سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

سریعترین راه لاغری شکم و پهلو

دلایل زیادی برای افزایش چربی در ناحیه شکم وجود دارد، عواملی مثل نشستن های طولانی مدت، زندگی بدون تحرک، مصرف زیاد غذاهای حاوی قندهای ساده، غذاهای چرب، فست فود و … چربی موجود در شکم از دو بخش تشکیل شده چربی احشایی که در اطراف امعا و احشاء شکمی مثل کبد، معده و روده‌ها قرار گرفته و چربی زیر پوستی که در زیر پوست شکم ذخیره شده است. چربی احشایی تهدید بزرگی برای سلامت فرد است و به نسبت چربی زیر پوستی خطرناک تر است و باید سعی کنیم با تغییر سبک زندگی و تغذیه و دانستن اینکه رژیم فستینگ چگونه است چربی‌های شکمی خود را کاهش دهیم.

چرا چاقی شکمی خطرناک است؟

یکی از پارامترهایی که برای ارزیابی‌های سلامتی استفاده می‌شود دور شکم و دور کمر است، اگر اندازه دور کمر از محدوده نرمال آن بیشتر باشد یکی از شاخص‌های مهم در تشخیص سندروم متابولیک است. همچنین چاقی شکم و پهلو می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های زیر را افزایش دهد:

  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • حملات قلبی
  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع دو و ایجاد مقاومت به انسولین
  • سرطان

چه چیزهایی باعث چاق شدن شکم و پهلوها می‌شوند؟

عوامل زیادی در زندگی یک فرد دست به دست هم می‌دهند و چاقی شکم و پهلوها را به وجود می‌آورند، با مرور زندگی و دریافت تغذیه معمول یک فرد کاملا می‌توان به دلایل آن پی برد. شایع¬ترین عوامل به وجود آورنده چاقی شکم و پهلو موارد زیر می‌باشند:

  • هورمون‌های مردانه
  • مصرف زیاد مشروبات الکلی
  • نداشتن خواب کافی
  • بی توجهی به رژیم غذایی
  • نشستن های طولانی مدت و نداشتن برنامه ورزشی منظم
  • استرس‌های طولانی مدت
  • یائسگی و متعادل نبودن هورمون‌های زنانه

برای لاغری شکم و پهلو چه کنیم؟

چربی شکمی می‌تواند سرسخت باشد و ممکن است حتی با داشتن یک رژیم مناسب و افزایش فعالیت فیزیکی باز هم به طور قابل توجهی تغییری در اطراف شکم و پهلوی خود مشاهده نکنید. نگران نباشید ما در اینجا قصد داریم راهکارهایی برای لاغری شکم و پهلو مانند کالری شماری ارائه ‌دهیم و سپس رژیم لاغری شکم و پهلو را برای شما بررسی کنیم..

لاغری شکم و پهلو به دو عامل بستگی دارد یکی انجام تمرینات ورزشی مناسب و دیگری داشتن یک رژیم غذایی که شما با انجام این دو راهکار در کنار هم می‌توانید یک لاغری سریع شکم و پهلو در خانه را تجربه کنید.

1. تمرینات ورزشی :

داشتن یک برنامه ورزشی منظم و مناسب می‌تواند باعث کاهش وزن و البته حفظ سلامتی در شما شود. البته اگر تحت درمان پزشک هستید و بیماری خاصی دارید با مشورت پزشک خود برنامه ورزشی مناسبی را شروع کنید تا آسیبی به شما وارد نشود.

تمرینات لیست شده در زیر باعث تقویت عضلات شکم و پهلو و همچنین پایین تنه می‌شوند، سعی کنید انواعی از این تمرینات را با تکرار مناسب در طول هفته انجام دهید و البته کنار این تمرینات حتما ۳۰-۲۰ دقیقه فعالیت هوازی مثل دویدن یا طناب زدن را داشته باشید.

  • اسکات
  • لانچ (یک پای خود را جلو بگذارید و زانوی خود را خم کنید و پای دیگر شما از پشت به صورت صاف و کشیده باشد)
  • به پهلو دراز بکشید و یک پای خود را از پهلو بلند کنید و آن رو تکرار نمایید
  • تمرینات تناوبی با شدت بالا و مدت کوتاه (HIIT)

توصیه می شود با راه های پس از لاغری آشنا شوید.

2. رژیم لاغری شکم و پهلو :

در دنیای رژیم درمانی و لاغری نمی‌توان به صورت صد در صدی لاغری موضعی را تضمین کرد چون فقط ورزش با کار روی بخش خاصی از بدن باعث فرم دهی بدن می‌شوند و مواد غذایی این هوشمندی را ندارند، با این حال اگر کنار انجام تمرینات به تغذیه توجه نکنید نمی‌توانید به فرم ایده‌آل خود برسید، پس بهترین روش برای کوچک کردن شکم و پهلو در منزل داشتن رژیم مناسب در کنار تمرینات هدفمند است تا با رژیم غذایی میزان چربی را از همه جای بدن کم کنیم و با ورزش به عضلات بخش خاصی از بدن فرم دهیم. بهتر است در کنار رژیم لاغری حتما برنامه ورزشی هم داشته باشید، توصیه می شود با برای لاغری آشنا شوید.

کپسایسین موجود در انواع فلفل

نشان داده شده کپسایسین که در فلفل چیلی، قرمز، هالوپینو، فلفل دلمه‌ای و … وجود دارد می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش التهاب ناشی از چاقی ، افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی‌ها داشته باشد.

می‌توانید اگر با طعم تند فلفل راحت نیستید از انواع فلفل دلمه‌ای در رژیم خود استفاده کنید، درست است که کپسایسین کمی دارند اما دیگر مواد ضد التهابی موجود در فلفل دلمه‌ای به شما در روند کاهش وزن کمک می‌کند.

هل ادویه‌ای است که به عنوان ملکه ادویه‌ها شناخته می‌شده، در گذشته از این ادویه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شده، اما امروزه از آن برای خنثی کردن اثرات رژیم نامناسب استفاده می شود و در روند کاهش وزن هم ممکن است مفید باشد.

هل می‌تواند از طریق کاهش قند خون و کلسترول و التهاب بدن به لاغر شدن کمک کند، همچنین این ادویه محبوب باعث به وجود آمدن آرامش در روده‌ها و کمک به هضم بهتر هم می‌شود.

ماست یونانی ساده

ماست علاوه بر اینکه پروتئین‌های با کیفیت زیادی دارد باعث تامین مواد مغذی مثل کلسیم هم می‌شود، از طرفی اگر از انواع پروبیوتیک هم باشد باعث بهبود عملکرد روده‌ها هم خواهد شدمی‌توانید از ماست در انواع اسموتی‌های خود برای صبحانه و یا میان وعده بعد از ورزش استفاده کنید تا از اثرات مثبت آن بهره ببرید.

زنجبیل

این ادویه مغذی می‌تواند از جنبه‌های مختلفی به سلامت بیشتر و کاهش وزن بهتر کمک کند. زنجبیل به افزایش متابولیسم و همچنین محافظت در برابر قند خون و چربی بالا کمک می‌کند. می‌توانید از پودر زنجبیل در غذاهای خود استفاده کنید و یا ریشه تازه آن‌ را به همراه انواع نوشیدنی و یا دمنوش‌های خود مصرف کنید.

سرکه سیب

شاید تا به حال از اثرات سرکه سیب برای کاهش وزن شنیده باشید، در اینجا باید این نکته را متذکر شویم که مصرف سرکه سیب به تنهایی معجزه گر نیست و همراه با آن باید سبک زندگی و تغذیه خود را هم اصلاح کنید تا نتایج خوبی را تجربه کنید.

سرکه سیب حاوی استیک اسید است و این اسید می‌تواند به کنترل چربی و قند خون کمک کند. می‌توانید سرکه سیب را به همراه کمی آب رقیق کرده و آن را مصرف کنید و یا از آن برای تهیه سس سالاد استفاده کنید.

جو دوسر

جو دو سر یکی از پرکاربردترین‌ها برای لاغری و رژیم کاهش وزن است، این ماده غذایی سرشار از فیبر محلولی به نام بتاگلوکان است، این فیبر اشتها را کم می‌کند و همچنین به دلیل کند کردن سرعت جذب قند باعث بهبود مقاومت به انسولین و کاهش چربی شکم و پهلو هم می‌شود.

نشان داده شده مصرف یک کاسه بلغور جوی دو سر مقدار مناسبی از فیبر را به بدن می‌رساند و می‌تواند اشتهای شما را به خوبی در طول روز کنترل کند.

جو

جو اگر به صورت کامل و سبوس دار باشد سرشار از فیبر محلول و نشاسته مقاوم به هضم است. جوی سبوس دار به راحتی داخل دستگاه گوارش هضم نمی‌شود و با جذب آب و باقی ماندن در لوله گوارش جذب قند را کاهش می‌دهد و باعث باقی ماندن حس سیری در مدت زمان طولانی می‌شود.سبوس جو یک ماده پری بیوتیک مفید هم هست که به رشد هرچه بهتر باکتری‌های مفید در روده شما کمک می‌کند.می‌توانید از پودر سبوس جو با ماست یا برنج سفید استفاده کنید همچنین سعی کنید بیشتر از انواع نان‌های سبوس دار مثل انواع نان تست سبوس دار استفاده کنید.

سیب

درست است که سیب مانند دیگر میوه‌ها حاوی قند است اما به دلیل داشتن محتوای فیبر بالا قند آن خیلی کند جذب می‌شود. خوردن یک سیب می‌تواند مدت زیادی باعث ایجاد حس سیری در شما شود و کمک خوبی برای لاغری است.

کلم بروکلی

رد پای این سبزی مغذی را می‌شود در تمامی انواع رژیم‌ها و توصیه‌ها دید، پس اگر به دنبال لاغری شکم و پهلوی خود هستید از تاثیر وجود این سبزی برای سلامتی در رژیم خود غافل نشوید.

ذرت بو داده (پاپ کورن)

ذرت بو داده به دلیل حجم بالایی از فیبرها می‌تواند میان وعده خوبی برای لاغری باشد، پاپ کورن می‌تواند تا مدت نسبتا زیادی معده شما را پر نگه دارد و از ایجاد حس گرسنگی در شما جلوگیری کند.سعی کنید ذرت بو داده را در خانه و با روغن و نمک اندکی درست کنید تا بتوانید یک میان وعده کاملا سالم و کم کالری داشته باشید.

کینوا

یک فنجان کینوا پخته شده علاوه بر اینکه کالری کمی دارد پروتئین و فیبر خوبی را به بدن می‌رساند.

پروتئین و مواد مغذی موجود در کینوا به بهبود متابولیسم و چربی سوزی در فرد کمک می‌کند و همچنین به دلیل فیبر بالایی که دارد حس سیری طولانی مدتی در فرد به وجود می‌آورد. می‌توانید از کینوای پخته در انواع سالاد خود استفاده کنید و یا در کنار غذای خود آن را مصرف کنید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون از دسته‌ ماهی‌های چرب و سرشار از امگا-3 است که یک اسید چرب ضروری برای بدن است و همچنین با التهابات بدن مبارزه می‌کند و باعث کاهش التهاب ناشی از چاقی می‌شود.

آب

شاید در کنار دیگر مواد غذایی گفته شده دیدن گزینه آب به تنهایی کمی عجیب به نظر بیاید، اما باید بگوییم که این نوشیدنی بی ضرر یکی از اصلی ترین راه‌ها برای داشتن یک زندگی سالم همراه با تناسب اندام است.

سعی کنید همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید و روزانه حتما آب کافی بنوشید و از مواد غذایی که آب پنهان دارند مثل انواع سبزیجات بیشتر استفاده کنید.

لاغری شکم و پهلو با طب سنتی و اسلامی

راهکارهای طب سنتی در زمینه لاغری شکم و پهلو با طب نوین اشتراکات زیادی دارد، در زیر به برخی از راهکارهای گفته شده در طب سنتی برای لاغری شکم و پهلو می‌پردازیم:

1.پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شور

2.استفاده از دمنوش‌های مفید برای لاغری شکم و پهلو

مراقب باشید که همه افراد نمی‌توانند از این دمنوش‌ها استفاده کنند، قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. این دمنوش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دمنوش چایی سبز
  • دمنوش بابونه
  • چایی با برگ نعناع
  • دمنوش زنجبیل و لیمو

3.استفاده از ادویه‌های کمک کننده به لاغری

سعی کنید از ادویه‌های زیر به مقدار بیشتر و به شکا متنوع در غذاهای خود استفاده کنید:

  • فلفل سیاه
  • زنجبیل
  • دارچین
  • زردچوبه
  • زیره‌ی سبز
  • هل
  • مصرف سیر
  • انجام ورزش به صورت منظم
  • داشتن خواب کافی و با کیفیت

یکی از مهمترین اهدافی که افراد چاق دنبال می‌کنند لاغر کردن شکم و پهلوهاست و گاهی به دلیل سرسخت شدن این چربی‌ها از لاغری نا امید می‌شوند. کاهش سایز دور شکم و پهلوها غیر ممکن نیست اما نیاز به تلاش مستمر و صبوری دارد. به هیچ عنوان فریب تبلیغات را نخورید،‌هیچ ماده غذایی یا مکملی وجود ندارد که بتواند فقط چربی شکم و یا پهلوی شما را بسوزاند.

سعی کنید مواد غذایی توصیه شده را بیشتر در رژیم خود جای دهید، از نشستن طولانی مدت خودداری کنید و حتما در برنامه روزانه خود ورزش را به صورت یک گزینه ثابت داشته باشید، حتما بعد از گذشت زمان متوجه تغییرات خوبی در خود خواهید شد. در کنار رژیم و ورزش بنا بر صلاحدید مشاور خود می توانید از برخی از دستگاه های کمک لاغری و همچنین اپلیکیشن کالری شمار برای کاهش سایز موضعی استفاده نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا