اقتصادیکسب و کار ایرانی

فرایند ساخت درب بطری آب معدنی

ساخت بطری و درب آب معدنی ترکیبی از هنر و علم است. از مواد مناسب گرفته تا طرح ‌های پیچیده و آزمایش‌ های دقیق، هر مرحله تضمین می‌کند که هر جز کار خود را به درستی انجام می ‌دهد و در عین حال ایمن و سازگار با محیط زیست است. اگر کنجکاو هستید که چگونه پلاستیک خام به بطری و درپوش تبدیل می شود با ما همراه باشید.

 

مراحل ساخت درب بطری آب معدنی

آیا تا به حال به درب بطری پلاستیکی نگاه کرده اید و فکر کرده اید که چگونه چنین قطعه کوچکی می تواند اینقدر پیچیده طراحی شود؟ درب بطری های پلاستیکی آب معدنی نقشی اساسی در آب بندی نوشیدنی ها و اطمینان از تازه ماندن آن ها ایفا می کند. طراحی آن ها تضمین می کند که هواگیر و ضد نشتی هستند.

1. تهیه مواد اولیه

قبل از شروع هر تولید، تهیه مواد مناسب ضروری است. مواد اولیه درب بطری آب معدنی شامل پلی اتیلن (HDPE یا LDPE) می باشد. این نوع پلاستیک بادوام و انعطاف پذیر بوده و برای این کار مناسب است. گاهی اوقات، از مواد افزودنی برای دادن خواص خاصی مانند مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش به کلاهک ها استفاده می شود.

لازم به ذکر است که درب بطری پلی اتیلن علاوه بر آب برای سایر نوشیدنی ها از جمله نوشابه، آب میوه ها و بطری های شیر استفاده می شود. چرا که محکم و سبک است، به راحتی قالب گیری می شود و آن را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در تولید بطری های پلاستیکی تبدیل می کند.

2. طراحی درپوش

هر درب بطری بر اساس هدف خود، طراحی منحصر به فرد خود را دارد. اهمیت طراحی این است که مثلا درپوش بطری نوشابه با درب بطری آب معدنی متفاوت باشد. طراحی عملکرد و قابلیت استفاده درپوش را دیکته می کند. ویژگی های رایج طراحی ممکن است شامل شیارهایی برای گرفتن یا شکل خاصی برای اطمینان از تناسب راحت باشد.

3. فرآیند قالب گیری

در این مرحله پلاستیک به کلاهک ها تبدیل می شود. انواع قالبگیری مورد استفاده عبارتند از:

  • قالب گیری تزریقی: این فرآیند شامل ذوب پلاستیک و تزریق آن در قالب کلاهکی تحت فشار بالا می باشد.
  • قالب گیری فشرده: به طور متناوب، پلاستیک را می توان مستقیماً در قالب قرار داد و به شکل فشرده در آورد.

قالب گیری تزریقی برای تولید در مقیاس بزرگ بسیار مقرون به صرفه است چرا که تکرارپذیری بالایی را ارائه می دهد. این بدان معنی است که هیچ گونه تغییری در ابعاد، شکل یا پوشش درپوش های پلاستیکی وجود نخواهد داشت.

4. خنک کننده

پس از قالب گیری، درپوش ها باید تنظیم شوند. تکنیک های خنک کننده سریع به سرعت پلاستیک مذاب را جامد می کنند. اطمینان از یکنواختی، بسیار مهم است و هر کلاه باید به طور یکنواخت خنک شود تا شکل و عملکرد خود را حفظ کند.

5. افزودن روکش

برای ساختن درب بطری آب معدنی بیش از یک تکه پلاستیک نیاز است و روکش هایی اضافه می شود. Tamper-Evident یک ویژگی قابل دستکاری برای اطمینان از ایمنی است. درب ها نیز بسته به ترجیح شرکت می توانند رنگی یا مارک دار باشند.

6. کنترل کیفیت

هر درب تحت آزمایش های دقیق قرار می گیرد. بررسی‌های رایج کیفیت شامل آزمایش ‌های نشتی، تست ‌های استحکام و موارد دیگر می باشد تا اطمینان حاصل شود که هر درپوش استانداردهای تعیین‌ شده را برآورده می‌کند.

فرایند ساخت بطری آب معدنی

اکنون که درک مناسبی از نحوه تبدیل پلاستیک ذوب شده به درب بطری آب معدنی دارید، وقت آن است که یک راهنمای گام به گام را راجع به ساخت بطری پلاستیکی مرور کنیم. اگرچه همانطور که احتمالاً تاکنون متوجه شده اید، این فرآیند بسته به مواد و روش ساختی که استفاده می شود می تواند تا حدودی متفاوت باشد.

1. تهیه مواد اولیه

اصلی ترین مواد اولیه بطری آب مواد پتروشیمی است که به اتیلن یا پلی پروپیلن تصفیه می شود. سپس این مواد شیمیایی به گلوله های پلاستیکی تبدیل می شوند که به عنوان ماده اولیه برای ساخت بطری آب عمل می کنند.

2. ذوب پلاستیک

گلوله های پلاستیکی ذوب شده و با استفاده از دستگاهی به نام اکسترودر به لوله های بلند اکسترود می شوند. سپس لوله ها خنک شده و به طول های کوتاه تر بریده می شوند. این طول ها به عنوان پریفرم ها شناخته می شوند که نسخه های کوچکتری از بطری نهایی هستند.

3. قالب گیری تزریقی

در مرحله قالب گیری تزریقی پریفرم ها مجدداً حرارت داده شده و در قالبی قرار می گیرند که به شکل بطری مورد نظر در می آیند. سپس قالب سرد و پریفرم از قالب خارج می شود.

4. قالب گیری دمشی

هنگامی که پریفرم به شکل دلخواه در آمد، به دستگاه قالب گیری دمشی بطری منتقل می شود. پریفرم در دستگاه گیره شده و هوای فشرده برای باد کردن پریفرم استفاده می شود و شکل بطری نهایی را به خود می گیرد. فشار هوای فشرده همچنین تضمین می کند که دیواره های بطری ضخامت یکنواخت و یکنواخت دارند.

5. بازرسی و تضمین کیفیت

پس از تشکیل بطری، مواد اضافی بریده شده و بطری ها برای هر حذف گونه نقص بازرسی می شوند. این یک گام مهم در ساخت بطری آب است تا از اینکه بطری ها استانداردهای لازم برای کیفیت و ایمنی را برآورده می کنند، اطمینان حاصل شود.

6. لیبل زدن

هنگامی که بطری ها بررسی شدند، با اطلاعات محصول مانند نام تجاری، نام محصول و مواد تشکیل دهنده برچسب گذاری می شوند. سپس جهت توزیع به مشتریان بسته بندی می گردند.

طبق مطالب ذکر شده، اکنون با فرایند ساخت بطری و درب آب معدنی آشنا شدید. مجموعه ای از بطری های آب معدنی برای مطابقت با ترجیحات و سلیقه های مختلف در بازار وجود دارد که رایج ترین آن ها عبارتند از بطری آب معدنی طبیعی، گازدار و غیره. یک عامل مهم در انتخاب انواع بطری ها، بررسی رد پای زیست محیطی آن هاست. همچنین ویژگی هایی مانند استحکام، دوام، انعطاف‌پذیری، واکنش ندادن با سایر ترکیبات مایع و مقاومت در برابر رطوبت، از جمله مواردی است که مصرف کنندگان هنگام انتخاب بهتر است در نظر بگیرند. ببرای اطلاع بیشتر به سایت https://shimipole.com مراجعه نمایید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا