اقتصادیکسب و کار ایرانی

فن بیان چیست و چه کاربردی در زندگی روزمره دارد؟

همه ما خواسته یا ناخواسته از روش های مختلف کاربرد فن بیان و سخنوری در زندگی خود استفاده می کنیم. می توان گفت همه ما مردم در طول زندگیمان سعی در این داریم که مهارت های خودمان را بالا ببریم، هر فردی هر وظیفه ای که بر عهده دارد باید به بهترین شکل ممکن به انجام برساند. افراد با هر موقعیت اجتماعی در کار و زندگی، در صورت داشتن نفوذ کلام و توانایی متقاعد کردن دیگران می‌توانند تغییرات بزرگی را ایجاد نمایند. واضح است افرادی که در جامعه محیط کار و زندگی سخنوری و فن بیان دارند، پیشرفت بیشتری را خواهند داشت. تسلط داشتن نسبت به موضوعی که درباره آن صحبت می‌کنید و همچنین نوع بیان شما از مهمترین ویژگی‌های برقراری ارتباط می‌باشد.

فن بیان چیست؟

مهارت فن بیان، توانایی صحبت در هر زمان و در هر شرایطی است. وقتی صحبت از فن بیان می شود اینکه شما چه کسی هستید، چه شغلی دارید و اینکه فرد مقابل شما کیست، اهمیت بسیار زیادی دارد. شما برای اینکه بتوانید خوب صحبت کنید و نظر طرف مقابل را به خود جلب نمایید، باید مهارت های فن بیان را یاد بگیرید و بر آنها مسلط شوید.

اگر می خواهید اجتماعی باشید، ارتباط خوبی با دوستان خود داشته باشید، نظر دیگران را به خود جلب کنید و سعی کنید تصور خوبی از خود ایجاد کنید تا آنها از صحبت کردن با شما لذت ببرند، باید در مورد مهارت فن بیان همه چیز را بدانید و آموزش های لازم را ببینید. ابتدا باید قدرت کلامی خود را بهبود بخشید. شما باید از فنون و روش های عمومی استفاده کنید و همچنین باید بدانید که با چه کسی صحبت می کنید تا بتوانید همانطور که می خواهید به اهداف خود برسید. در این مسیر شرکت در دوره فن بیان به شما کمک می کند تا در این مسیر قرار بگیرید.

فن بیان چه چیزهایی نیست؟

بعضی اوقات افراد در درک فن بیان دچار اشتباه می‌شوند. به همین خاطر ضروری است که بگوییم فن بیان چه چیزهایی نیست:

فن بیان پر حرفی نیست

خیلی اوقات افراد فن بیان را با پرحرفی اشتباه می‌گیرند. در این مورد ضروری است که بگوییم فن بیان پر حرفی نیست و اتفاقاً پر حرفی خیلی اوقات می‌تواند به فن بیان ما آسیب بزند. در واقع باید مراقب باشیم که حین گفت‌وگو حد را نگه داریم و فکر نکنیم که هر کس که بیشتر حرف بزند واقعاً حرف بیشتری برای گفتن دارد!

فن بیان چرب‌زبانی نیست

خیلی اوقات افراد گمان می‌کنند که فن بیان به معنی چرب‌زبانی و دروغ و فریب‌‌دادن دیگران است. اما در این مهارت اصلاً قصد استفاده از کلمات و جملات برای تظاهر و فریب دیگران نیست بلکه هدف اصلی استفاده از بیان برای داشتن یک رابطه سالم‌تر و کارآمدتر است. پس باید بدانیم که  فن بیان به معنی چرب‌زبان‌ بودن نیز نیست.

فن بیان حاضر جوابی نیست

فن بیان حاضر جوابی نیز نیست. اینکه ما به‌صورت پینگ پنگی به یکدیگر پاسخ دهیم نه تنها نوعی فن در بیان نیست بلکه می‌تواند به مکالمات ما نیز آسیب بزند. در واقع فرد حاضر جواب صرفاً و فوراً به دنبال پاسخ به دیگران است و این می‌تواند مکالمه‌هایش را با مشکل مواجه کند.

فن بیان داشتنِ یک صدای خوب نیست

داشتن صدای خوب نیز هم‌معنی با ماهر بودن در بیان نیست. البته که یک صدای خوب موهبتی جذاب و دوست‌داشتنی‌ است ولی بااین‌حال یک صدای خوب فقط می‌تواند در بخش کوچکی از بیان ما مؤثر باشد و کلمات و لحن ما و همچنین زمان و مکانی که ما برای گفت‌وگو انتخاب می‌کنیم بسیار اهمیت بیشتری هرطرحی دارند.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع روش های تقویت فن بیان

انواع جنبه های کاربرد سخنوری و فن بیان در زندگی

  • خانواده
    • اگر در جایگاه فرزند خانواده باشید باید بتوانید به خوبی با پدر و مادرتان صحبت کنید و متقاعدشان کنید. اما اگر در جایگاه پدر یا مادر هستید باید بگویم اهمیت آن دو چندان می‌شود. چون بیان شما تاثیر بسیار زیادی بر روی تربیت کودکتان دارد. اگر شما بلد نباشید خوب صحبت کنید فرزندانتان از شما تاثیر نخواهند گرفت.
  • روابط اجتماعی
    • بجز خانواده، فن بیان و سخنوری در روابط اجتماعی ما با بستگان، دوستان و آشنایان هم کاربرد بسیار دارد. داشتن روابط اجتماعی خوب از ملزومات یک زندگی شاد و خوب است. اگر موقع اعلام کردن نظرمان در جمعی، نتوانیم بخوبی حق مطلب را ادا کنیم دیگران کمتر روی ما حساب می‌کنند و در مراودات اجتماعی سعی می‌کنند کمتر با ما طرف شوند. یا اگر موقع انتخاب شریک زندگی‌مان با شخص مورد علاقه‌مان روبرو شویم و نتوانیم نظرش را جلب کنیم این مساله می‌تواند ازدواج ما را تحت تاثیر خود قرار دهد و در پی آن احساس خوشبختی نکنیم. این روشی برای پی بردن به نشانه های هوش هیجانی بالا است.
  • تحصیل
    • شما در مدارس یا دانشگاه‌ها ممکن است برای یک سری دروس ملزم به ارائه یک کنفرانس باشید. یا استادتان از شما بخواهد در مورد موضوعی تحقیق کرده و در جمعی نتیجه را بیان کنید. بجز این‌ها که شاید تا حدودی اختیاری باشند، فن بیان و سخنوری برای افرادی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی مثل فوق لیسانس و دکترا تحصیل می‌کنند می‌تواند حیاتی باشد و گرفتن مدرک یا ادامه تحصیلشان به همین بستگی داشته باشد. چون باید بتوانند هنگام ارائه پروپوزال، مقاله، سمینار، پروژه‌های درسی و نهایتا دفاع از پایان‌نامه عده‌ای را متقاعد کنند و برای گرفتن نظر تایید داوران داخلی و خارجی شایستگی خود را نشان دهند.
  • شغل
    • همه ما مسلما افرادی را در کارمان دیده‌ایم که به نسبت ما مهارت کمتری در شغل‌شان دارند، اما بخاطر فن بیان خوبشان در جایگاه بالاتری از ما قرار گرفته‌اند. چون کسی که فن بیان بهتری دارد واقعا هم شایستگی بیشتری دارد. چه تمرین کرده باشد چه ذاتی اینچنین باشد. یعنی همانطور که هوش هیجانی بالا جزو ملاک‌های برتری افراد است فن بیان خوب هم یک ملاک برای برتری شخص در نظر گرفته می‌شود. پس بجای غر ، اعتراض به بی‌عدالتی و فکر کردن به اینکه حق‌تان همیشه در اجتماع ظالم پایمال می‌شود، خودتان در حق خودتان عدالت را رعایت کنید و به تقویت فن بیان و سخنوری‌تان بپردازید.
دکمه بازگشت به بالا