اقتصادیکسب و کار ایرانی

علائم خرابی cpu گوشی

آیا گوشی همراه شما در انجام عملکردهای خود دچار مشکل شده است؟! این موضوع می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و تا زمانی که ندانید مشکل چیست، نمی‌توانید آن را برطرف کنید. به گفته کارشناسان بهترین آمورشگاه تعمیرات موبایل، همان‌طور که می‌دانید سی پی یو به عنوان واحد پردازش مرکزی، نقش مغز را در داخل گوشی‌های همراه به عهده دارد، از این‌رو خرابی این قطعه می‌تواند عملکرد گوشی شما را به صورت کلی مختل کرده و باعث ایجاد مشکلاتی شود، به همین منظور در این مقاله علائم خرابی را بررسی می‌کنیم تا در صورت مواجه شدن با آن‌ها، هرچه سریع‌تر به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

سی پی یو که بخش کنترل کننده محاسبات و عملیات است، به ندرت از کار می‌افتد و از بین می‌رود؛ اما در صورت خرابی مشکلات بسیار زیادی ایجاد می‌کند. سناریوهای مختلفی در تشخیص CPU معیوب وجود دارد. گاهی اوقات علائم در کسری از ثانیه نشان داده می‌شوند، برخی دیگر زمان قابل توجهی طول می‌کشد. در ادامه این مطلب از سایت با ما همراه باشید تا شما مخاطبین عزیز را با علائم خرابی سی پی یو موبایل آشنا کنیم.

CPU در گوشی‌های همراه

هسته تلفن‌های همراه از المان‌های سی پی یو تشکیل می‌شود،کارشناسان آموزش تعمیرات موبایل در تهران میگویند زمانی‌که گوشی خود را روشن کردید، هسته‌ها برنامه‌های باز شده را راه‌اندازی و پردازش می‌کنند. در بعضی مواقع که چندین برنامه را به طور همزمان باز کردید، هرکدام از هسته‌ها پردازش یک برنامه را بر عهده می‌گیرند. درصورتی‌که چندین برنامه سنگین را یکجا بار کنید، دستگاه داغ شده، عمر سی پی یو کاهش می‌یابد و یا خراب می‌شود. به همین علت است که سایز و سی پی یو های کامپیوتر دارای تفاوت با CPU های موبایل هستند، البته تفاوت بین سی پی یو موبایل و کامپیوتر به همینجا ختم نمیشه و شما می توانید در صورت نیاز مقاله مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید. از دیگر نکات می توان به این اشاره کرد که حین شارژ شدن گوشی، نباید آن را روشن یا خاموش کنید، در غیر این صورت موارد زیر پیش می‌آید:

  • تمامی فعالیت‌ها مختل می‌شود
  • امکان باز شدن هیچ کدام از برنامه‌ها وجود نخواهد داشت
  • گوشی خاموش شده و یا هنگ می‌کند

نکته: قبل از تعویض CPU، باید بدانید که این قطعه معمولاً آسیب نمی‌بیند یا معیوب نمی‌شود، مگر اینکه سوختگی قابل مشاهده باشد. قبل از تعویض، مطمئن شوید که CPU از کار افتاده است.

نشانه های خرابی سی پی یو موبایل

اگر هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید، لازم است برای آموزش تعمیرات موبایل و یا تعویض سی پی یو اقدام کنید:

عملکرد بیش از اندازه کند گوشی

اگر برنامه‌های سنگینی در گوشی‌تان اجرا می‌کنید، احتماد کند شدن عملکرد موبایل وجود دارد، زمانی‌که این کار را چندین بار تکرار کنید، سی پی یو شما دچار مشکل شده و به مرور زمان خراب می‌شود. اولین روش برای حل این مشکل، ری استارت کردن گوشی است.

هنگ کردن مکرر گوشی

ممکن است در حال نوشتن یک پیام ساده گوشی شما هنگ کند، در این صورت بدون تلف کردن وقت بایستی گوشی خود را خاموش کرده و برای تعمیر به یک متخصص نشان دهید. البته این اتفاق می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از این موارد، خرابی سی پی یو است.

روشن نشدن گوشی موبایل

یکی از علائم خرابی سی پی یو گوشی‌های همراه، روشن نشدن آن است. البته توجه داشته باشید که این مشکل می‌تواند در موارد مختلفی مانند قطعی مدارهای درونی، خرابی شارژر، باتری و یا سوکت شارژر نیز اتفاق بیفتد؛ بنابراین در صورت مواجه شدن با این مشکل، گوشی را دستکاری نکرده و سریعا به یک متخصص و کارشناس تعمیرات گوشی مراجعه کنید.

صفحه گوشی روی آرم شرکت سازنده گیر کند

درصورتی‌که بعد از خاموش شدن گوشی، در زمان اقدام به روشن کردن، در صفحه آرم شرکت تولید کننده گیر می‌کند، به احتمال زیاد سی پی یو شما، دچار مشکل شده است. قبل از این‌که سی پی یو را تعمیر و یا تعویض کنید، گوشی را فلش زده و مشکلات نرم‌افزاری را برطرف سازید. (بعضی مواقع با انجام این کار، مشکل حل می‌شود و نیازی به تعمیر سی پی یو وجود ندارد).

خاموش و روشن شدن موبایل در فاصله‌های کوتاه زمانی

اگر در تلفن همراه شما، ری استارت‌های غیرقابل تحملی دیده می‌شود، به احتمال زیاد سی پی یو شما دچار مشکل شده است. البته توجه داشته باشید که ویروسی شدن گوشی نیز می‌تواند باعث خاموش و روشن شدن شود (این گزینه اختلالاتی را در قسمت سخت افزار نیز ایجاد می‌کند). برای این‌که گوشی خود را از ویروس‌های به وجود آمده نجات دهید، در حالت safe mode گوشی خود را چک کرده و نرم‌افزاری که از وب سایتی ناشناس دانلود کرده‌اید را حذف کنید. اگر همچنان گوشی شما ری استارت شد، لازم است به یک متخصص گوشی و تعمیرات مراجعه کنید.

خاموش و روشن شدن گوشی، به صورت متوالی و مداوم

اگر موبایل شما به صورت کاملا پی‌درپی شروع به خاموش و روشن شدن کند، احتمال خرابی سی پی یو وجود دارد. بهتر است، توجه داشته باشید که در صورت خرابی مین بورد، باتری و نصب نرم‌افزارهای ویروسی نیز خاموش و روشن شدن‌های پشت سرهم به وجود می‌آید. زمان مواجه شدن با این مشکل نیز لازم است، با کارشناسان و متخصصان گوشی همراه مشورت کرده و اقدام به تعمیر کنید.

نکته: در صورتی‌ که خرابی سی پی یو موبایل شما به حدی زیاد باشد که با تعمیر آن، مشکل برطرف نشود، لازم است، سی پی یو را تعویض کنید.

سوالات متداول علائم خرابی سی پی یو

دلیل اصلی خرابی سی پی یو در گوشی‌های همراه چیست؟

دلیل این مشکل بزرگ، بی احتیاطی کاربر است؛ درواقع، استفاده نامناسب از گوشی‌های پیچیده امروزی می‌تواند شما را راهی تعمیرگاه‌ها کند. به همین دلیل بهتر است، گوشی خود را در جاهایی که گرمای فراوان وجود دارد (زیر نور مستقیم خورشید)، قرار ندهید. همچنین شوک‌های الکتریکی باعث نابودی سی پی یو و گوشی می‌شود (برای جلوگیری از این شوک، گوشی‌های خود را در حین شارژ، خاموش و روشن نکنید). راه‌اندازی برنامه‌های بسیار سنگین که گوشی شما توانایی بارگذاری آن را ندارد، می‌تواند گوشی را داغ کرده و در نتیجه سی پی یو را نابود کند.

هزینه تعمیر و تعویض سی پی یو موبایل، چقدر است؟

در مرحله اول لازم است گوشی شما به صورت کامل عیب‌یابی شود؛ بر اساس آسیب وارده، هزینه متغیر خواهد بود. اگر خرابی سی پی یو قابل ترمیم باشد، هزینه کمی پرداخت می‌کنید؛ اما درصورتی‌که با توجه به علائم خرابی سی پی یو، نیاز به تعویض قطعه باشد، قیمت قطعه (برای حفظ سلامت گوشی خود، از قطعه‌های اورجینال استفاده کنید) نیز اضافه شده و لازم است مبلغی بالایی پرداخت کنید، از این‌رو با توجه به موارد بالا، در نگهداری از گوشی‌های خود نهایت دقت را داشته باشید.

برای جلوگیری از خراب شدن سی پی یو چه اقداماتی لازم است؟

نوسانات برق می‌تواند یکی از علت‌های مهم برای خرابی سی پی یو باشند، از این‌رو بهتر است از شارژرهای بی‌کیفیت که قطعی دارند، استفاده نکنید. نصب بازی‌های سنگینی که گوشی‌ شما توانایی پردازش آن را ندارد، می‌تواند سی پی یو را دچار اختلال کند. همچنین از نفوذ مایعات به داخل گوشی‌های همراه خود جلوگیری کرده و در نگهداری از گوشی خود دقت فراوانی داشته باشید.

جمع‌بندی

سی پی یو‌ها به عنوان یک پردازنده مرکزی در گوشی‌ها نقش مهمی دارند، از این‌رو با خراب شدن آن، در کلیه عملکردهای گوشی اختلالاتی ایجاد می‌شود؛ بنابراین لازم است از داغ شدن بیش از اندازه گوشی همراه، نفوذ مایعات، نصب برنامه‌های سنگین، ایجاد شوک الکتریکی، استفاده از شارژرهای ناسازگار و بی‌کیفیت خودداری کنید. در صورت مشاهده نقص و ایراداتی، شما می‌توانید با بررسی علائم خرابی سی پی یو موبایل مانند، هنگ کردن، روشن نشدن، گیر کردن در صفحه برند سازنده و… که در بالا به صورت کامل آورده شده است؛ مشکلات را شناسایی کرده و هر چه سریع‌تر گوشی را به یک متخصص و کارشناس نشان دهید تا اقدام به تعمیر کند.

  • تعمیر سی پی یو موبایل

خاموش و روشن شدن خود به خود گوشی

اگر گوشی شما بی دلیل و به صورت پی در پی خاموش و روشن می شود، دلیل این مشکل می تواند خرابی سی پی یو باشد ،البته ممکن است دلیل قطعی cpu نباشد، خاموش و روشن شدن گوشی دلایل دیگری همچون خرابی باتری ،ناسازگاری نرم افزارهای نصب شده، نقص فنی در برد باتری و یا ویروسی شدن نرم افزار موبایل دارد.

تشخیص آن نیاز به باز کردن گوشی و بررسی به دست متخصصان دارد.

هنگ کردن موبایل

اصولاً هنگ‌کردن‌گوشی به دلایل مختلفی رخ می دهد اما یکی از دلایل اصلی آن می‌تواند خرابیCPU باشد در این حالت گوشی خود را خاموش کنید و بررسی آن را به دست تعمیرکاران متخصص بسپارید.البته قبل از اینکه به سراغ عیب یابی و سی پی یو برویم باید یک مرتبه گوشی فلش شود تا از عدم وجود ویروس در گوشی مطمئن شد.

خاموش شدن همیشگی موبایل

ممکن است در پی خاموش و روشن شدن پی در پی، گوشی شما دیگر روشن نشود که دلیل آن خرابی CPU است.

این موضوع معمولا بصورت ناگهانی رخ می دهد و پس از خاموشی هرچقدر تلاش کنید گوشی روشن نمی شود .به عنوان مثال این موضوع در گوشی های سری A سامسونگ شایع است علی الخصوص در گوشی های سامسونگ A50 و A51 سوختن وخرابی سی پی یو بسیار شایع است.

لینک مطالب مرتبط:

گیر کردن گوشی روی آرم شرکت سازنده

اگر گوشی خود را خاموش کرده و پس از اقدام برای روشن کردن، صفحه روی آرم شرکت سازنده خود گیر کرد، باید بدانید احتمالاً سی پی یو آن آسیب دیده است‌.

با این حال باز هم باید قبل از هر اقدامی یکبار گوشی فلش شود تا مشکلات نرم افزاری بر طرف شود البته اگر اطلاعات گوشی برای شما مهم باشد می توان توسط متخصصین مجموعه موبایل ۰۹۱۳ بدون حذف اطلاعات عیب یابی و تعمیر cpu انجام شود.

چه چیزی باعث خرابی سی پی یو (CPU) شده است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا سی پی یو گوشی خراب شده و به تعمیر یا تعویض نیاز دارد؟در ادامه دلایل خرابی CPU را توضیح خواهیم داد.

داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

پردازنده ای که بیشتر در معرض گرما قرار می‌گیرد به همان میزان احتمال خرابی بیشتری دارد، در کل سی پی یو ها گرمای زیادی تولید می‌کنند که توسط فن خارج میشود.

اگر فن خنک کننده ی گوشی با گرد و غبار و ذرات دیگر مسدود شود نمی‌تواند این گرمای اضافی را به بیرون دفع کند در نتیجه پردازنده تا حد زیادی گرم  می‌شود که قابل تحمل نیست و همین امر به سی پی یو گوشی آسیب می رساند.سی پی یو گوشی از از قطعاتی است که نسبت به گرما حساسیت بالایی دارد.

بنابراین اگر دوست ندارید سی پی یو گوشی  شما خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا کند بهتر است گوشی را در معرض نور مستقیم  خورشید قرار ندهید ،همچنین زمانی که گوشی شما در حال شارژ است از آن استفاده نکنید چون این کار باعث داغ شدن بیش از حد گوشی، فشار آمدن به باتری و سی پی یو می شود.

ضربه خوردن گوشی

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث خراب شدن سی پی یو شود وارد شدن ضربه به گوشی است ،برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از قاب های محافظ استاندارد استفاده کنید.

ضربه خوردن باعث کنده شدن پایه های cpu از روی برد گوشی می شود که این مسئله می تواند باعث خاموش شدن یا قطع یک یا چند عملکرد گوشی شما شود.

اجرای بازی های سنگین و گرافیکی روی گوشی

همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین دلایل سوختن سی پی یو داغ شدن آن است، اجرای بازی های سنگین و گرافیکی روی گوشی می تواند دلیل این داغ شدن باشد. بنابراین هنگام بازی کردن به دمای گوشی خود توجه داشته باشید و به آن اجازه ی استراحت و سرد شدن بدهید.

نوسان برق

استفاده کردن از شارژر های بی کیفیت و اتصال آنها به منابع خراب می تواند باعث ایجاد اشکال در سی پی یو شود.

بیشتر مراجعه کنندگان به مجموعه موبایل ۰۹۱۳ اظهار داشتند که پس از اتصال به شارژر فندکی خودرو گوشی خاموش شده است پس باید بدانید که تا جای ممکن از شارژر فندکی استفاده نکنید و به جای آن از پاوربانک برای شارژ گوشی استفاده کنید.

نفوذ آب به داخل گوشی

مثل همیشه نفوذ کردن آب به داخل گوشی ضرر زیادی را به دنبال دارد از جمله سوختن سی پی یو ،توجه داشته باشید که همیشه گوشی خود را دور از آب و مایعات قرار بدهید.

چگونه سی پی یو گوشی را تعمیر کنیم؟

همانطور که در مقاله گفته شد نمی توان با قطعیت دلیل تمامی مشکلات گفته شده را خرابی CPU دانست مشکلاتی همچون هنگ کردن و بالا نیامدن گوشی، خاموش شدن مداوم گوشی و امثال این مشکلات هر کدام از آنها می تواند به دلیل اختلالات نرم افزاری نیز ایجاد شده باشد. بنابراین تشخیص اینکه چه چیزی باعث خرابی سی پی یو شما شده و یا اینکه اصلاً سی پی یو آسیب دیده یا نه کار تعمیرکاران متخصص است.

هزینه تعمیر سی پی یو چقدر است؟

هزینه تعمیر سی پی یو تا حد زیادی بستگی به شدت آسیب وارده و میزان اختلالات آن دارد بنابراین اگر به علائم‌خرابی CPU توجه نکنید و همچنان از آن استفاده کنید ممکن است میزان خرابی آن بیشتر شود و تعویض این قطعه ضروری گردد.

اگر به هر یک از مشکلات بالا برخوردید و گوشی شما نیاز به تعمیر پیدا کرد،میتوانید از متخصصین ، معتبر ترین مرکز تعمیر موبایل در اصفهان کمک بگیرید و در سریع ترین زمان گوشی خود را با قطعات اصلی تعمیر کنید.

اگر در شهر اصفهان هستید می توانید بصورت حضوری به مرکز ما مراجعه کنید و اگر در شهرستان هستید با استفاده از ارسال پستی می توانید تعمیرات گوشی خود را به مجموعه ما بسپارید.توجه داشته باشید که مجموعه ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی است که در پایین سایت قابل مشاهده است.

توجه اصلی این مرکز همواره جلب رضایت و اعتماد مشتریان بوده است و در همین جهت از بهترین روش ها و بروز ترین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین متخصصین حرفه ای در این زمینه بهره می برد.

محتویات این مقاله از سی وی نت پنهان کن
دکمه بازگشت به بالا