طراحی بسته بندی زعفران چه تاثیری در قیمت آن دارد؟
انواع طراحی بسته بندی زعفران مخصوصا اگر قرار بر خرده فروشی در بازار باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.خریدار قبل از اینکه به کیفیت زعفران پی ببرد. جذب انواع بسته بندی، طرح و اندازه آن می شود. از آنجایی که زعفران محصولی لاکچری و با ارزش و گران قیمت است. در طراحی انواع بسته بندی زعفران باید به این نکته دقت داشت. که ارزش محصول حفظ شود و آسیبی به آن نرسد. این مقاله آموزشی در خصوص انواع بسته بندی زعفران در سطح بازار برای شما تهیه شده است تا هر زمانی که قصد خرید زعفران را داشتید، بدانید که چه نوع بسته بندی برای زعفران مناسب است. پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

چرا باید زعفران بسته بندی شود؟
زعفران، طلای سرخ رنگ، گیاهی بنفش رنگ و کوچک با خواص دارویی و غذایی بالایی است. پس این محصول با ارزش باید با انواع بسته بندی های خلاقانه و مناسب در برابر آسیب های خارجی و داخلی محافظت شود. دلایل مهم برای بسته بندی کردن زعفران به شرح ذیل می باشد:
عوامل فیزیکی در انواع بسته بندی زعفران:
بسته بندی کردن زعفران موجب، محافظت محصول در برابر انواع خطرات و صدماتی که ممکن است در حین حمل و نقل به زعفران وارد شود محافظت می کند. ارزش زعفران و کیفیت آن زمانی حفظ میشود که از تغییرات دما، ضربه و لرزش محافظت شود. این بسته بندی باید مقاوم و ماندگار باشد در برابر توزیع و تحویل به مشتری.
عوامل زیستی موثر بر روی زعفران:
بسته بندی زعفران و موشن گرافیک آن باید مخصوص باشد. به گونه ای که این محصول را در برابر میکروارگانیسم ها، ورود گرد و غبار و انواع حشرات و غیره محافظت نماید. این امر علاوه بر محافظت از محصول از فساد و بروز بیماری نیز جلوگیری می کند. مدت زمان نگهداری از زعفران در حدود چند سال بوده و بستهبندی مناسب میتواند به افزایش این مدت زمان، کمک کند.
عوامل شیمیایی موثر در نگهداری زعفران:
عوامل محیطی که می تواند باعث کاهش کیفیت زعفران شود عبارت است از: نور، رطوبت، اکسیژن و دما.که روی طعم و بو و رنگدانه های زعفران تاثیر مخرب بگذارد. پس برای حفظ زعفران از این عوامل باید بسته بندی تعبیه شود که غیر قابل نفوذ باشد. البته باید راحتی و دسترسی آسان نیز در بسته بندی زعفران در نظر گرفته شود.
انواع بسته بندی زعفران
در سطح بازار، زعفران در انواع مختلف و متفاوتی بسته بندی میشود. روشهای نوینی در طراحی و تولید وجود دارد. که موجب تنوع و تمایز این محصول در زمان خرید مشتریان میشود. در واقع بسته بندی میتواند نقش بسیار مهمی در معرفی محصول به مشتری داشته باشد. از طریق ایجاد این تأثیر مثبت، مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد.
بسته بندی زعفران در 5 نوع مختلف می باشد که عبارتند از: پلی کریستال، شیشه ای، فلزی، کاغذی یا پاکتی و چوبی.
هر یک از این مدل بسته بندی ها مزایای خاص خود را دارد؛ اما به صورت کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- محافظت از محصول و تسهیل در حمل ونقل
- وجود وزن های مختلف در بسته بندی زعفران
- تنوع بالا برای پخش در بازار داخلی و خارجی
- تنوع انتخاب بالا با توجه به قیمت های گوناگون
- طراحی های مناسب برای اندازه ظرف و فضاگیر نبودن آن
- برندسازی محصول و حفظ کیفیت آن
- فراهم کردن برچسب اطلاعاتی بر روی ظروف بسته بندی زعفران
ظروف پلی کریستال بسته بندی زعفران:
بسته بندی زعفران از نوع کریستال از بسته بندی های جدید زعفران می باشد. این نوع بسته بندی به علت استحکام و مقاومت زیاد، وزن کم و همچنین شفافیت ظرف، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته این ظروف جزو عالیترین ظروف بسته بندی زعفران از نظر کیفیت به شمار میروند. از لحاظ قیمت نسبت به سایر بسته بندی ها گرانتر است. در حجم های مختلفی تواید می شود. طراحی این مدل ظروف جذاب به گونهای است که در میزان فروش تأثیر بسیار مثبتی داشتهاند. تنها عیب آنها قیمت بالا و گران بودن در نظر مشتری خواهد بود.
ویژگی های آن:
- شکنندگی کمتر به نسبت بستهبندی شیشهای
- قابلیت استفاده مجدد بعد از تمام شدن زعفران
- سهولت در حمل و نقل محصول سهولت در چاپ بر روی ظروف پلی کریستال
ظروف شیشه ای زعفران:
یک نوع دیگر بسته بندی ظروف شیشه ای می باشد. در این نوع بستهبندی مشتریان قادر به مشاهده رنگ و زیبایی زعفران خواهند بود. همچنین طراحیهای شیشهای بسته بندی زعفران بسیار زیبا و جذاب بوده و در نهایت شیشه با این محصول هیچ واکنش منفی شیمیایی نشان نمیدهد. بسته بندی پلی کریستال با بسته بندی شیشه ای متفاوت است. ظروف پلی کریستال از پلاستیک فشرده تهیه می شود. ظروف شیشه ای هم گران می باشد و قیمت تمام شده محصول را افزایش می دهد.
ویژگی:
- مناسب برای صادرات امکان شکنندگی بیشتر به نسبت نوع پلی کریستال
ظروف فلزی بسته بندی زعفران:
از بسته بندی های لاکچری زعفران می توان بسته بندی در ظروف فلزی خاتم را نام برد. این نوع قوطی فلزی در سایزهای مختلفی تولید شده و قابل استفاده هستند. یکی از قابلیتهای جعبههای فلزی، استفاده از خاتمکاری اصفهان بر روی آنها است. طراحی ظروف با نقوش ایرانی، میتواند قدمت فرهنگی ایران را به نمایش گذاشته و توجه مشتری را به خود جلب کند. به دلیل جنس و کیفیت بالای این نوع ظروف بسته بندی، از آن برای صادرات و فروش به مشتریان خارجی نیز استفاده می شود. قیمت این ظروف لاکچری زعفران با توجه به سایز و اندازه ظرف مشخص میشود.
ویژگی:
- بسیار مناسب برای صادرات و فروش به مشتریان خارجی
- امکان خاتمکاری و اشاعه فرهنگ ایرانی بر روی ظروف فلزی
- حمل و نقل آسان و امکان ذخیرهسازی راحت
- افزایش ماندگاری زعفران با نگهداری در قوطی فلزی
- امکان ترکیب با شیشه و چوب برای طراحی بستهبندی زیبا
بسته بندی مقوایی یا کاغذی:
قدیمی ترین و رایج ترین مدل از انواع بسته بندی، به صورت پاکت مقوایی بوده که قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. این مدل بسته بندی بیشتر برای فروش داخلی و خرده فروشی رایج است. همانطور که اشاره شد، زعفران جزو کالاهای لوکس و گران به حساب آمده و در نتیجه بهتر است هزینه بستهبندی آن به حداقل برسد تا تمامی افراد بتوانند از مزایای این محصول بهرهمند شوند. پاکت های بسته بندی زعفران هم به صورت چاپ عمومی برای فروش زعفران و هم به صورت چاپ اختصاصی برای ثبت برند شرکت شما صورت میگیرد. مشکل اصلی این نوع بستهبندیها این است که مقوا و کاغذ هیچ گونه مقاومتی در برابر فشار نداشته و در زمان حمل و نقل به راحتی امکان آسیب به بستهبندی و بیرون ریختن زعفرانها از پاکت وجود دارد.
ویژگی:
- تعیین قیمت بر اساس سایز و اندازه پاکت و مدل مقوای مورد استفاده
- بستهبندی اقتصادی و مقرون به صرفه
- عدم محافظت از زعفران و تغییر حالت پاکت با کوچکترین ضربه قابل استفاده برای خردهفروشیهای داخلی
بیشتر بدانید: بنر آموزشگاه زبانهای خارجی
بسته بندی زعفران در مدل چوبی:
جعبههای چوبی که برای بسته بندی استفاده میشوند، جزو بستهبندیهای لوکس به شمار میروند. این جعبههای چوبی، اغلب با منبت کاری و کندهکاریهای صنعتی و دستی همراه بوده و اغلب در هتلها و مراکز فروش معتبر برای معرفی زعفران به توریستهای خارجی استفاده میشوند.
ویژگی:
- بسیار مناسب برای سوغاتی و کادو دادن
- تعیین قیمت با توجه به سایز و مدل جعبه
- امکان ترکیب با فلز و شیشه برای طراحی بستهبندیهای جذاب
- قابلیت حک کردن نام برند و لوگو بر روی جعبه چوبی زعفران
- مورد استفاده برای صادرات و ارائه به کشورهای دیگر
در مجموع می توان گفت که با توجه به انواع بسته بندی موبسته بندی یکی از عوامل مهم در بازاریابی و فروش محصولات است. بسته بندی میتواند تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر روی ادراک مشتریان، تصمیم خرید، وفاداری به برند، و ارزش افزوده محصول داشته باشد. همچنین تاثیر بسته بندی در قیمت گذاری را میتوان در نقش مهمی که در ایجاد تمایز، اعتماد، و جذابیت برای محصول ایفا می کند را مشاهده کنید .
بسته بندی همچنین میتواند نقشی حیاتی در حفظ کیفیت و ماندگاری محصول داشته باشد. بسته بندی مناسب میتواند از تاثیر عوامل محیطی مانند رطوبت، نور، حرارت، اکسیژن، و میکروارگانیسم ها بر روی محصول جلوگیری کند و از خراب شدن آن جلوگیری کند.
همچنین میتواند نقشی مهم در انتقال اطلاعات مربوط به محصول مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا، مواد تشکیل دهنده، نحوه مصرف، و خواص درمانی داشته باشد. بسته بندی میتواند نقشی مهم در انتقال احساسات و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی مربوط به محصول داشته باشد.
بسته بندی می تواند نقشی مهم در انتقال هویت و شخصیت برند ، در افزایش ارزش ادراک شده و ارزش واقعی محصول ، در افزایش رضایت مشتریان و توصیه به دیگران و در افزایش سهم بازار و سودآوری داشته باشد.
زعفران یکی از گران ترین و محبوبترین ادویه های جهان است و دارای خواص درمانی، آرایشی، رنگی، و طعمی بسیاری است. زعفران از گل های خشک شده کروکوس ساتیووس به دست می آید ، یک محصول خشک و حساس است که نیاز به بسته بندی مناسب دارد. بسته بندی زعفران میتواند تاثیر بسزایی بر روی قیمت گذاری آن داشته باشد به همین سبب بسته بندی زعفران باید از خصوصیات زیر برخوردار باشد:
بسته بندی زعفران باید از مواد با کیفیت و مقاوم ساخته شود. مواد بسته بندی باید دارای خواص مکانیکی، شیمیایی، و حرارتی مناسب باشند. مواد بسته بندی باید دارای قابلیت مانع سازی از نفوذ رطوبت، اکسیژن، نور، و ها باشند. مواد بسته بندی باید دارای قابلیت حفظ آروما، رنگ، و طعم زعفران باشند.
مواد بسته بندی باید دارای قابلیت های : بازیافت و تجزیه پذیری، چاپ و برچسب زنی ، ایجاد امنیت و محافظت از تقلب و سرقت ، قابلیت ایجاد جذابیت و تمایز، ایجاد هماهنگی و هویت با برند و ایجاد ارتباط با مشتریان و انتقال اطلاعات مربوط به محصول باشند.
بسته بندی زعفران باید از طراحی مناسب و خلاقانه برخوردار باشد و باید دارای ابعاد، شکل، رنگ، تصویر، لوگو، فونت، و سبک مناسب باشد. طراحی بسته بندی باید دارای قابلیت ایجاد جذابیت و تمایز باشد همچنین باید دارای قابلیت ایجاد هماهنگی و هویت با برند باشد. طراحی بسته بندی باید دارای قابلیت ایجاد ارتباط با مشتریان و انتقال اطلاعات مربوط به محصول باشد.
با توجه به این توضیحات، میتوان گفت که بسته بندی خوب یکی از عوامل موثر در قیمت گذاری زعفران است.
بسته بندی خوب میتواند باعث شود که زعفران به عنوان یک محصول با کیفیت، ارزشمند، و متمایز در نظر مشتریان جایگاه پیدا کند همچنین باعث شود که زعفران از خراب شدن و کاهش کیفیت جلوگیری کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد. بسته بندی خوب میتواند باعث شود که زعفران از اطلاعات کافی و صحیح برای مشتریان برخوردار باشد و اعتماد آنها را جلب کند..
بنابراین، می توان نتیجه گرفت که بسته بندی خوب یکی از عوامل مهم در قیمت گذاری زعفران است و باید با دقت و توجه انجام شود.
فروشندگان و تولید کنندگان زعفران باید توجه داشته باشند که استفاده از بسته بندی با طراحی مناسب می تواند نقش زیادی در رقابت ، بازاریابی و اقتصاد برای آنها به همراه داشته باشد
بسته بندی خوب می تواند کیفیت و ماندگاری زعفران را حفظ کند ، ارتباط و اعتماد مشتریان را به زعفران تقویت کند، جذابیت و هویت زعفران افزایش دهد، ارزش و قیمت زعفران افزایش دهدو رضایت و توصیه مشتریان به زعفران افزایش دهد.
جود در بازار ، بهترین گزینه برای بسته بندی صادراتی زعفران و کسب سود مطمئن ، ظروف پلی کریستال ، ظروف فلزی و ظروف چوبی هستند. دلیل این انتخاب نیز به شکیل بودن این نوع بسته بندی ها و محافظت مطمئن آنها برای توزیع و حمل و نقل در سطح بین المللی و نیز حفظ کیفیت زعفران باز میگردد.