جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

طراحی ساختمان با سنگ نمای روشن

نما سنگی ساختمان و تاثیر آن در ساخت و ساز ویلاهای شمال

نما سنگی ساختمان یک اصطلاح رایج و ساده در حوزه دکوراسیون خارجی یا معماری نمای بیرونی ساختمان است. کم و بیش با طراحی نمای ساختمان آشنا هستیم. همه ما می‌دانیم که نمای بیرون یک ساختمان تا چه اندازه می‌تواند در جذاب بودن آن تاثیر داشته باشد. بیشتر پروژه‌هایی که به صورت ساختمان‌های نوساز و با سنگ نما خارجی طراحی می‌شوند، معمولاً از زیباترین و بهترین مدل‌های معماری ساختمان بهره گرفته‌اند. این در حقیقت، یک مزیت بزرگ را به همراه خواهد داشت و آن هم جلب مشتریان بیشتر به سمت خرید ساختمان خواهد بود.

مزیت دیگری که استفاده از سنگ مرمریت دیپلمات در نما سنگی ساختمان با طراحی فوق‌‌العاده و بی‌نظیر ارائه می‌دهد، مسئله زیباسازی نمای شهر است. اگر در یک منطقه، تمامی ساختمان‌ها با استفاده از یک معماری منحصر به فرد و جذاب ساخته شده باشند، آن منطقه مشهور خواهد شد؛ نه تنها یک مکان زیبا محسوب می‌شود، بلکه متقاضیان خرید ساختمان در آن قسمت افزایش خواهد یافت و این دقیقاً همان چیزی است که در محله‌های اعیان نشین شهرهای بزرگ شاهد آن هستیم.

در نما سنگی ساختمان همانطور که از نام آن بر می‌آید با سنگ‌های ساختمانی در انواع و طرح‌های مختلف روبرو هستیم. هنگام عبور از کنار بسیاری از ساختمان‌ها حتماً توجه شما به نمای ساختمان جلب شده است و گاهی مجذوب شاهکار معماری آن شده‌اید! این دقیقاً همان چیزی است که نمای خارجی ساختمان با همان هدف طراحی شده است.

از انواع سنگ ساختمانی می‌‌توان برای نما سنگی ساختمان استفاده کرد، اما هم برخی از انواع سنگ‌ها خصوصیات بهتری برای نمای خارجی دارند. فراموش نکنید که نمای بیرونی ساختمان یک پوشش محافظ برای کل بنا را ایجاد می‌کند. استفاده از نما سنگی هم برای ساختمان‌های مسکونی چند واحدی قابل استفاده است و هم پروژه‌های ساخت و ساز ویلا را می‌توان با استفاده از آن به بهترین شکل اجرا نمود. در ادامه مطلب با انواع نما سنگی ساختمان به سبک‌های مختلف آشنا می‌شویم.

* انتخاب سنگ مناسب برای نمای بیرونی ساختمان جزء اصول طراحی ویلا محسوب می‌شود. افرادی که در این حوزه فعال هستند، از نکات مهم در دکوراسیون خارجی یک ساختمان به خوبی اطلاع دارند. اگر شما هم به دنبال طراحی ویلای شخصی خود هستید شاید بهتر باشد با و نکات مهم در معماری و دکوراسیون داخلی بهتر آشنا شوید. در یک مقاله تخصصی به همین عنوان در این باره صحبت کرده‌ایم. در این مطلب با سبک‌های مختلف در طراحی ویلا آشنا می‌شوید و عوامل موثر در زیباتر کردن ویلاها را خواهید شناخت.

معرفی انواع نما سنگی ساختمان

هنگام طراحی نمای بیرونی ساختمان قطعاً با مصالح مختلفی روبه‌رو هستیم. دو مدل از این مصالح همواره جزء رایج‌ترین و متداول‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند، اما نما سنگی ساختمان و آجرنما جزء همین محصولات می‌باشند. برای طراحی معماری نمای بیرونی ساختمان، سبک‌های مختلفی را می‌توان اجرا کرد. بر همان اساس، نما سنگی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در این قسمت با انواع نما سنگی و مدل‌هایی که وجود دارد آشنا می‌شوید:

1- نما سنگی مدرن

نما سنگی مدرن یکی از محبوب‌ترین و زیباترین نما سنگی ساختمان محسوب می‌شود. نما سنگی مدرن از طرح‌ها و سبک‌های مدرن الگو می‌گیرد. سبک مدرن برای نمای بیرونی ساختمان‌ها، احساس آرامش را در مخاطب به وجود می‌آورد. هر اندازه نماهای مدرن شیک‌تر و خلاقانه‌تر طراحی شده باشند، اعتبار و ارزش ساختمان را بیشتر خواهند کرد.

نمای ساختمان به سبک مدرن همیشه جذاب و منحصر به فرد بوده است. برای اجرای نما سنگی ساختمان به سبک مدرن حتماً باید موقعیت ساختمان و نوع طراحی پلان ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. این نما سنگی را می‌توان برای ساختمان‌های نوساز به راحتی اجرا کرد. اما اگر قرار باشد نما سنگی مدرن برای ساختمان‌های چند سال ساخت به کار رود، حتماً نیازمند تهیه نقشه اصولی خواهد بود. به طور کلی اجرای نما سنگی برای ساختمان با ترامیت کردستان به شرایط آب و هوای منطقه بستگی دارد.

2- نما سنگی ویلایی

نما سنگی ویلایی یکی دیگر از پرطرفدارترین طرح‌ها برای نما سنگی ساختمان است. این مسئله به شدت در جذب مشتری خرید تاثیرگذار است. شاید شما هم سبک‌های مختلفی از انواع ویلا را دیده باشید که از بهترین و جذاب‌ترین نما سنگی ویلایی بهره گرفته‌اند. بسیاری از ویلاهای دوبلکس و تریبلکس، از بهترین سنگ‌های ساختمانی در رنگ‌های جذاب و متنوع ساخته شده‌اند.

محبوب‌ترین رنگ‌ها برای نما سنگی ویلایی، رنگ‌های قهوه‌ای، سفید، کرمی، روشن یا زرد مایل به نارنجی می‌باشد. این سنگ‌های ساختمانی از مقاوم‌ترین سنگ‌ها انتخاب می‌شوند تا در برابر شرایط آب و هوایی شمال کشور، بارش باران و رطوبت زیاد مقاوم باشند. ویلاهایی که از طرح‌های خلاقانه و شیک در نما سنگی ساختمان بهره گرفته‌‌اند، قیمت بیشتری دارند و بسیار پرطرفدار هستند.

3- نما سنگی رومی

نما سنگی رومی یکی دیگر از انواع نما سنگی ساختمان است همه ما کم و بیش با معماری رومی آشنا هستیم. معماری رومی، یک سبک شناخته شده در جهان است. اگر به یک معماری نگاه کنید به سرعت می‌توانید سبک معماری رومی را از سایر سبک‌های طراحی نمای ساختمان تشخیص دهید. نما سنگی رومی برای ساختمان، طرح‌هایی از ستون‌های قطور و مرتفع به همراه حکاکی روی سنگ یا مجسمه‌های سنگی را به نمایش می‌گذارد. این سبک از طراحی نمای ساختمان برای ویلاهای زیبای شمال پرطرفدار می‌باشد. بسیاری از ویلاهای لاکچری در شمال تقریباً از نما سنگی رومی بهره گرفته‌اند.

4- نما سنگی لاکچری

نما سنگی لاکچری یکی از خاص‌ترین و زیباترین انواع نما سنگی ساختمان است. آنچه که در کاخ‌ها و قلعه‌‌های پادشاهی و سلطنتی در کتاب‌های تاریخی خوانده‌ایم به نوعی نشانه‌ای از نما سنگی لاکچری هستند. نمای بیرونی یک ویلا به سبک لاکچری همیشه با استفاده از بهترین سنگ‌های ساختمانی و معمولاً به رنگ روشن ساخته می‌شود. برخی از انواع سنگ‌های ساختمانی دکوراتیو در نمای بیرونی ویلاها و ساختمان‌ها به کار می‌روند؛ بستگی به این دارد که طرح و نقشه طراحی ساختمان چگونه باشد.

بهترین سنگ برای نما سنگی ساختمان

اکنون که با زیباتر کردن ساختمان‌ها با استفاده از نما سنگی ساختمان آشنا شدید، حتماً کنجکاو هستید که بدانید این ایده‌های جذاب و زیبا دقیقاً با کدام یک از انواع سنگ‌های ساختمانی قابل اجرا هستند.

قبل از آنکه نامی از بهترین سنگ‌های موجود برای سنگ نما ساختمانی بیاوریم، لازم است خاطرنشان کنیم که انتخاب هر یک از سنگ‌های موجود در بازار برای نمای بیرونی ساختمان کاملاً به شرایط آب و هوایی و اقلیمی بنا بستگی دارد. سنگ نما ساختمان باید در برابر رطوبت، تابش خورشید و رشد خزه‌ها یا جلبک‌ها مقاوم باشد؛ دچار فرسایش یا رسوب گرفتگی نشود و در برابر عوامل بیرونی با ترک خوردگی یا شکستگی مواجه نشود.

سنگ تراورتن یکی از بهترین و مقاوم‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که جزء سنگ‌های تزئینی برای نما سنگی ساختمان محسوب می‌شود. طراحی نمای ساختمان به سبک رنسانس یا همان سبک سنگ نما رومی با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین سنگ تراورتن امکان‌پذیر است. سنگ تراورتن، تنوع رنگ جذابی دارد و حتی طیف رنگی در یک مدل از این سنگ‌ها، باز هم متنوع است. سنگ ابر و بادی یا سنگ تراورتن با رگه‌های مختلف رنگی برای نمای بیرونی ساختمان بسیار ایده‌آل است و زیبایی چشم‌نوازی را به وجود می‌آورد.

یکی دیگر از انواع سنگ‌های ساختمانی با تنوع رنگ و طرح، سنگ گرانیت نام دارد. سنگ‌های گرانیت برای نما سنگی ساختمان به سبک مدرن یا کلاسیک مناسب‌تر هستند. در برخی از مناطق آب و هوایی استفاده از سنگ گرانیت توصیه نمی‌شود. قبل از اینکه نمای سنگی ساختمان را طراحی کنید حتماً به قوانین و مقررات استفاده از سنگ مناسب در نمای بیرونی ساختمان توجه داشته باشید.

سخن پایانی

نما سنگی ساختمان یکی از اصطلاحات پرکاربرد در پروژه‌های ساختمان‌سازی است. از آنجائیکه بهترین سنگ‌های ساختمانی نظیر سنگ تراورتن و سنگ گرانیت برای ساختمان‌سازی به کار می‌روند. طرح‌های خلاقانه و بسیار زیبا را برای انواع ساختمان‌ها می‌توان اجرا کرد. در این میان، نما سنگی مدرن و نما سنگی ویلایی جزء جذاب‌ترین طرح‌ها در طراحی ساختمان محسوب می‌شوند.

نما سنگی ساختمان چند مزیت عمده دارد؛ اول آنکه یک پوشش کامل، با دوام و زیبا را برای کل بنا به وجود می‌آورد که استحکام آن را به همراه دارد. به عنوان مزیت دوم، زیباتر شدن ساختمان باعث می‌شود مشتریان نسبت به خرید این چنین بناهایی بیشتر گرایش پیدا کنند؛ بنابراین پروژه‌‌هایی که با این سبک ساخته شده‌اند در مدت کوتاه‌تری به فروش می‌رسند.

برای زیباتر ساختن یک ویلا یا آپارتمان یا برج مسکونی، برنامه ‌ریزی برای طراحی نمای ساختمان بیش از آنچه که تصور می‌رود اهمیت دارد. شرکت‌هایی که در حوزه طراحی ساختمان فعالیت می‌کنند به تمام این موارد آشنا هستند. این که کدام یک از انواع نمای ساختمان برای کدام منطقه مناسب‌تر است، مسئله ای است که پس از بررسی‌های لازم و موقعیت ساخت پروژه گزارش خواهد شد.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا