اقتصادیکسب و کار ایرانی

چرا خوشبو کننده خودرو باعث سردرد می شود؟

انسان می تواند بیش از 1 تریلیون بو را استشمام کند. اما هیچ دو نفری به یک بوی یکسان واکنش مشابه نشان نمی دهند. پروفسور آماندا الیسون از گروه روانشناسی ما علت آنرا توضیح میدهد.در حالی که یک نفر ممکن است بوی یک عطر قوی و گلی را بهشتی بداند، شخص دیگری ممکن است متوجه شود که بوی یک عطر گلدار باعث سردرد می شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد می توانند به بوهای تند واکنش فیزیکی نشان دهند. در اینجا سه ​​مورد از رایج ترین آنها وجود دارد. عطر خوشبوی  آرئون جزو The Best Car Air Fresheners می باشد

نکات مهم و راهنمای خرید خوشبو کننده ماشین به همراه قیمت و خرید آنلاین (پادکست، ویدئوکست)

احساسات

از بین تمام حواس ما، فقط بویایی ارتباط مستقیمی با  سیستم عاطفی ما دارد. این بدان معناست که ما فقط بو را بر اساس مواد شیمیایی بویی که به ما ارائه می‌شود درک نمی‌کنیم، بلکه همراه با تمام  خاطراتمان از آن بو را نیز حس می کنیم.  از جمله احساسی که در ما ایجاد می‌کند، خاطرات گذشته‌مان، و احساسی که در حال حاضر داریم.

بنابراین باید بگویم اگر چیزی را می بویید که با یک خاطره منفی مرتبط است. مثل بوی مواد شیمیایی پاک کننده ای که در بیمارستان استفاده می شود یا همان عطری که عشق سابق شما استفاده می کرد.این بو می‌تواند باعث شود که  همه آن احساسات منفی  به سمت شما برگردند و بدن شما را به  ایجاد واکنش استرس جنگی یا فراری سوق دهد.

پاسخ استرس مبارزه یا فرار، روشی است که بدن شما در مقابل استرس، اضطراب یا خطر واکنش نشان می دهد. این باعث تعدادی تغییرات فیزیکی می شود که بیشتر آنها با هوشیاری بالای مغز ایجاد می شوند.

عطر و سردرد

یکی از اولین تغییراتی که ممکن است در طی یک واکنش درگیری یا فرار متوجه شوید، تنش در ناحیه سر و گردن است.دلیل این امر به دلیل گشاد شدن عروق (گشاد شدن رگ های خونی) است و  اگر رگ‌های خونی سر و گردن در حال گشاد شدن باشند، آن‌ها را به عنوان درد سردرد درک می‌کنیم .

اینکه ما چگونه از نظر احساسی به بوهای خاص واکنش نشان می دهیم، بسیار شخصی است و بر اساس  تجربیات بی شماری است.حتی ممکن است بوسیله بوهایی ایجاد شود که ما حتی از بو کردن آنها آگاه نیستیم یا آگاهانه از واکنش خود به آنها آگاه هستیم. اما اگر فقط زمانی که بوی خاصی را استشمام می‌کنید سردرد می‌گیرید، ممکن است به دلیل ارتباط منفی شما با آن باشد.

مشکلات سینوسی

مواد شیمیایی که سیگنال‌های بویایی را در مغز ما فعال می‌کنند (به نام بوی‌دهنده) گاهی اوقات می‌توانند سینوس‌های ما را تحریک کنند. دود، عطر و کلر از رایج ترین مواد خوشبو کننده هستند که باعث تحریک می شوند.گاهی سینوس ها برای پاکسازی این ذرات یا محرک‌های بالقوه، بدن نیاز به تولید بیشتر مخاط دارد که در نتیجه علائمی شبیه آلرژی ایجاد می‌کند.

این به نوبه خود باعث می شود که سیستم ایمنی بدن ما وارد عمل شود و به آن کمک کند، که منجر به اتساع عروق و التهاب می شود. نتیجه  نهایی برای برخی سردرد است .برخی از بوها همچنین ممکن است  مستقیماً بر روی مسیر عصبی  که سیگنال های حسی را به مغز منتقل می کند نیز تأثیر بگذارد.

وقتی این مسیر تحریک می شود باعث التهاب می شود زیرا تهدیدی را تشخیص می دهد که فقط سیستم ایمنی می تواند آن را برطرف کند. این نیز می تواند منجر به سردرد شود.

عدم تحمل بو

اسموفوبیا به عنوان عدم تحمل بوها تعریف می شود. در حالی که به خودی خود نادر است، افرادی که از سردردهای مزمن رنج می برند تمایل به اسموفوبیا نیز دارند.مبتلایان به میگرن مستعد ابتلا به اسموفوبیا هستند.

برخی تحقیقات حتی نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض بوهای تند به مدت دو ساعت یا بیشتر می تواند در حدود 20 درصد از مبتلایان به میگرن باعث ایجاد سردرد میگرنی شود .دود سیگار، عطرها، اگزوز ماشین و محصولات پاک کننده برخی از رایج ترین رایحه های تحریک کننده هستند.

عطر و سردرد

سیستم عصبی فردی که میگرن را تجربه می‌کند، می‌تواند به‌ویژه به محرک‌های حسی خاصی در زندگی روزمره‌اش حساس باشد. اما در طول مرحله پیش‌دروم (اولین مرحله از چهار مرحله متمایز میگرن، که ممکن است چند روز تا چند ساعت قبل از حمله سردرد اتفاق بیفتد) ممکن است  به محرک‌های خاصی  – از جمله بوها – حساس‌تر شوند.

بسیاری از مبتلایان به میگرن علائم خاصی را تجربه می‌کنند که نشان می‌دهد میگرن در مرحله پادروم در حال ظهور است – مانند خمیازه کشیدن بیشتر و هوس خوردن غذاهای خاص. بوهایی که معمولاً شما را آزار نمی دهند نیز ممکن است  به شدت شما را ناراحت کنند .

شما همچنین ممکن است بوهایی را درک کنید که وجود ندارند – به عنوان  بوهای فانتوم شناخته می شوند . رایج ترین بوی فانتومی که بسیاری قبل از میگرن گزارش می کنند، بوی سوزش است. بنابراین، در حالی که بو در این مورد محرک میگرن نیست، ممکن است نشانه ای از سردردی باشد. علم هنوز راهی موثر برای دور زدن این موضوع پیدا نکرده است.

بنابراین، اگر شما فردی هستید که تمایل به سردرد ناشی از عطرهای خاص (بدون توجه به دلیل) دارید، شاید بهتر است تا آنجا که می توانید از آنها اجتناب کنید. اما از آنجایی که همیشه نمی‌توانیم از محرک‌ها اجتناب کنیم، هوای تازه و مسکن‌ها ممکن استبرخی افراد با حس کردن برخی رایحه های خوشبو کننده خودرو، دچار سردرد می شوند.

این سردرد حتی باعث علائم دیگری مثل حالت تهوع نیز می شود. علت اصلی سردرد با بوی عطر معمولا به دلیل سینوزیت یا میگرن است. همچنین برخی از رایحه ها باعث ایجاد حساسیت نیز می شوند. در ادامه به بررسی عوامل سردرد در اثر خوشبو کننده میپردازیم. Car diffuser برخلاف تصور تنها جنبه زیبایی بخشی به اتومبیل را نداشته و یکی از قطعات مهم آیرودینامیک ماشین شناخته می‌شود .

4 علت سردرد با خوشبو کننده خودرو

1-آلرژی به عطر

افراد زیادی در اثر استنشاق برخی رایحه ها دچار واکنش آلرژیک شدید می شوند. این حساسیت می تواند به شکل های  مختلفی مثل احساس خستگی شدید، واکنش پوستی، سردرد و احساس تنگی نفس خود را نشان دهد. برخ افراد نیز به دلیل داشتن بیماری های زمینه ای نظیر آسم، ممکن است دچار حملات شدید تنفسی شوند.

در صورتی که هر کدام از این علائم را پس از استشمام رایحه های خوشبو کننده خودرو داشتید، باید ابتدا از آن محیط خارج شده و در اسرع وقت با پزشک متخصص در این رابطه مشورت کنید. لازم به ذکر است که برخی ترکیبات شیمیایی موجود در خوشبو کننده ها باعث واکنش سیستم ایمنی بدن در تمامی افراد می شود ولی زمان بروز علائم می تواند متفاوت باشد. ممکن است برای اولین بار دچار حملات خفیف شوید و به مرور زمان حملات آلرژیک شدید تری داشته باشید.

2- غلظت بیش از اندازه یک نوت بو

گاهی به دلیل داشتن مقدار زیادی از یک نوت بو در خوشبو کننده های خودرو، فرد دچار سردرد های بسیار شدید می شود. این اتفاق برای برند های مشهور و محبوب خوشبو کننده خودرو تقریبا نادر است. عموما برند های معتبر در انتخاب میزان هر رایحه دقت عمل لازم را دارند.

اما گاهی نیز ممکن است که بویایی فردی یک نت بو از عطر خاص را بیش از اندازه خوانا بشناسد و این رایحه را عمیقا حس کند. در چنین مواقعی بهتر است  فرد با قرار گرفتن در هوای آزاد و استشمام اکسیژن، مجرای بویایی خود را از آن نوت بو پاک کند تا دچار سردردهای شدید نشود.

3-خاطرات یک رایحه خاص

بسیاری از افراد با استشمام یک رایحه خاص از عطری که قبلا آن را استشمام کرده بودند، ممکن است خاطرات مرتبط با آن را دوباره به یاد آورند. محققان بر این باورند که برخی از این عطرها خاطراتی که نمی خواهیم دوباره به یاد آوریم را برایمان بازآفرینی می کنند. همین موضوع باعث می شود که دچار سردرد های میگرنی شویم. معمولا این گونه سردرد ها با تغییر عطر یا خوشبو کننده خودرو، بهبود میابند.

4-پایین بودن قیمت دلیل سردرد نیست

این نکته حاضر اهمیت است که عطرهای گران قیمت نیز می توانند سردرد ایجاد کنند. حس بویایی افراد منحصر به فرد است و ممکن است فردی برخی بوها را آزار دهنده حس کند و نسبت به رایحه ای خاص حساس تر باشد.

فردی ممکن است با یک خوشبو کننده بسیار ارزان قیمت، هرگز مشکلی نداشته باشد در صورتی که همان فرد با عطر خوشبوکننده های گران قیمت دچار سردرد شود. بنابراین نمی‌توان صرف گران ‌قیمت یا ارزان‌ قیمت بودن یک خوشبو کننده خودرو آن را در دسته عطرهای آزار دهنده قرار داد و این این اتفاق کاملاً بستگی به حس بویایی فرد دارد.

چگونه از حساسیت به برخی رایحه ها جلوگیری کنیم؟

خوشبوکننده خودرو، عطر، ادکلن از جمله محصولات پر مصرف هستند که تقریبا در تمام طول روز مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه بتوانید احتمال بروز حساسیت ناشی از استشمام برخی رایحه ها را کاهش دهید یا از بین ببرید، راه حل های زیادی وجود دارد.

بررسی ترکیبات خوشبو کننده های خودرو، از اولین راهکارهای پیشگیری از بروز آلرژی است. اگر شما هم جز افرادی هستید که تنها به دلیل ایجاد حساسیت از مصرف انواع خوشبوکننده ها اجتناب می کنید، کافی است پیش از خرید، فهرست ترکیبات به کار رفته را از روی جعبه خوشبو کننده یا بدنه محصول، با دقت مطالعه کنید.

برای تشخیص ترکیباتی که بدن شما به آن آلرژی دارد، تنها لازم است تا به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که بنا به هر علتی نتوانستید به پزشک مربوطه مراجعه کنید، می‌توانید از روش آزمون و خطا استفاده کنید. در هنگام خرید خوشبو کننده خودرو می توانید از محصولات ارزان قیمت تر شروع کرده تا نت بویایی خود را پیدا کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا