کسب و کار ایرانی

همه چیز درباره فایل اچ دندانپزشکی

همه چیز درباره فایل اچ دندانپزشکی

عصب کشی دندان یکی از موثرترین روش های درمانی در دندانپزشکی است. که برای حفظ دندان با پوسیدگی عمیق استفاده می شود. در این روش درمانی پوسیدگی های ایجاد شده به طور کامل حذف می شوند. این مطلب به منظور آشنایی با اچ فایل مانی و کاربرد آن در دندانپزشکی نوشته شده است.

فایل H Money یکی از پرکاربردترین فایل های دستی است که برای درمان ریشه استفاده می شود. عصب کشی دندان یکی از موثرترین روش های درمانی در دندانپزشکی است. که برای حفظ دندان هایی که دارای پوسیدگی عمیق هستند استفاده می شود. در این روش درمانی پوسیدگی های ایجاد شده به طور کامل حذف می شوند. سپس با استفاده از ابزارهای مخصوص و مواد ریشه دندان، ریشه دندان درمان شده و تمامی باکتری های موجود در کانال دندان خارج می شود.

از ابزارهای مورد استفاده در فرآیند عصب کشی دندان می توان به فایل اچ مانی، انواع سیلر، فایل های روتاری و … اشاره کرد. فایل مانی اچ یکی از مهمترین و کاربردی ترین تجهیزات مورد استفاده در فرآیند عصب کشی می باشد. از دندان ها به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با فایل H پول و کاربرد آن در دندانپزشکی به طور کامل آشنا کنیم.

 اندودنتیکس چیست؟

اندودنتیکس به معنای درمان ریشه دندان است. زمانی که پوسیدگی گسترده در سطح و عمق دندان رخ می دهد. پوسیدگی منجر به نفوذ باکتری به ریشه دندان و التهاب پالپ می شود. بنابراین عصب کشی برای از بین بردن دردهای آزاردهنده و غیر قابل تحمل و همچنین حفظ دندان انجام می شود. به طور کلی هدف اصلی از کشیدن عصب، حفظ و نگهداری دندان به جای کشیدن آن و جایگزینی آن با دندان مصنوعی است. التهاب پالپ دندان که عموماً عصب دندان نامیده می شود، می تواند منجر به درد شدید و غیرقابل تحمل دندان شود.

پالپ دندان بافت نرمی دارد و در انتهای کانال دندان قرار دارد. فرآیند درمان ریشه دو تا سه جلسه بسته به نوع دندان و میزان پوسیدگی و التهاب دندان طول می کشد. از آنجایی که در روند درمان ریشه منبع درد وجود دارد، برای جلوگیری از درد بیمار از آمپول های بیهوشی استفاده می شود. تا بتوانیم به طور کامل و دقیق وضعیت ریشه و پالپ دندان را بررسی کنیم. بهتر است قبل از شروع درمان از دندان عکس بگیرید. برای شروع درمان، ابتدا پزشک با استفاده از فرزهای مخصوص، سطح پوسیدگی را برمی دارد.

پس از آن می تواند ریشه دندان را ببیند. پس از آن با استفاده از فایل های دستی مخصوص، پالپ بیمار را خارج می کند. از این فایل ها برای تمیز کردن کانال دندان نیز استفاده می شود. این فایل ها معمولا از فولاد ضد زنگ، کروم، نیکل و تیتانیوم ساخته می شوند. فایل دستی مورد استفاده در عصب کشی سوزن های بسیار ظریف و در عین حال انعطاف پذیر است.

که با توجه به کانال دندان های مختلف اندازه های مختلفی دارند. رنگ آمیزی این فایل ها با توجه به حجم هر کدام باعث می شود که دندانپزشکان با مشاهده رنگ فایل ها به سرعت اندازه آنها را تشخیص داده و از فایل مورد نظر استفاده کنند. یکی از پرکاربردترین فایل های دستی مورد استفاده در درمان ریشه، فایل Manny H می باشد. که بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

H File چیست و چه کاربردی دارد؟

 

یکی از پرکاربردترین فایل های دستی که برای درمان ریشه H استفاده می شود، فایل مانی است. به طور کلی برای درمان ریشه ابتدا کانال دندان با استفاده از فایل H تهیه می شود و سپس از فایل روتاری در کانال ریشه استفاده می شود. این فایل دستی دارای سر تیز و تیز است که به دلیل ظرافت بالایی که دارد باید در استفاده از آن دقت کرد.

چون اگر بی دقتی کنید ممکن است باعث آسیب شود. اچ فایل دندانپزشکی نوعی سیم برش خورده از فولاد ضد زنگ است. بدنه این فایل دستی خاردار بوده و برای رفع عفونت و آماده سازی کانال برای قرار دادن گوتاپرکا استفاده می شود.

البته استفاده از فایل H در قسمت تحتانی کانال دندان توصیه نمی شود. زیرا در بسیاری از موارد ممکن است منجر به پارگی فورامن شود. به طور کلی برای کمک به درمان ریشه از فایل های دستی استفاده می شود و در صورت نیاز از فایل های چرخشی استفاده می شود. از آنجایی که این فایل ها برش خورده هستند، امکان شکستن آنها بسیار زیاد است. از طرفی استفاده از این فایل های دستی نیاز به دقت زیادی دارد.

H File چه ویژگی هایی دارد؟

سطح مقطع این فایل ها H نامتقارن است.

H فایل مانی محصول شرکت مانی ژاپن می باشد.

این فایل دارای لبه بسیار کم است که به درمان سریعتر و موثرتر کمک می کند.

فایل دستی H دارای دسته ای با طراحی ارگونومیک است.

این فایل از بالا به پایین برش داده شده است.

سایز H فایل پول: طول این فایل 25 میلی متر است و در بسته بندی های 6 عددی توزیع می شود. سایزهای آن 8، 10، 15، 20، 25، 30، 35، 40، 45، 50، 55، 60، 70، 80 و 40-15 و 80-40 می باشد. همگرایی آن 2 درصد است و به صورت دستی استفاده می شود.

سر بسیار تیز این فایل امکان شکستن فایل را افزایش می دهد.

H File چیست و چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟

این فایل از سیم برش خورده و از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

بدنه فایل های دستی H به صورت خاردار طراحی شده است.

این فایل های دستی برای از بین بردن عفونت ها، باقی مانده ها و گوتاپرکا از داخل کانال دندان استفاده می شود.

استفاده از این فایل ها برای حذف عفونت از پایین کانال توصیه نمی شود. زیرا امکان پارگی فورامن با استفاده از این فایل ها بسیار زیاد است.

از تفاوت های بسیار بارز این فایل با فایل K مانی می توان به انعطاف پذیری و مقاومت بالای فایل های K در برابر احتمال بسیار بالای شکستن فایل های H پول اشاره کرد. همچنین سطح مقطع فایل H مشابه این حروف و نامتقارن است در حالی که سطح مقطع فایل K مربع یا متقارن است.

این فایل یکی از پرکاربردترین فایل های دستی است که در عصب کشی دندان استفاده می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا