جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

تجهیز آمفی تئاتر و ضوابط طراحی سالن آمفی تئاتر

از نکات مهم در طراحی سالن آمفی تئاتر می توان به سالن آکوستیک، هماهنگی رنگ های به کار رفته و روانشناسی آن ها، استفاده از صندلی های مرغوب که آرامش را در حین اجرا به میهمان می آورد اشاره کرد.

سیستم مناسب صدا، نور و عکاسی حرفه ای، جهت ضبط اطلاعات برنامه و جلسات مناسب است. در برنامه ریزی مبلمان آمفی تئاتر باید به تمامی این عوامل توجه کرد و برای تکمیل آنها از بهترین محصولات استفاده کرد.

اگر قصد دارید سالن های آمفی تئاتر را تجهیز کنید، اولین قدم این است که بدانید این سالن ها به چه تجهیزات و وسایلی نیاز دارند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیستم های صوتی، انتخاب تجهیزات مناسب نقش مهمی در تجهیز اتاق شما دارد.

تجهیزات سیستم صوتی

تجهیزات تریبون، دستگاه های نمایشگر ویدئویی داده و میکروفون ها شامل بلندگوهای داخلی و دیواری، بلندگوهای فعال و غیرفعال، تقویت کننده ها و تقویت کننده های قدرت، میکسرهای صوتی، میکسرهای قدرت، میکروفون های بی سیم و غیره می باشد.

بلندگوهای دیواری

سالن های آمفی تئاتر، کنفرانس ها و کلاس های آموزشی از بلندگوها یا بلندگوهای دیواری برای راه اندازی سیستم های صوتی خود استفاده می کنند. تعداد، اندازه و توان خروجی این اسپیکرها باید با توجه به مساحت سالن و ظرفیت آن انتخاب شود.

تقویت کننده و صفحه بندی

از بلندگوها برای تقویت سیگنال های صوتی در تجهیزات مختلف سیستم صوتی سالن استفاده می شود. یک تقویت کننده کیفیت صدا را افزایش می دهد و آن را به بلندگوها ارسال می کند. آمپلی فایرها با توجه به توانشان انواع مختلفی دارند. یک بلندگوی مناسب با توجه به تعداد و نوع بلندگوهای مورد استفاده در یک آمفی تئاتر انتخاب می شود.

سیستم نورپردازی آمفی تئاتر

یک سیستم نورپردازی آمفی تئاتر شامل انواع پروژکتورهای تک لنز، پروژکتورهای دو لنز، ترنر، شیدرها و دیمرهای قدرتمند برای تامین جریان مورد نیاز پروژکتورها می باشد.

نظارت تصویری در هنگام نصب سالن های آمفی تئاتر

از دیگر محصولاتی که اغلب در دکوراسیون سالن های آمفی تئاتر استفاده می شود دوربین های مداربسته است که بسته به شرایط سالن در انواع دوربین های مداربسته آنالوگ، دوربین های دید در شب، دوربین های بی سیم و … استفاده می شود.

مدل های چیدن صندلی های آمفی تئاتر:

1- چند ردیف: با این روش صندلی ها در یک خط مستقیم با یکدیگر قرار می گیرند. در این الگوی چیدمان، اگر مسیری در دو طرف ردیف صندلی ها وجود داشته باشد، تعداد استاندارد صندلی در هر ردیف بین 14 تا 16 است و اگر در هر ردیف فقط یک راهرو وجود داشته باشد، تعداد صندلی ها باید برابر 8 باشد. بنابراین، در این مورد، یک قانون استاندارد در مورد تعداد فاصله در هر ردیف وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود.

2-قاره ای: در این مدل صندلی ها به صورت مورب و دایره ای در اطراف یک مرکز مشخص قرار می گیرند در این روش محدودیتی برای تعداد صندلی در هر ردیف وجود ندارد و هر چه فاصله ردیف ها بیشتر باشد بهتر است صندلی های زیادی وجود دارد. . صف سازگاری با این روش، محدودیتی برای تعداد صندلی در هر ردیف وجود ندارد، می توانید صندلی های بیشتری را در یک ردیف قرار دهید و راهروهای پهن تری برای جبران داشته باشید.

توجه: از نظر ظاهری، چیدمان قاره ای شامل تعداد صندلی های کمتری است، اما در واقعیت این گونه نیست، در طرح قاره ای به همان تعداد صندلی در طرح چند ردیفی است. اگر این چیدمان به درستی اجرا شود، حتی در محیطی هم اندازه، می توان صندلی های بیشتری را چید.

در هر مدل از این طرح ها باید به طور متوسط ​​برای هر نفر 7.5 متر مربع فضای پیاده روی و نشستن در نظر گرفته شود.

عواملی که می تواند در سازماندهی یک سالن خوب و عالی موثر باشد:

1- نگاه مناسب به عموم

یک سالن از منظر شخصی که از آن استفاده می کند خوب و عالی به نظر می رسد اگر آن شخص اصلاً دید کافی از صحنه داشته باشد.

2- دسترسی آسان به صندلی

دسترسی آسان به صندلی ها یکی از مواردی است که نظم را در اتاق تضمین می کند و در نتیجه اگر صندلی بخواهد در هر لحظه به راحتی در دسترس باشد می تواند رضایت کاربر را به همراه داشته باشد.

3- آکوستیک سالن

یک سالن خوب باید به گونه ای ایجاد شود که صداهای محیطی و بیرونی با برنامه مورد نظر تداخل نداشته باشد و صدای داخل سالن کاملا واضح باشد.

4- شکل صحنه و مکان

هندسه سالن و همچنین اندازه ای که در دست دارید در دکوراسیون بسیار موثر است.

5- ارتباط مشتری با صحنه

اصولاً باید توجه داشته باشید که این سوراخ را با چه هدفی تجهیز خواهید کرد و برای چه منظوری از این سوراخ استفاده خواهید کرد.

طراحی عالی برای چیدمان صندلی های مناسب در سالن های آمفی تئاتر:

برای چیدمان سالن ابتدا باید در نظر بگیرید که سالن برای چه استفاده ای خواهد بود و شکل و ارتفاع سالن را از نظر مکان صحنه، هندسه مخاطب و حتی ارتفاع در نظر بگیرید.

پیکربندی کلی صندلی های آمفی تئاتر به سه صورت اصلی است.

1) چیدمان ساده صحنه

در این مدل طراحی، ارتباط بین مخاطب و صحنه بسیار بالاست و همه صندلی ها در یک سمت قرار می گیرند، یعنی به سمت جایگاه یا صحنه طراحی شده است و این مدل سازمانی برای پخش فیلم یا فیلم مناسب است. هدیه دادن سخنرانی با پاورپوینت یا موارد مشابه دیگر. این الگوی طراحی خود به چندین الگو تقسیم می شود که در آن می توانید عکس های شماتیک این نوع طراحی را مشاهده کنید.

2) فرم فن عریض

در این قلب، چیدمان به گونه ای است که صندلی زاویه 130 درجه را پوشش می دهد و بیشتر صندلی ها خمیده یا شیب دار هستند. این مدل مزایا و معایبی دارد که برای شما توضیح خواهیم داد.

مزایا: یکی از مزیت های این مدل چیدمان این است که مخاطبان بیشتری می توانند نزدیک صحنه باشند و تعداد بیشتری از مخاطبان را در سالن در خود جای دهد.

معایب: یکی از معایب این طرح مناسب نبودن آن برای پخش فیلم است زیرا زاویه و ابعاد صفحه نمایش باید مناسب و صحیح باشد. و همچنین برای صحنه تئاتر، اگرچه مخاطب به صحنه نزدیک‌تر است، اما هر چه بیشتر به ردیف‌های عقب بروید، قسمت‌های زاویه‌دار بیشتری را می‌توانید ببینید.

این الگوی برنامه ریزی برای سخنرانی ها و کنسرت ها عالی است. برای این نوع جشنواره می توانید ارتباط خوبی بین مخاطب و هنرمند ایجاد کنید.

3) طرح 3/4

این طراحی شامل دمای 180 تا 270 درجه سانتیگراد می باشد به طوری که در این نوع چیدمان مخاطبان بسیار به یکدیگر نزدیک شده و محیط صمیمی تری ایجاد می کنند و می توانند ارتباط بالایی با صحنه اجرا داشته باشند و حس بهتری داشته باشند. از اتصال بینایی و شنوایی را تحریک می کند. فیلم با این طرح قابل پخش نیست و برای سخنرانی بسیار مناسب است. این مدل برنامه ریزی به یونان باستان برمی گردد که امروزه از این روش الهام گرفته شده است. بازی در این سالن ها بسیار سخت یا بسیار نادر است.

4) مرحله گرد و خالی

در این نوع سالن می تواند مخاطبان بسیار بیشتری را در خود جای دهد و مخاطبان می توانند ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر و همچنین با صحنه برقرار کنند. طراحی این سالن ها به صورت قاره ای و 360 درجه در اطراف مرکز است. یکی از معایب این مرحله این است که مجری فقط می تواند با یک طرف مخاطب روبرو شود و در واقع عمدتاً برای اجراهایی استفاده می شود که نیازی به دید مستقیم مجری ندارد که می تواند به عنوان مثال. اتادیم و سالن ورزشی فوتبال محسوب می شود.

نه تنها طراحی و ساخت آمفی تئاتر بر اساس نیازهای حال حاضر بسیار تخصصی  است، بلکه در طراحی آمفی تئاتر نیز باید درازمدت مد نظر قرار گیرد. چون معماری فرهنگسرا به راحتی قابل تغییر نیست.

گروه توسعه مهندسی نیکان مجری پروژه های طراحی و تجهیز آمفی تئاتر، آماده ارائه خدمات کامل در پروژه های مشاوره، طراحی و ساخت سالن های آمفی تئاتر به شما می باشد.

دکمه بازگشت به بالا