فرهنگ و هنر

رفتار رسانه ها با تیم ملی قبل و بعد از جام جهانی

مهدی آذرمکان که به مدیر رادیو ورزش شهرت دارد به مدت یک ماه مسئولیت جام جهانی رادیو را بر عهده دارد. وی با تاکید بر روند و تجربه راه اندازی رادیو فصل جام جهانی و تصمیم برای راه اندازی چنین شبکه ای از مدت ها پیش بود و این شبکه یک بار هم متولد نشد.

وی در عین حال درباره رویکرد صداوسیما به تیم ملی و سهم آن گفت: تا زمانی که تیم ملی بازی می کند، تمام وظیفه رسانه ها حمایت از تیم ملی است، اما وقتی بعد از آن، نقش رسانه ها انتقاد سازنده است.”

مهدی آذرمکان – مدیر رادیو جام جهانی – در گفت وگو با سی وی نت، در مورد علت راه اندازی این شبکه و تفاوت آن با سایر شبکه های رادیویی به خصوص رادیو ورزش؟ وی تصریح کرد: رادیو جام جهانی که از ابتدای جام جهانی 2022 قطر آغاز به کار کرد، یکی از شبکه های رادیویی محسوب می شود و شبکه دائمی نیست. برای این منظور از قابلیت های خود شبکه های دستیار صوتی استفاده کردیم و هیچ قابلیت جدیدی معرفی نشد. نکته منحصر به فرد در مورد شروع شبکه جام جهانی این است که از ابتدا فقط در مورد جام جهانی صحبت می کند و آخرین اخبار و اطلاعات و همچنین بحث های واقعی در مورد این رویداد مهم ورزشی را پخش می کند.

آذرمکان همچنین گفت: بر اساس برآوردها بیش از 50 درصد مردم جهان جام جهانی را دنبال می کنند بنابراین می توان گفت حدود چهار میلیارد نفر این بازی ها را دنبال می کنند. در ایران شنوندگان زیادی بازی را دنبال می کنند، بنابراین با توجه به نیاز شنوندگان تصمیم گرفتیم جام جهانی رادیو را راه اندازی کنیم.

وضعیت رسانه ها درباره یک کشور قبل و بعد از جام جهانی

شنوندگان نمی خواهند صداهای تکراری را از رادیو بشنوند

وی در پاسخ به این مدیر رادیو، با توجه به منحصر به فرد بودن رادیو جام جهانی، تا چه حد از گویندگان و کارشناسان ورزشی در این شبکه استفاده شده است؟ وی تصریح کرد: در بحث های تخصصی سعی کردیم از افراد جدید استفاده کنیم. ما سعی کردیم از کارشناسان جدید هم در زمینه رقابت و هم از نظر وکلا استفاده کنیم. اگرچه حقوق محدود است، اما ما با سایر شرکای فعال در شبکه های دیگر از جمله رادیو ورزش و سایر شبکه ها نیز کار می کنیم. با این وجود، ما 64 مسابقه داریم که آنها را به صورت زنده، با تخصص و آنالیز پوشش می دهیم که نیاز به تلاش زیاد و حمایت افراد مختلف دارد تا تکرار نشود. از سوی دیگر، شنوندگان تمایلی به شنیدن صداهای تکراری از رادیو ندارند. مخاطب به دنبال سبک های مختلف و کارشناسان مختلف است، این اتفاق در رادیو جام جهانی افتاد.

جام جهانی رادیو مخاطبان خود را پیدا کرد

آذرمکان که در حال حاضر مدیریت ورزش رادیو را نیز برعهده دارد، درباره برنامه رادیو جام جهانی نیز توضیح داد: از نظر برنامه سازی سعی کردیم از سیستم های مختلف رادیویی استفاده کنیم. یعنی علاوه بر پوشش بازی ها و تحلیل آنها، از ساختارهای ترکیبی، فیلم، نمایش و حتی برنامه های کوچک درباره جام جهانی استفاده می کنیم. این رویدادها از رادیو ورزش و جام جهانی رادیو پخش می شود. برخی از این برنامه ها مختص شبکه جام جهانی است و در این شبکه انجام می شود. در عین حال از توان شبکه های دیگر استفاده می کنیم. بر این اساس برخی از رویدادهای مرتبط با جام جهانی را که در شبکه های دیگر در شبکه جام جهانی برگزار می شود، پخش می کنیم. پاسخی که دریافت کردیم رضایت مخاطبان را به همراه داشت، اگرچه رادیو فصلی است و مخاطب از آن استفاده نمی کند، اما به دلیل تنوع و موضوعات خاص می تواند مخاطب پیدا کند.

جام جهانی رادیو پیشگام در تحقیق و فناوری بوده است

آذرمکان در پاسخ به سوالی مبنی بر بحث جنبه های ورزش و تحلیل ورزشی که می توان آن را در صداوسیما برجسته کرد و مخاطب را به همراه آورد، گفت: باید این کار انجام شود. معمولاً بازی ها را شب پخش می کنیم و بلافاصله صبح روز بعد با حضور کارشناسان شروع به بررسی بازی شب قبل می کنیم. همچنین بعد از ظهر ویژه برنامه «جام 22» را داریم که آخرین اخبار و تحلیل ها را دارد. به نظرم رادیو جام جهانی در مقایسه با سایر رادیوها از نظر تحقیق و کارشناسی پیشگام است و به هر حال مخاطبان خاص خود را دارد.

راه های رادیو و رادیو ورزش جام جهانی نسبت به یک کشور و اطراف آن

وی درباره نحوه ورود ورزش و رادیو بین المللی به تیم ملی و سهم خود بیان کرد: به هر حال تا زمانی که تیم ملی بازی می کند تمام وظیفه رسانه ها حمایت از تیم ملی است. اینکه بتوانیم انگیزه و روحیه بدهیم و از طرفی برای موفقیت تیم ملی در جام جهانی محدودیت ایجاد نکنیم و این کار را در رادیو جام جهانی و در رادیو ورزش به خوبی انجام دادیم. با این حال، پس از بازگشت تیم ملی، وظیفه دیگری داریم و آن نقد مفیدی درباره تیم ملی فوتبال کشورمان و آینده آن است.

وضعیت رسانه ها درباره یک کشور قبل و بعد از جام جهانی

مدتی در رادیو جام جهانی ادامه دادیم

رئیس صداوسیما جام جهانی در ادامه با سی وی نت درباره تجربه راه اندازی چنین شبکه ای و زمان و منابع صرف شده برای آن صحبت کرد؟ وی گفت: راه اندازی چنین شبکه ای به نام رادیو فصلی برای اولین بار در رادیو اتفاق افتاد. البته رادیوهای معاصر دیگری هم داریم مثل رادیو محرم، رادیو مقاومت و رادیو انقلاب که سال‌هاست شروع به کار کرده‌اند اما اولین تجربه آنها نیست، اما این شبکه‌ها ماهیت متفاوتی دارند. این رادیوها به اطلاعات سریع و آسان نیاز ندارند، اما دارای ویژگی‌های داخلی هستند. اما تجربه راه اندازی رادیو جام جهانی متفاوت است. زیرا ما به اطلاع رسانی فوری نیاز داریم. بنابراین یک شبکه کاملا پویا است و از این نظر تجربه جدیدی برای ما محسوب می شود. سعی کردیم بر اساس اتفاقات و فعالیت ها برنامه ریزی کنیم و مدتی ادامه دادیم. البته ما از قبل روزنامه ها، رویدادهای ویژه و نمایش ها را آماده می کنیم.

جام جهانی رادیو هرگز متولد نشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم به راه اندازی این شبکه گرفته اند یا تصمیم فوری بوده است؟ وی گفت: تقریباً سه تا چهار ماه پیش به فکر راه اندازی رادیو جام جهانی بودیم که این شبکه بلافاصله متولد نشد. در سفری که به کیش داشتیم جلسه ای با حضور مدیرعامل منطقه آزاد کیش برگزار شد، پیشنهاد دادیم این شبکه در آنجا راه اندازی شود. در آن زمان با توضیحات ایشان در این مورد و برنامه ما برای راه اندازی رادیو جام جهانی، به توافق رسیدیم که مشارکت داشته باشیم. بالاخره سه چهار ماه دیگر پخش رادیویی جام جهانی راه اندازی شد و ما یک استودیو در کیش داریم که استودیو جام جهانی و دفتر اصلی ماست.

مدیر جام جهانی رادیو در نهایت پاسخ داد که چقدر برای استفاده از حضور کارشناسان و اصحاب رسانه در جام جهانی رادیو تلاش شد؟ وی گفت: حافظ کاظم زاده و آقای. رضاپور هماهنگ کننده ویژه برنامه جام جهانی ماست که هر دو مجری صداوسیما هستند. همچنین کارشناسان برنامه صبحگاهی ما آقایان ولی زاده و شهاب قاسمی از کارشناسان صداوسیما و اعضای تیم ملی ورزش هستند. در مورد برنامه نویسان، ما سعی کردیم از اپراتورهای رادیویی درجه یک استفاده کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا