جامعه و خانواده

حفاظت از زیستگاه‌های کشور با اجرای سند ملی آمایش سرزمین

به گزارش خبرگزاری سی وی نت به نقل از دوستداران محیط زیست، علی بالی با اشاره به روز جهانی زیستگاه (20 مهرماه) اظهار داشت: ایران به دلیل آب و هوا و طبیعت از نظر تنوع زنده است و در برخی برآوردها جزو 20 کشور برتر محسوب می شود. کشورهای جهان از نظر تنوع زیستی

وی افزود: بخشی از این زیستگاه ها که گونه های مختلف جانوری و گیاهی در آن زیست و تعامل دارند در چهار نوع منطقه تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. در واقع بخشی از زیستگاه حیات وحش و جاده های بیرونی ما تحت مدیریت این سازمان است و همین امر باعث شده است که نتوانیم تنوع کشور را در چهار منطقه خود، هرچند در عین حال 40 و 45 سال، پوشش دهیم و مدیریت کنیم. . در گذشته تعداد چهار ناحیه از 45 به 309 ناحیه با حدود 19 میلیون هکتار افزایش یافته است که 11.6 درصد مساحت کشور را در بر می گیرد.

معاون زیستگاه منطقه ای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشتر زیستگاه های ما تحت تاثیر فعالیت های انسانی قرار گرفته اند تا جایی که پروژه های زیربنایی منجر به تخریب زیستگاه ها شده است.

بالی با بیان اینکه انواع چالش ها و درگیری ها در هر زیستگاه یا علفزار متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در منطقه زاگرس چرای دام یکی از بزرگترین چالش هاست. همچنین تغییرات آب و هوایی احیای جنگل های بلوط را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: در منطقه مرکزی ایران توسعه راه ها ارتباط راه های ما را قطع کرده است. در شمال کشور با وجود تغییر اقلیم و توسعه جاده ها، تغییر کاربری اراضی یکی از بزرگترین مشکلات حفاظت از زیستگاه ها است.

معاون زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راهکار سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت و نگهداری از این زیستگاه ها، ارتقای آنها به مناطق حفاظت شده است تا زمینه برای حفظ تنوع حیات در آنها فراهم شود.

بالی تاکید کرد: مهمترین بحث در حفاظت از زیستگاه ملی، اجرای سند ملی کاربری اراضی است.

به گفته وی، برای ارتقای کیفیت مسکن ابتدا باید هماهنگی خوبی بین رهبران و مسئولان وجود داشته باشد.

بالی همچنین گفت: افزایش اعتبارات پایش و مدیریت زیستگاه بسیار مهم است اما در واقع در این زمینه با کمبودهایی مواجه هستیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیریت زیست محیطی در سیاست کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: اگر بتوانیم با حمایت دیگران این سیاست ها را اجرا کنیم. شرکت ما گام های بزرگی برای حفاظت از تنوع زیستی و توسعه پایدار برداشته است.

سازمان ملل متحد اولین دوشنبه ماه اکتبر را به عنوان روز جهانی خانه نامگذاری کرده است.

بیشتر بخوانید:

چرا تا 20 سال آینده در ایران جنگل نخواهیم داشت؟

233233

دکمه بازگشت به بالا