کسب و کار ایرانی

معرفی ظروف فیروزه و مس هنر اصیل اصفهان

هنر فیروزه کوبی اصفهان

صنایع دستی فیروزه کوبی آقاجانی در تولید محصولات خود از سنگ های فیروزه مرغوب و درجه یک استفاده می کند. سنگ فیروزه یکی از سنگ های گرانبها و زیبا است که کاربردهای مختلفی دارد. بهترین معدن سنگ فیروزه در شهر نیشابور قرار دارد. این سنگ در طیف رنگی مختلفی در طبیعت تولید می شود.

این طیف بین رنگ های سبز و آبی قرار دارد. این سنگ در فرهنگ مذهبی نیز دارای جایگاه ویژه ای است. بنابراین در کشورهای اسلامی این سنگ به خوبی شناخته می شود. در ایران سال هاست این سنگ در هنر فیروزه کوبی مورد استفاده قرار می گیرد. هنر روی سطوح فلزی مختلفی از جمله فلز مس، برنج، برنز و نقره انجام می شود.

اما از آنجایی که ترکیب رنگ فلز مس با سنگ های فیروزه دارای طرفداران زیادی است، اکثر کارهای فیروزه کوبی روی سطوح مسی انجام می شود. همچنین از این هنر در تولید زیور آلات نیز استفاده می گردد.

معرفی ظروف فیروزه و مس هنر اصیل اصفهان

شناسه محصول: 901930

فیروزه کوبی آقاجانی

سرویس های شربت خوری، سماور، چای خوری، آجیل خوری، آینه شمعدان، سنگاب، کاسه و بشقاب، شیرینی خوری، شکلات خوری، کشکول، دخل، قندان، گلدان، تنگ، سنبلدان و پارچ فیروزه کوبی از جمله محصولاتی هستند که در صنایع دستی فیروزه کوبی آقاجانی طراحی و تولید می شوند.

صنایع دستی فیروزه کوبی آقاجانی با بیش از 15 سال تجربه در ساخت محصولات فیروزه کوبی امروزه به یکی از قطب های تولید کننده و صادر کننده تبدیل شده است. همچنین این مجموعه با راه اندازی سایت فیروزه کوبی آقاجانی سعی در کسب رضایت مشتریان خود دارد.

بدین صورت دیگر نیاز به مراجعه حضوری و صرف هزینه و زمان اضافی برای خرید محصولات این مجموعه نبوده و تنها به صورت اینترنتی می توان به محصولات گروه صنایع دستی فیروزه کوبی آقاجانی دست یافت.

خرید فیروزه کوبی اصفهان

محصولات تولید شده در صنایع دستی فیروزه کوبی آقاجانی در ابعاد و طرح های مختلف طراحی و تولید شده است. بر این اساس امکان خرید محصولات فیروزه کوبی با کیفیت برای اقشار مختلف میسر شده است. محصولات فیروزه کوبی به دلیل آنکه از مواد اولیه مرغوب و گرانبها همچون مس و سنگ های فیروزه تولید شده اند و زمان زیادی صرف تولید آن ها شده است، معمولاً قیمت بالایی دارند.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که با پرداخت هزینه، باید ظرفی با کیفیت و درخور دریافت کنید. محصولات تولید شده در مجموعه فیروزه کوبی آقاجانی با ضمانت اصل بودن کالا به مشتریان عرضه می شود.

محصولات این مجموعه از مس خالص و سنگ فیروزه اصل تولید می شود. همچنین ضخامت ورق های مس به کار رفته در تولید آن ها متناسب با نوع ظرف و کاربرد آن بوده و از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین برای افزایش طول عمر و دوام و ماندگاری آن ها از یک لایه پلی استر به روی ظروف استفاده شده است.

این کار همچنین از اکسید شدن مس در برابر اکسیژن موجود در هوا به مرور زمان جلوگیری می کند. بر این اساس به راحتی می توانید ظروف پذیرایی را به کمک دستمال مرطوب تمیز کنید. درخشندگی و جلای شکلات خوری تولید شده در این مجموعه مثال زدنی است. قبل از خرید تنها کافیست این محصول را با تولیدات دیگر موجود در بازار مقایسه نمایید تا به ظرافت و کیفیت آن پی ببرید.

صنایع دستی فیروزه کوبی آقاجانی یکی از اصیل ترین مجموعه های تولید کننده ظروف فیروزه کوبی در ایران است. این مجموعه در تولید محصولات خود از مواد اولیه درجه یک استفاده می کند. همچنین کیفیت، ظرافت، درخشندگی و تمیزی کالای تولید شده بسیار بالا بوده ودر این مقاله چه مطالبی را می خوانید …

هنر فیروزه کوبی روی مس در اصفهان

هنر فیروزه کوبی چیست و چگونه بر روی ظروف مختلف مسی انجام می گردد. شاید این نخستین سوالی باشد که علاقه مندان به صنایع دستی ایرانی پس از مشاهده ظروف مسی و خرید فیروزه کوبی اصفهان از خود می پرسند.

مراحل فیروزه کوبی توسط هنرمندان با ذوق اصفهان به خوبی انجام می گردد تا مشتریان از محصولات بسیار نفیس این هنر ایرانی بهره ببرند. مانند گوهری گرانبها در دستان اساتید و هنرمندان این آب و خاک قرار دارد و نسل به نسل برای آیندگان به ماندگار خواهد ماند.

آشنایی با هنر فیروزه کوبی اصفهان به هنردوستان امکان می دهد تا بتوانند انتخاب بهتری داشته و در صورت علاقه به این هنر بپردازند. درآمد فیروزه کوبی برای کارگاه هایی که بصورت تجاری فعالیت داشته متفاوت است و با توجه به میزان کیفیت و تولید آنها متفاوت می باشد. از این رو قیمت تمام شده محصولات فیروزه کوبی می تواند متغییر باشد.

صنایع دستی فیروزه کوبی

فیروزه کوبی اصفهان هنری بسیار جذاب و دوست داشتنی است که بر روی ظروف تزئینی و کاربردی مسی انجام می گردد.شما می توانید با مشاهده عکس فیروزه کوبی از بهترین محصولات تولید شده در کارگاه های هنری اصفهان مطلع گردید. هنر فیروزه کوبی در بین مردم ایران از محبوبیت ویژه ایی برخوردار است.

صنایع دستی آقاجانی از تولید کنندگان برتر ظروف می باشد. تاریخچه هنر فیروزه کوبی و شکل گیری آن به سال های دوری بر می گردد که صنایع دستی از جایگاه ویژه ایی برخوردار بوده و بسیاری مردم از دست سازهای ایرانی بهره می برده اند.

هنر فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی روی مس

طبق بررسی های به عمل آمده از پیشینه فیروزه کوبی، این هنر اولین بار حدود 80 سال پیش توسط یوسف حکیمیان در نیشابور و سپس در مشهد به شکل فیروزه کوبی روی طلا و زیورآلات شکل گرفت.هنر فیروزه کوبی تاریخچه طولانی ندارد ولی از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار شده است.

هنر فیروزه کاری در طی 20 سال توانست به دلیل زیبایی و کاربرد بسیار زیاد سنگ های فیروزه و تولید انواع ظروف فیروزه کوبی شده توسط اساتید مختلف به شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند.

همین موفقیت بهانه ای شد تا حاج داداش این هنر را از مشهد به اصفهان منتقل کند.طبق بررسی اسناد و نوشته ها، ابداع کننده اولیه و اصلی صنایع دستی فیروزه کوبی روی مس ، روبن یروشالمی بوده که در محله کلیمی های اصفهان زندگی می کرده است.

این فرد در سال 1342 به دلیل نبود درآمد و پشتوانه مالی کافی، در همان دوران ابتدایی تحصیلات را رها کرده و نزد عموی خود زرگری فیروزه کوبی را یاد می گیرد.هنر فیروزه کوبی را می توان در زمان کوتاهی فرا گرفت و محصولات زیبایی تولید نمود.

هنر فیروزه کوبی

همین اتفاق باعث ورود او به دنیای عظیم صنایع دستی، مخصوصا فیروزه کوبی شد و توانست استعداد ذاتی خود را پیدا کند. در آن زمان فیروزه کوبی روی نقره مثل سینی و گالش ها و یا بر روی زیورآلات طلا و نقره انجام می گرفت.

با توجه به استعداد و پیشرفت هایی که روبن یروشالمی در زمینه صنایع دستی فیروزه کوبی پیدا کرد توانست ابداعات بسیار خوبی را پایه گذاری کند. مهمترین آن فیروزه کوبی روی ظروف مسی بود که از خاصیت چکش خواری و زیبایی مس بهره می گرفت.

بنابراین فیروزه کوبی روی مس اصالتا به شهر اصفهان باز می گردد اما به طور کلی پیدایش هنر فیروزه کوبی و اضافه شدن آن به لیست صنایع دستی اصیل ایرانی متعلق به شهر نیشابور مشهد است.هنر فیروزه کوبی در اصفهان بصورت تجاری دنبال می گردد.

به دلیل مرکزیت نصف جهان در هنرهای دستی کارگاه های فیروزه کوب در اصفهان رونق نسبتا خوبی دارند. خرید عمده فیروزه کوبی اصفهان به منظور تهیه هدایای تبلیغاتی از استقبال خوبی در بین مردم و شرکت های مختلف برخوردار بوده است.

هنر فیروزه کوبی در اصفهان

محصولات هنر فیروزه کوبی در اصفهان به مانند سایر محصولات صنایع دستی کشور قدمت بسیار زیادی ندارند اما همین میزان حضور که به کمتر از یک قرن می رسد، محبوبیت زیادی برای آنها رقم زده است.

قطعا اگر به هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف و محصولات نهایی آن از نزدیک نگاه انداخته باشید، ظرافت، دقت و هنر بالای ساخت آنها، شما را شگفت زده خواهد کرد که چطور از تعدادی سنگ بی ارزش، چنین ظروف زیبایی پدید آمده است.

اما این موارد تنها دلایل رواج و گستردگی هنر فیروزه کوبی در اصفهان و همچنین استقبال از ظروف فیروزه کوبی در تهران نیست. همانطور که می دانید محصولات فیروزه کوبی علاوه بر کاربرد به عنوان ظروف تزئینی، قابل استفاده هم هستند.

از طرفی حتما شنیده اید که سنگ های فیروزه خاصیت درمانی هم دارند و اگر از ظروفی استفاده کنید که با این سنگ ها ساخته شده باشند، مزایای آن قابل استفاده خواهد بود. هنر فیروزه کوبی می تواند تامین کننده منابع مالی قابل توجهی برای هنردوستان باشد.

هنر فیروزه کوبی

سنگ های فیروزه ای که در هنر فیروزه کوبی استفاده می شوند، انرژی مثبت فضای داخل خانه را بیشتر می کنند و با دفع انرژی منفی، حس و حال شما را تغییر خواهند داد. استفاده از محصولات فیروزه کوبی، باعث تقویت قلب و درمان افسردگی و بیماری های روحی می شود.

حتی خانم های علاقه مند به این هنر بسیار زیبا و اصیل ایرانی، می توانند با خرید زیورآلات فیروزه کوبی، خیلی بهتر از خواص سنگ های آن استفاده کنند.حتی طبق یافته های علم طب سنتی، مشخص شده که نگاه کردن به ظروف فیروزه کوبی هم باعث تقویت چشم ها می شود.

انواع سنگ در فیروزه کوبی

سنگ های فیروزه به طور کلی در دو گروه گچی – سفید و سنگیِ آبی – سبز قرار می گیرند که از لحاظ کیفیت در دو دسته متوسط و مرغوب هستند. گروه دوم سنگ های فیروزه بیشتر از همه مورد استفاده هستند چرا که در عملیات احیای سنگ و فرآوری و پرداخت، توان بالاتری در تحمل گرما و فشار بسیار بالا دارند.

ملاک ارزشمندی سنگ فیروزه کوبی روی مس چیست؟ نوع معدنی که از آن سنگ فیروزه را استخراج کرده اند اهمیت بسیار زیادی دارد و در حال فیروزه نیشابور مرغوب ترین نمونه است. نوع سنگ فیروزه و عملیاتی که بر روی آن در گرما و فشار مناسب صورت می گیرند نیز تأثیرگذار است.

تشخیص فیروزه کوبی اصل

برای انجام فیروزه کوبی روی ظروف مسی نیاز به سنگ های فیروزه مرغوب داریم که بهترین سنگ های فیروزه کوبی در اقلیم های گرم و خشک هستند. بر همین اساس سنگ های فیروزه در مناطق مختلفی همچون ایران، تبت، چین و بخش جنوب غربی آمریکا کیفیت بسیار خوبی دارند.

با این حال بسته به شرایط محیطی، کیفیت و رنگ و درجه خلوص سنگ ها با یکدیگر متفاوت هستند.خوشبختانه درباره فیروزه کوبی این نگرانی بابت تأمین متریال و مواد اولیه وجود ندارد. هنر فیروزه کوبی با سنگ های فیروزه نیشابور و دامغان انجام می گردد.

معادنی همچون نیشابور، باغو دامغان، الله آباد و یخ آباد در شهر کاشمر، میدوک و چاه فیروزه در شهر بابک همگی سهم قابل توجهی در تأمین نیاز صنایع فیروزه کوبی ایفا می کنند. در حال حاضر بهترین سنگ های فیروزه جهان در معادن نیشابور استخراج می گردند.

هنر فیروزه کوبی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید برای تشخیص فیروزه کوبی در نظر بگیریم، اصالت و مرغوبیت سنگ های فیروزه است. قبل از هر چیز باید مشخص کنید سنگ های فیروزه به کار رفته اصلی و مرغوب هستند؟ نشانه های تشخیص سنگ مرغوب فیروزه کوبی چیست؟

اولین راه و نشانه تشخیص استفاده از سوزن برای خراش دادن سطح سنگ فیروزه است. در صورت خراش دادن سنگ با فیروزه نباید جای آن باقی بماند در غیر این صورت اصلی نیست به عبارت دیگر سنگ فیروزه اصل خراش بر نمی دارد.

دومین راه خراش دادن شیشه با سنگ فیروزه است چرا که درجه سختی آن بیشتر است. بنابراین باید بتوانید با سنگ فیروزه روی شیشه خراش ایجاد کنید که در این صورت سنگ فیروزه استفاده شده مرغوب و اصل است.

روش بعدی برای تشخیص فیروزه کوبی تقلبی از نوع اصل و با کیفیت، واکنش سنگ فیروزه در مقابل نور مستقیم خورشید است. اگر سنگ فیروزه مرغوب و درجه یک باشد نور مستقیم آفتاب قادر نخواهد بود در آن تغییر رنگ ایجاد کند.

در صورتی که سنگ های تقلبی تغییر رنگ داده و رنگ خود را از دست می دهند. همین واکنش سنگ فیروزه اصل باید در مقابل حرارت آتش هم رخ دهد تا بتوانید به اصل بودن آن پی ببرید.هنر فیروزه کوبی در اصفهان از شناخته شده ترین صنایع دستی ایرانی محسوب می شود.

هنر فیروزه کوبی یکی از هنرهای دستی است که در آن فیروزه های موزاییک شده کوچک بر روی ظرف فلزی کنار هم قرار داده می شوند. فیروزه کوبی روی مس اصفهان هنر زیبایی است که مورد پسند اکثر علاقه مندان فرهنگ ایران زمین قرار گرفته.

بین قطعات نوعی لاک تیره زده می شود. هر چه فاصله بین فیروزه ها کمتر باشد و کار نظم بیشتری داشته باشد، ارزش هنری آن بیشتر است. قیمت فیروزه کوب اصفهان نسبت به زمان و هزینه صرف شده بسیار ارزان است. خرید فیروزه کوب اصفهان از سراسر کشور براحتی چند کلیک امکان پذیر است.

هنر فیروزه کوبی

هنر فیروزه کوبی از کدام شهر آغاز شد؟

این هنر حدود هفتاد سال پیش توسط کسی به نام یوسف حکیمیان در مشهد انجام شد برخی این نظر را دارند که این هنر از روسیه به ایران آورده شده است. بیست سال قبل هنر فیروزه کوبی اصفهان توسط حاج داداش به اصفهان برده شد.

ایجاد تصویر زیبای آسمان گونه بر روی ظروف از کارهای استاد هنر فیروزه کوبی اصفهان است. امروزه فیروزه کوبی آقاجانی از بهترین برند های شناخته شده این هنر زیبای ایرانی بشمار می رود. هنر فیروزه کوبی را می توان به عنوان یک شغل ثابت با درآمد مکفی در نظر گرفت.

در این مطلب، اطلاعات جامعی درباره هنر فیروزه کوبی، بررسی سر منشأ و تاریخچه، آموزش هنر فیروزه کوبی و انواع ظروف فیروزه کوبی تلفیق هنر با سایر صنایع دستی و کاربرد هر یک گردآوری کرده ایم.

تمام هنر ها الهاماتی با خود دارند قطعا استاد فیروزه کار نیز حین زدن فیروزه ها روی فلز صاف و صیقلی شده الهامی در خود پیدا می کند، الهام زیبایی و آسمانی بودن، قشنگ کردن اجسام سخت و فلزی پیامی را در خود پنهان داشته است که با هر نگاه به اثر می توان آن را درک نمود.

چه خوب بود اگر از تمام الهامات هنری بهره می بردیم و با نگاه کردن به یک ظرف یا اثر ساخته شده با دست تنها جسم و ماده را نمی دیدیم بلکه روح و باطن آن را نیز درک می نمودیم. قیمت انواع ظروف فیروز و مس اصفهان بر اساس کیفیت و کار انجام شده بر روی آن تعیین می گردد.

هنر فیروزه کوبی

سنگ های فیروزه کوبی

یکی از موارد مهمی که درباره هنر فیروزه کوبی روی مس باید بدانید، تقسیم بندی انواع سنگ های بکار رفته در ساخت این محصولات است. همانطور که گفتیم بهترین نوع سنگ فیروزه مربوط به معادن فیروزه نیشابور در مشهد هستند. کیفیت و رنگ سنگ های فیروزه آنها را به دو دسته فیروزه گچی – سفید و فیروزه آبی – سبز تقسیم بندی کرده است.

در هنر فیروزه کوبی روی مس بیشتر از سنگ های آبی – سبز استفاده می شود که علاوه بر زیبایی بیشتر، قابلیت تحمل دما و فشار بیشتری هم دارند.چون همانطور که توضیح دادیم، سنگ های فیروزه درون لاک ذوب شده بسیار داغ فرو برده می شوند و سپس فشار زیادی بر روی آنها اعمال می شود تا چسبندگی خوبی ایجاد کند.

بد نیست بدانید که در داخل کشور، معادن زیادی از سنگ های فیروزه وجود دارند که از جمله آنها می توان به معدن میدوک، یخ آباد و الله آباد کاشمر، دامغان و چاه فیروزه شهر بابک اشاره کرد.

با این حال کیفیت سنگ فیروزه هیچ کدام از این معادن به اندازه سنگ فیروزه نیشابور مشهد نیست و به همین دلیل، هنر لوکس فیروزه کوبی در اصفهان با این نوع سنگ ها عجین شده است.

هنر فیروزه کوبی

چرا هنر فیروزه کوبی در اصفهان تا این اندازه رواج پیدا کرده است؟

هنر فیروزه کوبی را می توان با دیگر هنرهای صنایع دستی ایرانی تلفیق نمود. در کنار تمامی این موارد، یکی از ویژگی های بسیار مهم هنر فیروزه کوبی بیشتر از همه باعث محبوبیت آن در طی سال های اخیر شده است.

کاربرد پذیری بالای این ظروف از ویژگی های بسیار مهم آنهاست که کمک کرده تا بتوان از این محصولات، در ساخت هدایای تبلیغاتی شرکتی و سازمانی و تندیس های مناسبتی و تشویقی بسیار متنوع استفاده کرد.

این نوع هدایای تبلیغاتی خلاقانه، گزینه مقرون به صرفه، بسیار زیبا و ماندگار با قابلیت درج پلاک تجاری برای سازمان و شرکت های خصوصی و دولتی مختلف کشور می باشد.مشتریان گرامی می توانند با مشاهده عکس فیروزه کوبی از سایت و اپلیکیشن فروشگاه، بهترین محصولات مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

هنر فیروزه کوبی

فیروزه کوبی تلفیق هنر

تلفیق هنر فیروزه کوبی با سایر هنرهای امروزی مثل خوشنویسی سبب تولید تابلوهای بسیار زیبای هنری شده که قطعا جای آنها بر روی دیوار هر منزلی خالی است. برخی از محصولات فیروزه کوبی، در بین علاقه مندان فروش بیشتری داشته اند که حاکی از کاربرد و جنبه تزئینی بودن آنهاست. در ادامه به این محصولات پرفروش اشاره کرده ایم:

قندان فیروزه کوبی تلفیق هنر : قندان فیروزه کوبی تلفیق هنر قرارگیری هنرمندانه سنگ های فیروزه با هنر تزئین و طراحی ظروف مسی است. قندان های فیروزه کوبی را می توان به عنوان تزئینی دکور منزل، ست کامل در سرویس چایخوری و حتی هدیه ای تبلیغاتی یا کادو لوکس برای مناسبت های مختلف استفاده نمود.

این نوع قندان ها در سایز و شکل های مختلف تولید می شوند. از این ظرف می توان برای نگهداری قند، شکلات، آجیل، شیرینی و مانند آن استفاده نمود.

شمعدان فیروزه کوبی تلفیق هنر : شمعدانی فیروزه کوبی تلفیق هنر صنایع دستی در ملزومات جهیزیه نوعروسان امروزی است که به همراه آینه فیروزه کوبی (در اشکال گرد، مستطیلی، تاج دار، بته جقه) یا به صورت تک به فروش می رسد.

شمعدان هنر فیروزه کوبی وسیله ای تزئینی لوکس و هدیه ای خاص برای عزیزان است که با قیمتی مناسب به فروش می رسند. این محصول را داخل ویترین منزل یا روی میز کنسول مجزا یا میز آرایش قرار می دهند.

هنر فیروزه کوبی

سنگاب فیروزه کوبی تلفیق هنر : سنگاب فیروزه کوبی تلفیق هنر ساخت صنایع دستی با کاربردهای جالب قدیمی و امروزی است. سنگاب ها در قدیم ظرفی برای نگهداری آب در مساجد، حمام و غیره بوده تا افراد از آن بنوشند. امروزه از سنگاب هنر فیروزه کوبی به همراه تنگ فیروزه کوبی به شکل ست یا به صورت تکی برای تزئین منزل یا هدیه تبلیغاتی استفاده می کنند.

سنگاب فیروزه کوبی به عنوان ظرفی لوکس و مجلل جهت نگهداری میوه، آجیل، تنقلات و غیره برای سفره عقد، شب یلدا، سفره هفت سین و غیره استفاده می کنند. این ظروف در سایزهای مختلف و حتی به شکل تلفیق هنر قلمزنی روی مس و فیروزه کوبی به فروش می رسند.

تنگ فیروزه کوبی تلفیق هنر : تنگ فیروزه کوبی تلفیق هنر قدیم و جدید است که هنوز کاربرد قدیمی خود را که همان نگهداری مایعات خوشبو بوده، حفظ کرده است. از تنگ فیروزه کوبی می توانید برای نگهداری آب، گلاب و هر نوع مایع دیگری استفاده کنید.

معمولا تنگ فیروزه کوبی را به شکل تک یا ست سه تکه همراه با سنگاب، شکلات خوری، کشکول، قندان، لیوان و جام فیروزه کوبی خریداری می کنند. این ظروف در سایزهای مختلف و به فرم های گیلاسی، صراحی، شاهی و شلغمی تولید شده و به دست مشتریان می رسد.

سنگاب فیروزه کوبی نه تنها جنبه زینتی دارد، بلکه می تواند بدون هیچ محدودیتی برای پذیرایی نیز استفاده گردد.

هنر فیروزه کوبی

چطور از محصولات فیروزه کوبی شده نگهداری کنیم؟

برای نگهداری از ظروف هنر فیروزه کوبی باید مراقب باشید تا بتوانید سالیان طولانی بدون افت کیفیت و زیبایی، از آنها استفاده کنید. برای نگهداری درست و اصولی از ظروف فیروزه کوبی دقت داشته باشید که این ظروف باید:

  • به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشند؛
  • در معرض گرما و حرارت زیاد نباشند؛
  • از مواد شیمیایی برای شستشو و تمیز کردن پرهیز کنید؛
  • از اسپری کردن عطر و ادکلن و مواد روغنی به آنها بپرهیزید؛

هنر فیروزه کوبی از هنرهای اصیل، پرطرفدار، کاربردی و تزئیناتی هستند که در سراسر کشور به فروش می رسند. هدایای تبلیغاتی فیروزه کوبی و تندیس های مس و فیروزه به همراه ظروف تزئینی و مصرفی تنها بخشی از پتانسیل های این ظروف بسیار شیک و لوکس هستند.

با خرید این محصولات و استفاده از آنها به جای کالاهای لوکس و تزئینی خارجی، اشتغال نیروی کار داخلی بیشتر شده و صنایع دستی به جایگاه اصلی خود در ایران و خارج از کشور خواهد رسید.هنر فیروزه کوبی در داخل و خارج می درخشد.

مراحل ساخت ظروف فیروزه کوبی

برای آشنایی با هنر فیروزه کوبی و فرایندی که در ساخت این ظروف بسیار زیبا طی می شود، مراحل آن را به طور کامل توضیح داده ایم. افرادی که علاقه مند به این هنر بسیار زیبا هستند می توانند از این توضیحات کمک بگیرند:

مراحل فیروزه کوبی به ترتیب عبارتند از مسگری (خمکاری)، چسباندن سنگ های فیروزه بر روی زیر ساخت، پرداخت کاری

  • در مرحله اول سطح فلز مس، نقره، برنج توسط دستگاه یا دست استاد صاف و صیقلی می شود. فیروزه کوبی روی مس بیشتر انجام می شود.
  • در مرحله دوم استاد خورده ریزه ها را از ضایعات جدا می کند، سطح فلز را گرم کرده و روی آن لاک پودر شده می پاشد. وقتی که لاک ذوب شد فیروزه ها را روی آن قرار می دهند. بعد از پر کردن تمام جاهای خالی آن را به کمک سنگ آب سان صاف و یک دست می کنند تا برجستگی های لاک و فیروزه برطرف شوند و سطحی یکنواخت به وجود آید. در این مرحله رنگ واقعی فیروزه آشکار می شود.
  • مرحله سوم پرداخت گری است در این مرحله سطح کار را پولیش می کشند و بعد پلی استر، برای حفاظت هر چه بیشتر از کار و زیبایی و جلوه ی آن. با خرید فیروزه کوبی اصفهان با ما همراه باشید.

صنایع دستی فیروزه کوب اصفهان از باکیفیت ترین مواد اولیه برای تولید محصولات بهره می برد. زمان صرف شده برای ساخت ظروف مسی فیروزه کوب اصفهان یکی از دلایل مرغوبیت محصولات است. هنر فیروزه کوبی اصفهان در سراسر دنیا شناخته شده است.

کاربردهای ظروف فیروزه کوبی

هنر فیروزه کوبی اصفهان اول از همه جنبه تزئینی و زیبا سازی دارد اما چون روی ظروفی مثل قندان، شیرینی خوری، گلاب پاش، گلدان به کار می رود تنها جنبه تزئینی نداشته و جنبه کاربردی هم دارد.

هنر فیروزه کوبی علاوه بر استفاده بر روی ظروف مسی ، روی زیورآلات نیز استفاده می شود که طرفداران زیادی دارد.به تازگی هنر فیروزه کوبی علاوه بر ظروف و زیور آلات در تابلوهای نفیس نیز به کار می رود به طوری که اگر تابلو خوشنویسی باشد ابتدا خوشنویسی انجام شده و سپس فیروزه ها روی آن کار می شوند.

فیروزه کوبی ارزان و با قیمت مناسب را از ما بخواهید. قیمت ظروف فیروزه کوب اصفهاننسبت به محصولات لوکس بی هویت خارجی بسیار مناسب است. شما می توانید در فروشگاه صنایع دستی اصفهان انواع ظروف فیروزه را مشاهده فرمائید.

استادان هنر فیروزه کوبی اصفهان

استادان زیادی در زمینه هنر فیروزه کوبی فعالیت دارند. ما نام تعدادی از آنها را در زیر آورده ایم.یوسف حکمیان،حاج داداش،الیاهو،سلیمان صدیق پور،روبن یروشالمی،محمدحسن جعفری

با شرایط ویژه فروش فیروزه کوبی اصفهان بهترین ها را از ما خریداری نمایید. تنوع فیروزه کوب های اصفهان به شما امکان انتخاب بیشتر کالا را می دهد.معمولا هنر فیروزه کوبی روی مس انجام می گردد ولی محدودیتی در زیرساخت مورد استفاده وجود ندارد.

چسب فیروزه کوبی چیست؟

چسب فیروزه کوبی همان لاک هایی است که از ترکیب چوب گردو، تربانتین و کالفین به دست آمده است. در واقع چسب فیروزه کوبی همان لاک فیروزه کوبی است که با ترکیب کردن مواد اولیه آن با کالفین به نسبت 6 به 4 درست شده است.

دقت کنید که نسبت کالفین به لاک باید 4 به 6 باشد. بهترین چسب فیروزه کوبی ماده ای است که با همین نسبت تهیه شده و در صورتی که میزان کالفین بیشتر باشد، کالفین اضافه با پلی استر واکنش داده و حباب ریز ایجاد می کند.

بنابراین پس از پلی استرزنی کالفین های تغییر پیدا نکرده ای را در مقابل حرارت می بینیم که تازه حل شده اند و حباب درست کرده اند. از طرفی بهترین چسب فیروزه کوبی چسبی است که برای ظروف بزرگ فیروزه کوبی از کالفین کمتری ساخته شده است.

در این شرایط چسب ساخته شده دوام و ماندگاری بسیار بیشتری خواهد داشت و کیفیت نهایی بیشتر خواهد بود.برای تهیه چسب فیروزه کوبی که به آن لاک گردویی هم می گویند باید ترکیب لاک و کالیفن را روی سطح ظرف مسی بکشید و سپس به آن حرارت بدهید.

در اثر حرارت دادن پودر چسب ذوب می شود اما باید این کار را چندین بار تکرار کنید تا ضخامت چسب به حد مورد نیاز برسد. در فیروزه کوبی اصفهان برای افزایش کیفیت کار، میزان حرارت دادن کاملا کنترل می شود.

در صورتی که حرارت دادن به اندازه کافی نباشد، چسب فیروزه کوبی به خوبی ذوب نمی شود و شاید سنگ های فیروزه به خوبی به آن نچسبند. اگر هم بیش از حد حرارت بدهید چسب فیروزه کوبی می سوزد و چسبندگی نخواهد داشت.

چند نوع چسب فیروزه کوبی برای زیرساخت فیروزه کوبی استفاده می شود؟

یکی از مهمترین لوازم فیروزه کوبی، چسب یا لاک گردویی است. چسب های فیروزه کوبی در دو نوع سنتی و مدرن به فروش می رسند. چسب سنتی همان نمونه ترکیبی است که توضیح دادیم و شیوه استفاده از آن با حرارت را آموزش دادیم.

چسب مدرن فیروزه کوبی همان چسب سنگ است که در مقدار کم برای چسباندن تکه سنگ های فیروزه استفاده می کنند. چسب های سنتی قدرت بسیار بیشتری دارند. ضمنا چون برخلاف چسب های سنتی حرارت دادن لازم نیست احتمال آسیب دیدگی سنگ های فیروزه هم وجود ندارد.

منظور از خاکه فیروزه کوبی چیست؟

خاکه فیروزه همان فیروزه نرمه است که به شکل عمده از معادن فیروزه خریداری می کنند. در کارگاه فیروزه کوبی از این خاکه ها برای پیدا کردن سنگ های فیروزه مناسب استفاده می کنند که پس از شستن آماده استفاده است.

قیمت هر کیلو فیروزه نرمه یا خاکه بستگی به نوع معدن یا به عبارتی درجه مرغوبیت آنها دارد.

مهمترین ابزار و لوازم فیروزه کوبی
وسایل فیروزه کوبی چیست؟ در شیوه و نحوه فیروزه کوبی ظروف به ابزارها و لوازم مهمی اشاره شده اند که عملا بدون آنها امکان ساخت این ظروف وجود نخواهد داشت. مهمترین ابزارهای مورد نیاز در صنایع دستی فیروزه کوبی:

شامل قالب، چکش، دریل، چراغ بنزینی، چراغ گاز، انبردست، پنس، منقاش، سوهان و سنگ سمباده است. توجه داشته باشید که در اختیار داشتن تمامی ابزارها و لوازم در کنار قطعات و تکه سنگ های فیروزه مرغوب به شما کمک خواهند کرد محصول با کیفیت داشته باشید.

انواع ظروف فیروزه کوبی

ظروف فیروزه کوبی های اصفهان انواع بسیار متنوعی دارد که هر کدام علاوه بر جنبه تزیینی، قابل استفاده هم هستند.

در حال حاضر ظروف فیروزه کوبی آقاجانی و فیروزه کوبی حامد کریمی فروش بسیار معروف هستند چرا که کیفیت و مرغوبیت بی نظیری نسبت به سایر محصولات دارند. چند نمونه از ظروف فیروزه کوبی آقاجانی و حامد کریمی را در ادامه معرفی می کنیم:

  • شیرینی خوری فیروزه کوبی:شیرینی خوری از ظروف پرکاربرد در مهمانی و دورهمی ها محسوب می شود. از این ظروف که برای پذیرایی شیرینی های مختلف استفاده می شود به دلیل رنگ و طرح خاص سنگ های فیروزه نمود خاصی دارند. ترکیب این ظروف با شیرینی های سنتی هم بیشتر از هر چیزی به دل می نشیند.
  • آجیل خوری فیروزه کوبی:یکی از ظروف فیروزه کوبی تزیینی و هم کاربردی، آجیل خوری است که علاوه بر مناسبت های مختلف در مراسم شب یلدا و نوروز استفاده می شود. شما می توانید برحسب میزان مصرف آجیل سایز مناسب این ظروف را خریداری کنید.
  • چای خوری فیروزه کوبی:لوازم چای خوری برای ما ایرانیان یکی از الزامات وسایل پذیرایی از مهمان است. همه ما در روز حداقل یکبار از چای استفاده می کنیم و خستگی خود را با آن رفع می کنیم. در مهمانی ها و دورهمی ها نیز چای جزو پایه ثابت پذیرایی از مهمانان است. با خرید لوازم چای خوری مثل قندان فیروزه کوبی و یا ست چای خوری فیروزه کوبی طعم لذیذ نوشیدنی چای را چند برابر کنید. البته امروزه نوعروسان از وسایل فیروزه کوبی تزیینی در جهیزیه استفاده می کنند.
  • کاسه و بشقاب فیروزه کوبی:کاسه و بشقاب فیروزه کوبی بیشتر جنبه تزیینی و دکوراتیو در منزل دارند. با خرید کاسه و بشقاب مس فیروزه کوبی شده دکور منزلتان زیبایی خاصی پیدا خواهد کرد که در بین ظروف تزیینی صنایع دستی کم نظیر است. دقت داشته باشید که اگر ظروف تزیینی صنایع دستی خریداری می کنید، باید ست کامل همراه با سایر ظروف باشد تا زیبایی خود را حفظ کند.
  • آینه و شمعدان فیروزه کوبی: آینه و شمعدان هم جزو وسایل تزیینی و البته جهیزیه عروس، پیش از ازدواج، است. آینه و شمعدان از جمله وسایل پایه ثابتی است که باید حتما خریداری شود تا منزل نوعروس در کنار سایر وسایل دکوری جلوه خاصی پیدا کند. آینه ها به شکل های مختلف دایره ای، مستطیلی و کنگره دار ساخته می شوند تا برحسب سلیقه حق انتخاب زیادی داشته باشید. قیمت شمعدان فیروزه کوبی و آینه ها برحسب سایز و برند متفاوت هستند.
  • گلدان فیروزه کوبی: گلدان های فیروزه کوبی شده در انواع شکل و سایز تولید می شوند. برای گل ها و گیاهانی که ساقه های بلند دارند بهتر است گلدان های بزرگتر را انتخاب کنید اما برای نگهداری گیاهانی که کوچکتر هستند، گلدان با سایز کمتر هم مناسب است. خرید فیروزه کوبی طرح دار برای گلدان ها که حس و انرژی مثبت زیادی با گل ها و گیاهان به منزل ما می دهند انتخاب بهتری است. بد نیست بدانید که هنرمند اصفهانی به نام جواد خیری بزرگترین گلدان فیروزه کوبی جهان به ارتفاع 170 سانتیمتر هم تولید کرده است که حدود 17 کیلوگرم نگین فیروزه بر روی آن کار شده است. این اثر هنری در سال 1394 در نمایشگاه از «فرش تا عرش» به نمایش در آمد تا تبلیغ کننده هنر صنایع دستی فیروزه کوبی باشد.
  • کشکول فیروزه کوبی: ظروف کشکول در بین ایرانیان سابقه بسیار طولانی دارد و در قدیم صوفیان از آن برای نگهداری آب و مواد غذایی استفاده می کردند. این ظروف از پوست میوه کشکول ساخته می شدند که عقیده داشتند خاصیت سم زدایی بالایی دارد. امروزه خرید کشکول علاوه بر جنبه تزیینی، کاربرد هم دارد. شما می توانید با خرید ظروف کشکول از آنها به عنوان وسیله ای برای پذیرایی میوه، آجیل، شکلات، تنقلات استفاده نمایید. قیمت کشکول فیروزه کوبی برحسب سایز، مدل، طرح و برند سازنده متغیر است.
  • سینی و گالش فیروزه کوبی: سینی و گالش فیروزه کوبی یکی از لوکس ترین محصولات تزیینی و البته کاربردی است که برای پذیرایی استفاده می کنند. برای خرید سرویس چایخوری هم می توانید از ست چایخوری فیروزه کوبی و هم از ست کامل سینی و گالش استفاده کنید. گالش ظرفی برای قرارگیری لیوان یا فنجان است که برای خانه های لوکس و لاکچری بسیار مناسب بوده و جلوه خاصی به آن می بخشد.
  • شکلات خوری فیروزه کوبی: ظروف شکلات خوری فیروزه کوبی برای خانم هایی که دوست دارند ظرف پذیرایی شکلات آنها جدای از ظروف دیگر باشد مناسب است. با اینکه طرح و نقش های بسیار زیبایی در ساخت این ظروف استفاده شده و جنبه تزیینی آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما می توان برای پذیرایی هم استفاده کرد. قیمت شکلات خوری فیروزه کوبی بسته به کیفیت ساخت، نوع برند و طرح و مدل متفاوت است.
  • سنبلدان فیروزه کوبی: سنبلدان از قدیم به عنوان آتشدان استفاده می شده که ظاهری شبیه به گلدان هم دارد. گل های معطر و زیبا مثل سنبل در داخل این ظرف ها ریخته می شده تا با سوزاندن آنها بوی خوبی در فضا بپیچد. به همین دلیل این ظروف به سنبلدان هم معروف هستند. امروزه از سنبلدان فیروزه کوبی به منظور وسیله تزیینی کنسول چوبی و مرمری استفاده می کنند. این ظروف به دو شکل دهانه ساده و شبکه کاری شده و در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تولید می شوند.
  • سماور فیروزه کوبی: ست سماور فیروزه کوبی در 5 تکه یکی از شیک ترین محصولات فیروزه کوبی است که بیشتر جنبه تزیینی و دکوراتیو دارد. این ست دکوراتیو بسیار زیبا که با بهترین مس و سنگ های فیروزه ساخته شده متشکل از سماور، قوری، سینی، پارچ و کاسه است. این محصول در رده کالاهای لوکس و لاکچری قرار دارد و مناسب خانه هایی است که از وسایل تزیینی گران قیمت استفاده می کنند.

شما می توانید برای سال تحویل و چیدمان ست هفت سین فیروزه کوبی، ترکیبی از تمامی ظروف گفته شده را استفاده کنید و سال جدید کاملا متفاوتی را شروع کنید.

زیبایی و خاصیت سنگ های فیروزه به محیط شما آرامش می بخشد و اگر طرفدار ظروف لوکس هستید گزینه ای بهتر از ظروف تزیینی فیروزه کوبی پیدا نخواهید کرد. هنر فیروزه کوبی اصفهان از جمله بهترین سوغات های اصیل ایرانی بشمار می رود.

مراکز ساخت فیروزه کوبی کجاست؟

وسایل فیروزه کوبی و شیوه تولید ظروف فیروزه کوبی شده به شکلی است که بسیاری از خانم های خانه دار با فیروزه کوبی در منزل کسب درآمد می کنند. شیوه انجام فیروزه کوبی در خانه دقیقا مشابه با شیوه اصلی ساخت آنهاست و هیچ تفاوتی وجود ندارد.

در طی سالیان اخیر تمایل مردم نسبت به خرید ظروف مسی فیروزه کوبی شده افزایش پیدا کرده و به همین منظور تعداد کارگاه ها و مراکز ساخت فیروزه کوبی هم رو به افزایش هستند.

از جمله مراکز ساخت معتبر فیروزه نشانی یا فیروزه کوبی در کشور، صنایع آقاجانی است. صنایع دستی آقاجانی ظروف مختلفی از صنایع دستی را شامل می شوند اما صنایع فیروزه کوبی آقاجانی که تخصص اصلی این استاد گرانقدر محسوب می شود، بیشتر از همه شهرت دارد.

فیروزه کوبی حامد کریمی یکی دیگر از مراکز ساخت بسیار معتبر با شهرت جهانی است.

در هر دو این برندها از بهترین مس خام برای فیروزه کوبی و همچنین مرغوب ترین سنگ و چسب فیروزه کوبی استفاده می شود. تنوع محصولات بسیار بالاست و شما می توانید برحسب سلیقه و نیاز خود، محصول فیروزه کوبی مدنظرتان را خریداری نمایید.

استاد محسن قربانی هم با در اختیار داشتن نشان یونسکو و چهار نشان ملی کشوری در زمینه فیروزه کوبی، چندین لوح تقدیر از سازمان میراث فرهنگی و اتحادیه های صنایع دستی به همراه برند معروف جهانی سهم زیادی در تولید فیروزه کوبی ایران دارند.

استاد محسن قربانی علاوه بر در اختیار داشتن مراکز ساخت، به تدریس و آموزش هم مشغول هستند و فیروزه کوبی قربانی شهرت بالایی دارد.

فیروزه کوبی غفارزاده تبریز و محصولات فیروزه کوبی کرمان و فولادشهر هم از دیگر مراکز ساخت مهم در کشورمان هستند. تنوع بالای محصولات، کیفیت ساخت عالی و قیمت مناسب از ویژگی های مشترک این مراکز ساخت فیروزه کوبی است.

مشبک فلز و فیروزه کوبی چیست؟

فیروزه مشبک یا فیروزه کوبی ظروف مشبک کاری شده نوع جدیدی است که با استقبال بالایی هم مواجه شده است. مشبک کاری بر روی محصولات مختلف انجام می شود که از بارزترین نمونه های آن می توان به تندیس های صنایع دستی و هدایای تبلیغاتی اشاره کرد.

حتی هنر مشبک کاری و شبکه بری در معماری اسلامی هم به کار می رود.این بار ترکیب هنر مشبک با فیروزه کوبی سبب تولید محصولات بسیار زیبایی شده است.

هنر مشبک فلز بر روی مس در دوران سلجوقیان شروع شده که برای ساخت ظروف مسی شمعدان و عود کاربرد داشت. اما امروزه از این هنر برای ساخت تمامی ظروف مسی و سپس فیروزه کوبی آنها استفاده می شود.هنر فیروزه کوبی نمونه ایی از ذوق و سلیقه ایرانی در قالب ظروف صنایع دستی می باشد.

صادرات ظروف فیروزه کوبی

کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده صنایع دستی به کشورهای مختلف اروپایی و کشورهای همسایه است. با توجه به اینکه عمدتا نیمی از صنایع دستی جهان در ایران تولید می شود به قطب صنایع دستی تبدیل شده و سالانه صادرات فرش، ظروف مسی، میناکاری، فیروزه کوبی، گلیم، گبه و مانند آن صادر می شوند.

فروش فیروزه کوبی اصفهان و صادرات آن به کشورهای دیگر رونق بالایی دارد که به خاطر دوام و ماندگاری بالا، زیبایی بسیار زیاد و طبیعی، تمیز کردن و شستشوی راحت و قیمت مناسب است.

فیروزه کوبی ارزان و با کیفیت فقط در مراکز ساخت اصفهان، کرمان، زنجان و سایر نقاط کشور که مس مرغوب دارند پیدا می شود.در حال حاضر پرفروش ترین اقلام صادراتی ظروف فیروزه کوبی شده :

شامل بشقاب، تنگ، سنگاب، لاله و شمعدان، شکلات خوری، قندان و ست های مختلف فیروزه کوبی است. البته جواهرآلاتی مثل فیروزه کوبی روی نقره و طلا هم به تعداد محدود صادر می شوند.

قیمت ظروف فیروزه کوبی

فروشگاه صنایع دستی اصفهان یکی از با سابقه ترین و معتبرترین فروشگاه های صنایع دستی در کشور محسوب می شود. در این فروشگاه علاوه بر اینکه برخی از صنایع دستی نظیر میناکاری زیر نظر اساتید مجرب و حرفه ای تولید می شوند محصولات درجه یک و مرغوب از برندهای مختلف نیز به فروش می رسند.

بهترین قیمت فروش محصولات فیروزه کوبی اصفهان را فقط در فروشگاه صنایع دستی اصفهان خواهید دید. تنوع بالای محصولات هم مزید بر علت شده تا بسیاری از علاقه مندان به صنایع دستی به مشتری دائمی تبدیل شوند.

برای معرفی بیشتر هنر فیروزه کوبی و همچنین مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با کارشناسان فروش ما تماس برقرار کنید.

دارای ضمانت نامه است.

این وبلاگ متعلق به گروه صنایع دستی بازار مینا می باشد 

 

دکمه بازگشت به بالا