جامعه و خانواده

لزوم اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش بهداشت به مناسبت 29 دی روز ملی هوای پاک در بیانیه ای بر لزوم اجرای قوانین هوای پاک در کشور تاکید کرد.

به گزارش سی وی نت، بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، در متن بیانیه وزارت بهداشت آمده است: انتخاب شعار «هوای پاک، قدرت عمومی، اقتدار ملی» در دهه 1400 نیز هشدار می دهد که توجه به این مهم به ویژه در جوامع با آلودگی بالا ضروری است.

آلودگی هوا به عنوان خطرناک ترین خطر زیست محیطی و سلامت انسان و چهارمین علت مرگ زودرس و دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر مانند بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه در سراسر جهان شناخته شده است.

بر اساس گزارش جدید موسسه کنترل بیماری ها، 22 درصد مرگ و میرها به دلیل سکته مغزی، 21 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی (IHD)، 22 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه، 22 درصد مرگ و میر، دیابت فردی و دیابت قندی 24 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) در ایران به دلیل مواجهه طولانی مدت با داروهای آرامبخش قطع شده PM2.5 است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 92 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که آلودگی هوا در این مناطق بالاتر از دستورالعمل های این سازمان است و سالانه 6.7 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. آلودگی هوا. به طور متوسط ​​سالانه 12 درصد از مرگ و میرهای جهان به دلیل آلودگی هوا است.

آلودگی هوا بر جامعه به ویژه کودکان تأثیر می گذارد. کودکان بخشی از نسل آینده کشور هستند و از ضعیف ترین ها هستند و اثرات آلودگی هوا بر بدن آنها مانند افزایش وزن در بدو تولد، افزایش اوتیسم، بیش فعالی، فلج مغزی، افزایش تعداد تنفس، تشدید آسم. علائم و پیشرفت لوسمی به خوبی شناخته شده است.

سالانه حدود 540000 کودک زیر پنج سال در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

علیرغم تلاش اتحادیه های کارگری، گردش مالی سالانه PM2.5 کمتر از آن در کشور است که به طور متوسط ​​6 برابر دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و تنها به طور متوسط ​​14 درصد از روز، غلظت PM2.5 است. . این توقف ها در شهر کمتر از دستورالعمل ها هستند. این سازمان بهداشت جهانی است و از طرفی هزینه آلودگی هوا در کشور 7 میلیارد دلار است.

کاهش آلودگی هوای بیرون و داخل ساختمان و شناسایی مهم ترین آلاینده های هوا برای حذف یا کاهش آن می تواند نقشی حیاتی در کاهش مرگ و میر و بیماری های مرتبط با آن و کاهش هزینه های درمان و بهبود نرخ سود داشته باشد.

موضوع روز هوای پاک «هوای پاک، قدرت عمومی، اراده ملی» با هدف توانمندسازی تصمیم‌گیران در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای برای کنترل یکی از مهم‌ترین علل بیماری و مرگ انتخاب شده است. در این راستا برگزاری یک جلسه تخصصی و جلسه بین بخش و حضور تمامی شرکت های لازم برای انجام یک فرآیند جامع می تواند کمک کننده باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیاز به عناصر کلیدی از جمله توسعه فرهنگ، توسعه و اجرای آموزش ابتدایی در مدارس، جلب منافع عمومی و اجرای قانون ملی آلودگی هوا و میزان درآمد دائمی را ضروری ارزیابی می‌کند. مهمترین این فرآیندها است. در این بین، از همه کارکنان، خشونت‌ها، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و محیط‌زیست‌ها به اقدامات عملی به‌ویژه اجرای مؤثر سیاست هوای پاک و اصول آن و توسعه راه‌حل‌های اساسی مؤثر و کارآمد دعوت می‌شود. برای اطمینان از این محیطی سالم برای همه “مردم می دهند.”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا