سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

علت درد استخوان چیست؟

درد استخوان معمولاً به دلیل کاهش تراکم استخوان یا آسیب به بافت استخوانی ایجاد می شود. اما از سوی دیگر، می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای جدی باشد. درد یا حساسیت استخوان می تواند نتیجه عفونت، اختلال در جریان خون یا سرطان باشد. این شرایط نیاز به مراقبت فوری پزشکی توسط پزشک ارتوپد دارد. این درد با درد عضلات و مفاصل متفاوت است. درد استخوان یکی از شایع ترین علائم سرطان استخوان است، بنابراین افراد نباید آن را نادیده بگیرند.

علت درد استخوان چیست؟

درد در استخوان ها و مفاصل یا عضلات همان قسمت بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اما گاهی اوقات تشخیص آنها دشوار است. معمولاً بعد از ورزش شدید یا زمانی که تب دارید ممکن است دردهای فیزیکی یا عضلانی را احساس کنید. یا ممکن است به دلیل آرتروز در مفاصلی مانند زانو یا آرنج درد داشته باشید، به خصوص اگر میانسال هستید.

درد استخوان معمولا عمیق تر، تیزتر و شدیدتر از درد عضلانی است. درد عضلانی نیز در سراسر بدن احساس می شود و ظرف یک یا دو روز فروکش می کند، درد استخوان متمرکزتر است و تقریباً به همان اندازه طول می کشد. اگر چه درد استخوان کمتر از درد مفاصل یا ماهیچه آزاردهنده است، اما همیشه باید آن را جدی گرفت.

علل درد استخوان

تعدادی از بیماری ها و شرایط می توانند باعث درد استخوان شوند. این عوامل عبارتند از:

1. جراحت و آسیب

تروما یکی از شایع ترین علل درد استخوان است. این درد معمولاً در اثر حوادثی مانند تصادفات رانندگی و سقوط از ارتفاع ایجاد می شود. ضربه می تواند منجر به شکستگی استخوان شود. هر گونه آسیب به استخوان می تواند باعث درد شود.

2. کمبود مواد معدنی

استخوان ها برای قوی ماندن به ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارند. این ویتامین ها و مواد معدنی شامل کلسیم و ویتامین D هستند. کمبود کلسیم و ویتامین D معمولا منجر به پوکی استخوان می شود که یکی از شایع ترین بیماری های استخوانی است. افراد مبتلا به پوکی استخوان پیشرفته درد استخوان را تجربه می کنند.

3. سرطان متاستاتیک

سرطان متاستاتیک نوعی سرطان است که در قسمت دیگری از بدن شروع می شود اما به سایر نقاط بدن گسترش می یابد. سرطان سینه، ریه، تیروئید، کلیه و پروستات از جمله سرطان هایی هستند که به استخوان ها سرایت می کنند.

4. سرطان استخوان

سرطان استخوان رشد سلول های سرطانی در بافت استخوانی است. این سرطان کمتر از سرطان متاستاتیک استخوان شایع است. این بیماری می تواند باعث درد استخوان و از دست دادن یا آسیب به ساختار طبیعی استخوان شود.

5. بیماری هایی که جریان خون را مختل می کنند

برخی از بیماری ها مانند کم خونی داسی شکل از جریان خون به استخوان جلوگیری می کند. بدون خون رسانی ثابت، بافت استخوانی شروع به آتروفی می کند. این مشکل باعث درد شدید و ضعف استخوان می شود.

6. عفونت

اگر عفونت شروع شود یا به استخوان گسترش یابد، می تواند منجر به یک بیماری جدی و خطرناک به نام استئومیلیت شود. این عفونت می تواند سلول های استخوانی در بافت استخوانی را از بین ببرد و باعث درد استخوان شود.

7. سرطان خون

لوسمی سرطان مغز استخوان است. مغز استخوان در بیشتر استخوان ها یافت می شود و مسئول تولید سلول های استخوانی است. افراد مبتلا به لوسمی معمولاً دردهای استخوانی دارند، به ویژه در ناحیه ساق پا.

آیا پریود باعث درد استخوان می شود؟

قاعدگی یا PMS نیز می تواند با درد مفاصل همراه باشد زیرا بدن در ابتدای قاعدگی کاهش استروژن را تجربه می کند. همانطور که در مقاله ای در سال 2008 در Reviews in Pain توضیح داده شد، مردم معمولاً زمانی که سطح استروژن پایین است درد را شدیدتر تجربه می کنند.

علاوه بر این، طبق مقاله ای که در سال 2020 در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، افزایش پروستاگلاندین ها قبل و در طول دوره قاعدگی می تواند باعث درد در عضلات و مفاصل شما شود. NSAID ها در کاهش درد ناشی از افزایش پروستاگلاندین موثر هستند.

علائم استخوان درد چیست؟

یکی از بارزترین علائم درد استخوان، درد یا هر نوع ناراحتی در استخوان است. استخوان ثابت باشد یا متحرک. علائم دیگر به علت درد استخوان بستگی دارد:

آسیب: تورم، تغییر شکل، یا شکستگی قابل مشاهده، ضربه ناگهانی و شدید، یا صدای بلند.

کمبود مواد معدنی: درد بافت و عضله، اختلالات خواب، ضعف، خستگی، درد عضلانی

پوکی استخوان: کمردرد، انحنای ستون فقرات، کاهش وزن در طول زمان

سرطان متابولیک: علائم مختلفی بسته به محل سرطان، مانند سردرد، درد قفسه سینه، شکستگی استخوان، تشنج، سرگیجه، یرقان، مشکل در تنفس، تورم شکم.

سرطان استخوان: افزایش شکستگی استخوان، احساس توده یا توده زیر پوست، بی حسی یا مور مور شدن (زمانی که تومور به عصب فشار می آورد)

خون رسانی ناکافی به استخوان ها: درد مفاصل، از دست دادن عملکرد مفصل، ضعف

عفونت: قرمزی، وریدهای محل عفونت، تورم، احساس گرما در محل عفونت

لوسمی: خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس، تعریق شبانه، کاهش وزن بی دلیل

پا درد در دوران بارداری

درد لگن یکی از مشکلات شایع زنان باردار است. این درد را معمولاً یکی از «دردهای لگن و کمر بارداری» می دانند. سایر علائم شامل گردن درد، سفتی در اندام ها و درد در مفاصل ران است.

این درد معمولا تا پس از زایمان ادامه دارد و برطرف نمی شود درمان زودهنگام می تواند علائم را کاهش دهد درمان این مشکل شامل:

دستکاری یا درمان دستی برای حرکت مناسب مفصل

فیزیوتراپی

ورزش

برای تقویت عضلات کف لگن ورزش کنید.

اگرچه این مشکل شایع است، اما طبیعی نیست. اگر چنین دردی را تجربه کردید، حتما با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

درد استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای درمان، ابتدا پزشک باید علت درد استخوان را بیابد. البته پرداختن به علت درد استخوان باعث کاهش یا از بین بردن درد می شود. پزشک آزمایش های فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند.

رایج ترین سوالات پزشکان برای تشخیص این بیماری عبارتند از:

دردت کجاست؟

اولین بار چه زمانی درد را احساس کردید؟

آیا درد با گذشت زمان بدتر می شود؟

آیا علائم دیگری مرتبط با استخوان درد دارید؟

پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی کمبود ویتامین و علائم سرطان تجویز کند. آزمایش خون می تواند به پزشک کمک کند تا عفونت ها و اختلالات غده فوق کلیوی را که بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارد، تشخیص دهد.

سی تی اسکن، ام آر آی و تصویربرداری از استخوان ها به پزشک کمک می کند تا ضایعات، نواحی عفونی، زخم ها و تومورها را در استخوان ها شناسایی کند.

آزمایش ادرار می تواند اختلالات مغز استخوان، از جمله مولتیپل میلوما را تشخیص دهد.

در برخی موارد، پزشک چندین آزمایش را برای بررسی بیماری های مختلف و تعیین علت دقیق درد استخوان تجویز می کند.

درد استخوان چگونه درمان می شود؟

هنگامی که پزشک علت درد استخوان را تشخیص داد، درمان را شروع می کند. پزشک ممکن است استراحت در ناحیه آسیب دیده را توصیه کند. همچنین ممکن است برای کاهش درد شدید استخوان، داروهای مسکن تجویز شود.

اگر پزشک از علت اصلی بیماری مطمئن نباشد و احتمال عفونت را در نظر بگیرد، برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند. حتی اگر علائم شما ظرف چند روز بهبود یابد، حتما دوره را تمام کرده و تمام داروها را مصرف کنید. کورتیکواستروئیدها داروهای رایجی هستند که برای کاهش التهاب تجویز می شوند.

انواع درمان درد استخوان

برخی از انواع دردهای استخوانی در نهایت پس از درمان از بین می روند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مزمن باشند و نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشند. انواع مختلف درمان درد استخوان عبارتند از:

داروهای ضد درد مصرف کنید

مسکن ها از جمله داروهای رایجی هستند که پزشکان برای کاهش درد استخوان تجویز می کنند. در واقع، مسکن ها علت اصلی درد استخوان را درمان نمی کنند. داروهای تجویز شده توسط پزشک مانند ایبوپروفن، استامینوفن را می توان برای تسکین درد استفاده کرد. در صورت درد متوسط ​​یا شدید، پزشک داروهایی مانند پاراستامول یا مورفین را تجویز می کند.

نسخه آنتی بیوتیک

اگر عفونت استخوانی دارید، پزشک آنتی بیوتیک های قوی برای از بین بردن عامل عفونت تجویز می کند. این آنتی بیوتیک ها می توانند سیپروفلوکساسین، کلیندامایسین یا وانکومایسین باشند.

درمان با مکمل های غذایی

افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند باید سطح ویتامین D و کلسیم بدن را افزایش دهند. پزشک ممکن است مکملی را برای جبران کمبود مواد معدنی تجویز کند. این مکمل های غذایی به شکل قرص، مایع و محصولات جویدنی در دسترس هستند.

درمان سرطان استخوان

درمان درد استخوان ناشی از سرطان دشوار است. یک پزشک ابتدا باید سرطان را برای کاهش درد درمان کند. رایج ترین درمان های سرطان شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است که حتی می تواند درد استخوان را افزایش دهد. بیس فسفونات ها از جمله داروهایی هستند که برای جلوگیری از آسیب استخوان و درد استخوان در افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک تجویز می شوند.

عمل جراحی

ممکن است برای برداشتن قسمت هایی از استخوان از دست رفته به دلیل بیماری نیاز به جراحی داشته باشید. بیماران همچنین ممکن است با جراحی برای جایگزینی استخوان های شکسته یا تومورهای ناشی از سرطان تشخیص داده شوند. در آسیب های شدید، جراحی ترمیمی برای تعویض مفصل ممکن است ضروری باشد.

آیا می توان از درد استخوان جلوگیری کرد؟

هرچه استخوان‌های شما قوی‌تر و سالم‌تر باشند، کمتر دچار درد استخوان می‌شوید. برای حفظ سلامت استخوان ها به نکات زیر توجه کنید:

یک برنامه ورزشی منظم

کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کنید

سیگار نکش

علاوه بر بهبود سلامت استخوان ها، باید از آسیب هایی که باعث درد استخوان می شود، اجتناب کنید. برای کاهش خطر سقوط، مطمئن شوید که محیط خانه همیشه مرتب باشد. فرش را در جای خود نگه دارید تا لیز نخورد و نور کافی برای خانه تامین شود. مراقب بالا و پایین رفتن از پله ها باشید. برای فعالیت های ورزشی، به ویژه ورزش های تماسی مانند بوکس و فوتبال، لباس مناسب و تجهیزات ایمنی بپوشید.

درمان استخوان درد چقدر است؟

در بسیاری از موارد، درمان مشکلاتی که باعث درد استخوان شده اند، زمان زیادی می برد. بهبودی به طور متوسط ​​6 تا 8 هفته طول می کشد، اما می تواند بر اساس استخوان، نوع شکستگی (به عنوان مثال، شیمی درمانی یا درد ناشی از شکستگی)، سن شما و سلامت کلی متفاوت باشد. در دو هفته اول باید صبور باشید و مراقب خود باشید. در دوران نقاهت به ناحیه آسیب دیده ضربه نزنید. ضربه زدن و دست زدن به نواحی آسیب دیده می تواند درد را بدتر کند. تا حد امکان به ناحیه آسیب دیده استراحت دهید و برای جلوگیری از آسیب بیشتر تا حد امکان مفصل آسیب دیده را حرکت ندهید. در برخی موارد، ابزارهای مختلف می توانند درد ناحیه، آتل، گچ و غیره را کاهش دهند تا از مفصل آسیب دیده حمایت کرده و به بهبود آن کمک کنند.

درد استخوان را جدی بگیرید!

درد استخوان اغلب به دلیل بیماری های جدی و خطرناک ایجاد می شود. حتی درد خفیف استخوان می تواند نشان دهنده یک اورژانس پزشکی باشد. اگر درد استخوانی بدون دلیل دارید که در عرض چند روز بهبود نمی یابد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر درد استخوان با علائمی مانند کاهش وزن، کاهش اشتها و خستگی عمومی بدن همراه باشد، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

نتیجه

اگر درد استخوان دارید ما به شما دکتر ارتوپدی شیراز را معرفی میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا