جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

ساخت عطر حرفه ای

بشر از ابتدا به دلیل حس بویایی خداوند به رایحه های مختلف گل ها و گیاهان علاقه مند بوده و همواره در تلاش بوده تا راهی برای اثبات و حفظ این رایحه بیابد. از این رو به مرور زمان و با جستجوی روش های مختلف توانست از روغن های گیاهی مختلف عصاره های معطر تولید کند. ساختن عطر در خانه یکی از راه هایی است که هرکسی می تواند عطر خود را درست کند یا اگر بوی گل یا میوه را دوست دارد به راحتی می تواند آن را به عطر تبدیل کند. با اولین آکادمی عطرسازی ایران همراه باشید.

عطر چیست؟

آیا تا به حال تعریف دقیقی از عطر پیدا کرده اید؟ اگر باید تعریفی از عطر داشته باشیم، باید بگوییم که عطر رایحه جاودانه گل ها، گیاهان، میوه ها و … است که در مراحل مختلف یک جوهره ثابت را تشکیل می دهند. صنعت عطرسازی نیز از قدیم الایام به شکل سنتی بوده و به مرور زمان علم و تکنیک های خاص به شکل کنونی تکامل یافته است.

در صنعت عطرسازی امروزی از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند تا بهترین رایحه را از ترکیبات مختلف استخراج کنند و عطرهای مختلف را به روشی خاص بسازند.

یک عطرساز حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

برای شروع کاری ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد پروژه داشته باشیم. برای شروع ساخت عطر باید اطلاعات اولیه ای مانند دانستن عطرها و رایحه ها را داشته باشیم و سپس مراحل ساخت عطر را شروع کنیم. هر بخور حاوی سه نت است. نت در واقع بویی است که ما استشمام می کنیم. دهانه اولین نت عطری است که با اسپری کردن عطر روی خود بوی آن را حس می کنید. نت میانی عطری است که پس از مدتی بوی مطبوعی از خود به جای می گذارد و نت آخر بویی است که پس از چند ساعت روی پوست یا لباس باقی می ماند. دانستن هر یک از این نت ها و مواد تشکیل دهنده هر یک برای یک عطرساز بسیار مهم است، بنابراین قبل از شروع یک عطرساز، باید موارد و نت های آنها را به درستی بشناسید و طبقه بندی کنید.

ملزومات تولید عطر

برای تهیه عطر خانگی به موارد زیر نیاز داریم.

دو ظرف شیشه ای

فیلتر کنید

پایه lwl بدون بو (lwl انگور سبز، lwl جوجوبا)

روغن های معطر در انواع مختلف

اب

95% الکل خالص، بی بو و شفاف.

118 فایل عطر حرفه ای

مراحل تهیه عطرهای حرفه ای

اولین قدم برای شروع یک عطر، تهیه دو ظرف تمیز و تیره رنگ برای مخلوط کردن مواد است. بنابراین می توانید از شیشه های عطر قدیمی که دیگر نیازی به آنها ندارید استفاده کنید. در مرحله اول کار اسانس بدون بو را در ظرف شیشه ای ریخته و سپس روغن معطر را می ریزیم که می خواهیم عطر دلخواه را ایجاد کنیم.

برای ترکیب روغن های معطر باید ماندگاری هر نت را در نظر بگیریم، مثلا از سه نت مورد نیاز برای ساخت یک عطر، حدود 30 قطره دارچین استفاده می کنیم. اما باید کمیت آنها را کنترل کنیم تا تعادل عطر مورد نظر از بین نرود. به عنوان مثال، برخی از نت ها عطر بیشتری دارند، بنابراین هنگام ترکیب شدن با یکدیگر باید مقدار کمتری را در نظر بگیرید.

مرحله دوم عطرسازی زمان دادن به ترکیبات روغنی است. در این مرحله باید حدود 48 ساعت به مواد استراحت دهیم تا عطر خوشبو شود.

در صنعت عطرسازی حرفه ای، زمان بسیار مهم است. هر چه زمان بیشتر بگذرد، ماندگاری عطر بیشتر می شود.

مرحله سوم اضافه کردن آب است. در این مرحله اگر بو کاملا از بین رفت و از رایحه راضی بودید، حدود 2 قاشق غذاخوری آب به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

مرحله چهارم در عطرسازی افزودن الکل خالص است. برای ایجاد یک عطر باکیفیت بهتر است از الکل با بالاترین درصد خلوص استفاده کنید. هرچه الکل خالص تر باشد ماندگاری عطر بیشتر می شود و رایحه آن را تغییر نمی دهد.

مرحله پنجم  در روش های عطر سازی، برهمکنش تمام مواد موجود در ظرف است. در این مرحله ظرف شیشه ای را با مواد خیلی شدید تکان می دهیم تا الکل و روغن ها و آب داخل ظرف به خوبی مخلوط شوند.

مرحله آخر در ساخت عطر، انتقال مواد ترکیب شده از داخل ظرف به ظرفی دیگر با صافی و قیف است. پس از انتقال مواد، درب ظرف را محکم ببندید و در محیطی ضد رطوبت و در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید قرار دهید. برای ماندگاری بیشتر عطر باید در جای خنک نگهداری شود، در غیر این صورت اجزای داخلی عطر با یکدیگر واکنش داده و بوی نامطبوعی ایجاد می کنند.

نتیجه

عطر یکی از مواردی است که از قدیم الایام تا به امروز توجه عموم را به خود جلب کرده است و هر فردی بنا به سلیقه خود عطر را انتخاب می کند. امروزه صنعت عطرسازی بسیار گسترده است و با توجه به نیاز مصرف کننده انواع عطر را ایجاد کرده است و هر فردی با توجه به ذائقه خود می تواند انواع عطرهای خنک، تند، گرم و شیرین را انتخاب کند.

دکمه بازگشت به بالا