در هر ادارهای باید یک یا دو کارمند «زبان اشاره» بیاموزد
سی وی نت/همدان رئیس انجمن علمی شنواییشناسی ایران گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بین یک تا چهار نوزاد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده در جهان و در کشور ما ۳.۷ نوزاد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده دچار کمشنوایی هستند.
دکتر نسرین گوهری در گفتوگو با سی وی نت، با بیان اینکه طبق آمار کشوری ۱.۳ درصد تا ۲ درصد دانشآموزانی که به مدرسه میروند، دچار کمشنوایی هستند و این میزان با افزایش سن بیشتر میشود، افزود: شیوع کمشنوایی با افزایش سن رشد مییابد به طوری که در سالمندی گزارش شده حدود ۸۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال از درجات کمشنوایی رنج میبرند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه کمشنوایی به دو دسته اکتسابی و انتسابی یا مادرزادی تفکیک میشود، ادامه داد: ممکن است کمشنوایی مادرزادی را نوزادان با وزن کمتر از یک کیلو و ۵۰۰ گرم، نوزادانی که در بخش NICU بستری هستند و یا مادر دچار عفونتهای داخل رحمی داشته باشند و کمشنوایی اکتسابی هم که ممکن است فرد در طول زندگی به آن دچار میشود شامل افرادی که دچار مننژیت میشوند، به سرشان ضربه وارد میشود، افرادی که به سرخک، اریون، سرخجه و برخی عفونتهای مزمن مبتلا میشوند، افرادی که دارای پیرگوشی و در معرض سروصداهای بلند هستند، است.
وی اضافه کرد: به طور کلی کمشنوایی آمیخته، انتقالی، حسی- عصبی و مرکزی را داریم که در هر یک از این موارد یک بخش از سیستم شنوایی آسیب میبیند؛ در کمشنوایی انتقالی مشکل میتواند در پرده، کانال و لاله گوش باشد، اگر گوش میانی یا استخوانچهها هم آسیب ببیند، فرد ممکن است دچار اُفت شنوایی انتقالی شود، اگر حلزون گوش و سلولهای مویی که در حلزون هستند یا عصب شنوایی آسیب ببیند، فرد دچار کمشنوایی حسی- عصبی شده و اگر فرد مشکلات اُفت شنوایی انتقالی را به همراه حسی- عصبی داشته باشد، دچار کمشنوایی آمیخته خواهد شد، در اُفت شنوایی مرکزی نیز فرد در پردازش شنوایی دچار مشکل شده که در آزمونهای مرسوم شنوایی هنجار است اما وقتی ارزیابی پردازشی و مهارتهای رفتاری سیستم شنوایی مرکزی را آزمون میگیریم، دچار مشکل هستند.
چه افرادی کاندیدای استفاده از سمعک هستند
رئیس انجمن علمی شنواییشناسی ایران توضیح داد: هر میزان از کمشنوایی، فرد را کاندیدای استفاده از سمعک میکند و شنواییشناسان برای تمام میزانهای کمشنوایی میتوانند سمعک تجویز کنند اما در مورد اُفت شنوایی خفیف باید کمی بیشتر تأمل کنیم و بر اثر تظاهرهایی که این اُفت شنوایی میدهد و اینکه آیا اختلال گفتاری ایجاد کرده است و در صورت نیاز برای این افراد هم سمعک تجویز میشود.
وی با تأکید بر اینکه در صورتی که دارودرمانی و عملهای جراحی کارآیی لازم برای از بین بردن این اختلال را نداشته باشد، تجویر سمعک صورت میگیرد، یادآور شد: سمعک باید از کلینیکهای شنوایی تهیه شود به طوری که سیستم شنوایی انسان یک سیستم بسیار پیچیده بوده و در مواردی نیاز است که سمعکهای آزمایشی روی گوش فرد قرار گیرد و یا اینکه در صورت نداشتن کارآیی لازم سمعک تعویض شود بنابراین شنواییشناسان باید تمام آزمونهای لازم برای انتخاب سمعک انجام را دهند.
گوهری اضافه کرد: افراد نیازمند به سمعک برای تجویز، تنظیم و تهیه سمعک به کلینیکهای شنوایی مراجعه کنند چرا که در مواردی مشاهده شده فرد از سایت و مغازه سمعک غیرمناسب تهیه کرده و باعث آسیب بیشتر به شنواییاش شده است.
وی با بیان اینکه اگر سمعک برای کودک کارآیی لازم را نداشته باشد، نیاز به کاشت حلزون دارد، تصریح کرد: اگر سمعک کارآیی لازم را برای کودک نداشته باشد و اُفت شنوایی کودک بالا باشد، میتواند کاندیدای کاشت حلزون شود و به مراکز کاشت برای ارزیابیها مراجعه کند.
اطلاعرسانی انواع معلولیت از طریق کتب درسی
رئیس انجمن شنواییشناسی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز سالتحصیلی از وزارت آموزش و پرورش میخواهیم تمهیدات لازم برای اطلاعرسانی در زمینه انواع معلولیتها از جمله ناشنوایی را در کتب درسی داشته باشند و معلمانی که دانشآموز کمشنوا دارند باید در رابطه با نحوه تعامل با دانشآموزان کمشنوا آگاه شوند و بدانند که برای کودک کمشنوا از استراتژیهای ارتباطی به غیر از شنوایی از جمله گفتارخوانی و لبخوانی را مورد استفاده قرار دهند.
وی ادامه داد: در این زمینه آموزگاران باید توجه داشته باشند که کودک کمشنوا در میز اول بنشیند، نور به اندازه کافی روی صورت آموزگار باشد، دهان آموزگار پوشیده نباشد، کمشنوایان در کنار پنچره نباشند، با این کودکان آرام و شمرده صحبت شود، یک فاصله دو متری با کودک داشته باشند تا بتواند از زبان بدن آموزگار هم بهرهمند شود و آموزگار آگاهیهای لازم را به سایر همکلاسیها بدهد تا این دانشآموزان احساس تنهایی نکنند و آرامش آنها حفظ شود.
کارمندان ادارات زبان اشاره نمیدانند
گوهری بیان کرد: متأسفانه در کشور ما کارمندان ادرات زبان اشاره نمیدانند و افراد ناشنوا برایشان بسیار سخت است که با آنها ارتباط برقرار کنند و نیاز است که در هر ادارهای یک یا دو نفر زبان اشاره را بیاموزند تا این افراد بتوانند مشکلات خود را حل کنند.
وی با بیان اینکه هدف از نامگذاری یک روز به عنوان روز جهانی «ناشنوایان» حمایت از حقوق ناشنوایان، فرهنگ ارتباطی با آنها و آگاهی سیاستمداران و مردم در زمینه توجه به ناشنوایان است، اظهار کرد: دوم تا هشتم مهرماه هر سال به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است، نامگذاری این هفته مصادف با هفته آخر سپتامبر، گرامیداشت سالروز فوت دکتر شرایر است، وی نخستین رئیس ناشنوای فدراسیون ناشنوایان بود.
انتهای پیام