فرهنگ و هنر

در عرصه نمایشنامه‌نویسی دچار بحران هستیم/انتقاد از وضعیت سالن‌های تئاتر شیراز

سی وی نت/فارس کارگردان با تجربه تئاتر که در جشنواره استانی فارس عملکردی موفقیت‌آمیز داشت، از بحران‌ها و مشکلات اهالی این هنر می‌گوید.

نمایش “تاوان” به نویسندگی و کارگردانی “اصغر گروسی” در جشنواره تئاتر فارس صاحب چند جایزه شد. گروسی رتبه سوم نمایشنامه‌نویسی را به خود اختصاص داد. در بخش بازیگری مرد، رتبه سوم به صورت مشترک برای محمدامین محمدی و مهدی دلال، بازیگران همین نمایش اختصاص داده شد. تندیس جشنواره و رتبه نخست بازیگری زن نیز به مریم دهقانی، بازیگر همین نمایش اهدا شد.

اصغر گروسی هم چنین رتبه دوم بهترین کارگردانی جشنواره تئاتر فارس را از آن خود کرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار سی وی نت، جشنواره فارس را از لحاظ کمی بسیار خوب اما از لحاظ کیفی و امکاناتی، دچار مشکل دانست.

گروسی گفت: جشنواره به لحاظ کمیت، جشنواره خوبی محسوب می‌شد. در استان فارس به علت دانشکده‌های تئاتری که وجود دارد و تعداد زیاد دانشجویان، با یک رکورد در خلق نمایش مواجه شدیم، اما از لحاظ کیفیت، کارها خیلی دچار مشکل بودند.

در عرصه نمایشنامه‌نویسی دچار بحران هستیم/انتقاد از وضعیت سالن‌های تئاتر شیراز

وی ادامه داد: ما در زمینه نمایشنامه‌نویسی که ستون اصلی و برگ اول بستن یک نمایش محسوب می‌شود، دچار بحران هستیم. با اینکه دانشگاه‌ها و دانشجویان زیادی داریم، اما تعداد مدرسان ما آنقدر زیاد نیست که بتواند پاسخگوی این‌همه دانشجو باشد.

نویسنده نمایشنامه تاوان با بیان اینکه ادبیات نمایشی یک پدیده زودبازده نیست و در طولانی مدت جواب می‌دهد، افزود: باید یک جریان و کارگروهی برای این موضوع تشکیل شود که متاسفانه همت این کار را نمی‌بینم. باید یک برنامه‌ریزی سه تا پنج ساله انجام شود که در درون آن، یک تعداد نمایشنامه‌نویس خوب تربیت شده و کارهای خوبی را تولید کنند. البته این کارها در سال‌های اخیر در استان ما انجام شده اما یا ناقص انجام شده و یا ادامه‌دار نبوده است.

این منتقد سینما هم چنین به وضعیت نامناسب سالن‌های تئاتر شیراز اشاره کرد و گفت: در جشنواره اخیر استان، سالن‌های مستهلک دوباره کمبودهایشان را به رخ اهالی تئاتر کشیدند. این سالن‌ها دیگر قابل استفاده نیستند! تصور کنید سالنی مثل سالن استاد لایق که اصلا آکوستیک نیست و صدا در آن پیچش دارد و گوش مخاطب را آزار می‌دهد. این‌ها به درد تئاتر نمی‌خورد. باید از کاشی‌های آکوستیک روی دیوار استفاده شود که هزینه نسبتا بالایی دارد. بنابراین از وسایل دم دستی استفاده می‌کنند که پاسخگو نیست. این است که تماشاگر گاهی حس می‌کند بازیگر در حال عربده کشیدن است، در حالی که اینطور نیست و اشکال از وضعیت سالن است.

اصغر گروسی در ادامه به ضعف‌های دیگر سالن‌های تئاتر اشاره کرد و گفت: تئاتر ما در سالن استاد لایق انجام شد. درب‌های این سالن حتی یک قفل ساده ندارند. باید موقع اجراها پشت درب نگهبان بگذاریم که مبادا کسی از آن پشت وارد شود. مسئله دیگر، بحث صندلی‌هایی است که نشستن روی آن‌ها برای تماشاگر خطرناک است. من همیشه آن پشت مشغول صلوات فرستادن هستم و نگرانم که مبادا فرو بریزد و اتفاق بدی رخ دهد.

در عرصه نمایشنامه‌نویسی دچار بحران هستیم/انتقاد از وضعیت سالن‌های تئاتر شیراز

وی افزود: من هرگاه جایی اجرا داشته باشم اول این جمله معروف “پیتر شومان” را می‌گویم که “تئاتر ضرورت است، چیزی شبیه نان!” اما واقعا چیزی که در شیراز، شهری که ادعای فرهنگ و هنر دار شاهد هستیم، با این شعار تناسب دارد؟ واقعا شایسته شهر بزرگ و مردم هنردوست شیراز است که روی چنین صندلی‌هایی و در چنین سالن‌هایی به تماشای تئاتر بیایند؟ کسانی هم که می‌آیند، عاشقان تئاتر هستند وگرنه چنین وضعیتی را توهین تلقی می‌کردند.

گروسی از مسئولان استان خواست که به جای وعده سالن‌هایی که معلوم نیست کی افتتاح شوند، به وضعیت سالن‌های موجود بپردازند و سپس گفت: بهینه‌سازی همین سالن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد که یک وقت خدای نکرده اتفاق بدی نیفتد و بعد به فکر بیفتیم.

کارگردان نمایش تاوان در خصوص این نمایش نیز گفت: امسال در جشنواره به یک کار اجتماعی پرداخته بودیم. به مسئله اقتصادی جامعه پرداختیم که همه با آن درگیرند و این روی جریان خانواده‌ها نیز اثر می‌گذارد. داستان تاوان، درباره زیاده خواهی و میل به خواستن بیشتر است که کار را به جاهای باریک می‌رساند.

در عرصه نمایشنامه‌نویسی دچار بحران هستیم/انتقاد از وضعیت سالن‌های تئاتر شیراز

وی درباره بازیگران نمایش تاوان که همگی در جشنواره استانی صاحب عنوان شدند، گفت: تئاترهای من همواره بازیگرمدار بوده‌اند و خوشبختانه تقریبا در هر نمایشی که ساخته‌ام، بازیگرانم صاحب جایزه شده‌اند.  مریم دهقانی که امسال با تاوان بهترین بازیگر زن جشنواره استانی شد، سال گذشته با “هاراگیری” بهترین بازیگر جشنواره فجر شد. هم چنین محمدامین محمدی و مهدی دلال سال گذشته هم جایزه برده بودند. من زمان زیادی روی بازی‌ها می‌گذارم و بازیگرانم هم می‌دانند که من پروسه کوتاه مدتی را دنبال نمی‌کنم. می‌خواهم عقاید و شکل بازیگری را در کارها جا بیاندازم و خیلی بازیگرها را دچار چالش می‌کنم. کارهایی که شاید هر دو طرف را اذیت کند اما نتیجه‌اش همواره لذتبخش بوده است.

گروسی در پایان در خصوص پیش بینی‌اش از موفقیت در جشنواره منطقه‌ای نیز گفت: مثل همیشه تلاشم را می‌کنم که بهترین نتایج را بگیرم. از باختن متنفرم و اگر این اتفاق بیفتد، احساس خیلی بدی به من دست می‌دهد. بنابراین من و گروهم همه تلاشمان را می‌کنیم که با موفقیت در جشنواره منطقه‌ای، دوباره به جشنواره فجر راه پیدا کنیم.

به گزارش سی وی نت، نمایش‌های تاوان، ایلخونی، یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت و همچنین روزهای اوج یک فوتبالیست محلی، چهار نمایشی هستند که از استان فارس به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا کرده‌اند و در اوایل دی‌ماه برای صعود به جشنواره فجر به رقابت با هنرمندان سایر استان‌ها خواهند پرداخت.

انتهای پیام

انتشارات فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا