اقتصادیکسب و کار ایرانی

تفاوت الیاف شیشه ای با پشم شیشه

مواد مورد استفاده در صنعت ندافی (لحاف دوزی) دارای قدمت متفاوتی است. از زمانی که این صنعت در مرحله سنتی قرار داشته استفاده می شدند و اکنون که حالت صنعتی پیدا کرده است هنوز مورد استفاده قرار می گیرند. جهت اطلاعات بیشتر از شرکت شیمی افسون  و آگاهی از الیاف کربن کلیک کنید.

بنابراین بسته به نوع کالا، نوع مصرف کالا، سرعت تولید، قیمت تمام شده محصول، دستگاه تولیدکننده این مواد دارای موارد تولیدی متفاوتی هستند که آنها را معرفی و بررسی می کنیم. فی الواقع اگر بخواهیم محصولات را به ترتیب از پنبه به الیاف خدمت شما معرفی کنیم یک سیر تاریخی و گذر زمان را در این صنعت با بررسی چگونگی تبدیل حالت سنتی این محصول و تبدیل آن به یک صنعت پویا و رو به رشد را عنوان خواهیم کرد.

پنبه از مواد سنتی مصرفی ندافی است. فی الواقع می توان گفت که تشک های سنتی فقط از دو ماده به نام پنبه و پشم پوشانده می شدند که هم کشت این محصول در آن زمان بسیار زیاد بوده و از لحاظ اقتصادی یک قطب بوده و هم در آن زمان جزء محصولات تعیین کننده در این صنعت به حساب می آمده است. پنبه یک گیاه است و ریشه کاملا طبیعی دارد.

پشم نیز از مواد سنتی مورد استفاده در پیشه ندافی می باشد که در مراحل مختلفی فرآوری شده و مورد استفاده در انواع تشک و لحاف می باشد. البته حلاجی پنبه از پشم بسیار راحت تر می باشد و موارد بهداشتی پنبه از پشم بسیار بیشتر است اما مناطق استفاده پشم نسبت به پنبه متفاوت می باشد. پنبه بیشتر در مناطق معتدل و گرم مورد استفاده قرار می گیرد و پشم بیشتر به لحاظ گرم نگه داشتن بدن در مناطق سرد و کوهستانی مورد استفاده دارد.

از پنبه و پشم که بگذریم می رسیم به الیاف. الیاف فی الواقع انقلابی عظیم در صنعت ندافی و یا صنایعی که حتی به ندافی ارتباطی ندارند ایجاد کرده است. کشف الیاف و تولید صنعتی، دریچه های بسیار گسترده ای را در صنعت ندافی، عایق سازی، پتروشیمی، کف سازی و سقف سازی و حجم سازی (دیزاین و طراحی محیط) و …ایجاد کرده است. به همین لحاظ الیاف دارای تنوع ساختاری – مصرفی – تولیدی و اجرائی بسیار زیادی می باشد که با توجه به حرفه خودمان به بعضی از این انواع می پردازیم. در درجه اول باید تفاوت بسیار بزرگی بین الیاف ها را در نظر داشت که این تفاوت وابستگی زیادی به مواد اولیه‎ای که در تهیه و تولید الیاف مورد استفاده قرار می گیرد دارد. الیاف ها به طور کلی برای پوشش داخلی لباس و کالای خواب یا در صنعت مورد مصرف قرار می گیرند.

الیاف به طور کلی از دو ماده اولیه به نام هالو و ریسایکل تشکیل شده است که هالو بخش لطافت و سازگاری با محیط و بدن انسان را دارد و ریسایکل بخش مقاومتی و همگن شدن الیاف را دارد. اصطلاحا به ریسایکل چسب الیاف هم گفته می شود. با این تفاسیر هرچه بخش هالوی الیاف بیشتر باشد، الیاف مورد استفاده در صنعت ندافی و البسه کاربرد بیشتری خواهد داشت و همین طور هرچه بخش ریسایکل الیاف بیشتر باشد مصرف عایق یا سایر مصارف صنعتی را دارد.

شباهت ظاهری و تفاوت عمیق الیاف و پشم شیشه

بین الیاف و پشم شیشه (مخصوصا پشم شیشه های باز و فله) از نظر ظاهری شباهت ساختاری زیادی وجود دارد اما الیاف هم لطافت بیشتری دارد و هم بخش هالو و فرآوری بسیار طولانی و مناسب ساختار آن همراه با ضد حساسیت بودن و ضد باکتری بودن را دارا می باشد. در حالی که بیشترین بخش پشم شیشه باز ریسایکل یا مواد بازیافتی مخصوصا پلاستیک بازیافت شده می باشد و بیشتر مصرف صنعتی در بخش عایق های حرارتی و رطوبتی و بخش حجم سازی دکوراسیون و سایر بخش های مصرف غیر مستقیم با بدن انسان دارد.

الیاف شیشه سوزنی چیست

سوزنی یک نوع از الیاف مصنوعی است که از شیشه تولید می‌شود. این الیاف به طول نسبتاً بلندی که بین چند میلیمتر تا چند سانتی‌متر است و قطر بسیار کوچکی که تا چند میکرومتر می‌رسد، مشخص می‌شوند. الیاف شیشه سوزنی از جنس شیشه سیلیکاتی تشکیل شده و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آنها مقاومت بالا در برابر حرارت، شکستگی و تغییرات شیمیایی دارند و می‌توانند در عزل حرارتی، تقویت مواد، تولید کامپوزیت‌ها و صنایع الکترونیکی استفاده شوند.

الیاف شیشه انواع مختلفی دارد که الیاف شیشه سوزنی یکی از پرکاربردترین آنها است. الیاف سوزنی به دلیل ساختار، نوع بافت و کشش سطحی در صنعت بسیار محبوب است. اگر نگاه کلی به الیاف سوزنی داشته باشیم میتوانیم بگوییم که آنها از شیشه، مواد خام و قابل دسترس تولید می شوند.

شکل های الیاف شیشه سوزنی:

  • الیاف شیشه روغنی (به شکل ورق نرم)
  • الیاف شیشه پودری ( به شکل ورق خشک)
  • (به شکل ورق بافت شده عمودی و افقی)
  • ( به شکل خرد شده)
  • الیاف شیشه رووینگ (به شکل نخ)

انواع الیاف سوزنی

الیاف شیشه سوزنی در صنعت کامپوزیت بسیار مورد استقبال واقع می شود.  الیاف سوزنی انواع گوناگونی دارد که با توجه به درصد شیمیایی که ترکیب و تولید می شوند در کارهای مختلفی هم از آن ها استفاده می شود.

کاربرد الیاف شیشه سوزنی

جهت ساخت قالبهای کامپوزیتی و استحکام قطعات از نمد الیاف شیشه (نمد سوزنی شیشه) استفاده میشود. این الیاف بصورت پراکنده و کاملا نامنظم در جهات اتفاقی روی هم قرار گرفته‌اند. بنابراین به قطعات استحکامی در همه جهات میدهند. در ساخت قایق‌ها و لنج‌ها، وان، پنل‌ها و … استفاده م­یشود.

الیاف‌های شیشه تارهای بسیار باریک از جنس شیشه با قطر ثابت (حدود ۵ تا ۲۵ میکرون) و طول نامحدود هستند. تفاوت الیاف شیشه با پشم شیشه در این است که قطر تارها در پشم شیشه غیر یکنواخت و طول آن محدود است. همچنین در پروسه تولید پشم شیشه به خاطر تفاوت در نوع سرد شدن، ساختمان شیشه شکننده است. این تفاوت به‌طوری است که از الیاف شیشه در بالا بردن مقاومت کششی و تقویت کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود ولی پشم شیشه را به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار می‌دهند. البته استفاده از الیاف شیشه به عنوان عایق حرارتی نیز رواج دارد.

الیاف شیشه مشهورترین تقویت کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت میباشد و انواع مختلفی از آن بصورت تجاری وجود دارند. ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است. تقریباً ۹۰ درصد الیاف مورد استفاده در کامپوزیتهای مهندسی الیاف شیشه می‌باشد. الیاف شیشه استحکام و سختی مناسبی دارد، خواص مکانیکی خود را در دماهای بالا حفظ می‌کند، مقاومت رطوبت و خوردگی مناسبی دارد.

الیاف شیشه بدلیل دارا بودن الاستیسیته عالی، دانسیته پایین، مقاومت در برابر شوکهای حرارتی، قیمت پایین و عایق الکتریکی در موارد ذیل مورد استفاده قرار می­گیرد: صنایع عایق کاری، الکتریکی و صوتی، صنایع ورزشی، صنایع هوافضا، خودروسازی، ساخت نیروگاههای بادی، کشتی سازی، صنایع نظامی، صنایع ساختمان و شیمیایی و ….

این الیاف معمولا از ترکیب ۵۰ تا ۷۰ درصد سیلیکا و درصد کمتری از چندین نوع اکسید مختلف تشکیل شده اند. این الیاف بی رنگ هستند اما به علت شکست نور، سفید به نظر می رسند. پرکاربرد ترین نوع این الیاف نوع E است که تقریبا  ۹۹ درصد از الیاف تولیدی از این نوع است.

ساختمان این الیاف یک شبکه سه بعدی از سیلیکون ، اکسیژن و دیگر اتم‌ها است که به صورت غیرمنظم در کنار هم قرار گرفته‌اند ، بنابراین ساختمانی آمورف (غیر کریستالی) و همسان دارند. انواع اشکال موجود الیاف شیشه: نخ- رشته ای- پارچه ای دوجهته- سوزنی فیبر شیشه- بافت سه بعدی

تفاوت الیاف های پودری و روغنی:

این الیافها به طور کلی هر دو برای تقویت کننده در کامپوزیتها استفاده می شوند با این تفاوت که الیاف پودری از لحاظ پخش ذرات شیشه در محیط بیشتر نسبت به الیاف های روغنی هستند و قیمت پایین تری نسبت به الیاف های روغنی دارند و همچنین الیاف های روغنی اقتصادی تر از الیاف های پودری از لحاظ میزان مصرف رزین هستند

گراماژ الیاف شیشه سوزنی :

در بازار ایران بنابر استفاده مشتریان معمولا الیاف های سوزنی با گرم های ۲۲۵ و۳۰۰و۴۵۰ استفاده میشوند که معنی این گراماژ به این ترتیب است که چنانچه در رول الیاف ۱متر باز شود به شما به عنوان مثال در الیاف ۲۲۵ گرمی به شما در ۱ متر ۲۲۵ گرم وزن میدهد.

وزن الیاف شیشه سوزنی:

بین ۳۰ تا ۴۰ کیلو بنابر شرکت تولیدی در بازار عرضه می شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا