جامعه و خانواده

چرا بوتولیسم در خلیج گرگان ایجاد می‌شود؟

سی وی نت / گلستان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: “یکی از مهمترین عواملی که می تواند باعث بوتولیسم در خلیج گرگان شود ، ترکیب مواد مغذی به مواد غذایی از مزارع پرورش ماهی و زباله دانی و آب است که باعث ایجاد مناطق بی هوازی شده است.”

در مصاحبه سی وی نت ، دکتر سید محمود قاسم پور گفت: “سال گذشته ، پرندگان کمیاب در دهه اول دسامبر و تقریباً یک ماه قبل از امسال در تالاب میانکاله در خلیج گرگان مردند.” در طول سال ، بیش از 40،000 قبر جمع آوری و با حمایت کارگران حفاظت از محیط زیست ، حیوانات و اهدا کنندگان به طور تمیز دفن شد. به دنبال آن ، سازمان دامپزشکی به عنوان مرجعی برای تشخیص بیماری های حیوانات ، با آزمایشات و بررسی های مختلف ، علت مرگ پرندگان و بوتولیسم را شناسایی کرد.

وی افزود ، “سال گذشته ، با حمایت چندین استاد دانشگاه در کشور و شرکای جامعه ، ما یک گروه غیرحزبی به نام کمیته مشورتی میانکاله تشکیل دادیم و تحقیق و آزمایش سم شناسی را در پرندگان آغاز کردیم.”

یک عضو هیئت علمی در دانشگاه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس ، با اشاره به اینکه نتایج ما نیز به وضوح نشان دهنده بوتولیسم است ، گفت: “در آن سال ، برخی از مردم به دلیل وسعت منطقه ، عقاید دیگر مانند مسمومیت شکارچیان را مقصر دانستند.” این اصلاً بی فایده است. دیگران آنفلوانزای مرغی را مقصر می دانند و اگر این بیماری با مرگ پرندگان همراه باشد ، سایر پرندگان و حیوانات منطقه از جمله خوک خوک خوار می میرند ، اما این اتفاق نمی افتد.

قاسم پوری ادامه داد: سال گذشته ، یکی از ارگان های دولتی آزمایش سم بوتولینوم را به طور غیرقانونی انجام داد و نتایج غلطی را منتشر کرد که باعث ایجاد سوic ظن در مورد علت مرگ پرندگان شد.

وی گفت: “پرندگان باعث ایجاد نوع ربات کوتول ، که مخصوص پرندگان است ،” می شوند و بر پرندگان موجود در آب مانند فلامینگو ، کنه و اردک و همچنین حشرات و حیوانات دیگر مانند حیات وحش و روباه یا پرندگان تأثیر می گذارد. گوشت می خورند. “به نظر نمی رسید که عقابها و پرندگان این پرندگان را می خورند. مرگ پرندگان دیگر ناگهان اتفاق افتاد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه سموم بوتولیسم به حدی شدید است که حتی یک گرم برای پرندگان کشنده است ، توضیح داد: این سموم بر سیستم عصبی و پاهای پرندگان تأثیر می گذارد و صدای آنها فلج شده و به زمین می افتد بیش از حد پاشنه آب سرانجام نفس خود را از دست داد.

وی با اذعان به اینکه این بیماری برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است ، اظهار داشت: در سطح جهانی این بیماری اتفاق افتاده و سایرین در کانادا ، آمریکا ، ژاپن و کره جنوبی درگذشتند.

قاسم پور با بیان اینکه بوتولیسم در زمان خاصی از سال اتفاق نمی افتد ، اظهار داشت: در دنیا موارد زیادی از بوتولیسم سرد وجود دارد و نتایج آن اغلب ذکر می شود.

وی در خصوص دلیل تشکیل بوتولیسم در خلیج گرگان اظهار داشت: مصرف مواد مغذی و مغذی با قطع نیزارها و سموم مزرعه پرورش ماهی در خلیج گرگان منجر به رشد سیستم بی مهرگان ، کرم ها و حلزون های کوچک شد. مرگ آنها بی هوازی است ، بوتولیسم در آب ایجاد می شود و حتی یازده مورد از این حلزون ها باعث مرگ پرنده می شوند.

یکی از اعضای این گروه در دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه اعتبار همه این اصطلاحات نیاز به مطالعه دقیق دارد ، توضیح می دهد: طی 10 سال گذشته ، سطح آب دریای خزر بیش از 2 متر کاهش یافته است. خلیج کنار دریای خزر و طغیان آبهای جاری سال 1998 ممکن است در شکل گیری این وضعیت در خلیج فارس موثر باشد.

قاسم پوری با اعلام اینکه فقط قسمت جنوبی خلیج گرگان تحت تأثیر بوتولیسم است ، گفت: “طی سال گذشته و امسال ، مرگ و میر فقط در قسمت جنوبی خلیج فارس رخ داده است و ما در منطقه شبه جزیره میانکاله هیچ کشته ای نداریم.

وی گفت: “با توجه به فصل پیش رو آنفولانزای مرغی و اعدادی که تاکنون در خلیج فارس به دست آورده ایم ، انتظار داریم مرگ پرندگان در سال جاری نیمی از سال گذشته باشد.”

وی در مورد اقدامات پیشنهادی برای جلوگیری از فضولات پرندگان گفت: “در حال حاضر ، بهترین راه كنترل آلودگی مناطق ماهیگیری است ، باعث می شود كه سطح آب دریاچه به دریاچه منتهی شود ، این ماده نقش ترمیم طبیعی در ناودان را دارد. و جلوگیری از ریزش. “

یک استاد دانشگاه در دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: لایروبی برای ایجاد ارتباط بین اقیانوس و خلیج می تواند اثرات اضافی داشته و شرایط را بدتر کند.

قاسم پوری گفت: پیش بینی می شود با این فرآیند ها سموم موجود در این منطقه به تدریج تخلیه شوند و ما در سالهای آینده اصلاً نمی میریم.

انتهای پیام

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا