اقتصادیکسب و کار ایرانی

تصفیه فاضلاب انسانی یا تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی با توجه به تاثیر منفی مواد آلی و آلاینده های موجود در فاضلاب بر محیط زیست و گسترش بیماری های واگیردار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به طوریکه از اصلی ترین تجهیزات برای در محیط های مسکونی، کمپ ها و محیط های اداری و غیره به شمار می رود. گروه صنعتی هفت یکی از باسابقه ترین شرکت های طراحی ، تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی می باشد که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استانداردهای بین المللی پروژه های متعددی را در این زمینه ارائه داده است.

در ادامه راهنمای جامعی درباره مشخصات پکیج پیش ساخته تصفیه فاضلاب بهداشتی، استانداردهای به کار رفته در اجرای این پروژه ها و قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ارائه خواهیم داد.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست؟

در سال‌های اخیر تمایل به استفاده از واحدهای پیش ساخته و فاضلاب به شکل پکیج‌های قابل حمل به ویژه برای اجتماعات کوچک از قبیل مناطق روستایی، کمپ‌ها، سایت‌های کارگاهی و یگان‌های نظامی رو به افزایش است. با ساخت تصفیه خانه‌های پیش ساخته ( پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی)  به صورت واحدهای آماده ، علاوه برکاهش قابل ملاحظه در هزینه‌ها و زمان مورد نیاز، امکان حمل و جابجایی آنها به شکل کانتینرهای استاندارد فراهم می‌شود.
کاربرد این واحدهای پیش ساخته به عنوان راه حلی مقرون به صرفه و مطمئن در تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک و رفع معضلات زیست محیطی واحدهای آلاینده شهری و صنعتی توصیه می‌گرد

اصلی ترین دلیل طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی، جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار متعدد و ورود مواد آلی مضر به محیط زیست در محیط هایی می باشد که به شبکه های فاضلاب مرکزی متصل نمی باشند.

به عنوان مثال در واحدهای بیمارستانی یا کمپ های نظامی و امدادرسانی و حتی مجتمع های مسکونی می توان از این تجهیزات برای تصفیه فاضلاب انسانی و بهداشتی استفاده نمود. فاضلاب‌ های آلوده و بیماری‌ زا پس از هدایت به سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی و طی مراحل مختلف تصفیه به پسابی زلال ، بدون بو و عاری از مواد معلق پالایش شده ، پس از گندزدایی با ترکیبات کلر یا گاز ازون مطابق با استانداردهای محیط زیست قابل دفع به آب‌های سطحی و زیرزمینی یا استفاده در مصارف دوره‌ای آبیاری فضای سبز خواهد بود.

روش تصفیه فاضلاب‌ بهداشتی

وجود مواد آلی، باکتری ها و مواد شوینده و غیره در فاضلاب های محیط های مسکونی و اداری باعث میشود تا دو نوع فاضلاب ایجاد شود. آب خاکستری به آب های ایجاد شده از فرآینده شستشو می باشد و فاضلاب آب حاصل از توالت و سرویس های بهداشتی است. این دو گروه هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند و آلاینده های موجود در آنها با هم متفاوت می باشد.

ترکیب این دو گروه با هم در نهایت منجر به ایجاد فاضلاب انسانی و بهداشتی می گردد که نفوذ آنها به زمین منشا بسیاری از بیماری های واگیردار و مشکلات زیست محیطی هستند. به همین خاطر، در طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی مجموعه از روش ها برای حذف آلاینده های مختلف از فاضلاب در نظر گرفته میشود. از جمله روش های به کار رفته در انسانی و بهداشتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تصفیه فیزیکی فاضلاب بهداشتی

یکی از اولین گام هایی که در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی در نظر گرفته شده است، استفاده از روش های فیزیکی برای حذف آلاینده ها می باشد. مجموعه فعالیت های صورت گرفته شده در این گام آشغالگیری و حذف مواد جامد در فاضلاب می باشد. در این مرحله مواد آلی و آلاینده های شیمیایی قابل حذف نمی باشند.

تصفیه شیمیایی فاضلاب انسانی

به منظور حذف بسیاری از آلودگی های موجود در فاضلاب لازم است تزریق مواد شیمیایی مختلف در فاضلاب صورت بگیرید. به عنوان مثال در این گام کلرزنی، تزریق گاز ازون، هوادهی و زلال سازی با مواد مختلف انجام میشود. از مهم ترین کارهایی که در این مرحله انجام میشود، حذف ذرات کلوئیدی با تزریق مواد منعقدکننده می باشد که تاثیر زیادی بر زلال سازی آب خواهد داشت.

تصفیه فاضلاب انسانی و بهداشتی با روش های بیولوژیکی

از دیگر گام های بسیار مهم در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی، استفاده از فرآیندهای هوازی و بی هوازی می باشد. فرآیند لجن فعال از طریق هوادهی عمقی با کشت معلق یا رشد ثابت توسط باکتری‌های هوازی صورت می گیرد. راندمان تصفیه فاضلاب در حدود ۹۵ درصد حذف آلاینده‌های شاخص از قبیل  BOD،COD  و TSS می‌باشد که در صورت لزوم اضافه نمودن رآکتورهای بی‌هوازی و آنوکسیک به منظور تصفیه تکمیلی فاضلاب‌ ها امکان‌ پذیر است. با توجه به اینکه روش لجن فعال متعارف دارای معایبی از جمله نیاز به واحد تصفیه لجن دارد لذا برای پکیج‌ها از روش لجن فعال گسترده استفاده می‌شود.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب انسانی و بهداشتی

با توجه به نوع فاضلاب و محل استفاده از این پکیج، بخش های مختلفی برای آن در نظر گرفته میشود. مجموعه پکیج های تولید شده توسط گروه صنعتی هفت دارای متعلقات متعددی می باشد که مهم ترین از آنها عبارتند از:
هر واحد کامل تصفیه فاضلاب دارای متعلقات لازم از قبیل تجهیزات آشغالگیری، سیستم پمپاژ، بلوئر هوادهی، زلال سازی، هاضم لجن، مخزن گندزدایی و تابلوی برق به همراه کابل کشی‌ها و لوله‌های ارتباطی می‌باشد.
مخـازن پکیج از ورق و پروفیل‌های فلزی کربن استیل ساخته شـده و توسط پرایمرها و پوشش‌های اپوکسی در برابر عوامل خوردگی محافظت می‌شوند. برخی از مخازن در نظر گرفته شده برای این پکیج که بیشتر در محیط هایی با ظرفیت کم کاربرد دارد، از پلی اتیلن و فایبرگلاس تولید میشوند که به عنوان رآکتور تصفیه فاضلاب عمل می کنند.

طراحی پکیج‌ تصفیه فاضلاب

گروه صنعتی هفت در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب انسانی و استاندارد مهم را مد نظر قرار داده و بر همین اساس ویژگی های منحصر به فردی در محصولات آن به چشم میخورد. در طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی در مجموعه صنعتی هفت، چهار بخش مهم در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  •  حوض هوادهی
  • حوض ته شینی ثانویه
  • بخش هاضم لجن
  • بخش کلرزنی

حوض هوادهی: هوادهی در این روش به شکل هوادهی عمقی (استفاده از دیفیوزرها) می‌باشد. در این بخش تجزیه بیولوژیکی فاضلاب ورودی صورت می‌گیرد. به دلیل نداشتن بو معمولا روش هوازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حوض ته نشینی ثانویه: با تجزیه فاضلاب، لجن تولیدی بخش هوادهی در این قسمت ته نشین شده و بخشی از لجن ته نشین شده به قسمت هوادهی و مابقی آن به تانک لجن منتقل می‌شود تا پس از هضم، لجن دفع شود. خروجی این بخش توسط ویناچ‌هایی که در قسمت بالایی قرار گرفته به بخش کلرزنی منتقل می‌شود. آرکا گسنر پیشرو در صنعت تصفیه آب، تصفیه فاضلاب بهداشتی، تصفیه فاضلاب صنعتی و سپتیک تانک می باشد.

هاضم لجن: لجن خروجی از ته نشینی ثانویه در این قسمت تثبیت شده و دفع می‌شود.

کلرزنی: برای حذف باکتری ها و آلاینده های مضر باقیمانده در فاضلاب، کلرزنی انجام میشود تا کیفیت فاضلاب افزایش پیدا کند.

دکمه بازگشت به بالا