جامعه و خانواده

ضرورت عزم ملی در برخورد با رهاسازی سوخت قاچاق/درختان حرا در خطر نابودی

ضرورت عزم ملی در برخورد با رهاسازی سوخت قاچاق/درختان حرا در خطر نابودی

سی وی نت/هرمزگان مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: رهاسازی سوخت قاچاق در تالاب ها و مناطق تحت حفاظت نیز ضربات جبران ناپذیری به حیاط محیط زیست استان می زند.

حبیب مسیحی تازیانی صبح امروز (۱۶ خردادماه) در نشستی خبری، با اشاره به اینکه هفته محیط زیست امسال با شعار “نهضت ملی کاهش آلودگی های پلاستیکی” از امروز آغاز و تا ۲۲ خردادماه ادامه داد، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۱۰۰ خانه محیط زیست را در هرمزگان افتتاح کردیم که همگی با اهداف و برنامه های محیط زیست شکل گرفت تا در جهت ارتقا یادگیرندگی و آموزش بتوانیم‌اثدامات زیربنایی انجام دهیم.

وی با اشاره به پدیده های گرد و غبار و ریزگردها، بیان کرد: در سال گذشته ۲۹۸ روز هوای پاک،  ۵۷ روز به عنوان روزهای ناسالم برای گروه های حساس، ۴ روز ناسالم برای تمامی گروه ها و ۲ روز هوای آلوده و منجر به تعطیلی به ثبت رسید.

مسیحی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳ جلسه شرایط اضطرار در هرمزگان برگزار شد، خاطرنشان کرد: در حوزه آلودگی های آب و خاک و هوا نیز مدیریت و پایش از صنایع نیز شکل گرفت و در خصوص انباشت و انتقال پسماندهای صنعتی و حتی بازیافت برخی از آن ها نیز برنامه ریزی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از ۴۲۹ صنایع مورد بازدید گرفته، ۱۵۱ اخطار مورد برای رفع آلودگی این واحدهای صنعتی صادر شد که ۲۵ مورد پس از اخطار نیز به عنوان صنایع آلاینده به سازمان محیط زیست کشور معرفی شدند.

مدیرکل حفاظت از محیط هرمزگان با اشاره با اینکه صنایع نیز نسبت به سال گذشته در مسیر بهبود عملکردی در بحث محیط زیست حرکت کرده اند، عنوان کرد: از چهارسال مدت پاسخگویی اداره کل محیط زیست هرمزگان نیز به درخواست ها به ۱۱ روز رسیده است و امیدواریم امسال بازهم کاهش یابد.

وی با بیان اینکه پایش از لاک پشت های پوزه عقابی نیز در پایان سال گذشته صورت گرفت، اضافه کرد: هنوز هم این پایش ادامه دارد و خردادماه به پایان می رسد و تمامی موضوعات در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

مسیحی با اشاره به اینکه از شرق تا غرب در خصوص صید و صیادی نیز مورد کاوش و پایش قرار گرفت، خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته در از صید ۴ تن گونه سفره ماهی توسط همکاران محیط زیست جلوگیری به عمل آمد و با همکاری شیلات هرمزگان نیز امیدواریم در این بخش شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

وی با بیان اینکه تصادفات جاده ای و تعارضات بین حیات وحش و جوامع محلی مهمترین خطرات در کمین حیات وحش هرمزگان است، تصریح کرد: بودجه ای برای ایجاد یک قرنطینه حیات وحش در هرمزگان در سالجاری در منطقه گنو نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۳۸۶ گونه پرنده، ۷۸ گونه پستاندار و ۷۸ گونه دوزیست در هرمزگان به ثبت رسیده است، عنوان کرد: هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت از مهمترین برنامه های محیط زیست هرمزگان در سالجاری است تا بتوانیم امکان مدیریت و نظارت را بالا برد.

مسیحی با اشاره به اینکه سال گذشته درگیری بیماری در حیات وحش غرب هرمزگان صورت گرفت که با همکاری جوامع محلی و دستگاه های ذی ربط توانستیم این موضوع را کنترل کنیم، اظهار کرد: بحث آموزش و واکسیناسیون دام ها نیز از مهمترین اقداماتی بود که توانست در این موضوع گره گشا باشد و این معضل برطرف شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه ۴۰ فرد دام در یکسال گذشته تلف شدند اما در سالجاری خوشبختانه موردی در این زمینه ثبت نشده است، افزود: در شرق هرمزگان دامداری با مشکلاتی همچون رهاسازی دام رو به رو است که معضلاتی همچون کاهش جمعیت علفخوار و طعمه شدن پلنگ ها را به همراه دارد و به واسطه بیماری هم دام های زیادی تلف می شدند.

مدیرکل حفاظت از محیط هرمزگان با اشاره به اینکه علت حضور پلنگ در حادثه تصادف با خودرو در بندرخمیر در دست بررسی است، عنوان کرد: تاکنون ردی یا نشانه ای حضور پلنگ در آن منطقه گزارش نشده بود و برای ما جالب بود.

وی با بیان اینکه انتشار بوی نامطبوع در غرب بندرعباس از واحدهای نفتی است و در حال پایش، پیگیری و جمع آوری مستندات هستیم، تصریح کرد: هر زمان به قطعیت برسیم که کدام واحد در این موضوع دخیل است به طور حتم به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد.

مسیحی اضافه کرد: به ازای هر محیط بان بیش از ۵۰ هزار هکتار در هرمزگان به جز حیطه دریایی نیز مورد پایش قرار می گیرد که کار سخت و دشواری است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص رهاسازی سوخت قاچاق در تالاب ها و مناطق تحت حفاظت نیز ضربات جبران ناپذیری به حیاط محیط زیست استان می زند، خاطرنشان کرد: در تالاب شورشیرین میناب بیشترین آلودگی نفتی از قاچاق سوخت به ثبت رسیده است و درختان حرا دچار آسیب جدی شده و ذخیرگاه های جنگلی در حال آسیب شدید هستند و نیاز به عزم ملی و استانی برای جلوگیری از این معضل داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا