آینده ۵۰ درصد تخفیف ویژه!”
نکته مهم دیگه اینه که همیشه یه CTA قوی داشته باشی؛ چیزی مثل “همین الان کلیک کنید!” یا “برای استفاده از تخفیف همین الان ثبت نام کنید!”

زمان بندی درست

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اوایل مرتکب می شدم این بود که زمان بندی رو درست در نظر نمی گرفتم. مثلا یه بار برای یه محصول خاص ساعت ۲ شب پیامک فرستادم و جواب نگرفتم. بعدها فهمیدم که زمان ارسال پیامک خیلی مهمه. بر اساس تجربه : 
بهترین زمان ارسال پیامک ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و ۴ تا ۶ عصر هست. در این بازه های زمانی بیشتر افراد به پیامک ها توجه می کنن.
برای کسب وکارهای خاص مثل رستوران ها زمان ارسال متفاوت هست. مثلاً اگه رستورانی داری بهتره زمان ارسال پیامک هات نزدیک وعده های غذایی باشه.

آزمایش A/B

یکی دیگه از مشکلات اولیه ام این بود که نمی دونستم کدوم متن پیامک بیشتر جواب میده. برای حل این مشکل از روش آزمایش A/B استفاده کردم. مثلا دو نوع پیام مختلف رو برای دو گروه از مخاطبان ارسال کردم و نتیجه ها رو مقایسه کردم. این طوری تونستم بفهمم کدوم متن تاثیر بیشتری داره.
توی این روش می تونی از متن های متفاوت زمان های ارسال مختلف و محتوای متنوع استفاده کنی تا ببینی کدوم بهتر جواب میده.

دنبال کردن نتایج و بهینه سازی

خیلی از ما وقتی یه کمپین تبلیغاتی رو راه میندازیم فراموش می کنیم نتایج رو بررسی و پیگیری کنیم. این کار خیلی مهمه! من اولاش همین اشتباه رو می کردم و بعد از فرستادن پیام ها دیگه پیگیر نتیجه نبودم. اما از وقتی شروع کردم به دنبال کردن نتایج مثل نرخ باز شدن پیامک و کلیک روی لینک ها فهمیدم چطور باید کمپین های بعدیم رو بهتر مدیریت کنم.
یه چیزی که تو تجربه شخصی خودم یاد گرفتم این بود که شخصی سازی پیامک ها خیلی توی نتیجه تأثیر داره. مثلاً استفاده از اسم مخاطب یا ارائه پیشنهادات خاص می تونه نرخ تعامل رو افزایش بده.

مدیریت بودجه تبلیغاتی

یکی دیگه از اشتباهاتم این بود که فکر می کردم هرچی بیشتر پیام بدم نتیجه بهتری می گیرم. این طور نبود! باید بودجه ات رو هوشمندانه مدیریت کنی. مثلاً برای هر کمپین یه سقف بودجه تعیین کن و مطمئن شو که همه چیز طبق برنامه پیش میره. ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس می تونن کمک کنن که نتایج رو بهتر بررسی کنی.

پرسش های متداول درباره کمپین های پیامکی

۱. آیا پنل پیامکی برای همه کسب وکارها مناسب است؟
بله! مهم نیست که کسب وکارت کوچیکه یا بزرگ پنل پیامکی می تونه یکی از سریع ترین روش های ارتباطی باشه. فقط باید درست هدف گذاری کنی و مطمئن شی که مخاطبانت به پیام ها اهمیت میدن.
۲. چطور می تونم مطمئن بشم که پیامک هام به دست مشتری می رسه؟
اکثر پنل های پیامکی گزارش تحویل ارائه میدن. این گزارش ها بهت میگن که چه تعداد از پیام ها تحویل داده شده و چند تا باز نشده. همیشه بعد از ارسال پیام ها این گزارش ها رو بررسی کن تا ببینی مشکلی وجود داره یا نه.
۳. آیا ارسال پیامک تبلیغاتی باعث اسپم شدن نمی شود؟
اگه پیامک هات کوتاه مفید و به جا باشن نه! ولی اگه پشت سر هم پیام تبلیغاتی بفرستی یا مخاطب هدف رو درست انتخاب نکنی احتمال اسپم شدن بالاست. همیشه به لیست سیاه اپراتور ها توجه کن و از ارسال پیامک به کاربرانی که علاقه مند نیستن خودداری کن.

نتیجه گیری

پنل پیامکی اگه درست استفاده بشه می تونه یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی باشه. من خودم با چند تا اشتباه شروع کردم ولی الان به خوبی می دونم چطور میشه از این ابزار نهایت بهره رو برد. مهم ترین نکته اینه که مخاطب هدف رو درست انتخاب کنی زمان بندی و محتوای جذاب داشته باشی و همیشه نتایج رو بررسی کنی. حتماً از نظرات و تجربیاتتون در کامنت ها با من به اشتراک بذارید تا همگی بتونیم یاد بگیریم!

برای دریافت تعرفه ارسال پیامک تبلیغاتی با آذرخش وارد وبسایت پنل پیامکی آذرخش شوید.

دکمه بازگشت به بالا