اقتصادیکسب و کار ایرانی

جدول ظرفیت خازن کولر گازی.

کولر گازی همانند تمامی لوازم منزل، از قطعات الکترونیکی کوچکی تشکیل شده که مسئول برق رسانی و عملکرد قسمت‌های مرتبط با الکتریسیته هستند. معمولا این قطعات بر روی برد اصلی نصب شده و جایگاه مشخصی را بر روی برد دارند

یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی که بر روی دستگاه استفاده می‌شود، خازن‌ها هستند. ظرفیت و نوع خازن مورد استفاده، از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت انتخاب نادرست، به سرعت دچار سوختگی و آسیب رساندن به دستگاه می‌شود. بسیاری از استفاده کنندگان کولر گازی، با این سوال مواجه هستند که ظرفیت خازن کولر گازی 18000 چقدر است؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

خازن کولر گازی چیست؟

به طور کلی خازن‌ها به دو شکل عمده عدسی و استوانه‌ای یافت می‌شوند. این وسیله الکترونیکی، از دو صفحه رسانا تشکیل شده که بین آن را یک ماده نارسانا به نام دی الکتریک مانند هوا پر کرده است. این وسیله، معمولا همراه با مقاومت‌های مخصوص، بر روی برد قرار می‌گیرد. عملکرد اصلی این قطعه نیز از بین بردن نویز در ولتاژ متناوب و مستقیم است.

در کولر گازی، معمولا از یک خازن برای راه اندازی کمپرسور استفاده می‌شود، یک خازن مورد استفاده برای راه اندازی موتور فن داخلی و یک خازن برای فن پنل خارجی استفاده می‌شود که وظیفه خارج کردن هوای گرم از یونیت را بر عهده دارد.

شاید این مقالات برایتان کاربردی باشد:

چرا خازن کولر گازی خراب می‌شود؟

دلایل مختلفی برای از کار افتادن خازن کولر گازی وجود دارد. هر یک از این دلایل، به تنهایی می‌تواند خازن راه انداز دستگاه را بسوزاند و دستگاه را متوقف کند. در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

جریان برق

خرابی در سیم پیچی‌های موتور، باعث نوسانات شدید برق شده و جریان موجود در مدار را بالا می‌برد. همین امر منجر به سوختن خازن راه انداز می‌شود.

دمای کاری کولر گازی

برخی از مواقع، به دلایل مختلف، ممکن است دمای کولر گازی، از حداکثر دمایی که برای آن تعیین شده بالاتر برود. این افزایش دما، ممکن است به دلیل خرابی در هر یک از بخش‌های کولر گازی باشد یا دمای دستگاه به علت کار کردن مداوم در هوای گرم، بالا رفته باشد. با افزایش دما، طول عمر خازن اصلی دستگاه بسیار کاهش یافته و منجر به سوختگی آن می‌شود.

استفاده از خازن نامناسب

برخی از افراد، با تصور بالا بردن کارایی دستگاه، خازن را بدون حد و مرز، ارتقا می‌دهند. برای مثال ظرفیت خازن کولر گازی 18000 35-45 است. استفاده از خازن 50 میکرو فاراد و سا 20 میکرو فاراد، باعث ترکیدگی خازن و از بین رفتن آن خواهد شد.

اتمام طول عمر

خازن ها، دارای طول عمر مشخصی هستند. عواملی مانند دمای مناسب، استفاده صحیح و… می‌تواند باعث بالا رفتن طول عمر خازن شود. اما در هر صورت، با افزایش مدت زمان استفاده، عملکرد اولیه را از خازن راه انداز مشاهده نخواهید کرد.

چرا خازن کولر گازی خراب می‌شود؟

به دلایلی که در بخش‌های قبل ذکر شد، ممکن است خازن اصلی دستگاه بسوزد و نیاز به تعویض آن وجود داشته باشد. توجه کنید که برای جایگزین کردن خازن اصلی با خازن جدید، لازم است تا ظرفیت خازن اصلی را مشاهده کرده و عینا خازنی مشابه با آن را استفاده کنید. بالا بردن ظرفیت خازن کولر گازی، حداکثر تا 10 میکروفاراد مجاز است و بیش از آن، باعث آسیب به دستگاه خواهد شد.

ظرفیت خازن، بستگی به حجم کولر گازی دارد. ظرفیت خازن کولر گازی 18000 معمولا بین 35 تا 45 میکروفاراد است و استفاده از خازن با ظرفیت بالاتر یا پایینتر، ممکن است باعث آسیب به کل عملکرد دستگاه شود.

جهت تماس با تعمیر کولر گازی کلیک کنید

مقالات آموزشی تخصصی را به هیچ وجه از دست ندهید:

کلام آخر

برای یافتن ظرفیت خازن کولر گازی 18000 و تعویض آن، لازم است با نحوه عیب یابی و خواندن ظرفیت خازن دستگاه آشنا شوید. برای پی بردن به اینکه مشکل دستگاه از خازن است، می‌توانید خازن را با استفاده از اهم متر چک کنید و یا خازنی مشابه با خازن اصلی در مدار جایگذاری کنید و عملکرد دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. تنها در صورتی که مطمئن شدید مشکل دستگاه از خارج آن است، خازن را تعویض کنید. در غیر این صورت، برای عیب یابی دستگاه، از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید و از تعویض آن توسط افراد غیر متخصص بپرهیزید. برای متوجه شدن ظرفیت خازن کولر گازی 18000 لازم است تا خازن اصلی دستگاه را به دقت بررسی کنی تا خازن مناسب برای آن را خریداری کنید.

مقالات بیشتر:

 

دکمه بازگشت به بالا